Dames. Even een kleding vraagje. Dit word m'n 1e kindje, dus ik zit steeds met onzinnige vragen. De vraag die me vandaag bezig houd is: Hoeveel kleding van welke maat moet ik straks in huis hebben? Ik heb al wel een aantal rompers gekregen in 50/56/62. Maar kleding heb ik helemaal nog niet. M'n kleine meid word 18 januari verwacht. Maar er zijn zoveel soorten kleding. Heb ook geen idee wat ik allemaal aan moet schaffen. Ik zie slofjes, mutsen, verschillende soorten bovenkleding en broekjes. Wat heb ik nou nodig? Hoeveel? En welke maten. Wil ook niet te veel in kleine maat. Want ik vind t zonde als de helft ongedragen blijft. Mijn vriend en ik zijn beide vrij lang met 1.80 en 1.95. Hoe lang heeft een baby gemiddeld maat 56 bijvoorbeeld?? Alvast bedankt. Xxx.
Hier hadden wij in maat 50 en 56 ongeveer 4 a 5 pakjes. Wij wisten niet wat het werd, dus had voldoende voor de 1e week en dan dus maat 50 en 56 omdat ik niet wist wat het beste zou passen. Uiteindelijk was zoontje ruim 7,5pond en heeft hij zo'n 2 weken maat 50 aan gehad en daarna nog 6 weken maat 56. Met 2 maanden ging hij naar maat 62. Hier had ik over het algemeen gewoon een los broekje met een shirtje, hieronder doe je dan een romper. Slofjes heb ik haast niet gebruikt, had een zomerkindje dus alleen sokjes waren wel voldoende. De eerste dagen ook een mutsje op en met een kindje in de winter zal je die wellicht meer gebruiken als je ook naar buiten gaat. Hier had ik voor naar het ziekenhuis 2 setjes maat 50 en 1 setje maat 56 ingepakt en dat bestond dan uit: romper, shirtje, broekje, sokjes en een bijpassend mutsje.
Hoer groeien ze langzaam, dus had wat meer kleertjes. Maar wat ik sowieso handig vind om te hebben zijn; - minstens 7 rompers in elke maat. Ik had er zelf 10-15. - minstens 5 setjes in elke maat. Ik had er zelf 15-20. - buiten hadden ze altijd een mutsje op en in het begin ook binnen. Zou er dus minstens 1 halen en liever 2. - hier droegen ze veel slofjes over de sokjes heen. Vond het dus wel een aanrader. Hier droegen ze altijd romers met lange mouwen (ook winterkindjes. Daarover heen dan een shirt met lange mouwen en een legging/broekje. Of een romper lange mouwen, jurkje en een vestje met maillot. Wat ik heel handig vond was een wikkeldoek, hier lag ze altijd in; in de box, op schoot, in de wandelwagen..
Hier zijn van de eerste maten shirtjes eigenlijk amper gebruikt, van maat 50 ook eigenlijk de broekjes niet eens. Ik had redelijk veel van dit soort pyjamaatjes, die zaten echt heel fijn en dan had je geen gedoe met over het hoofd aantrekken. Zelfs geen sokjes nodig http://cdn.next.co.uk/COMMON/Items/Default/Default/Publications/G64/shotview-315x472/2556/445-794ss2.jpg Qua rompers zijn overslag rompers ook echt fijn, nogmaals omdat die niet over het hoofd hoeven. Korte mouwen rompers zo klein heb ik niet gebruikt. Had gewoon voor elke dag van de week een romper en een pyjama en dat was meer dan genoeg, alle andere kleertjes lagen vooral op een hoopje te verstoffen. Maat 62 zou ik nog niet eens in huis halen, je hebt het snel genoeg gekocht en dan weet je tegen die tijd een beetje wat je zelf fijn vindt, welk merk of wat voor soort rompers enz.
5x maat50 5xmaat 56 5x maat 62 2 mutsjes voor na de geboorte 1of 2 vestjes Stuk op 7/8 rompertjes in neutrale kleur zodat ze overal onderpassen. Ik was geen fan van lange mouwen. Met ook nog een shirtje en soms vestje heb je drie laagjes over de armen en kan je kindje amper bewegen. Liever korte of zelfs geen mouwen. Slofjes hier niet gebruikt pas vanaf ze gingen kruipen. Wel een hoop sokjes. En inderdaad een lekkere wikkeldoek. Heel veel gebruikt de eerste weken.
