ik geloof er ook niks van lotte (dat kinderen geen smaakpapillen hebben) maar als je zo her en der leest zul je merken dat "kinderen-baby's" klaarblijkeleijk wel het verschil weten qua smaak wbt "moedermelk". maar niet in de verschillen van wat hen wordt aangeboden in de zin van fv-potjes e.d. snap je nu wel wat ik bedoel? gr.smoekie
Ieuwggrr, gatver, ik ga het echt niet zelf proeven. En ja, ik 'voer' het wel mijn kinderen ja . Uh, ik vind kv niet bepaald zoetig, eerder een gore ranzige lucht de smaak, je kan het niet eens maak noemen. Kots proeft nog minder ranzig geloof ik. maarja, die kleintjes drinken het zonder problemen op!
ja maar als je de bv mama's mag geloven (en anderen soms) hebben baby;s nog geen benul van smaak...nou ben ik er zelf persoonlijk van overtuigd dat het wel degelijk zo is... waarom anders "moet" je ze eerst groente geven dan fruit? omdat fruit meer smaak heeft dan groentje etc.etc. behalve als het gaat om bv, dan maakt het ineens niets uit....dan "proeven" ze ineens geen verschil, tenzij je zegt dat ze je bv uit de vriezer niet lusten, dan "smaakt' het ineens niet zo "zoet"? ja kom zeg, wat is het nou, hebben ze zo klein al nu wel of geen smaak? of enkel wanneer "het uitkomt" ? gaf die van mij vorige week pap...ze tufde van het begin af aan uit...ik potje fruit gepakt, en idd jammie jammie die ging erin als koek... 2 dgn later idem dito, enkel dit keer eerst nutrix "normaal" bah bah, vond ze maar niks...pap gemaakt van nutrix vanille...hm wat vond ze het lekker, en dan nog zeggen dat ze geen verschil proeven...
heb jij de verkeerde voeding geproefd... ik weet dmv "proeven" dat (mijn) bv zoet smaakte en nutrilon niet, maar de friso wel degelijk weer wel.... ik "proef" altijd ipv te druppelen op mijn arm omdat ik niet zeker ben of het wel "goed" aanvoelt.....vandaar dat ik altijd alle "smaken" proef... (zowel afgekolfd als fv) daarbij moet ik zeggen dat ik liever een liter bv-fv weg drink, dan 10 cc kots..
Owjee, ik ben nu dus eigenlijk afgeschreven als bv mama? (grapje) Nee, ik denk dat ze wel smaak hebben, maarja, ik kan dat bij 3 maanden dus niet zeggen uit ervaring. Nu bij 6 maanden, zeg ik ja, ze hebben smaak. En idd wij zijn met groente gestart omdat dat minder zoet is als fruit. Gevaar dat ze straks geen groente meer zouden willen. Met kv zijn wij gestart met 7 weken, gestopt met 4-5 maanden, nu slechts alleen als ik te weinig kolf. Toen namen ze de kv gewoon ook, net zogoed als dat er bv uit het flesje kwam. Nog steeds zijn ze daar makkelijk in. Ze drinken gewoon, of ze nu aan de borst liggen of een flesje bv krijgen of een flesje kv krijgen. Ik denk dat ze gewoon gewend zijn aan die verschillende smaakjes. Dus mijn stem gaat naar, wel smaak, .
Ondertussen dwalen we erg off-topic , sorry! Bv, durf ik niet te proeven. Gek he. Kv, nutrilon hypo allergeen, ik vind het goor. (maar dat was al duidelijk he? ) Hier nog iets gevonden over smaakvoorkeuren, komt wel uit belgie : Smaakvoorkeuren
bv heb ik afgekolfd, bewaard in de ijskast, en opgewarmd, en ja ook "geproefd" of het wel de juiste temp had dus ja ook die smaak ken ik, hypo allergeen ken ik niet, ik weet de smaak van nutrilon (gaat), nutrilon forte (brrr) , friso standaard (smaakt "lekker" zoet oftewel in mijn optie vergelijkbaar met bv) friso extra anders, maar toch nog wel "zoetig" ipv "ranzig' maar he...smaken verschillen he ik houd van een heerlijk broodje shoarma daar waar een ander daar misschien van kotst....dus hoe je het ook zegt..."smaken" verschillen... ( hoe klein ook)
Zo is het, smaken verschillen. Bv warm ik op in een pannetje water, temp doe ik op gevoel. Gewoon aan de buitenkant van het flesje. Geen haar op mn hoofd die eraan denkt om mijn melk te gaan drinken. Kv heb ik alleen geproefd omdat ik de fles nergens kwijt kon en ik even 2 handen nodig had dus de speen tussen mn tanden genomen heb, brrrrrrr, griezel er nog van 8) . Nouja, maar anneliesje hoe is het verder gegaan met jullie meisje vandaag? Heeft ze de borst weer genomen? Of zijn jullie verder gegaan met uit een bekertje? Lastig hoor als ze geen flesje wil.
