Het is toch het probleem van die mensen zelf. Misschien maak jij er wel een groter probleem van dan zij zelf. De mannen die bij ons de panelen hebben gelegd vertelden waarom zij niet gezekerd werden. En dan kun je wel denken arbotechnisch is het beste maar dat is lang niet altijd zo. En inderdaad heb je aan die mensen zelf gevraagd over het hoe en wat? En over mensen die niet durven te klagen omdat ze dan bang zijn hun baan te verliezen. Tjah... je kunt vast anoniem een klacht indienen bij de arbeidsinspectie.
Als die mensen dat niet durven omdat ze bang zijn hun baan te verliezen kunnen ze ook anoniem een melding bij de arbo doen hoor. Verder had je partner ook eerst contact op kunnen nemen met het bedrijf toch? Ipv gelijk de arbo te bellen. Misschien waren de monteurs wel zo gehecht aan deze trap en weigerde ze bijv een nieuwe mee te nemen. Tja wie zal het zeggen he????
Ik heb het wel over de werktijden gehad, hij haalde een beetje zijn schouders op. Kan zelf wel invullen wat ze denken, maar om geen oordeel erover te doen, doe ik dat niet. Qua bescherming niet nee. Maar op dat moment kon ik ook weinig doen. Ik had geen vervanging voor die ladder. Ik ben nu wat rustiger en jullie hebben wel (deels) gelijk, waar bemoei ik mij mee? Maar die verrekte veiligheid. Het is wel zo dat het ieder zijn keuze is hoor, wat dat opzicht ben ik het ook wel mee eens.
Ja, dat is ook zo. Het is niet mijn probleem en bij mij is het (gelukkig) goed afgelopen. Wie weet hoe lang ze er al mee aan het werk zijn? Weet jij het, weet ik het? Niemand weet het van de klanten.
Over die werkdagen. Ja, die zijn dik. Maar het is zomerseizoen (nou ja je zou het niet zeggen) en juist in deze seizoenen draaien zij overuren vanwege de aanvragen. De uren die zij nu teveel werken worden hoogstwaarschijnlijk gecompenseerd in de winterperiode. Mijn man werkt ook soms 15 uur per dag. Mede door het seizoen maar ook door onvoorziene zaken.
Dat had ie inderdaad beter eerst kunnen doen. Maar hij doet eerst voordat ie denkt (ADHD/karakter eigenschap, ik weet niet wat het is). Vriendlief heeft kort na inschakeling arbo dat bedrijf gewerkt. Die zeiden op dit voorval "als ze gaan zeuren, voor hun 10 anderen". Haha, van dat gehecht zijn aan die trap, tja, wie weet Ach, gelukkig is het bij ons goed gegaan.
Kijk ik snap dat je het gevaarlijk vind. Vind ik ook, maar vaak zit er van alles achter en in dit geval weet niemand wat. Dus weet je niet of het al dan wel of niet een bewuste keuze is om zo te gaan werken. Daarom vond ik de arbo inschakelen te ver gaan. Nu kan een bedrijf in een kwaad daglicht komen. ( ook omdat de naam van het bedrijf hier genoemd wordt) , maar ook bij de inspectie. Terwijl het evengoed zo kan zijn dat de mannen ervoor kiezen zo te werken , zonder medeweten van het betreffende bedrijf en die krijgt bijv nu de inspectie op hun dak, terwijl dat misschien dus helemaal niet nodig was. Conclusies vooraf trekken zonder het hele verhaal te weten kan bedrijven in (onnodige) shit brengen.
Klopt, heb je ook wel weer gelijk in. Een mening mag je natuurlijk hebben en had ook beter niet het naam van het bedrijf erbij kunnen zetten. Maar misschien onbewust mensen ervoor behoeden? Kijk, wat die werknemers doen, moeten ze lekker zelf weten. Of het bedrijf het echt niet weet, durf ik niet te zeggen (zie mijn vorige reactie dat vriendlief het bedrijf alsnog heeft gebeld)
Waren het niet toevallig ZZP-ers? Wij hebben hier door 2 verschillende bedrijven kozijnen laten plaatsen en bij beide keren had de kozijnenboer externe monteurs die dat kwamen doen. Eigen pakkie an denk ik dan als ze met niet deugdelijk materiaal aan de slag gaan. Als ze voor een baas werken zijn ze waarschijnlijk blij dat ze werk hebben en nemen ze het maar voor lief als een ladder een kapotte spijl heeft. Misschien is er wel een nieuwe ladder besteld, maar was deze er nog niet? Zo veel scenario's mogelijk. Om daar nu de Arbo voor te bellen?!