Ik had niet zoveel baby kleertjes aangeschaft omdat we het geslacht niet wisten. Maatje 50 heeft ze amper aangehad. zat al zo strak! Maatje 56 heel verschillend sommige merken kon ze het maar 1-2 weken aan en andere merken 4-5 weken. Wel lang in maat 62 gezeten. Hier ook nooit slofjes aan gehad. Gewoon sokjes. Hier altijd romper korte mouw gebruikt daaroverheen broekje + shirt. En een heerlijke wikkeldoek erom heen. Mutsjes minimaal 2! Na de geboorte krijgen ze gelijk een muts op maar die is snel nat natuurlijk en dan heb je toch weer gelijk een schone nodig.. En niet te klein!!! Hier pastte de meeste mutsjes niet.
Bij mijn zoontje hadden we: 10 rompers 50/56 (weinig gebruikt) 3 setjes 56 (eerste week) 4 setjes 62 (wel wat meer gebruikt) 3 mutsjes (eerste week en twee weken buiten) ons zoontje was erg groot en zat met broekjes eigenlijk meteen in maat 62. verder heeft hij gebreide slofjes aangehad die gemaakt zijn door mijn oma. Voor de tweeling nu: 15 Rompers 50/56 6 setjes 50 8 setjes 56 6 mutsjes en weer een hele doos met gebreide slofjes. Ze gaan hier vaak in de box straks met een wikkeldeken en een extra deken mocht het nodig zijn. Verder krijgen we van de opa's en oma's nog wat kleertjes in de kleuren van het geslacht straks.
geen idee hoeveel je exact nodig hebt maar wel een tip overslagrompers en shirtjes zijn in het begin er fijn of boxpakjes die open kunnen ook bij de beentjes. dat maakt het verschonen en omkleden een stuk makkelijker. verder denk ik ook hoe vaak wil je je wasmachine laten draaien, elke dag of niet. ja ik vind dat onzinnig dan liever iets meer kleertjes, en van het andere textiel. hydrofiel luiers kan je niet genoeg hebben
Ze raden vaak 2 a 3x een setje in maat 50 aan en 2 a 3x maat 56. Verder hoor ik overal dat de rompertjes en shirtjes met overslag het meest handige zijn! Dus daar ben ik zelf tot op heden maar voor gegaan. Nog geen ervaring mee want het kindje moet nog geboren worden.
Hier was ze zo uit maat 50. Binnen 2 weken. 56 heeft ze misschien 4 weken gedragen. Sinds ze 8 weken is draagt ze maat 62. Denk dat je meer van 56 en 62 nodig hebt. Als ze snel in 62 past blijft ze daar misschien lang in zitten. Denk dat 56 belangrijkste maat is. Maar serieus ik zou bijvoorbeeld 6 a 7 goede rompers kopen. Als ze een spuit luiers krijgt kan je al weer om kleden. Of als de luier er niet goed omzit en dan blijf je wassen. Persoonlijk vind ik 3 rompers te weinig. Of 3 setjes maat 56. Verder naar t weer kijken. Januari kan koud zijn dus zou vooral lange mouwen kopen. Vooral overslag rompers en pakjes. Zo handig. En zo'n skipakje. Hier heeft ze maar 2 mutsjes gehad maar t was ook bloedheet. En vooral goed passende sokjes kopen. Ze trappen ze snel uit en als t koud is is dat niet fijn.
2 a 3 is echt weinig. Als ze alles onder poepen 2x op een dag heb je niks meer. En inderdaad alles in overslag kopen!
Hier had ik 2 rompers in maat 50, maar nooit gebruikt. Ik wist dat het een grote baby zou worden. Ik had 6 rompers in maat 56 en 6 maat 62. Ze heeft 2 weken maat 56 gedragen en toen was dit al te klein... Het is dan ook een grote baby. Nu 11 maanden en maat 92/98. Van maat 56 had ik enkel pyjama's die ze d hele dag droeg. Pas vanaf maat 62 ook t-shirts en broekjes. maar niet teveel. Ook veel pyjamaatjes. Ze droeg pas vanaf maat 72 (in haar geval op 3 maanden) elke dag een outfit en snachts een pyjama. Maar das iede voor zich he. Je kiest het helemaal zelf!
Ik heb denk ik wel 20 rompers in maat 50/56 Kleding toch wel stuk of 10 tot 15 setjes in maat 56 en stuk of 7 in maat 50. In maat 62 heb ik nu 4 setjes maar daar wacht ik verder mee want dat shop ik wel tegen die tijd. Weer nieuwe mode en gaan we weer richting het voorjaar dus koop ik dan wel. Nu hou ik van shoppen en blijf ik kopen dus ik ben waarschijnlijk niet zo'n goede graadmeter. Want na mijn groei echo van vorige week denk ik dat ik toch nog wat in maat 50 erbij zal gaan kopen.
