kozijnen andere kleur dan de rest van de straat??

Discussie in 'De lounge' gestart door Alisha, 17 apr 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Strandbal

Strandbal VIP lid

3 mei 2013
    8.890
    3.414
    113
    Ik zou voor de zekerheid even de gemeente bellen om te vragen of er een belemmering is. Zo niet, dan gewoon doen wat je zelf wil.
    Het is toch jullie huis. Echt niet dat ik zou overleggen met mijn buren. Het zou mij ook niks uit maken wat die ervan zouden vinden, waarom zou je je kozijnen een kleur laten die je zelf niet zo mooi vind?!

2. Zonnebloem92

Zonnebloem92 VIP lid

4 dec 2012
    10.846
    4.213
    113
    Vrouw
    Zuid Holland
    Dit.

Ons huis is 3 jaar oud en wij mochten de blauwe voordeur niet verven... iemand uit de straat heeft dat wel gedaan (van blauw naar wit) ben benieuwd wanneer de gemeente komt zeuren.
    Jullie huis is al een stuk ouder dus waarschijnlijk mag het gewoon.

3. Micera

Micera Fanatiek lid

23 jun 2013
    3.296
    547
    113
    Dat heeft niets met de leeftijd van het huis te maken, maar wel met datgene wat een gemeente heeft opgenomen in een bestemmingsplan voor eisen. Het kan zijn dat daar niets specifiek staat opgenomen, maar het kan ook dat er tot in het kleinste detail staat beschreven wat wel/niet mag. Zolang als dat bestemmingsplan van kracht is, dien je je daaraan te houden...

En, zoals eerder al aangegeven, als je de wet wilt volgen is het niet een kwestie van vrijblijvend informeren bij de gemeente. Voor het plaatsen van kunststofkozijnen is een vergunning nodig. Daarbij moet je ook de kleur aangeven. Je moet dus formeel toestemming vragen om je kozijnen te vervangen.

4. nijna

nijna Fanatiek lid

25 nov 2015
    1.365
    85
    48
    De kleurstelling kan in een contract (bij de eerste verkoop) of notariële akte staan. De gemeente is daarvan op de hoogte.

Voor kunstof kozijnen is niet altijd een vergunning nodig, vaak valt dit onder gewoon onderhoud. De voorwaarde is dan dat de raamindeling van het hele raam gelijk blijft. De profilering van de kozijnen moet ook hetzelfde blijven.

Wijzig je de raamindeling of de profilering dan is er wel een vergunning nodig. Twijfel je hierover dan kan je ook dit bij de gemeente navragen.

Als je wel een vergunning nodig hebt dan kan het zijn dat er eisen aan de kleur gelden.De kleurstelling staat niet aangegeven in het bestemmingsplan, maar in de welstandsnota. Niet elke gemeente heeft een welstandsnota. Ook daar kan de gemeente dus over informeren.

5. Micera

Micera Fanatiek lid

23 jun 2013
    3.296
    547
    113
    De kans dat bij het vervangen van kozijnen formeel vergunningvrij is, is vrij klein. In dat geval moet detaillering, profilering en vormgeving allemaal gelijk blijven.

Het kan wel in de buurt komen van wat er zat, maar identiek zal het (hoogstwaarschijnlijk) niet zijn. Als er voor gekozen wordt om en het materiaal en de kleur te veranderen, voldoe je niet meer aan die criteria, dus is er formeel een vergunning nodig.

6. nijna

nijna Fanatiek lid

25 nov 2015
    1.365
    85
    48
    😂 Maar daarna mag je het weer zonder vergunning in een andere kleur overschilderen. Al denk ik dat ik nu wel een beetje off topic ga.

