Kozijnen laten vervangen (plus de werkomstandigheden monteurs)

Discussie in 'De lounge' gestart door Koningsgezin, 22 aug 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Verox

Verox Niet meer actief

Mijn vorige werkgever had er totaal geen boodschap aan dat dingen gevaarlijk waren. Als ik er iets over zei dan was ik degene die problemen maakte en werkweigering is een enorm risico, zeker weten dat je contract dan niet verlengt word.

Van mij hadden de klanten het mogen melden.

2. Arian

Arian Fanatiek lid

6 dec 2010
    1.587
    36
    48
    Ik vind het goed van jullie. Misschien is hun baas wel een man, die het niks kan schelen, wanneer zijn mannen van het dak vallen. Deze werknemers nemen er maar genoegen mee, want " werk is werk".
    Nu gaat de arbo er waarschijnlijk achteraan en verplicht de baas om goede veiligheidsmaatregelen te treffen anders mag hij niet meer werken.
    Dus voor de veiligheid van de werknemers is dat natuurlijk alleen maar beter.

3. hetlichtje

hetlichtje Fanatiek lid

3 dec 2010
    1.061
    0
    36
    NULL
    NULL
    Ik denk dat veel mensen wel "iemand" kennen die van van/door het dak is gevallen tijdens het werk.

De gevolgen zijn enorm voor zo iemand. Ik vind het goed dat je man/vriend het gemeld heeft.

Als wij iemand inhuren, betalen we er goed voor. (bedrijf huren/zwart werken).

Ik verwacht van zo'n bedrijf dat het netjes de verzekeringen betaald, pensioen, vakantiegeld enz. maar ook dat personeel veilig kan werken. Daar betaal ik voor. Een kapotte ladder hoort daar niet bij.

Fijn dat het gemeld is. Er zijn veel te veel bouwvakkers die werkeloos zijn, dus inderdaad "voor jou 10 anderen".

4. Evientje

Evientje Niet meer actief

Anoniem melding doen bij de arbo, ja theoretisch kan dat! In de praktijk werkt het echter anders!
    En waarom had haar vriend eerst het bedrijf op moeten bellen? Een werkgever is aansprakelijk als er iets gebeurd maar hou er rekening mee dat ook de particulier of het bedrijf waar hij de opdracht uitvoert verantwoordelijk kan worden gehouden wanneer er sprake is van geen veilige arbeidsomstandigheden!
    Overigens is het bedrijf ook verantwoordelijk voor naleving van deze veiligheidsmaatregelen en bij niet naleven horen ze een officiële waarschuwing te geven! Die waarschuwing kunnen zij wanneer het er meerdere zijn alleen hard maken bij een rechter (bijvoorbeeld bij op staande voet ontslag door de waarschuwingen) als ze ook keihard aan kunnen tonen dat ze als werkgever er alles aan hebben gedaan om de veiligheid na te leven door desbetreffende werknemer!

En bij een kozijn/zonnepaneel/werkzaamheden aan daken of buitenshuis op hoogte heb je het wel over een iets andere veiligheid als wanneer je koelkasten/wasmachines etc naar een woning op 3-hoog moet brengen zonder lift! Dat is namelijk appels met peren vergelijken of je moet natuurlijk met het steekkarretje en een zware koel/vries combi achter het bakbeest de trap op gaan! ;)
    Het weer en bijvoorbeeld de hoedanigheid van de woning (ook onzichtbare hoedanigheid) zijn onvoorspelbaar maar moet wel rekening mee gehouden worden!
    Ts ik vind het meer dan terecht dat je vriend de arbo heeft gebeld. Ik had persoonlijk ook geëist dat het eerst opgelost zou worden, maar dat komt ook omdat ik van mening ben dat die veiligheidsmaatregelen er niet voor niks zijn.
    Ik vraag me bij sommige reacties echt af of ze ook zo laconiek/ongeïnteresseerd zouden reageren als het hun partner zou zijn die iets overkomt, en of ze dan ook zo hard zijn als het gebeurt omdat hun eigen partner hun mond niet open durfde te doen uit angst om zijn baan kwijt te raken?! Ik denk persoonlijk dat dat de personen zijn die het hardst de werkgever verantwoordelijk houden en dan van mening zijn dat hun partner daar echt niet verantwoordelijk voor zijn want ja werken is beter als niet werken! De rekeningen moeten immers ook betaald!

5. Koningsgezin

Koningsgezin Fanatiek lid

24 jan 2014
    1.689
    110
    63
    Eerst topic lezen, dan oordelen.

6. Appeltjes

Appeltjes Fanatiek lid

2 jan 2013
    1.276
    10
    38

Waarom werkt dat in de praktijk anders dan?

Waarom niet? Zoals ik ook al eerder schreef..... Misschien kiezen monteurs er zelf voor om zo te werken en wil het bedrijf het niet eens hebben. Dan Komt er arbeidsinspectie op af ,kan een bedrijf in kwaad daglicht komen terwijl monteurs kiezen zo te werken. Daarom zou ik altijd eerst zelf bellen naar een bedrijf. ( wat nadien ook is gebeurd, helaas reageerden ze in dit geval laconiek, maar dat had ook anders kunnen zijn)

Verder vind ik jou opmerking over dat een bezorger van wasmachines minder gevaarlijk werk verricht dat iemand die op een dak staat. Erg raar! Als jij met een loodzware Miele 2 trappen naar beneden dondert en de wasmachine bijvoorbeeld bovenop je krijgt. Sorry ,maar denk dat je er dan net zo erg aan toe bent dan als je van een dak afdondert hoor.

