Kraam uren

Discussie in 'Kraamtijd' gestart door Saskia01, 29 sep 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Saskia01

Saskia01 Actief lid

4 jan 2009
    223
    0
    0
    Hoi,

Ik heb een vraag. Ik heb bij de intake te horen gekregen dat ik 8 dagen en dan per dag 6 uur lang kraamzorg krijg daar schijn ik recht op te hebben. Nu vroeg ik me af is dit niet wat veel. De eerste 2 dagen snap ik nog wel ik wil borstvoeding gaan geven en als dat niet helemaal lekker loopt meteen dan is het wel handig dat ze er is. Maar de rest van die dagen? Ik zou niet weten hoe ze de rest van de dagen door haar uren heen moet komen.
    Wat vinden jullie?

Gr Saskia01

2. Huismus

Huismus Fanatiek lid

5 jan 2009
    1.710
    0
    0
    Ped. Med.
    Zuid-Holland
    Ik heb zelf gekozen voor 24 uur, dus 8 dagen/3 uur per dag.
    Mijn man is de eerste 2 weken thuis, dus hij kan voor het huishouden zorgen.
    De kraamverzorgster komt dus echt voor mij en ons kleine meisje.
    Mocht de BV niet goed gaan of er toch problemen zijn.. door bijv. een hele zware bevalling, kan ik altijd nog gebruik maken van 48 uur.. daar zorgen ze dan voor.
    Ik mag overigens binnen de kraamuren ook gebruik maken van hun lactatiekundige, vind ik ook wel goed geregeld.
    Verder moeten ze trouwens volgens de hygiëne richtlijnen elke dag het toilet en de badkamer schoonmaken, dus dat doet ze wel.
    Ze gaf wel aan dat als ze nog tijd over heeft dat ze best nog even een stofzuiger door het huis willen gooien.

3. liefde1978

liefde1978 Fanatiek lid

4 feb 2009
    1.493
    0
    0
    noord-holland
    Geloof me, je wilt die hulp wel hoor ;)
    Ik had maar twee dagen omdat ik de eerste acht in het ZH lag en daardoor stond ik er erg snel alleen voor. Uiteindelijk ging het wel hoor, maar het was lekker geweest als je wat meer met toezicht van kraamzorg had kunnen doen. Badje, tummy tub, douchen, etc.
    Geniet van de hulp! Je kan het altijd nog inkorten wanneer ze er is, toch!?

4. sweet978

sweet978 Fanatiek lid

29 dec 2008
    1.497
    0
    0
    noord-holland
    hai ,

Ik had ook in eerste instantie recht op het volledige pakket. |Nu had ik dat bij de intake al terug gebracht naar 3 uur per dag, omdat bij mij ook mijn vriend vakantie nam na de bevalling, ook wist ik dat mijn moeder en zus er vaak zouden zijn.
    Nu heb ik de eerste 4 dagen in het ziekenhuis gelegen ivm een ks en daar eigenlijk al wat eerste dingen geleerd mbt verzorging. Toen ik thuis kwam deed ik het ook eigenlijk geheel zelfstandig.
    Ik heb de kraamzorg dus ook de eerste dag een half uur in huis gehad en toen hebben we wat besproken over voeding temperaturen etc, toen al aangegeven dat ik haar waarschijnlijk niet eens de gehele 3 uur per dag nodig zou hebben ( ik ben redelijk eigenwijs en wil alles op mijn manier dus zou het toch niet echt waarderen als ze dingen ging opruimen en of zo)
    De dag er na gaf de kraamzorg zelf al aan dat ze niet goed wist wat ze bij mij kwam doen, aangezien ik het zelf deed. Dat kwam goed uit vond ik want ik dacht hetzelfde :D Die dag hebben we dus ook samen koffie gedronken en is ze weer gegaan.