7. Suzzert

Suzzert Fanatiek lid

12 mei 2012
    3.340
    4
    38
    Rotterdam
    Dit is het meest burgerlijke topic wat ik deze week heb gele en denk ik :D

8. missgwen

missgwen Bekend lid

23 apr 2007
    775
    16
    18
    aan het water
    Ik heb een voorlopig koopcontract getekend waarvan de kozijnen bruin zijn :( eerlijk ik vind het afgrijselijk en ga wel kijken/nadenken om wit te verven.. Ik zal het overleggen met beide buren..omdat dat rijtje nog bruin is. De rest zie je al veranderen. Maar neem uiteindelijk zelf de beslissing en heb naar aanleiding van dit topic al navraag gedaan bij de gemeente en hun geven aan dat dit mag zonder vergunning..maar zal ik de buren ook begrijpen hierin als ik het wel wit ga verven dat ook..ik verander hierdoor wel het straatbeeld..

9. Skyscrapper

Skyscrapper Fanatiek lid

11 mei 2013
    2.604
    3
    38
    Met een beetje pech, heeft ze straks voor veel geld mooie kunststof kozijnen laten zetten en zegt de gemeente ja sorry mevrouw, die moeten vervangen worden voor de lichtblauwe kleur. Had u even na moeten vragen.
    Wij hebben vorig jaar wel zonder toestemming alles vervangen in kunststof in een andere kleur, maar aangezien iedere koopwoning in onze straat zijn eigen kleurtje heeft (op de huurwoningen na) verwacht ik geen tegenstand.
    Toen ik nog bij mijn ouders op de flat woonde, was er tegenover ons 1 flatwoning (huur) waar ze alles blauw met wit (ook de muren aan het balkon) hadden geverfd waar de rest van die flat alle balkons bordeaux rood waren. Het mocht officieel niet van de woningbouw, maar er is nooit iets tegen gedaan.

10. Theedoek

Theedoek Actief lid

5 jul 2016
    380
    8
    18
    Vrouw
    NULL
    NULL
    Gewoon lekker antraciet doen

11. lovewinnie

lovewinnie VIP lid

13 jan 2007
    16.251
    790
    113
    tilburg
    Ik ga echt niet kijken wat andere huren hebben zodat de mijne er bij past. Zelf oud huurhuis gekocht. Was allemaal donker groen. Nu hebben wij mooi antraciet en ziet er een stuk beter uit. Overkant allemaal koophuizen en hebben ze van alles.

12. puzzelstukje

puzzelstukje VIP lid

13 mei 2010
    11.413
    2.718
    113
    Wij hebben hier in de straat veel geel... echt vreselijk vind ik dat. Nu hebben wij alles wit en antraciet.

Kunststof echt niet gaan verven hoor! Daarom doe je toch kunststof!

Wij wonen in een hoekhuis en hebben een poortje naast ons, daar zijn inderdaad regels over, en over de put in de voortuin. Maar niet over de kleur van de kozijnen.

13. Strijkkraal

Strijkkraal VIP lid

11 apr 2008
    10.680
    3.692
    113
    allereerst ... jouw huis, dus je zou zelf mogen kiezen hoe je je kozijnen schildert. Je hebt alleen wel te maken met een welstandscommissie en/of regels wat betreft uitstraling en kleurstelling. Navragen dus.

Verders schrik ik ervan hoe ontzettend egoïstisch mensen hier kunnen zijn :( Je kunt heel hard vinden dat je gewoon lekker doet wat je zelf wilt zonder enige vorm van overleg of gewoon even een gesprekje met je directe buren. En het kan zijn dat je misschien wel "recht" hebt om het te doen, maar je relatie met je buren maakt het er niet beter op. Mijn buurvrouw heeft zo'n instelling en dat heeft me mijn recht van overpad gekost (ik mag dus nu met mijn kliko's een trapje of en af of door mijn woning, omdat het pad wat er al meer dan 30 jaar lag, maar blijkbaar nooit in een akte is opgenomen, door haar gewoon is verwijderd zonder enige vorm van overleg) en de meest afgrijselijke aanbouw achter waardoor ik naar een vreselijke plastic zijkant zit te kijken- haar mening: mijn huis en ik mag doen wat ik wil en formeel zal ze ongetwijfeld in haar recht staan, maar ik hoef haar niet meer te spreken ... ik reageer namelijk minder vriendelijk op haar dus mijn man mag de honneurs waarnemen als ze aan mijn deur staat.

Het is maar wat je belangrijker vind.

Deel Deze Pagina