M

7. Evientje

Als je goed leest gaf ik aan dat het andere veiligheidsmaatregelen waren! En Sorrie maar werken op hoogte en buiten kun je niet vergelijken qua veiligheid met een loeizware Miele naar boven of beneden sjouwen (en ja ik weet hoe zwaar ze zijn om 5 trappen op te sjouwen!) maar ik weet ook dat er heel wat meer risico's aan buiten op hoogte werken zitten!
    Ik ben van mening dat veiligheidseisen, hoe vervelend ze soms ook zijn (weet ik uit ervaring), er niet voor niks zijn. En ja die ervaring heb ik uit eigen praktijk, ik vind sommige veiligheidsmaatregelen ook zwaar overdreven, maar zal ze wel moeten gebruiken en in acht moeten nemen als ik wil blijven werken! Maar ben ook geconfronteerd met de gevolgen toen er een aantal maatregelen nog niet zo streng (uitgebreid) waren! Wat dat betreft weet ik heel goed waar ik over praat!
    En theoretisch wel maar in de praktijk niet bij de arbo is omdat er altijd naar voren komt wie de melding heeft gedaan, ook als dat anoniem is gedaan!

8. Appeltjes

Appeltjes Fanatiek lid

2 jan 2013
    1.276
    10
    38

9. Marnatman

Marnatman Fanatiek lid

17 jun 2010
    2.382
    206
    63
    Man
    Bedrijfsleider
    In Grunn
    Daar zijn bouwliften voor uitgevonden. Dat jouw man te beroerd is om dat ding uit te klappen kan TS niks aan doen.
    Ik ben het volledig met TS eens dat ze de arbo ingeschakeld heeft. Die regels worden veel te veel door werkgevers geschonden. Tja zelf zitten ze met hun speknek achter een bureau en kunnen ze hooguit zich bezeren aan de hete koffie.

10. Allesofniets

Allesofniets Niet meer actief

Ik vind het top dat je het gemeld hebt! Zouden meer mensen moeten doen....

In de buurt ook een x iemand van het dak gevallen. Gelukkig (net) overleefd. Want hij wist echt wel wat hij deed blablabla.

11. rums

rums Niet meer actief

Grapjas!
    De consument wil zo goedkoop mogelijk een koelkast/wasmachine e.d. hebben en de kosten van een lift worden dan verrekend in de kosten van zo'n apparaat. En dat wil de consument niet want dan is het allemaal veel te duur.

12. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.067
    3.861
    113
    Toen we onze dakkapel kregen, hadden de mannen zich ook niet vast gemaakt, wat officieel wel zou moeten. Ze hadden wel een helm.
    Een buurman kwam bij ons langs en wees ons er op dat wij verantwoordelijk zouden zijn als er eentje van het dak af zou vallen.
    We hebben hun hoofdman er op aangesproken. Die legde uit dat ze dat graag zouden willen, maar in veel situaties niet mogelijk is. Ze konden zich moeilijk aan die regels houden, want hoe dan ook, als ze zich aan het dak zouden moeten verankeren, dan moet er toch ook eerst iemand het dak op om die dingen eerst vast te maken aan je dak.
    Ze konden er ook niet zomaar met zo'n hoogwerker komen.
    Bij andere buren zijn ook dakkapellen gezet, waren andere bedrijven, maar ze deden het allemaal op dezelfde manier.
    Een kapotte trap vind ik onnodig, die is makkelijk te vervangen voor een nieuwe.

13. Snoeki

Snoeki Fanatiek lid

30 jan 2014
    2.334
    258
    83
    Niet nodig , weet uit ervaring dat arbo veiligheidsredenen er niet voor niets zijn.

Ze zijn vaak overdreven en wat onpraktisch in de praktijk dat ben ik met je eens en die duizend keer dat het goed gaat lijkt het nog overdrevener al die regels maar het kan ook een keer fout gaan en dan zit je met de gebakken peren!!

14. Snoeki

Snoeki Fanatiek lid

30 jan 2014
    2.334
    258
    83
    Als alle bazen en eigenwijze personeelsleden zich aan de regels hielden, waren er geeneens van die belachelijk goedkopen apparaten te koop zoals jij die omschrijft ;)

15. Evientje

Het apparaat wordt duurder? Denk eerder de leveringskosten!
    Iets waar je bij de meeste bedrijven sowieso al extra voor betaald als het naar boven moet. Ze vragen al snel 25-50 euro extra als ze in een flat zonder lift moeten leveren en het is op een verdieping en dan maakt het ook nog eens uit op welke verdieping, als je te hoog woont dan kun je als consument of de kosten voor een bouwlift (welliswaar volgens hun gereduceerd tarief) betalen of je zorgt zelf dat het boven komt!

16. BLiS

BLiS VIP lid

29 jan 2009
    27.768
    1
    38
    Vrouw
    Op verzoek van TS gesloten.

Deel Deze Pagina