Ha meiden, even wat steun en eventueel advies gevraagd. Onze kleine man is nu ruim 2 weken oud en krijgt BV op verzoek. Sinds een paar dagen is hij vanaf een uurtje of 9 's ochtend wakker. Af en toe doet hij een hazenslaapje tussendoor, maar wordt dan binnen een half uurtje huilend wakker. De eerste echte slaap (van ongeveer 2 uur) doet hij pas weer in de tweede helft van de middag. Hij is dus ongeveer 6 uur wakker, met af en toe (een keer of 2) een half uurtje slaap tussendoor. De wakkere uren is hij redelijk huilerig en naar mijn gevoel wil hij dan ook alleen maar drinken. Hij valt dan aan de borst wel even is slaap, mar blijft 'sabbelen' (dus niet echt drinken). Als ik hem dan van de borst haal, is zijn zuigbehoefte echt niet bevredigd. Dus hij gaat weer huilen en ik leg hem dan weer aan. Al met al ligt hij dus lang aan de borst terwijl hij niet heel veel drinkt en kan ik ook niet echt zeggen hoeveel voedingen hij krijgt, het gaat bijna continue door. Doe ik dit goed? Of zijn er andere manieren om hem wat meer structuur te bieden? Verder begint hij na een paar minuten drinken te snikken, wat soms echt overgaat in heel zielig huilen. Dit is dus niet bij het aanleggen, maar na een paar minuten drinken. Herkent iemand dit? Is dit van vermoeidheid, of heeft het een andere reden? Hopelijk kunnen jullie me een beetje moed in praten. Ik weet wel dat het weer over gaat, maar ik vind het nu best lastig.
Hey, Geen zorgen maken hoor, als moeder weet je vaak onbewust wat goed voor je baby is. Ronde 10 dagen (maar 14 kan ook) heb je een regeldag. Jouw baby en je borsten stemmen zich op elkaar af. Je kindje wil dan het liefst de hele dag (en / of) nacht drinken. Als je er aan toe geeft, dan is het ook sneller over. Mocht je twijfels hebben, dan kun je altijd je verloskundige bellen of een vrijwillger van bv vereniging. (Deze vrijwillgers zijn allemaal ervaren moeders!). Succes en vergeet tussen de zorgen niet te genieten!
Klinkt idd als regeldagen, hebben hier een dag of 3 een onrustig kind gehad en toen was het plots weer over... Gewoon je gevoel volgen en ff meegaan in wat je kind wilt...
mss heeft je kleintje pijn...vaak bij krampjes of maagzuur willen kindjes heel vaak drinken om de pijn te verzachten... hoe huilt ie? oversterkt ie zich, pijnlijk gezicht huilen met ogen dicht?...ik herken een regeldag aan jengelig huilen maar ongeveer na een uurtje of na 2 uurtjes...en dan zoekt ie ehct mn tepel... zoontje sliep overdag ook zo jong amper...maar huilde ECHT en echt veel en het werd steeds erger...ik zag dat hij onwijs pijn had...bleek verborgen reflux.. en tijdens zn krampjes periode ook...maar dat zie je echt dat dat het is...
Je zou eventueel borstcompressie kunnen proberen? Dan krijgt je kindje meer melk binnen waardoor hij misschien door gaat drinken ipv alleen sabbelen? Ik vind de borstvoedingswebsite echt heel behulpzaam om alvast in te lezen... Borstvoeding.com: kenniscentrum voor borstvoeding - Melkproductie - Niet genoeg melk
misschien een keertje proberen te kolven..het kan zijn dat je niet genoeg melk heeft of misschien een speentje proberen voor de zuig behoefte deed ik bij de oudste ook maar dat was dan voor hoog uit 10 min een kwartiertje en dan viel ze in slaap. ze heeft verder ook nooit een speen of duim gehad! en vooral op je gevoel af gaan! en als het alleen sabbelen is misschien stimuleren om te gaan drinken...
Het ventje van TS is nog erg jong om een fopspeentje te geven. Bij borstvoeding word het geven van een speentje in de eerste weken echt heel erg afgeraden... Het is zaak eerst een goede regelmaat in je voeding te krijgen en dan pas eventueel een speen, maar anders zou je nog weleens flink problemen kunnen krijgen met de voeding ( Ivm tepel/speen verwarring )
Al gehoord van Ria Blom? Ik denk dat je ventje te weinig slaapt en te moe wordt, dus ook te moe om goed te drinken en vol en verzadigd te worden en weer goed te kunnen slapen. Ria Blom is wat rigoreus, maar je zou je wel in kunnen lezen en toch proberen wat tips op te volgen qua structuur en ritme. Bel ook gerust je consultatiebureau als je je zorgen maakt, zij kunnen je ook adviseren. In het kort komt haar advies erop neer dat je een vast ritme aanhoudt van volgorde van dingen zodat je baby weet wat er gaat komen en dat je voldoende rust biedt. Succes ermee!