Naar mijn weten niet. Toen de kozijnen in gemeten werden door de Duitser, die gebrekkig Nederlands sprak (geen problemen mee), werd er in het Duits naar hem terug gesproken. Later kwam de verkoper bij ons thuis voor de bevestiging dat alles besteld zou gaan worden. Aangegeven dat het een aardige man is en dat wij Duits spreken goed uitkwam. Er werd gezegd dat meneer al 20 jaar bij hun in dienst is. Maar of dit ook op ZZP basis is? Heb het ook om eerlijk te zijn niet gevraagd, maar wat gaat mij dat aan?
Paar jaar geleden is er bij onze achterburen een 'werkman' van het dak van hun uitbouw (die toen gebouwd werd) gevallen. Hij heeft het niet overleefd. Ik vind het goed dat jullie het gemeld hebben. De reacties dat jij je er niet mee moet bemoeien, vind ik totaal onbegrijpelijk. Iedereen heeft recht op een veilige werkplek. En niet iedereen heeft een fijne cao en vakbond en begripvolle baas die dat allemaal netjes regelt. Heel veel mensen zitten helaas met een werkgever met een "voor jou 10 anderen" mentaliteit. Die hebben zelf geen keus en kunnen zelf niet melden. En zelfs als ze wel zelf kiezen om zo te werken, vind ik het goed dat je dit zo meldt. Ik had ze waarschijnlijk niet eens door laten werken. Ik heb geen zin in dat soort ongevallen in mijn achtertuin, om het maar even bot te zeggen.
Ik had het zelf ook aan de werklui over gelaten. Er is er altijd wel eentje 'verantwoordelijk' voor de rest van de bups. Mocht die persoon zo onzorgvuldig met die verantwoordelijkheid omspringen, is het aan de werknemers om daar (al dan wel/niet anoniem) maatregelen tegen te treffen. Dus nou ja, ik had ze een kopje koffie aangeboden en er ofwel zelf iets van gezegd of gewoon mijn mond gehouden. Maar dat ben ik.
Goed dat je de arbo hebt gebeld en dit gemeld hebt, maar ik had het bedrijf zelf ook ingelicht dat je dit "geen manier van werken" vindt. Maar voor mij toch ook: Liever geen ongevallen in mijn tuin of voor mijn deur. In de bouw helaas véél kans dat het onderbetaalde werklui zijn die ergens al lang blij zijn dat ze een job hebben. En die dus vaak niks durven klagen over hun situatie (slechte beveiliging, rotte uren, ...), kwestie van hun job niet kwijt te raken. Zelfs als ze anoniem zouden klagen, komt het bedrijf er vroeg of laat toch achter wie of welke ploeg het was ...
Ik vind ts helemaal geen zeurpiet maar jouw man eerder onverstandig dat hij zonder veiligheidsmaatregelen werkt!!
Dan kom je hem toch een dagje helpen en zeul jij de koelkasten e.d. op een arbo verantwoorde manier 3 hoog? Ben benieuwd hoe je dat gaat aanpakken! Of nee... nog beter hij zegt tegen de klant doe het maar lekker zelf! Moet je zien hoe snel er klaagtopics hier neergezet worden omdat de werklui de nieuwe wasmachine niet naar boven wilde zeulen
Ik vind dat de monteurs ook een eigen verantwoordelijkheid hebben! Mijn man werkt ook soms in risicovolle situaties, zijn werkgever heeft hier duidelijk regels voor hoe er gewerkt dient te worden. Het is dan nog altijd aan mijn man om deze tegels na te leven! Maar als je het zo onverantwoordelijk vind waarom laat je deze mannen dan hun werk doen? Bedoel er eigenlijk mee te zeggen dat je wel de arbo inlicht maar dan niet tegen die mannen en het bedrijf zegt dat je liever niet hebt dat ze zo hun werk verrichten aan jullie huis?