Gastouder vraag

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door loveofmine, 8 jan 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. loveofmine

loveofmine Actief lid

2 feb 2015
    122
    3
    18
    Hallo,

Mijn kids moeten nu na gastouder. Mijn zoon is 4. Ze zijn laatst voor eerst geweest maar dit is niet zo goed gegaan. Er wordt gezegd dat hij niet luistert naar gastouder.
    De verwachting is dat kind van 4 altijd luistert als iets 2 keer gezegd is.
    Hij is 4 en moet gehoorzamen.

Nu heeft ze ondanks dat wij niet wilde een machtsstrijd gemaakt van de lunch deze eerste dag. Hier is ze na school mee verder gegaan.
    Als hij niet dat at of dronk mocht hij niks lekker of anders. Wat ze normaal wel uit school krijgen. En de andere kinderen aan tafel dan ook kregen.
    Resultaat geen eten en drinken gehad. Tot ik hem kwam halen.

Mijn zoon gehoorzaamde niet en dat vond ze niet normaal. Hij luisterde even maar gebeurde na enige tijd toch weer.
    Ik denk dat de constante strijd alleen om eten/drinken niet heeft geholpen.
    Hij had wel prima gespeeld met andere kids maar dat volgen van alle regels deed hij niet braaf.

Ik ben toch wel behoorlijk geraakt en heb slecht gevoel hierover.
    Wij kennen onze zoon ook niet zo. Tuurlijk luistert hij wel eens niet maar hij is 4. Ik heb niet idee dat ze kijkt naar hem.
    Hij is normaal erg lief en gevoelig.

Gaat dit altijd zo?
    Ik vind het heel zwart/wit.

2. Evanesco

Evanesco Niet meer actief

Elke gastouder, elk kind en elke ouder is anders. Dus nee, dit gaat niet altijd zo.

Ik zou zeggen, ga om de tafel zitten. Bespreek het en vraag ook naar haar kant van het verhaal.

En er zijn jou eenmaal regels. Bij een gastouder zijn meerdere kinderen. Dus duidelijke afspraken en consequent zijn hoort er wel een beetje bij. Dit is op een bso niet anders.

3. loveofmine

loveofmine Actief lid

2 feb 2015
    122
    3
    18
    Ik heb ook geen probleem er mee dat er regels zijn. Dat begrijp ik. Die hebben we thuis ook natuurlijk☺️.
    Gaat mij er meer om dat je wel realistisch blijft, zn eerste keer daar.

Gesprek geprobeerd maar verder dan dat hij is 4 en hij moet altijd luisteren. mijn regels en moet gehoorzamen, kwam ik niet.

4. tuc

tuc Niet meer actief

Nee dat gaat niet altijd zo. En als dit de enige reactie is van de gastouder vind ik haar van weinig pedagogisch inzicht getuigen en zou ik op zoek gaan naar een ander.
    Maar heb je geen kennismaking gehad met de gastouder waarin je dit soort dingen besproken hebt?

5. loveofmine

loveofmine Actief lid

2 feb 2015
    122
    3
    18
    Jaa maar toen gaf ze wel aan regels maar dat begrijp ik wel. Ook gevraagd wat als hij niet luistert, hoe ze daar op reageerde. Maar dit zag ik niet zo aankomen. Dat als hij niet luistert, dit het antwoord zou zn.
    Eerst al de machtsstrijd om eten. Terwijl we hadden besproken als hij niet wil dan, dan niet. Geen lading op leggen.
    Maar dat je dan als hij uit school komt, verder gaat met brood en melk anders krijg je niks vind ik heel raar.
    En nu dus antwoorden dat het niet normaal is dat hij niet luistert..
    En is ook zeker niet zoals wij hem kennen..

6. Evanesco

Dus hij wilde tussen de middag zijn brood niet eten en kreeg dit na schooltijd weer voorgeschoteld. Begrijp ik dat goed?

7. loveofmine

loveofmine Actief lid

2 feb 2015
    122
    3
    18
    Ja en zn melk. Anders niks anders

8. Evanesco

Nogmaals bespreken. Dit lijkt me niet de bedoeling.

9. loveofmine

loveofmine Actief lid

2 feb 2015
    122
    3
    18
    Ik moet wel zeggen dat ik dat gelijk heb ik aangegeven bij ophalen en tijdens gesprek daarna omdat het totaal niet goed voelde die eerste dag.
    Maar nu is mijn vertrouwen behoorlijk weg. En ik op zie tegen volgende keer. Het autoritaire/macht is niet onze manier van opvoeden en daar bedoel ik niet mee dat ze geen regels hoeven naleven maar de manier waarop je iemand benadert..

10. loveofmine

loveofmine Actief lid

2 feb 2015
    122
    3
    18
    Ik wil plekje waar ze zich veilig voelen, zich zelf kunnen/mogen zijn. Er wordt gekeken naar wie ze zn. Elk kind is anders.