Ik zie in je handtekening dat je je eerste kindje deze maand verwacht. Misschien is het een idee dat je pas reageert als je het zelf doormaakt met je pasgeboren baby? Wie weet probeer je dan alles om je baby gerust te houden, zelfs een fopspeen @TS: Ik heb hetzelfde met mijn dochter van 2,5 week gehad. Ik legde haar aan wanneer ze maar wilde. Als ze daarna nog huilerig was, maar geen hongersignalen gaf, dan gaf ik haar mijn pink om op te zuigen of een fopspeen. Dit doe ik nog steeds, en de borstvoeding gaat goed. En na de voeding laat ik haar tegen mij aan in slaap vallen.
als jouw kindje gelijk goed de borst snapt...kan het geen kwaad af en toe een speentje te geven...niet zelf aanbieden...dat is aanleren..maar geven wanneer je kindje daar blijkbaar behoefte aan heeft... Mijn baby zuigt niet eens...wil gewoon puur wat in zn mondje hebben(veilig, niet eenzaam gevoel wellicht)...mn pink vind ie niet fijn.. uiteindelijk worden er heeel veel dingen afgeraden...en die moet je ook serieus nemen maar wel in combinatie met de behoefte van je kindje...kijk goed naar je kindje en pas dan toe wat jij denkt dat goed is...moeder instinct
Ha meiden, bedankt voor alle tips! Inmiddels zijn we ruim een week verder en ziet het leven er weer anders uit Gaat rap met zo'n kleintje! Het slapen overdag is nog steeds niet echt een feest, na een voeding is het vaak een half uurtje slapen en dan begint het mannetje te brullen. Vaak heeft hij 1 slaap overdag die wel goed gaat (dus zo'n 2-2,5 uur achter elkaar slapen). Sinds gisteren zijn we begonnen met een speentje voor in bed. Op het moment dat hij niet direct in slaap valt, krijgt hij een speentje. Vaak slaapt hij dan binnen een paar minuten. Ook als hij tussen door wakker wordt (en de voeding is nog maar net geweest), probeer ik vandaag om hem met een speentje verder te laten slapen. Dat lijkt redelijk te gaan. Ik lees in een aantal reacties over het hebben van een regelmaat in de dingen. Kunnen jullie daar een voorbeeld van geven? Dan snap ik een beetje wat jullie daarmee bedoelen. Wat we hier doen is het volgende: - Mannetje wordt wakker (en hij wil eten) - Luier verschonen - Overdag: naar beneden en voeden op de bank 's Nachts: voeden op bad - Mannetje drinkt 2 borsten - als hij in slaap valt aan de borst: naar bed - als hij wakker is: even spelen en knuffelen (soms ook even in de box) - bij slaapsignalen naar bed en proberen of hij wil slapen en dan slapen tot volgende voeding - als hij niet wil slapen: weer naar beneden en knuffelen, lekker bij mamma liggen, in de box oid tot volgende voeding Als jullie tips en tricks hebben, hoor ik dat graag!
regelmaat betekent, puur alles in de zelfde volgorde doen/zelfde plek...voorspelbaar zijn voro je kindje..(ritueeltjes) dus altijd bijv wakker worden-verschonen-eten-spelen-slapen... soms valt mn kindje ook na de borst bij het boertje in slaap...maar zodra hij in bed wordt gelegd klaar wakker is...hij is dan niet echt moe...maar slaperig geworden van de melk... dus houdt ik hem tijdens het dirnken altijd wakker...dan kijke of hij echt moe is...slaapsignalen..dan pa sin bed..anders nog even in box of wipper of op schoot hier bijv altijd ochtend ritueel is...wakker worden, gordijntje open, veel tegen hem praten, verschonen, op de bank in woonkamer voeden...dan even rustig boertje..op schoot...even in de box/wipper...moe? gelijk in bedje... avondritueeltje...verschonen, pyama...op bed in het donker voeden, niet praten...na boertje in een warm bedje leggen, muziekje aan en slapen.. soms kan hij de slaap niet direct vatten en wilt ie even een speentje...soms blijft ie gewoon liggen en valt vanzelf in slaap.. in de middag varieert het nog al..maar ik probeer altijd na het voeden eerst even spelen...en dna kijken wanneer hij moe is..slaapjes varieren in tijd..soms 1 uur soms 2,5..sosm wakker van voeding tot voeding soms als hij de slaap niet kan vatten wil hem verleggen nog wel es helpen..soms wilt ie op zn zij soms op zn buikje etc ( als ike r bij ben)...opnieuw straks instoppen, opnieuw muziekje aan...soms wilt ie alleen mn hand tegen zn gezichtje of het geluid "sssssst" of dat ik gewoon bij hem blijf en liedje zing of tegen em praat...als dit allemaal niet lukt probeer ik een speentje...haal deze er direct uit als ie slaapt...daarna vraagt hij er ook niet meer om Maar kan ook voorkomen dta ie gewoon bij mij in slaapt wilt vallen..hier geef ik dan ook aan toe...maar alleen als het na al het troosten en ritueeltjes niet lukt..of als hij oververmoeid is maar zoonlief slaapt niet altijd van voeding tot voeding, soms na voeding alleen een uurtje...en wilt daarna onder zn speelboog naar de kleurtjes kijken!
@over huilen na voeding...hier bleek dat krampjes en verborgen reflux...waar hij medicijnen voor krijgt...maar huilen was echt krijsen na voeding en had flink last van pijnlijke oprispingen/spugen...kon toen absoluut overdag NIET slapen..had enorme pijn
ik heb mijn beide dames 7 maanden borstvoeding gegeven. Heb veel steun gehad aan de vk bij vragen (kun je tot 6 weken bellen ook over bv). Daarnaast is er vaak iemand bereikbaar bij de de borstvoeding vereniging (vindt je op internet). Het kan namelijk ook spruw zijn. een schimmelinfectie die veel mensen met zich meedragen en die in de mond van de baby voor kan komen. Dit geeft witte puntjes en pijn bij het drinken. Dit wil je natuurlijk niet voor de kleine. bij mij hebben ze er allebei last van gehad. succes!