Mijn belangrijkste tip: Maak je niet te druk over de hoeveelheid per maat. Je hebt zo van alles bijgekocht. Via internet of in de winkel(de eerste dagen iemand naar de winkel laten gaan). Zoals je aan de lijstjes ziet is er veel verschil in wat iemand nodig had/vond. Mijn lijstje: (wij weten het geslacht niet, dus er is rekening gehouden met shoppen na de geboorte) - 10 overslagrompers met lange mouwen(zeeman zijn fijn) maat 50 - 10 overslagrompers met lange mouwen maat 56 - 1 meisjes boxpakje maat 50 - 1 jongens boxpakje maat 50 - 2 uniseks boxpakjes maat 50 - 1 uniseks boxpakje maat 56 - 3 uniseks broekjes maat 50 - 1 uniseks broekje maat 56 - 2 uniseks overslag shirtjes maat 50 -1 uniseks overslag shirtje maat 56 - 7 paar sokjes - 2 witte mutsjes
Rompers heb je een stuk of 8 nodig. Ik zou de stretchrompers van de Hema in 50-56 nemen, die passen sowieso de eerste 2 maanden want stretch 😉. Voor er overheen: ik had 2 setjes 50, dit was genoeg aangezien de kleine ruim 3800 gram was. 50 paste maar 2 weken en 56 paste vanaf het begin eigenlijk al wel goed. Hier kon hij 12 weken im. Ik dacht: mocht ik een kleine baby krijgen is maat 50 zo bijgekocht. Van 56 zou ik dan zorgen voor een setje of 6 (of truitje, broekje of onesie). En dan nog iets van 2 vestjes aangezien jij een winterband krijgt. Succes!
Genoeg tips en ervaringen al..... Echter eea is ook afhankelijk van je kindje en hoeveel/ hoe vaak je zelf wilt wassen. Eerste kindje had reflux en spuugde heel veel. Had keurig drie setjes maat 50 (waar hij 6 week heeft ingezeten), maar die waren er na een dag al doorheen, dus flink wat laten bijkopen door mijn partner en moeder. Dat kan altijd nog he...... Zou dus drie setjes in maat 50 doen en drie in maat 56 op voorhand. Na de bevalling is snel iets bijgekocht! Verder zou ik in de kleinste maatjes voor je meisje geen jurkjes of rokjes doen en geen vestjes met capuchon, liggen ze op en is niet fijn. Veel plezier met shoppen!
Jurkjes kunnen prima hoor voor een meisje en rokjes ook, maar dan wel van soepele tricot stofjes. Zo hadden we bij onze dochter vaak een romper lange mouw, maillot en jurkje aan. Gewoon lekker zacht. Jeetje, 3 setjes in 50 en 3 in 56 is wel echt heel minimaal als dat op de uitzet lijsten staat. Dan moet je inderdaad elke avond wassen? Of heb je dan ook maar 7 luiers nodig?
Dit is een maattabel waarin de gemiddelden staan: Leeftijd Kledingmaat Prematuur < 50 0 tot 1 maand 50 1 tot 2 maanden 56 2 tot 4 maanden 62 4 tot 6 maanden 68 6 tot 9 maanden 74 9 tot 12 maanden 80 12 tot 18 maanden 86 18 tot 24 maanden 92 Voor een kindje zonder regelmatige spuitluiers en spugen heb je voldoende aan 5 kledingsetjes en 1 omslagdoek/vestje voor binnen en 1 omslagdoek/voetenzak/whatever voor buiten. Dan ga je er vanuit dat je in principe 2 dagen per setje doet en dat er wel eens iets eerder vies wordt. Met een pasgeboren baby zou ik voor het dubbele gaan. Of je koopt 5 setjes in 50 en 5 setjes in 56 met het idee dat het ene merk toch groter of kleiner valt dan het andere en je misschien in sommige setjes van maat 56 al eerder gaat passen. Als je denkt dat maat 50 nooit gaat passen kan je kijken naar de lengte en het gewicht van jou en van je man toen jullie waren geboren. De kledingmaat is gelijk aan de lengte van de baby. Vanaf ongeveer 3500 gr geboortegewicht kan je vaak ook al snel in maat 56. Ons zoontje was ongeveer 3000 gr en paste dat de eerste maand echt nog niet. Rompertjes dragen wij 3/4 van het jaar met lange mouwen (winter shirt lange mouw op romper lange mouw, lente en herfst shirt korte mouw op romper lange mouw en zomer shirt korte mouw op romper korte mouw. Binnen wisselt je temperatuur vaak ook niet zo.
Maar als je 20 setjes vooraf zou aanschaffen dan ben je 800 euro lichter. De setjes die ik mooi vind zijn gemiddeld zoiets van 40 euro (broek, truitje, sokje en mutsje) Financieel zou ik dat kunnen bekostigen maar ik mij niet voorstellen dat er vele zullen zijn die dat uitgeven. Of koop je dan meerendeel bij Hema jola zeeman h&m enz...