Hebben jullie dat nu ook? Er is namelijk altijd wel iets, we proberen elke maand een bedrag te sparen. Alleen altijd komt er weer iets tussendoor. Vorige maand was de verjaardag van dochter en beide kindjes waren weer een kledingmaat verder dus tja... Deze maand; heb nog een rekening liggen van de annuleringsverzekering, van de waterschapsbelasting en 3 verjaardagen deze maand. Volgende maand moeten mijn man en ik nieuwe kleren, dus daar gaat ook weer een flink bedrag naartoe. En zo is het iedere maand wel iets.. Ligt dat nu aan ons of hebben jullie dat ook? We willen zo graag een spaarbuffer opbouwen, maar behalve voor de kindjes sparen we nu niks voor onszelf. Gelukkig wel fijn dat we nog voor de kinderen kunnen sparen.
Volgens mij zijn dit terugkerende kosten. Wij hebben daar elke maand een post voor opgenomen in ons kostenoverzicht. Verjaardagen, kleding, kapper, verzekering e.d. zullen altijd betaald moeten worden. Onverwacht noem ik eerder iets dat stuk gaat waar je niet op gerekend had, en ook daar is het verstandig voor om geld apart te zetten. Wat je na opname van deze posten overhoud, kan je zien als spaargeld.
ja herkenbaar hoor, alleen gaat het bij ons niet om wel of niet kunnen sparen, maar nu eindelijk eens uit het rood te komen We doen alles heeeel rustig aan, letten op de boodschappen noem maar op, maar dan zijn er toch dingen die geregeld moeten worden... autoreparatie in februari van bijna 300 euro, bruiloft van mn broer begin maart incl vrijgezellenfeest, waar je eigenlijk niet op wil bezuinigen want het is je broer.... Samenlevingscontract wat eigenlijk al lang moest van 200 euro, auto voor APK inc noodzakelijke reparatie 150 euro, jaarlijkse enting voor de hond 120 euro... We zijn nu dingen aan het verkopen op marktplaats om maar het hoofd boven water te houden want het schiet gewoon niet op. Theoretisch gezien zouden we beiden zo'n 100 tot 150 euro per maand over moeten houden maar waar het blijft??? Als ik zie dat we in 5 maanden tijd zo'n 1000 euro aan bovengenoemde extra dingen kwijt zijn schiet het natuurlijk niet op. Gelukkig krijgen we eind volgende week vakantiegeld, 1/3e gebruiken we voor vakantie en de rest zetten we weg, inderdaad om eens een buffer te hebben...
Ik herken wel dat er vaak een onverwachte uitgave is... Dan de auto voor reparatie, dan een rekening van eigen risico, dan weer schoolreisje... Maar we hebben voldoende inkomen dus 'merken' we dat niet zo.. Misschien kun je ergens anders nog op besparen zodat je meer over houdt voor onvoorziene uitgaven? En anders proberen meer inkomsten te krijgen?
ja, op zich zijn veel dingen wel terugkerend... verjaardagen, hond dierenarts, waterschap etc.. maar omdat dat niet maandelijks gaat komt dat ineens zeg maar. dan zou je dat over een jaar moeten uittellen en dan maandelijks berekenen en bij je vaste lasten 'pot' moeten tellen. maar dan hebben we nog de apk, kleding kinderen weet nml niet hoelang ze met 1 maat doen of met een paar schoenen. dierenarts kost ook wat als de hond ziek wordt etc... zowel mijn baan als de baan van mn man gaat in de richting van ontslagrondes, ik heb al 1 ronde overleefd maar het gaat nog niet lekker dus we willen echt een buffer opbouwen. we kijken het nog even aan ivm vakantie die we geboekt hebben staan, maar als 1 van ons ontslag krijgt dan annuleren we die. deerne; ojee om uit het rood te blijven,, dat is niet makkelijk nee. in theorie zouden we ook meer moeten overhouden maar het is net wat ik zeg, er is altijd wel iets. nu bv is ook de inkt van de printer bijna op dan zijn allemaal van die kleine dingen maar opgeteld in een maand is het toch een flink bedrag. ga hier ook maar eens kleertjes van dochter en zoon op marktplaats zetten. wellicht helpt dat een beetje
Je kunt je waterschap toch ook in termijnen betalen? Is het maandelijks een bedragje, maar beter te overzien dan ineens honderd(en) euro's
Ja hoor herkenbaar... Deze maand 7(!) verjaardagen van broers, zussen, omas en ouders en partner.. dus tja daar wil je dan niet op bezuinigen. Stiefkids moeten nieuwe schoenen voor hier en de oudste alweer nieuwe kleren. We zijn net verhuisd dus opeens alle gemeentebelastingen in 1 keer, nog een rekening van dochter haar operatie in december. Dochter heeft een stuk van mijn voortand afgebroken oin het weekend, tandarts zou zoń 400 euro gaan kosten.. geen idee waar ik dat ook nog vandaan moet halen. Terwijl wij ook al echt heel zuinig doen.. gelukkig komt begin volgende maand vriend zijn vakantiegeld.
niet met verjaardagen enz..maar wij hebben wel van die periodes dat alles het begeeft. Op 2 maanden tijd: de grootste auto....was gewoon niet meer te repareren dus een andere moeten kopen (station), de afzuigkap en het zonnescherm. Echt om moedeloos van te worden. Wij werden dus erg blij van vakantiegeld, belastinggeld en de bonus van mijn man
Hier ook de laatste tijd, Laptop stuk dus nieuwe, wasmachine stuk dus nieuwe, auto totall los gereden dus moest een nieuwe komen en daar moest ook weer geld bij. Kleding van de kinderen gebruik ik echt alleen de kinderbijslag voor Daar heb ik een aparte bankrekening voor en daar doe ik alles van. Ik koop vaak in de aanbieding vaak een maat voorruit. Zo hoef ik zelden de volle pond te betalen
Ik zie het ook al terugkerende kosten die zeker niet onverwacht zijn. Kapper, verjaardagen, apk...wij hebben het allemaal in het financiele plaatje opgenomen....
