Ik snap je helemaal hoor. Dit is nou ook net waar ik tegenop zie. Ik heb een ontzettend zware zwangerschap en moet in het ziekenhuis bevallen. De artsen hebben gezegd dat ik een lange herstelperiode voor de boeg heb en het zeer rustig aan moet doen na de bevalling. Ik heb er helemaal geen problemen mee als ouders en broers en schoonzussen even na de bevalling langskomen. Dat lijkt me juist wel leuk. Even lekker napraten met mensen die je goed kent. En we hebben ook besloten om pas te bellen als we zelf weer een beetje zijn bijgekomen (na een paar uurtjes ofzo). Nu heb ik ook een aantal ooms en tantes die zo in het ziekenhuis staan, ookal zeg je nog zo duidelijk dat je niet wilt dat er bezoek komt. We hebben dit namelijk meegemaakt met mijn moeder toen ze zwaar ziek in het ziekenhuis lag. Heel duidelijk aangegeven dat er geen bezoek bij haar mocht, maar de hele familie stond aan haar bed. Mijn moeder wil toch graag aan de familie vertellen dat ik bevallen ben als het moment daar is, maar zal daar duidelijk bij vermelden dat ze niet naar het ziekenhuis hoeven te gaan, omdat ik en de baby rust nodig hebben en mijn man/de verpleging geen bezoek toelaat. Ik heb mijn man nu zo afgericht dat ze ook echt geen gelegenheid krijgen om bij me te komen. Hij stuurt ze echt zonder pardon weg. Ze komen normaal gesproken ook nooit, dus ze kunnen nu op afspraak komen bij ons thuis. Op het geboortekaartje hebben we ook gezet dat mensen eerst moeten bellen voor bezoek. Misschien niet vriendelijk, maar we gaan hier echt scherp op toezien. Ik heb er geen zin in om mijn kraamtijd te laten verpesten door iedereen die zomaar komt aanwaaien en waar je dan ook nog gezellig mee moet doen. En dan het van hand tot hand gaan. Ik heb meerdere vriendinnen die een kindje zo uit de box of wieg pakken. Ik vind dit niet kunnen en zal hier ook zeker wat van zeggen als dit staat te gebeuren. Of ik houd het lekker zelf vast, zodat ze de kans niet krijgen. Van één vriendin krijg je je kind bijna niet meer terug. Die neemt rustig een uur om het kindje vast te houden. Onthoud goed dat jij de baas bent! Ik wens je alvast een mooie kraamtijd toe!
Nou als je echt geen bezoek wilt, wacht je gewoon tot je weer lekker thuis bent na het ziekenhuis, of een halve dag na de bevalling totdat je rustig bv hebt gegeven en weer wat bijgekomen en opgefrist bent. Dan bel je pas iedereen op en kunnen ze simpelweg niet eerder komen. Zo heb je lekker de eerste paar uur met je kersverse gezinnetje en de rest komt later wel. Succes!
Stippeltje, het probleem is dat mijn ouders, schoonouders, zus en schoonzus wel HEEL welkom zijn! Maar mijn schoonmoeder zal direct haar hele familie en vriendenkring opbellen... Droombeebje: je hebt je man goed opgeleerd ik moet hier nog wat op trainen! Onze schoontantes komen ook NOOIT naar hier dus vind ik ook niet dat ze nu als eersten in het ziekenhuis moeten staan... Het zal herhalen blijven tot het bevallingsmoment vrees ik!
Als ik jou was, zou ik heel duidelijk naar je schoonmoeder blijven dat je het wilt zoals jij het wilt en niet zoals zij het wilt. Met een geboorte van een kindje lijkt het wel alsof het alleen maar om de familie draait en niet om de kersverse mama. Ik heb ook besloten dat na de geboorte van de 2e kruimel in prinicipe niemand naar het geboortehotel komt, op m`n ouders na. M`n moeder zal bij de bevalling aanwezig zijn en m`n vader komt samen met onze dochter kennis maken. Tot nu toe staat m`n vriend achter mijn beslissing, hij vindt dat ik bepaal hoe het gaat omdat ik de bevalling heb gedaan.
Ow, ik zit me helemaal op te vreten hier. :x Wat een familie heb je er soms tussen zitten he. Je hebt ze niet voor het kiezen zeggen ze wel is. Bij mij heb ik me ook soms kapotgeërgerd aan mensen die uren blijven zitten en zelfs de eerste 2 weken elke dag even langs komen wippen, en dan vervolgens niet meer weg te slaan zijn. Damn! Mijn tipje: blijf lekker in je kraambed leggen en zet geen stoelen naast het bed, zijn ze gauw weer opgejonast ook. Heel lullig, maar je moet het ze niet al te comfortabel maken.
@ineke, Jammer dat je je daar nu al druk om moet maken. De enige tip die ik je kan geven is dat je je man moet meehebben in dit verhaal. Hij maakt dan de bezoekplanning en kan dus ook reguleren wie wanneer op bezoek komt (dan heb je er ook niet gelijk 20 personen aan je bed staan) Wij hebben op het geb. kaartje staan dat mama en ? tussen 12 en 3 slapen en sávonds na 21 uur zegt ook papa welterusten.... moet er echt niet aan denken dat we in die eerste weken de langzitters er hebben zitten ......... doe wat je zelf wilt en laat je niet overdonderen door derden....
