Kraambezoek: Moeder vs Schoonmoeder

Discussie in 'Kraamtijd' gestart door Iris89, 26 aug 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Iris89

Iris89 Fanatiek lid

7 sep 2009
    1.119
    0
    36
    huisvrouw-mama!
    Leiden
    Hoii lieve meiden..

Even een vraag, ik ben heel benieuwd hoe jullie hier over denken of misschien een beetje ervaring mee hebben.

Ik heb echt een ijzersterke band met mijn eigen moeder, zij zal ook aanwezig zijn tijdens de bevalling.

Nu is het zo dat mijn moeder me ook al een hele tijd heel goed helpt in het huishouden omdat ik zelf nu helemaal niks meer mag doen, zij heeft ook aangeboden dit in mijn kraamtijd te blijven doen. (buiten de kraamhulp om. Ik denk niet dat ik van mijn kraamhulp kan verwachten om te wassen,koken,strijken,zuigen,bedden opmaken,..noem maar op. Dat zit niet in het takenpakket van het kraambureau waar ik me heb aangemeld. ;))

Maargoed hoe dan ook, hoe gek het misschien voor sommige mensen zal klinken; er is een kans dat mijn moeder de eerste week misschien elke dag zal langskomen. Ze blijft niet urenlang, nogmaals merendeel om me gewoon ff goed te helpen. (mijn man doet namelijk echt gewoon helemaal niets) Dit lijkt me zo ontzettend fijn..

Probleem is echter, dat mijn man toen meteen opperde dat hij dan vind dat ZIJN moeder dan ook vaker mag langskomen.. :$ Nu zie ik dat eerlijk gezegd niet echt zitten omdat de band tussen mij en mijn schoonmoeder .. niet echt goed is. We haten elkaar niet, maar ik kan gewoon niet goed met haar overweg. Voel me niet op mijn gemak bij haar, kan mezelf niet zijn en ze heeft gewoon veel rotopmerkingen gemaakt in het verleden.

Hoe kan ik dit nu het beste oplossen? Mijn moeder is er namelijk meer dan alleen maar voor de "leukigheid" en om haar kleindochter te zien. Maargoed..

Klinkt misschien erg onaardig allemaal, maar zit er wel een beetje mee.. Wil namelijk ook zoveel mogelijk kraambezoek "wegwerken" de eerste tijd, dat gaat wat minder goed lukken als ook nog zijn moeder veel vaker langs komt. Ik bedoel, ze kan haar kleindochter altijd nog zien.. Of zie ik dit nu verkeerd?

Oh als laatste: Hoe vaak kwamen jullie ouders/schoonouders op bezoek vanaf het moment dat jullie waren bevallen?

Heel veel liefs! xxx

2. blackeyedgirl

blackeyedgirl VIP lid

12 nov 2008
    17.671
    2
    0
    Zuid-Holland
    Je kan hem toch uitleggen dat je moeder niet voor de gezelligheid komt, maar dus om het huishouden te doen?

3. Iris89

Iris89 Fanatiek lid

7 sep 2009
    1.119
    0
    36
    huisvrouw-mama!
    Leiden
    Hey meis, bedankt voor je antwoord.

Ja, heb ik ook gedaan. (Oke laten we eerlijk zijn; ze vind het ook leuk om d'r kleindochter te zien. Maar dat is logisch, maar daar komt ze in eerste instantie niet voor.)

Maar hij vind dat dat geen reden is. Hij ziet het gewoon zwart op wit: Mijn moeder komt vaak langs, dan vind hij het oneerlijk als zijn moeder dan minder vaak langs mag komen. Dus dan vind hij dat zijn moeder om de dag mag komen.

Maar ik vind dit gewoon een beetje te gek... :( Maar het is soms zo moeilijk om iets aan het verstand van een man te brengen..

4. blackeyedgirl

blackeyedgirl VIP lid

12 nov 2008
    17.671
    2
    0
    Zuid-Holland
    Mannen!!!

