Ik maak me erg zorgen want mijn zoontje weigert veel eten de laatste tijd, maar nu zijn we op vakantie en wordt het alleen maar erger want hij weigert ook drinken of neemt er gewoon de tijd niet voor omdat hij teveel afgeleid is door alles wat er om hem heen gebeurt (zitten bij schoonfamilie). Hij is voor de rest wel vrolijk en rent rond en niet slapjes of zo maar het geeft me zon rotgevoel dat hij niet eet of drinkt. Normaal at hij sochtends met veel plezier een boterham met jam of appelstroop, maar nu wil hij niks eten en dan probeer ik maar met hagelslag omdat ik wil dat hij toch IETS eet. Ik word er zo wanhopig van, ik hoor mensen vaak zeggen dat je het dan maar moet laten en dat hij het de volgende dag wel inhaalt maar dat is dus niet het geval, hij blijft ook zijn avondmaaltijd weigeren
Jep, wij zijn er al aardig doorheen. Wat ik doe in deze fases is lekker afleiden en dan aanbieden en er vooral geen druk op leggen. Dus een paar keren extra de rietjesbeker voor zijn snufferd zetten tussendoor zodat hij hem ziet en kan pakken(wel met water anders is het funest voor zijn tandjes!!). Voor het eten was hier de oplossing wil je niet, dan niet, maar wel tussendoor eens wat proberen(GEEN zoetigheid, dat komt ECHT nooit meer goed als je dit nu geeft als hij weigert. Daar krijg je hele hele hele moeilijke eters van!). Als hij lekker speelt een stukje watermeloen voeren of een broodje, gewoon op de grond tussendoor. Je bent toch op vakantie, alles is anders daar. Vooral niet te veel druk, af en toe proberen en dan het liefst als hij afgeleid is! En niet gaan omkopen met zoetigheid.
Wij zitten gelukkig nog even niet in deze fase (eerste de 11 maanden sprong heelhuids doorkomen ), maar mijn dochter is soms ook snel afgeleid tijdens het eten. De oplossing hier is alle afleiding moet uit het zicht. Ik ga dan gewoon ergens met haar zitten waar het relatief saai is (geen speelgoed, mensen of huisdieren in het zicht) en ik vraag iedereen even ergens anders naar toe te gaan en een beetje zachtjes te doen tot we klaar zijn. Dit werkt meestal goed genoeg om haar iig een beetje te laten eten. Misschien kun je dit ook proberen? (als je het niet al hebt geprobeerd). Succes!
het hoort bij de leeftijd, hier is het ook begonnen. je kan je er wel druk om maken maar wat heeft het voor zin? dat werkt alleen maar averechts..
Hier wordt ook dagen niets gegeten. Net als je de wanhoop nabij bent dan volgt er weer een inhaalsslag. Geen drama van maken, eten ook niet meteen weghalen en drinken gewoon neerzetten. Zeker niet aandringen. Omgekeerde psychologie wil ook nog wel eens werken.. zo van 'jij eet die banaan NIET op hoor! Denk erom. Maar echt als ze honger krijgen dan eten ze wel.
Tussen het spelen door iets geven werkt zelfs ook niet, hij blijft gewoon automatisch zijn mondje stijf dicht doen als ik iets aanbied...
misschien komt het omdat ik er nu al teveel druk op heb gelegd of zo...ik weet het niet, en de drukte van de nieuwe omgeving en mensen. Ik zit nu wel apart met hem bij elke maaltijd maar helaas nog geen succes...
hij voelt de spanning van jou ook he, kindjes zijn niet gek probeer je er niet druk om te maken, wil hij niet eten? nou dan niet, misschien de volgende ronde wel weer.
ja ik maak me er veel te druk om, ik zal het proberen wat los te laten en inderdaad het eten laten staan