Hallo, Mijn zoontje is nu 2 weken oud. Vanaf zijn allereerste borstvoeding gelijk na de bevalling trekt hij nadat eenmaal klaar is vieze/moeilijke gezichten. Meestal gaat hij ook 'raar doen'. Moeilijk te omschrijven... Iets lijkt hem dwars te zitten, hij weet zich geen houding te geven, steunt en snuift. Vaak gaat dit over in huilen waarschijnlijk door krampjes? Ook heeft hij na het drinken enorm vaak de hik. In het ziekenhuis zei men in eerste instantie dat hij waarschijnlijk vruchtwater had ingeslikt en daardoor misselijk was. Nu 2 weken later is er dus niets veranderd. Een vast patroon is dat hij het liefst gelijk weer aangelegd wordt, ook al heeft hij heel lang gedronken. Ik heb het idee dat dit verzacht ofzo maar eenmaal weer klaar begint het verhaal opnieuw, etc, etc. Zelf heb ik het idee dat hij veel lucht binnenkrijgt en dit niet kwijtkan. Hij boert heel moeilijk en als ik dit probeer te bevorderen (kloppen, op buik leggen etc) lijkt hij zich alleen maar ellendiger te voelen. Mijn vraag is of dit bij krampjes hoort. Herkennen jullie dit en zo-ja is er iets aan te doen. Ik gebruik trouwens als cinababy en buikjesolie. Haalt scherpe kantjes er wel vanaf. Alvast bedankt!
Zoals je het beschrijft lijken het mij boertjes of wat krampjes. Als Yara onrustig is na een voeding, dit had ze vanochtend ook, dan houd ik haar even rechtop. Vaak komt er dan een hele dikke boer óf zoals vanochtend en vieze poepluier. Misschien kan je hem tijdens een voeding even van de borst afhalen en dan laten boeren? Ik merk dat, vooral 's ochtends, de melk echt toeschiet en Yara flink moet klokken. Dat zorgt er natuurlijk ook voor dat er veel lucht meekomt. Oh ja, kreeg een beetje een vreemde tip van de chiropractor om baby's te laten boeren: wrijf op het wangetje van je baby en dan niet voorop de wangen maar bij de oortjes. Schijnt te helpen Het is vast het proberen waard.
Van iemand hoorde ik dat als je baby hikt, dat er dan geen boertje meer dwars zit. Of het zo is weet ik niet, maar bij Merel klopt het, want na het boeren heeft ze bijna altijd de hik. Als je kindje krampjes heeft kun je daar verder weinig meer aan doen dan je al doet denk ik. Een massage van de buik (met de klok mee draaiende bewegingen maken) en omgekeerd op je arm leggen, met je hand onder de buik kan nog wel helpen. Overstrekt je kindje ook? Merel had heel veel krampjes toen ze een paar weken oud was en die overstrekte zich heel erg. Ook na de borst heel hard huilen. Succes ermee!
Bedankt voor jullie reacties. Ik ga advies chiropractor zeker opvolgen, ben benieuwd. Hij heeft idd de neiging tot overstrekken. Moest even opzoeken wat het is maar dit herken ik wel.
mijn meisje wroet en snift ook regelmatig na de voeding. bij haar is het vaak het geval dat er een dikke boer dwars zit en zodra die eruit is gaat ze tegen me aanliggen omdat ze erg moe is. het heeft bij haar dus voornamelijk te maken met boeren en moe zijn.
ja zo noem ik het altijd, als ik haar omhoog tegen me aan hou gaat ze met haar gezicht tegenme aan heen en weer en snuiven en steunen precies zoals jij het omschrijft. net of heeft ze jeuk aan haar neus en gezicht. en hoofd optillen en weer laten vallen. moet er soms wel om lachen omdat ze zo moeilijk doet dan haha. maar na het boeren is het vaak klaar en ook als ik haar de speen geef terwijl ze nog zo ligt. dan stopt ze meestal ook
O ja, dat "wroeten" doet Merel ook wel eens (steeds minder naar mate ze ouder wordt) en bij haar is het een teken van vermoeidheid. Zij geeft zo aan:"ik wil slaaaapen!".
Hmm anne wilde juist nooit boeren... en dat terwijl het dr toch goed dwars zat... maar vaak neem ik dr dan even op mn arm en "hop" even door de kamer en dan komt het er meestal alsnog uit en in het beginvoornamelijk in de vorm van heel veel poepjes tegenwoordig gooit ze er wel af en toe een goed harde boer uit.. maar ik kan er geld op zetten dat de luier verschoont moet worden na het voeden
Vanmiddag heb ik weer op internet gezocht naar houdingen die 't boeren bevorderen. Ik had alles al eens uitgeprobeerd maar kwam nog iets nieuws tegen. (rechtop laten zitten, kin en borst ondersteunen met een hand, ruggetje kloppen met andere hand.) En jawel, als snel volgde een boer. Tot nu toe werkt het na iedere voeding. Het kloppen is zelf niet nodig want gelijk een flinke boer. Daarna RUST! Het is echt een wereld van een verschil. Hoop dat dit blijft.
dus zijn gedrag is duidelijk het last hebben van een dikke boer! heerlijk voor jou en hem dat het nu beter gaat!