En als je nou zegt dat je moeder ook niet hoeft te komen,
    maar dat hij dan al die dingen moet gaan doen? :D

5. mommy1983

mommy1983 VIP lid

30 mrt 2009
    12.507
    5
    38
    Ik vind dat je man ook wel een beetje gelijk heeft. Het is natuurlijk ook zijn moeder als je man tegen jou zei dat jouw moeder niet zo vaak mag langskomen zou je het ook niet leuk vinden.
    Kun je ze niet gewoon om de dag laten komen en misschien je schoonmoeder ook vragen wat voor je te doen.

Ik vond het zelf niet zo fijn dat me ouders en schoonouders iedere dag op de stoep stonden ze nodigde zichzelf uit en ik wou rust hebben maar ja dat is voor iedereen anders natuurlijk

6. Iris89

Iris89 Fanatiek lid

7 sep 2009
    1.119
    0
    36
    huisvrouw-mama!
    Leiden

Ja, het is ook zijn moeder. Ik zeg ook niet dat ze maar 1 keer per week mag langskomen ofzo, maar echt niet om de dag, dat lijkt me verschrikkelijk. :$

Maar het is niet dat hij dit dan wil omdat hij behoefte heeft aan haar ofzo, maar omdat hij het anders "oneerlijk" vind. (Terwijl ze het niet eens hoeft te weten naar mijn idee..) Ik heb wel behoefte aan de mijne op bepaalde momenten. Mijn man en mijn moeder kunnen gewoon heel goed met elkaar overweg voor de rest, ik en mijn schoonmoeder dus niet.

Heb eerlijk gezegd echt geen zin dat ze hier in huis dingen gaat doen, voel ik me gewoon echt niet op m'n gemak bij. Ze is.. Tja hoe leg ik dat uit.. Heel erg bemoeizuchtig namelijk. Als iets volgens haar niet klopt dramt ze net zolang haar mening door totdat het haar lukt om iemand om te praten. Dit klinkt heel vals misschien, maar het is wel echt zo. Ze heeft me erg gekwetst in het verleden hier mee.

Zit hier gewoon niet op te wachten in m'n kraamtijd. Mijn schoonmoeder is namelijk ook het type wat zichzelf uitnodigt, als ik ergens een hekel aan heb is dat het wel.

7. mommy1983

mommy1983 VIP lid

30 mrt 2009
    12.507
    5
    38
    je zegt dat je vriend niets doet zo was de mijne ook en toen ik bevallen was deed ie ineens alles voor ons haha wassen,koken,poetsen enz. Kon ie alvast een beetje oefenen voor me ziekenhuisopname 3 weken later.
    Misschien ziet je vriend het dan ook in als je bevallen bent dat je niet zoveel kunt doen.

Ik snap je wel hoor want ik heb ook z,n band met me schoonmoeder grrr haha maar ja ze hoort nu eenmaal ook erbij. Maar ja ik wou me moeder ook niet iedere dag op de stoep dus heb ook niet in z,n situatie gezeten

8. redu

redu Bekend lid

30 sep 2008
    568
    1
    0
    zeeland
    Mijn schoonmoeder kwam bij de eerste ook elke dag langs.
    Heb nu aangegeven dit absoluut niet te willen, veel te druk, krijg meer visite dan haar!!!

9. MvS

MvS VIP lid

19 okt 2008
    5.563
    1
    36
    Tja, ik kan je man niet helemaal ongelijk geven. Kans is gewoon groot dat je schoonmoeder er toch achter komt dat je moeder er zo vaak is/was en dan heb je waarschijnlijk helemaal de poppen aan het dansen...

Maar (misschien raar gedacht van mij) je huis hoeft toch niet elke dag gesopt enzo? Normaal gesproken doet je kraam in ieder geval de douche & wc voor je en je bed ook. Ze verzorgt jou en je baby, dus daar hoort bij dat ze zorgt dat in ieder geval dĆ­e plekken goed schoon zijn. Als je moeder dan 1 keer per week ofzo komt kan ze toch ook makkelijk de overgebleven dingen ff snel doen?

