rhesus factor c negatief

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Seth, 9 sep 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Seth

Seth Niet meer actief

bloeduitslagen gehad...
    mn rhesus factor C is negatief..!!

Schijnt pas sinds juli op gecontroleerd te worden
    mn normale bloedgroep is B positief... , maar door deze negatieve factor heb ik toch meer kans op het aanmaken van antistoffen (?!)

ik moet rond de 30 weken extra bloedprikken en dan gaan ze dus via mijn bloed de bloedgroep van de babyachterhalen...
    (hoe knap is de wetenschap!!!)

knap dat ze daar nu mee komen ... na al 3 zwangerschappen...;)

iemand nog meer een negatieve factor??? komt dat veel voor? en wat houden die antistoffen aanmaken in???

2. Andrea85

Andrea85 Fanatiek lid

18 mrt 2011
    4.859
    1
    0
    Ik heb het ook (bloedgroep A positief met rhesus c negatief), schijnt bij iets van 1/5de van de vrouwen zo te zijn. Mij is gezegd dat ik in week 27 nog eens bloed moet laten prikken, dan gaan ze controleren op antistoffen. Maar geen idee wat ze vervolgens gaan doen als er antistoffen gevonden worden, dat wist de vk ook niet en ik kan het ook niet vinden in foldertjes van het RIVM. Dus ik wacht af tot ik hoor of ik antistoffen aan ben gaan maken of niet....

3. Andrea85

Andrea85 Fanatiek lid

18 mrt 2011
    4.859
    1
    0
  4. Seth

Seth Niet meer actief

hier was de vk dus ook heel kort met de uitleg.... ;)....
    idd ze hebben zelf geen idee.... ;)

hier wordt dus de bloedgroepvan de baby bepaald... en denk dat het dan is zoals in de link staat (?)
    dat je indien nodig prikken krijgt... en dat het eigenlijk net zoals is als je de rhesusfactor D negatief hebt....

wat ik NU een beetje een rare gedachte vind.. (voor mn gevoel) is dat mijn andere kindjes dus nooit gecontroleerd zijn..... ;)... terwijl ik dus toen ook al negatief was... ;)

nu ontwikkelt de wetenschap zich natuurlijk steeds verder....

5. heppiedepeppie

heppiedepeppie Fanatiek lid

6 apr 2011
    3.296
    1
    0
    leerkracht
    Eindhoven
    Goh ik lees weer wat nieuws! Bedankt voor de info!

Ik heb bloedgroep A negatief en daarom heb ik met 27 weken (afgelopen maandag) bloed moeten laten afnemen waar ze in A'dam gaan onderzoeken wat de bloedgroep van mijn kindje is.

De enige uitleg die ik van de gyn heb gekregen is dat als mijn zoontje dezelfde bloedgroep heeft dan ik, ik geen anti-stof prikken hoef te krijgen. Heeft hij een andere bloedgroep dan krijg ik met 30 weken en direct na de bevalling een spuit.

Ik wist dus niet eens dat je rhesus C of D kon zijn! Wat houdt dat dan precies in? Ik ga de info even lezen!!

6. Seth

Seth Niet meer actief

bloedgroep maakt niet uit...(de letter zeg maar) maar dus het positieve of negatieve...
    bij bloedgroep A negatief is de rhesus factor D dus negatief...
    dat is hetgene wat ze "normaal" nakijken zeg maar....

rhesusfactor C is dus "nieuw" had er ook nog nooit van gehoord....;)

fijn dat jouw gyn ook zo lekker uitgebreid is met de uitleg.. ;)

7. citta

citta Fanatiek lid

10 nov 2007
    1.023
    0
    0
    [url=http://www.zwangerschapspagina.nl][img]http:/
    rotterdam
    ik heb bloedgroed A negatief
    en kreeg met 30 weken een prik in me bil
    en na de geboorte kijken ze van ons kindje ook A negatief heb zo niet dan krijg ik weer een prik in me bil

met mijn 1e zwangerschap kreeg ik ook met 30 weken een prik en na de bevalling ook
    mijn dochtertje is O positief

8. Seth

Seth Niet meer actief

Wat ik me afvraag.....
    als rhesus C negatief is.... (zoals bij mij) zou DAT dan ook bij de baby nagekeken worden...
    rhesus D is dan toch niet van belang??

dus als rhesus C dan positief is bij baby moet ik dan een prik??

9. babyproject

babyproject Niet meer actief

Dat haal ik er idd wel uit.

Want jouw rhesus D is positief, dus de D maakt niet uit. Een "anti-D" prik zal dan geen effect hebben denk ik. Ik verwacht dat ze tegenwoordig dus "anti-C" prikken hebben?