Ik denk dat dat bij iedereen wel is. Wij dachten ook flink te kunnen sparen, maar in plaats daarvan moesten we opeens een shitload aan toeslagen terugbetalen. Gemeentelijke belasting en mijn eigen risico meteen op. Verjaardagen en andere feestdagen houden we wel rekening mee, maar er is altijd wel een tegenvaller.
yup herkenbaar theoretisch moet ik ook 100-150 over houden elke maand maar in de praktijk gebeurt dat echt niet ml zelfde"probleem "
Mijn printer is al maanden stuk, hij kan geen papier meer invoeren! Ik mail dus alles naar mn werk en print het daar stiekem uit als niemand het ziet, gelukkig hoef ik niet veel te printen of te kopieeren, dus zolang als ik het op deze manier red ga ik echt geen andere kopen Kleding voor mezelf of mn vriend hebben we al ruim een jaar niet meer gekocht, op sokken na, ik ben nog niet ZO ver heen dat ik die ga stoppen haha
Ik moet zeggen dat wij de afgelopen tijd alleen maar financiële meevallers hebben.... Ik zorg dat ik altijd precies weet wat we moeten betalen. Als er een rekning binnenkomt betaal ik die gelijk en nooit in termijnen. Sommigr maanden zijn daardoor krap... Van de eindejaarsbonus heb ik gelijk geld appart gezet voor eigen risico en gemeentelijke lasten. Heb zelfs voor volgend jaar al datas op de kalender gemarkeerd wanneer bepaalde rekeningen komen. Had een flinke rekening van de boekhouder voor de jaaraangifte, krijgen gelukkig ook een hoop terug maar heb de rekening dus allang betaald, betekend 2 maandjes ff krap aan doen maar als zometeen het vakantiegeld en bedrag van de belastingdienst komt hoeven daar geen rekeningen meer vanaf. We boeken expres nooit een vakantie, als er geld voor over is zien we dat vanzelf wel en dan kan je nog overal terrecht en anders maar niet op vakantie. Ook koop ik kleren altijd in de uitverkoop ver voorruit, man heeft volgend jaar wel een nieuwe zomerjas nodig en ik ook, die gaan we aankomende uitverkoop alvast scoren. Voor de baby heb ik zelfs al een mooie winterjas gescoord voor 2 euro, moet je hem in het seizoen kopen ben je gelijk 20 kwijt en ze is nog niet eens geboren. Tis af en toe gokken. Ook dingen als shampoo en tandpasta enzo, dingen die ik echt graag van ren bepaald merk wil koop ik altijd als het 1+1 Gratis is zodat ik een voorraad heb. Dan hoef ik het nooit 2+1 gratis of voor de volle prijs te kopen. Ook luiers heb ik alvoor een half jaar ingeslagen, kruidvat 1+1 gratis ipv 2+1 gratis of voor de volle prijs. Ook ligt onze koelkast en voorraadkast altijd vol. Als er dan een keer een krappe maand is zouden we desnoods alleen nog brood hoeven te halen (en daar heb ik er zelfs al altijd 2 van in de vriezer). Oftewel onze verassingen pakken meestal positief uit. Toch nog wat extra geld van de belasting terug. Dan lopen de marktplaatsverkopen opeens weer lekker. Dan krijg je eens een keer een gul cadeau van iemand.
Ja altijd ! Zodra het belastinggeld binnenkomt , komt er wel weer wat anders waar we het weer aan kwijt zijn en ga zo maar door *zucht*
Wij hadden dat probleem ook altijd; vakantiegeld ging op aan eigen risico, auto reparaties, belastingen etc. Vorig jaar heb ik alle "vaste kosten" zoals autokosten, verjaardagen, contributies (incl eigen risico) op een rijtje gezet en een spaarrekening geopend met 5 sub rekeningen. De bedragen die per jaar ongeveer nodig zijn gedeeld door 12 en elke maand gaat dat bedrag naar de juiste sub rekening. Verder gaat er een vast bedrag naar de "algemene spaarrekening". Voor het eerst hebben we veel gespaard in een jaar! Voor ons was dit dus de oplossing, doordat we "onverwachte kosten" al vooruit gespaard hadden.
Mijn hond weegt 85 kilo en extra enting voor ziekte van Weyl erbij omdat we aan het water wonen, de tweede enting daarvan moest een paar weken later, en die kostte wel 20 euro.
Hier ook altijd. Dan gaat het niet om de vaste lasten zoals kleding of waterbedrijf oid, want dat heb ik wel meegenomen in de berekeningen. Maar als er iets kapot gaat lijkt het allemaal wel tegelijk te gaan. Vorig jaar zijn onze wasmachine, droger, televisie en cv-ketel binnen 3 maanden stuk gegaan, nou dat tikt hard aan hoor. Vorige week een tuintafel kapot, zoontje had een pot verf in de garage laten vallen, jas van dochtertje gestolen, allemaal geen mega bedragen, maar tel het eens bij elkaar op en dan valt het toch flink tegen!