Ben je gelijk van het probleem af ;)

En anders mag manlief inderdaad zelf aan de bak. Belachelijk dat hij helemaal niets doet, maar goed, dat zul je zelf wel okƩ vinden, neem ik aan :)

10. melle

melle Bekend lid

31 mei 2006
    921
    1
    0
    Mijn moeder kwam na de bevalling de eerste week om de dag ofzo omdat mijn vriend toen nog vrij was. De week erna toen hij weer aan het werk was, kwam ze wel elke dag eventjes en dat vond ik wel fijn.
    Mijn schoonouders wonen in Rusland en die had ik op visite toen Ilya 3 maanden was, maar dan wel meteen 3 weken in huis. Maar totaal geen problemen met mijn schoonmoeder. Tis een lief mens, al begrijpen we elkaar niet helemaal (handen en voetenwerk hahaha).
    Mijn schoonzus en zus kwamen de eerste 2 weken om de 2/3 dagen even langs. Maar dat zijn mensen waar ik me gewoon op m'n gemak voel en zie ik niet echt als visite.

11. Iris89

Iris89 Fanatiek lid

7 sep 2009
    1.119
    0
    36
    huisvrouw-mama!
    Leiden
    Hey meis, huis hoeft ook niet elke dag gesopt te worden hoor haha. Maar mijn man laat dingen gewoon heel snel en veel verslonsen, heb daar echt een gruwelijke hekel aan. Nu door mijn BI mag ik niet meer stofzuigen, de was doen, zulk soort dingen.. Om de BI niet erger te maken.

Nu is het dus wel zo dat als ik zie dat het toch niet gedaan word ik het toch echt wel zelf ga doen. Daarom helpt mn moeder daar dus elke dag mee. (Heb een kat, vind stofzuigen dus wel nodig elke dag.. En vraag me niet hoe, maar elke dag is er was. Word helemaal erg met een ukkie straks! haha)

Zelfde geld dan voor strijken. M'n man kan niet strijken, ik word duizelig van de hitte van de strijkijzer momenteel. Gaat zo lekker soepeltjes allemaal he. :D

Maargoed ik vroeg gisteren nog aan hem of hij ook echt behoefte had aan zijn moeder, zo ja, dat hij dat dan gewoon eerlijk moest zeggen. Nee, dat heeft hij niet zei hij.. Nouja ik heb aangegeven dat ik al het kraambezoek gelijkwaardig wil behandelen. Anders blijft het kraambezoek maar komen.. Zijn we na een paar maanden er nog niet klaar mee. :$ Maar met uitzondering van de kraamhulp en mijn moeder.

Heb hem wel verteld dat zodra ik zie/merk dat mijn moeder me niet meer echt helpt in huis maar meer komt om haar kleindochter te zien en haar uren te knuffelen, ik wel aan geef dat het niet meer nodig is dat ze zo vaak komt.

Ik had nagevraagd wat mijn kraamhulp precies nou in zal houden, en ik kreeg te horen dat echt huishoudelijk werk niet de bedoeling was.. :$ Nouja als het goed is heb ik ergens volgende week een intake, zal haar ff goed ondervragen hihi. :D

Tsja we gaan wel zien hoe het allemaal uit gaat pakken .. ;)

Liefss!! xxx

12. MvS

MvS VIP lid

19 okt 2008
    5.563
    1
    36
    Haha! Dat is waar! ik vergeet soms dat andere mensen vaak huisdieren hebben :) Dan is stofzuigen natuurlijk een stuk sneller nodig, daar heb je gelijk in :)

Vaak is het zo dat kraam-organisaties zeggen dat ze geen/weinig huishoudelijk werk doen, maar als je kraam er eenmaal is, ze toch best wel ff wil stofzuigen enzo, hoor! Deed de onze ook - elke dag, terwijl dat helemaal niet nodig was, haha! En zover ik van jonge gezinnen om me heen hoor is dat toch wel een beetje standaard.
    Wat ze alleen niet doen, en logisch, is achterstallig huishouden. Dus dat je niet een maand van tevoren stopt met alle klusjes zelf te doen, in de veronderstelling dat je kraam het allemaal wel zal doen :D Schijnt echt voor te komen, namelijk :$