Weet wel dat als je haar laat komen en maar een uurtje of zo laat blijven ( voor wat controles bij jou en of je kindje) je toch per dag 3 uur moet betalen.

groetjes Sweet:)

5. Saskia01

Saskia01 Actief lid

4 jan 2009
    223
    0
    0
    Hoi,

Ja ik kijk het wel aan want ik ben ook iemand die er niet goed tegen kan als andere in mijn spullen zit. Als ik haar minder uren nodig heb zal ik het ook wel bespreken met de kraamhulp. Over de kosten hoef ik me niet druk te maken ik krijg alles volledig vergoed van mijn zorgverzekering.

6. Emmeken36

Emmeken36 Bekend lid

Je hoeft die uren niet af te nemen. Ik heb net zoals huismus om de 24 uurs variant gevraagd (idd mocht er iets tussenkomen zou het gewoon weer opgehoogd worden naar 48 ) en uiteindelijk heb ik het met de kraamverzorgster overlegd en is ze hier maar 1x per dag voor de controles geweest en verder niet (in totaal is ze 9 uur hier geweest) Daar moest de VK trouwens wel accoord voor tekenen, wat ze gedaan heeft op voorwaarde dat ik het tijdig aan zou geven als ik toch meer hulp nodig had.

Wij vonden het heerlijk zo, mijn man was 3 weken thuis dus die kon prima zo af en toe een stofzuiger door het huis jagen en een boodschapje doen, ik was wel wat beurs maar in bed liggen is niks voor mij dus ik liep gewoon rond of zat op de bank en stond na 2 dagen de wasmachine alweer vol te stoppen. Ik werk zelf in de zorg dus de zorg voor de baby hoefde ik niet echt te leren, KV heeft alleen wat handige tips en trucs gegeven. Borstvoeding liep als een trein, wat wil je nog meer. Ik zou ook niet weten wat dat arme mens hier al die tijd had moeten doen, ja stofzuigen waarschijnlijk (we hebben 11 katten) maar ik zou knettergek geworden zijn als iemand hier de hele dag had lopen poetsen, dan had ik de hele tijd achter haar aan gehobbeld om te kijken wat ze allemaal aan het uitspoken was. Niet echt bevorderlijk voor mijn (innerlijke) rust.

Deze kraamverzorgster mag de volgende keer zo weer komen, zij vond het heel vanzelfsprekend om het zo te doen als alles goed liep, en hadden we toch meer hulp gewild op een gegeven moment dan was dat ook helemaal geen probleem geweest.

Wij hebben trouwens (qua eigen bijdrage) alleen de uren hoeven betalen die ze daadwerkelijk geweest is (zij moest een urenlijst bijhouden)

7. sweet978

sweet978 Fanatiek lid

29 dec 2008
    1.497
    0
    0
    noord-holland
    Hier moest ze minimaal 3 uur schrijven als ze hier geweest was. Misschien andere regels ivm ander kraambureau of zo.

Ik had inderdaad ook afgesproken tijdens de intake al dat mocht ik inderdaad meer uren nodig ehbben ik die kon krijgen., Mijn vk gaf dat in het ziekenhuis ook nog aan...maar wilde ze dus niet:)

Mijn vk moest inderdaad ook accoord geven voor het stoppen van de kraamzorg en dat ik het * op eigen risico * zelf ging doen.

8. Jacky78

Jacky78 Fanatiek lid

3 jun 2008
    3.425
    1
    0

Nou ze gaat lekker je was en strijk doen, stofzuigen. Bij ons werd zelf het ontbijt, lunch en avondeten klaargemaakt! Heerlijk toch dat jij EN JE MAN/VRIEND dat niet zelf hoeft te doen.
    Mijn man was na de bevalling 2 weken thuis, maar de eerste week hadden we lekker niets aan het huishouden, dat werd gedaan.
    Op die manier kan de man ook lekker genieten van het nieuwe wondertje. En eventueel even meetukken als moeder en kind in de middag nog een slaapje doen!