11. Panter

Panter VIP lid

14 mrt 2011
    13.710
    4.559
    113
    Dit is zeker niet normaal. De eerste keer is spannend voor het kind. Die machtstrijd was onnodig... Mss wilde hij niet eten vd spanning. Ze had hem gerust moeten stellen, zekerheid moeten geven.
    Ik zou een andere gastouder zoeken.

Hier gaat het bij onze gastouder ook wel eens anders dan thuis, dat is oké. Maar onze gastouder doet aan positief opvoeden en beweeg naast de vaste huisregels zoveel mogelijk mee met de kinderen.

Wat naar dat je nu zo'n gevoel hebt... Lijkt me vreselijk. Wat zegt je zoontje zelf?

12. loveofmine

loveofmine Actief lid

2 feb 2015
    122
    3
    18
    Hij was erg ontdaan en verdrietig.
    Hij gaf aan niet weer te willen ook.

Dat het andere gaat, vind ik ook niet erg.
    Maar denk ook dat kinderen nu eenmaal niet altijd gelijk luisteren en sturing nog hebben. Helemaal als ze 4 zn. De verwachting dat kinderen altijd alles klakkeloos doet vind ik ookniet realistisch. Sommige misschien wel en andere niet.

13. Panter

Panter VIP lid

14 mrt 2011
    13.710
    4.559
    113
    Wat verdrietig voor je zoontje. Hoop snel een oplossing!

14. Mama&Go

Mama&Go Actief lid

5 mei 2017
    305
    107
    43
    Vrouw
    De regel dat ze bij de lunch eerst hun gekozen boterham moeten opeten voor ze wat anders krijgen, die snap ik. Doe ik ook, anders gooi ik heel veel brood weg. Maar als ze niet eten dan eten ze maar niet en krijgen ze later weer wat anders. Ik had hem om 15:00/15:30 niet weer die oude boterhammen gegeven terwijl de rest een koekje kreeg. Ik had ipv een koekje een grote schaal op tafel gezet met allerlei groente/fruit erop en blokjes kaas/worst dan zat er vast wat bij wat hij wel wilde. En natuurlijk is de eerste keer spannend dus misschien dat zijn oren het daarom wat minder goed deden. Een keer geweest met papa en mama en nu alleen en met andere kinderen erbij die je niet kent is spannend. En dat je dan regeltjes vergeet, tja nog maar een keer zeggen dan. Ik vind het knap dat je na een keer al de conclusie trekt dat hij niet luistert, ik zou het zeker niet zo negatief brengen, is voor jou als ouder ook niet leuk om te horen.

Ik zou naast een gesprek met je go ook het bureau inlichten, want dit klikt niet.
    En informeren of ze een andere go hebben voor jullie.

15. loveofmine

loveofmine Actief lid

2 feb 2015
    122
    3
    18
    En daar ben ik het mee eens qua brood eten. Dat is de lunch en eet hij niet, dan niet maar ook geen cracker. Dat was ook afgesproken. Dat snap ik en vind ik prima. Dat is niet hetgene wat me het meeste raak. Maar hem uitzonderen wel.

Dat wat jij schrijft klinkt stuk gemoedelijker.
    De juf op school herkent het ook niet. Die zei wel tuurlijk moet ik wel eens hem corrigeren maar dat is ook de leeftijd dat ze soms toch niet alle regels opvolgen. Zn gedrag is heel makkelijk om te buigen op school.

16. Angel2005

Angel2005 Bekend lid

25 jun 2014
    655
    219
    43
    Utrecht
    Ik vind dat er een goede klik moet zijn tussen het kind en de gastouder. En dat mama en papa een goed gevoel hebben bij de gastouder.
    Dat betekent niet dat bij de gastouder dezelfde regels moeten gelden als thuis maar dat iedereen zich prettig voelt bij de situatie. Als dat niet het geval is dan is dit niet de juiste gastouder voor jullie.

Mijn dochter gaat naar een gastouder vanaf dat ze een half jaar is. Er gelden daar heel andere regels dan thuis en als ze niet luistert of brutaal is, treedt ze ook gewoon op. Maar mijn kind is er wel ontzettend gelukkig en ontzettend blij als ze ernaartoe mag. Dit vind ik belangrijk. En als ik het idee zou hebben dat mijn kind er niet gelukkig wordt dan zou ik haar achter mekaar weghalen daar.

Doe dus wat goed voelt voor jou. Ga het gesprek aan, kijk naar je zoontje. Is hij erg van streek door haar aanpak of valt het allemaal wel mee en moet hij gewoon aan de nieuwe regels wennen? Haar manier is niet per definitie goed of slecht maar hoeft niet perse te passen bij jouw kind en dan is er gewoon geen match. En die vind ik wel belangrijk als iemand de zorg voor je kind draagt.

Succes!

17. Beheer

Beheer Administrator
    Medewerker

11 feb 2005
    16.274
    2.978
    113

Deel Deze Pagina