@Smoekie: ik heb nooit gezegd dat kindjes geen smaak hebben. Het is toch bekend dat kindjes in de baarmoeder al van het vruchwater proeven ? En dat melk zouter is als je productie keldert heb ik van mijn lk. Die zal er wel meer verstand van hebben dan jij denk je ook niet ?
ik heb ook niet gezegd dat Jij hebt gezegd dat kindjes geen smaak hebben, maar me dunkt hoevaak het hier wel niet gezegd is en ja ook door jou... en de smaak van bv daarvan heb ik ook nooit betwist dat die veranderd als je productie verminderd....ik heb alleen gezegd (nogmaals) dat als je veel bv moeders mag geloven kinderen geen "smaak" kunnen onderscheiden, maar vindt het dan frappant te lezen dat als het om moedermelk gaat, ze dit verschil dus wel kunnen onderscheiden? koude melk - melk uit de vriezer - puur uit de borst of opgewarmd in de magnetron... dus tja ook in deze Nemo, iets beter lezen...of in ieder geval iets meer de tijd nemen om te lezen wat ik bedoel... dus
Het is ook niet zo dat ik hele liters op heb hoor (niet dat ik extra kolf zodat ik zelf ook wat heb) Maar gewoon tijdens het kolven als ik wat knoei op mijn hand ofzo dan lik ik dat er af. Is echt niet vies hoor.. Je proeft trouwens wel echt verschil tussen vers en ingevroren geweest. Maar we zijn het er dus over eens dat kinderen smaakt hebben?
Smoekie, ik snap werkelijk niet waar je het nu over hebt met dat bv-moeders zouden vinden dat kinderen geen smaak zouden kunnen onderscheiden? Wanneer is dat gezegd, welke context? Iig vind ik dat mijn zoon geen smaakt heeft hoor . Hij drinkt gekolfde melk uit de diepvries ook, en ik ga daar echt van over mijn nek .
Huh? Smaak wordt juist met borstvoeding veel sterker en veel eerder ontwikkeld. Moedermelk smaakt namelijk geen moment hetzelfde, je kind proeft altijd in de melk wat je gegeten hebt. Als je net gesport hebt, dan heb je veel gezweet, en dat bevat de melk minder water, smaakt dus zouter, om maar een voorbeeld te noemen. Je kunt zo aan je gekolfde melk ruiken (en als je het zou proeven ook proeven) dat je bijvoorbeeld ui, knoflook, kerrie, asperges, noem maar op gegeten hebt.
Als je bv geeft hoef je geen ORS bij te geven. Omdat bv al ORS IS. Als er zorgen zijn over de hoeveelheid melkinname, dan verdient het de voorkeur om een deel te kolven en te geven, BOVEN ORS. Een kind kan met fles en bv allebei even goed uitdrogen, maar daarom ga je dus, als dat dreigt over op een kolfprotocol. Moedermelk zullen ze ook eerder accepteren in een fles als ORS, dus het gaat gemakkelijker naar binnen.
En babies geen smaakpapillen? Dat is echt voor het eerst dat ik dat lees, nog nooit eerder zoiets horen beweren...
ik heb menig keer gelezen dat men schreef dat baby's nog geen smaak konden herkennen en dat het dus niet uitmaakte wat je gaf omdat ze dat moeten "leren" (ging meestal over bijvoeding en bovenstaande werd dan 9 van de 10 keer geschreven door moeders die bv gaven, vandaar) en vandaar dat ik het "vreemd" vond te lezen dat er schijnbaar zo kwam het op mij over tenminste onderscheid wordt gemaakt over wanneer een baby wel smaken kan onderscheiden... bij andere voeding dan bv niet, maar wbt de smaak van bv wel, dus tja daar sta ik dan van te kijken... wbt ors en bv ongeacht welke voeding je geeft, kan je kind heel heel erg snel uitgedroogd zijn, en het geven van ors zorgt ervoor dat de stoffen die aangevuld moeten worden ( zouten mineralen e.d.) direct worden opgenomen door het lichaam en "verwerkt" simpelgezegd... in bv zit dan misschien wel dezelfde stoffen als in ors maar wordt niet zo snel opgenomen en verwerkt om uitdroging te voorkomen dan wanneer je ors geeft...elke arts zal je hetzelfde vertellen wat dat betreft, maar goed jij ziet het blijkbaar anders....ik zou nooit never het risico willen lopen met mijn kind als het om zoiets gaat.... gr.smoekie
En dat is exact dat wat moedermelk doet, alleen veel effectiever omdat het 'lichaamseigen' is. Dat kan iedere arts die zich wat meer in moedermelk verdiept heeft en iedere lactatiekundige, en iedere persoon die een opleiding m.b.t. borstvoeding gevolgd heeft je vertellen. Ter illustratie: in het Australisch protocol voor gastro-enteritis (komt daar elke zomer heel heftig voor) mogen kinderen aan de borst thuisblijven, mits ze elke 2 uur aangelegd worden, kinderen die niet aan de borst zijn moeten opgenomen worden en aan het infuus.
Dus als wij in australie gewoond hadden, had Ruben thuis (mogen) blijven. Wij waren al tijden elke 1.5-2 uur aan het aanleggen, maar toch dronk hij niet genoeg ofzo, want ja, dat gewicht bleef stilstaan/achteruit gaan. Nou ik ben blij dat we naar het ziekenhuis konden hoor, hoewel het misschien wat minder fijn was alst thuis (infuus, sonde, stress bij papa en mama), ze hebben hem daar wel geholpen om weer op te knappen! Daarna overigens helemaal goedgekomen! Maar oke, ik had dus wel gelijk toen ik ooit, op pagina 2 van dit topic schreeft dat de bv altijd van smaak veranderd.
Als een kindje niet vooruit gaat dan wordt het in Australië even goed opgenomen natuurlijk, maar bij de eerste heftige dagen van een buikgriep moeten kinderen die niet aan de borst zijn opgenomen worden, terwijl kinderen aan de borst, onder strikte controle thuis bij mama mogen blijven. Dat overigens ook omdat buikgriep zonder moedermelk vaak wat heftiger verloopt (geen antistoffen via mama).