Kijk eerst maar eens hoe mobiel je bent na de bevalling en dus lekker ter plekke beslissen of je misschien toch minder uren wilt, maar ik vond het heerlijk om even lekker verzorgd te worden (terwijl ik er normaal niet tegen kan hoor...)

9. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Ze "moeten" geloof ik minimaal 24 uur gegeven. Dat is dan alleen moeder en kind zorg. De andere uren zijn voor het huishouden, maken van lunch, wassen etc.
    Ik had na 6 dagen ziekenhuis nog 3 dagen kraamzorg. Maar vond het erg prettig. Toen ze weg ging was het huis ook helemaal aan kant, en konden we zonder huishoudelijke zorgen de 2e week in..

10. marleentje26

marleentje26 Fanatiek lid

25 aug 2007
    4.754
    0
    0
    Bemiddelingsmedewerker gastouderopvang
    Rondom nijmegen
    Ik werk zelf als kraamverzorgende.
    En het minimum aantal uren dat je af moet nemen is 24 uur verdeeld over 8 dagen. Je mag natuurlijk altijd midner uren afnemen mits het verantwoord is maar wij moeten ook 3 uur per dag schrijven dit omdat het de minimale uren zijn waar je recht op hebt als kraamvrouw.
    Daarnaast krijg je als je borstvoeding geeft 49 uur over 8 dagen en als je kunstvoeding geeft zijn dit er 45 over 8 dagen. Mocht je dan minder uren willen schrijven kraamverzorgende wel minder uur omdat de wettelijke norm van 24 uur gehaald word.
    Ik zou er persoonlijk voor kiezen om gewoon de veolledige zorg van 45 of 49 uur aan te vragen minderen kan altijd maar als je bij voorbaat 24 uur aanvraagd en uiteindelijk meer uren wil en het druk is heb je pech en krijg je alleen die 24 uur omdat je die zelf aangevraagd hebt.

11. Marieke1983

Marieke1983 Niet meer actief

als je pech hebt (net als ik had) heb je de tijd nodig om de bv goed te krijgen.. hier heeft het 3 weken geduurd voor het enigzins liep. de kraamverzorgster heeft de meeste tijd besteed aan de bv goed laten verlopen.

verder heeft ze veel huishouden gedaan en mij in de watten gelegd..moest er eerst aan wennen (ik lag in bed en zij smeerde mijn boterhammen en maakte schoon!) maar vond het later wel erg lekker.

12. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Hier na zh (4 dagen na ks) nog recht op 6 dagen: 2 hele en 4 halve. Vraag me niet hoe ze het berekend hadden, snapte er zelf ook weinig van. Bovendien zaten ze begin mei met een grote onderbezetting. Ik kon het net aan rooien toen de kraamhulp wegging. Had nog wel recht op wat meer, maar in overleg was het goed zo, het was niet anders!
    't Leek me voor de bevalling vreselijk, maar was blij dat ze er was!

13. conijn

conijn Bekend lid

24 okt 2008
    691
    0
    0
    Ik was bij de eerste heel blij dat ze er was en dat ze ook mijn huishouden door liet lopen en haar werk serieus nam. Bij ons tweede kindje had ik niet zo'n fijne kraamhulp. Die ging vooral tegen mij aan zitten praten. Leuk mens hoor, maar ik ben geen maatschappelijk werkster ofzo :)
    Dus ik was heel blij dat ze ging. Ik kwam ook heel goed uit mijn tweede bevalling. Ik was al snel (lees gelijk) weer goed mobiel en kon veel zelf doen.

Ik vind er ook wel wat voor te zeggen dat je man, als deze vrij is, ook gewoon lekker kan genieten in de kraamweek. Hier de ervaring dat mijn man het best moeilijk had in het begin. Het nieuwe mannetje, het nieuwe ritme, de gebroken nachten en dan ook nog werken. Bij de tweede gaat het ook bij hem wat makkelijker maar bij de eerste had hij het best zwaar. Daarom is het wel lekker als ook hij niks in de kraamweek hoeft te doen.