13. ukkepuk80

ukkepuk80 Actief lid

24 sep 2009
    452
    0
    0
    NULL
    NULL
    Je kraamvz kan echt wel iedere dag stofzuigen als jij aangeeft dat het nodig is ivm huisdieren. Het is net wat je belangrijk vind.
    Mijn schoonmoeder kwam de eerste week iedere dag langs. Ik vond dat op een bepaald moment ook niet leuk meer en had me voorgenomen er iets van te gaan zeggen. Toen was hun vakantie echter afgelopen en hield het vaak op bezoek komen ook vanzelf op. Achteraf denk ik ook waarom heb ik me er zo om geƫrgerd? Is voor hun ook 1e kleinkind, waar ze hartstikke trots op zijn. Nu de 2e eraan komt maakt het me helemaal niet uit of ze iedere dag komen.

Vraag anders gewoon even of ze wilt bellen 's ochtends of het uit komt omdat je nog meer visite krijgt. En je dat erg vermoeiend vind om visite en haar erbij te hebben. Dan is het ook makkelijker om haar voor die dag te zeggen dat het niet uit komt. En vraag dan ook meteen of zij ook op de tijd wilt letten (die hou je zelf wel bij, maar zodat ze niet verrast wordt als je na een half uurtje zegt het is genoeg geweest). Als ze maar een half uurtje blijft is het toch ook niet zo erg als ze wat vaker komt?

14. Puck1

Puck1 Bekend lid

3 feb 2009
    979
    9
    18
    Dan laat je je schoonmoeder toch ook komen en zet haar aan het werk:D. Bij ons kwam mijn moeder elke dag even aanwaaien en tussendoor om flink even te helpen met huishoudelijke zaken. Ook nadat de kraamhulp alweer weg was. Mijn schoonmoeder kwam altijd alleen maar even langs voor de kleine en vond dat ik me niet zo moest aanstellen (lees: ik had zware BI na de bevalling en kon helemaal niets, zelfs de verzorging van mijn zoontje niet). Ik kan me goed voorstellen hoor dat je je schoonma er niet graag bij hebt. Tuurlijk is het ook haar kleinkind, maar het is jouw kind en als ze niet gewoon tegen jou kan doen hoeft ze met de kleine ook geen priveleges te verwachten natuurlijk.

15. juenco

juenco Fanatiek lid

14 nov 2008
    2.364
    0
    0
    beleidsmedewerker
    En als je het nu eens op z'n beloop laat? Ik was ook als de dood dat mijn schoonmoeder hier elke dag op de stoep zou staan, maar ze is in de kraamtijd 1x geweest. (da's dan ook wel weer gek, maar wel lekker rustig)

Misschien heeft jouw schoonmoeder ook wel helemaal geen zin om om de dag te komen.

;)

16. meidenhuis

meidenhuis Niet meer actief

zeg tegen je man dat hij moet kiezen:

of hij doet heel het huishouden of je moeder komt........

17. sillaah

sillaah Fanatiek lid

21 sep 2006
    1.429
    0
    0
    Utrecht
    Dat wilde ik ook zeggen, als hij het er niet mee eens is zal je man zelf het huishouden moeten doen..
    Maargoed ik heb ook een man die zelf niet goed weet en ziet wat er gebeuren moet, en koken kan hij al helemaal niet.

Mijn schoonmoeder wil alles in huis doen, erg lief maar ik vind het wat opdringerig omdat ze dan echt elke dag komt en hier de boel gaat uitmaken (eerder meegemaakt). Mijn moeder daarintegen doet al weken helemaal niets om me te helpen in huis terwijl ik verplicht moet rusten..
    Dus eigenlijk ben ik bozer op mijn eigen moeder en moet ik mn nare schoonmoeder-gevoelens maar even opzij zetten en van haar aanbod gebruik maken. Hoezeer ze me ook gekwetst heeft in het verleden..