Zelf zou ik ook tijden op het kaartje zetten dat we rusten... En duidelijke afspraken is er geen afspraak geen visite ook! We hebben beide een heel grote familie. Maar doe het echt zoals jij het wil en niet de rest van je familie
Ik zou nu maar beginnen met in opstand komen; je moet t toch niet hebben dat schoonmoeder en haar 'gevolg' dadelijk constant op de stoep staan als je kidnje wat ouder is en wat meer gaat bepalen. Man is volwassen en zal zijn kind moeten 'beschermen' lijkt me zo...
Gefeliciteerd met de zwangerschap! Jullie moeten doen wat jullie vinden en willen! Helemaal jullie goed recht. Misschien kun je het geboortekaartje ook als uitnodiging gebruiken en alvast een datum prikken of open laten. Wil je het niet op het kaartje, misschien kun je er een los klein kaartje bij doen en daar de uitnodiging op zetten? En als je man er toch wat moeite mee heeft, is dat lastig. Jullie moeten je er allebei goed bij voelen. Maar jij bent degene die moet bevallen en bv wilt gaan geven, dus daar de tijd voor mag vragen! Succes en veel plezier met de zwangerschap!
Oohwja, en licht je kraamverzorgster in! Die kunnen mensen soepel en snel weer de deur wijzen: mochten mensen toch komen of te lang blijven!
Dank jullie meiden, nogmaals! Het stelt me ietswat gerust te lezen dat de meeste meiden denken zoals ik en ik dus niet egoïstisch ben op dat gebied! Begon me af te vragen of dat wel normaal was Dat van die stoelen is wel een heel concrete tip!!!! Kraamhulp ligt hier in BE anders, jammer genoeg dus ik zal de verpleegsters moeten inschakelen!
oeh herkenbaar zeg! Ik heb de eerste keer echt een paar keer huilend boven gezeten omdat er weer schoonfamilie onaangekondigd in huis zat. dit keer heb ik heel cru gezegd dat IK de bevalling doe, dat IK bortsvoeding ga geven en dat Ik degene ben met een pijnlijke onderkant. Ik wil dus ook dat men rekening met mij houdt, dan moet mijn man dat dus ook maar doen en mijn regel is dat bezoek alleen welkom is na een afspraak te maken. Gelukkig begrijpt mijn man het heel goed, de vorige keer overkwam het hem ook allemaal. Goed dus om er van te voren over te praten en ook kenbaar te maken. Ik heb tegenwoordig de stelregel; fatsoenlijke mensen begrijpen wel dat je paal en perk stelt aan je prive leven. Dat scheelt mij een hoop schuldgevoel
Hoi hoi! ik heb niet alle pagina's gelezen, dus misschien zeg ik dingen die al geschreven zijn, maar wil even mijn ervaring delen! ook ik heb een verschikkelijke drukke en bemoeizuchtige schoonfamilie, mijn vriend heeft 3 zussen waarvan 2 erg aanwezig en druk zijn... van tevoren heb ik me er toch heel erg druk om gemaakt: Dadelijk blijft mijn SM de hele dag hangen, komen mijn SZ en die willen ook niet weg, dan moet mijn kleintje op iedereen zijn arm... Echt nachten heb ik er van wakker gelegen.. Uiteindelijk vond ik het alleen maar leuk dat iedereen de kleine wilde vast houden, was ik zo apetrots op mijn mannetje dat iedereen hem mocht bewonderen. heb duidelijke afspraken met vriend gemaakt: tijdens het voeden wil ik dat gewoon alleen (of met kraamhulp/vriend) doen, de eerste dag denderde mijn sm naar boven terwijl ik aan het voeden was en vriend heeft gewoon gezegd dat ze moest wachten "mag ik geeneens mijn kleinkind bekijken??" NEE dus Dit was het enige waarbij ik dacht *ZUCHT* haha wat ik met dit hele verhaal wil zeggen, probeer je niet te druk te maken, heb ik gedaan en het was zonde van mijn humeur, tijd, nachtrust etc. het is heel moeilijk, maar achteraf valt het vaak best mee. blijft de SZ die normaal alle "misschien moet je eens opstappen" hints niet begrijpt maar een half uurtje hangen, en vind je SM je kindje toch wel de mooiste zonder bemoeizucht... succes er iig mee, ik hoop dat je het een beetje naast je neer kunt leggen!
hoihoi hier ook dezelfde gedachten gehad bij de eerste. Hier heeft zelfs op het geboortekaartje gestaan "de eerste dagen genieten wij met zn drieën, wilt u daarna ons wonder bekijken dan kunt u ons eerst telefonisch bereiken" Mss wat omslachtig maar zo wist meteen iedereen dat dit dus voor iedereen was en niet alleen vage kennissen. Na de bevalling ook niet gelijk iedereen gebeld. Hier wel een sm die t kind uit mn arm griste, heeeeeeel ggrr dat heeft ze ook maar 1 keer gedaan,,,,was een beetje boos. Verder als kind in bed ligt pakt NIEMAND t kindje eruit. Ze kunnen kijken, kind is geen speelgoed of pop. Gewoon heel duidelijk in zijn als je dat zelf wil.