10. babyproject

Sinds 1 juli is dit dus gewijzigd, omdat ze nu al in de zwangerschap de bloedgroep van het ongeboren kindje kunnen bepalen. Als dan blijkt dat je kindje ook negatief is, hoef je beide prikken niet :D

11. Andrea85

Andrea85 Fanatiek lid

18 mrt 2011
    4.859
    1
    0
    Volgens mij is het bij rhesus D zo dat wanneer je negatief bent en je kindje positief, je hoe dan ook antistoffen aan gaat maken tegen het bloed van je kindje en je dus hoe dan ook zo'n prik moet. Bij rhesus c is het - voor zover ik heb begrepen - niet zo dat je per definitie antistoffen aan gaat maken wanneer je kindje rhesus c positief is en jijzelf negatief. Dus je het is belangrijk te weten of je antistoffen aan maakt, en kennelijk bepalen ze dan of je ook een injectie moet (soort "anti-c prik" dus). Maar dat over die injectie weet ik niet zeker, want daar kon mijn vk dus ook niets over zeggen. Alleen dat ze dus bij 27 weken nog eens op die antistoffen gaan controleren.
    Vreemd hoor, dat de procedure nog helemaal niet bekend is. Je zou toch zeggen dat er een procedure wordt uitgestippeld voor wanneer iemand rhesus c negatief is, en vervolgens voor wanneer er antistoffen worden aangetroffen. Ik kan niets vinden over een "anti-c prik" oid... Hmm, misschien moet ik het RIVM gewoon eens mailen, kijken wat zij weten (maar niet in de foldertjes zetten).

Edit: zie bijvoorbeeld dit: RIVM - Bloedgroepen Rhesus c en D
    Als ze dus antistoffen vinden, volgt er 'verder onderzoek'.. Niets over wat voor onderzoek, niets over een injectie oid.. Vaag hoor.

12. Andrea85

Andrea85 Fanatiek lid

18 mrt 2011
    4.859
    1
    0
    Idd, ze kunnen nu precies vaststellen wat de rhesusfactor van je kindje is, dat scheelt veel onnodige anti-D prikken!

13. babyproject

En wat ze niet hoeven prikken aan anti-D, moeten ze maar gaan prikken aan anti-C :p

14. Bri

Bri Niet meer actief

AntiC kende ik nog niet, altijd leuk om wat te leren.
    Ik heb zelf rhesusD negatief (0-, om precies te zijn), dus ben met antiD geprikt (kinderen beide positief).

Maar het is niet zo dat je dan automatisch antistoffen aanmaakt. Zolang er geen direct bloedcontact tussen moeder en kind is, maak je er ook geen antistoffen tegen aan. Er kán bloedcontact zijn bij een heel harde klap op je buik, en bij de bevalling, daarom worden die antiD prikken als voorzorg gegeven, want op het moment dat je antistoffen gaat aanmaken kan dit een risico zijn voor een volgende zwangerschap. Ik heb zelf géén antistoffen aangemaakt (is gecheckt toen ik bloed ging doneren), en heb toch al twee rhesuspositieve kinderen op de wereld gezet.

15. babyproject

@Bri: ik dacht dat er tijdens de bevalling in elk geval ALTIJD bloedcontact is en als je die 2e anti D prik niet krijgt, dat je lichaam dan wel degelijk antistoffen gaat aanmaken.... Maar dat deze dus worden tenietgedaan door die prik. Daarom heb jij geen antistoffen.

Die eerste prik met 30 weken is wel voorzorg dacht ik.

Then again, zodra je werkelijk antistoffen in je bloed hebt, helpen die prikken ook niet meer. Meisje die ik ken heeft van nature rhesus D antistoffen... is heel zeldzaam, maar die krijgt geen prikken meer.

Dus misschien heb ik het wel mis ;)

16. Seth

Seth Niet meer actief

zoals ik begrepen heb uit het leesmateriaal:

Er is inderdaad altijd iets bloedcontact (later in de zwangerschap)... vandaar dat ze dus met 27-30 weken uit MIJN bloed de bloedgroep van baby kunnen bepalen omdat er sporen van zijn/haar DNA in zitten...

misschien is het afhankelijk hoeveel (en zal dit met een klap en bevalling meer zijn) of hoe je lichaam erop reageert of er daadwerkelijk antistoffen worden aangemaakt... de prikken zijn idd voorzorg...

nou ben benieuwd welke bloedgroep beeb straks blijkt te hebben... DAT is dan wel alweer handig om te weten.. :D

17. trishka

trishka Fanatiek lid

6 mrt 2009
    4.621
    0
    36
    hoefden ze je man niet te prikken?

18. nana33

nana33 VIP lid

17 nov 2008
    5.536
    3
    0
    Goed dat ze dit nu kunnen, he! Ik ben zelf ook rhesus negatief en weet sinds twee weken dat mn meisje positief is (net zoals haar papa- waar hij dan weer supertrots op is, haha). Het gevolg voor mij was dus inderdaad die fijne prik in mn bil en na de bevalling weer één (en Nanaman maar lachen, die smiecht :p).

19. Seth

Seth Niet meer actief

Nee... misschien niet nodig, omdat ze bloedgroep (en rehusfactor c) nu tegenwoordig uit mijn bloed kunnen halen... (?)

Deel Deze Pagina