Ik heb na jaren ervaring WEL geleerd dat ik voor mezelf moet opkomen ! En dat moet jij ook doen ! Komt je schoonmoeder alsnog zonder uitnodiging telkens binnen vallen, zeg dan eerlijk dat je het te druk vind en andere mensen ook de kans wilt geven om de kleine te zien, en dat jij wat meer rust in huis wilt.
    Ik ga dat deze keer helemaal anders doen want ik liet echt over me heen lopen.
    Succes, en maak je niet al te druk, kom op voor jezelf en je lichaam, je man of een ander kan dat niet voor je doen, maar je man zou er wel vrede mee moeten hebben, hij hoeft immers niet te bevallen.

18. konijntjeislief

konijntjeislief Actief lid

13 apr 2010
    235
    0
    16
    NULL
    NULL
    Ik zou lekker doen waar jij je het beste bij voelt! En dat is dus je moeder elke dag over de vloer hebben en je schoonmoeder niet. Het is allemaal al zwaar genoeg en dankzij je eigen moeder kun je misschien iets meer rusten en heb je grote steun aan haar.

Ik snap je verhaal namelijk volkomen!

En als manlief het allemaal niet doet (omdat hij het niet ziet of omdat hij aan het werk is), moet iemand anders het doen. En jij kunt het niet door je BI en je moeder wil je graag helpen. Ook al zou je schoonmoeder je WILLEN helpen, als jij je daar niet prettig bij voelt; gewoon niet doen! Het is jouw leven, jouw huis, jouw gevoel en jouw BI en alleen jij weet hoe dat voelt en wat je nodig hebt na de bevalling.

Wees zuinig op zo'n lieve moeder (ben ik ook :))

Misschien allemaal makkelijker gezegd dan gedaan, maar probeer het toch maar te doen op jouw manier, want het is jouw keuze.

19. BabeBabe

BabeBabe VIP lid

14 jul 2009
    13.173
    3
    0
    Logistiek
    Fryslan
    de kraamhulp hier deed wassen, stofzuigen was opvouwen, bed verschonen/opmaken toiletten schoonmaken...

ondanks dat jij geen goed band met je Smoeder hebt.... het is ook het kindje van je man, en haar kleinkind... probeer daar (moeilijk met hormonen ;)) objectief tegen aan te kijken... het is voor jou anders als je je kindje met je smoeder ziet dan met je moeder, maar voor beide oma's is het gelijk....

Hier kwam zowel mijn moeder als mijn smoeder dagelijks.... soms maar eventjes gewoon om hem even te zien :) ik was ook wel blij dat dit na de eerste 2 echte kraamweken afgelopen was hoor ;) toen heb ik ook duidelijk gemeld (ben altijd eerlijk tegen ze!) dat ik mezelf wel zou redden en me erop verheugde om alleen met ons jochie te zijn! (man ging weer werken na 2 weken) en die hint hebben ze goed begrepen :) ze kwamen nog wel 1 a 2 x per week hoor om die kleine jongen te zien, maar dat vond ik niet erg! ff bakje koffie doen ofzo

20. Sabkesam

Sabkesam Actief lid

18 dec 2009
    127
    0
    0
    Bij mijn eerste zoontje kwam mijn moeder elke dag langs, ook om te helpen in het huishouden. Mijn schoonouders wonen wat verder weg, maar die hebben mijn zoontje het eerste jaar misschien maar 6x gezien.

Toen ik een miskraam heb gehad waren mijn schoonouders hier in de buurt op vakantie en toen bood mijn schoonmoeder ook aan om te helpen in het huishouden. Dus ik vroeg of ze een keertje wilde komen strijken. Nou, over 1 wasmand heeft ze dus gewoon 3 uur gedaan!!

Ik snap je man wel, want waarom wel jouw moeder elke dag over de vloer en zijn moeder niet. Maar weet hij hoe je band tussen jou en zijn moeder is, anders zou je gewoon aan moeten geven dat je het niet zo kan vinden met haar. En dan moet hij dat maar accepteren :d

Deel Deze Pagina