Het blijft je eigen keuze hoeveel kraamzorg je wil, maar ik zou ook altijd aangeven dat je alles wil dan kun je op het moment supreme kiezen hoeveel je daadwerkelijk nodig hebt.

Liefs Conijn

14. Annemarie76

Annemarie76 Fanatiek lid

25 nov 2008
    2.765
    0
    0
    wijkziekenverzorgende
    West-Stellingwerf
    Ze is hier zat+ zondag 5 uurtjes geweest, de maandag en dinsdag 8 ( 4 dagen na verblijf zh)
    De tijd heeft ze goed besteed..

15. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Ik ben ook kraamverzorgster en eerder moesten we ook 3 uur schrijven ook al waren we minder geweest.
    Nu mag dat niet meer en mogen we alleen de uren schrijven die we daadwerkelijk zijn geweest. De verloskundige moet er wel voor tekenen.

Ik zou ook volledige zorg aanvragen en als blijkt dat het teveel is kun je het wel terug laten schroeven.
    Vergeet niet dat jullie mannen het ook zwaar hebben zo'n eerste week ook al blijven ze misschien thuis.

16. Trotsemama1

Trotsemama1 Niet meer actief

ik had bij me dochter 24 uurs genomen omdat ik ook niet heel de dag z'n vrouw om me heen wou en me man 2 weken vakantie nam
    nu neemt hij geen vakantie en heb ik nog een dochter rond lopen en heb dus het volledige pakket genomen ,
    zodat ik echt van mijn kraamtijd kan gaan genieten
    bij me dochter was ik na 2 dagen al beneden omdat ik smiddags pas hulp kreeg dus sochtends alles al zelf moest doen
    ik wil me nu echt laten verwennen haha

17. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.548
    524
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Ik heb gebruik gemaakt van het volledige pakket (49 uur ivm BV), de eerste dag viel er al vanaf omdat ik in het ziekenhuis ben bevallen en we pas de dag erna naar huis zijn gegaan (oa ivm vacuumverlossing en derhalve extra controles baby). De eerste twee dagen kon onze kraamhulp maar "half" komen, omdat ze nog twee dagen moest afronden in een ander gezin. Dus heeft ze de zondag en maandag (Pasen) volledige zorgdagen gedaan en van dinsdag tm donderdag dan de resterende tijd verdeeld.

Ook hier inderdaad lekker ontbijt op bed, goede zorg gehad en inderdaad vooral veel tips. Ook vriendlief vond het plezierig dat hij die week de zorg niet voor het huishouden had (wat hij normaal wel voor een deel doet)

Ik zou ook gaan voor de volledige zorg (aanvragen) en dan kun je altijd nog beslissen om minder te doen zodra je bent bevallen. het kan altijd tegenvallen oa door keizersnede oid

18. mel78

mel78 VIP lid

12 feb 2008
    8.320
    242
    63
    Ik heb genoten van alle uren die ze er was! De was wordt gedaan, mijn man en ik kregen ontbijt op bed. Heerlijke fruithapjes stonden klaar etc. Ook je kindje moet worden getempt, jij hebt je controles etc. De visite wordt door de kraamzorg ontvangen. Ik zou zeggen geniet er lekker van! Niet te snel zeggen dat je de uren niet wilt. Maar dat is mijn mening.

19. jannn

jannn VIP lid

13 jul 2008
    5.942
    89
    48
    Ik had 64 uur!! Heerlijk..
    En alles werdt voor me gedaan & werdt lekker vewend. Alleen daarom al zou ik nog een keer willen bevallen :)

20. Mamajuf

Mamajuf Fanatiek lid

22 apr 2009
    1.213
    0
    36
    peuterjuf
    Noord Nederland
    wij krijgen 49 uur kraamzorg en gaan samen met de kraamhulp de uren en dagen invullen. We kunnen op het moment zelf voor minder uren gaan kiezen.
    We beginnen de dagen met de max en willen daarna afbouwen.

Deel Deze Pagina