Kraambezoek: Moeder vs Schoonmoeder

Discussie in 'Kraamtijd' gestart door Iris89, 26 aug 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Papatya

Papatya Actief lid

10 jul 2010
    134
    0
    16
    NULL
    NULL
    Nu doet je moeder je schoonmaak. Maar heeft je schoonmoeder het ook wel eens aangeboden?

Heeft ze zelf mischien aangegeven dat ze je eventueel zou kunnen helpen in je kraamtijd?

Tuurlijk is het zijn moeder en heeft ze recht om haar kleinkind te zien. Maar dan moet ze zich ook wat meer aan je denken.

Papatya

2. Iris89

Iris89 Fanatiek lid

7 sep 2009
    1.119
    0
    36
    huisvrouw-mama!
    Leiden
    Ik wil absoluut niet dat zij hier mijn huishouden gaat doen, sorry dat ik het zeg. Maar daar voel ik me totaal niet op m'n gemak bij. Even een uurtje ofzo langskomen, prima, maar ik wil haar niet uren om me heen hebben.

Maargoed heb het er nog ff met hem over gehad.. En heb ook gewoon aangegeven dat ik het heel fijn vind om mijn moeder om me heen te hebben, maargoed dat is een lang verhaal. De band tussen mij en mijn moeder zit best diep, we hebben heel veel meegemaakt.

Vroeg dus nogmaals ook aan hem of hij behoefte had aan zijn moeder, zo ja, dan begrijp ik dat en wil ik hem dat niet ontnemen. maar hij heeft aangegeven van niet. Ik vind het dan gewoon niet nodig als ze dan om de dag langs komt, ik vind dat gewoon teveel. Ze kan onze dochter nog zo vaak zien in de toekomst, maar de kraamtijd vind ik gewoon even iets waar we zoveel mogelijk rekening met onszelf moeten houden en niet alleen maar met andere mensen, omdat ze de baby zo graag willen zien.

Het mag misschien wel haar kleinkind zijn, maar het gaat niet om haar. Dit over elk famillielid hoor, trouwens. Mijn vader en ik hebben ook niet super goed contact maar hij heeft ookal aangegeven dat hij vaak wil langskomen. Ik heb ook bij hem aangegeven dat dat niet nodig is, dat wij even in alle rust ons gezinnetje willen vormen.

..Ik hou er niet zo van als mensen die voorheen nooit of bijna nooit langskomen het opeens nodig vinden om elke week langs te komen, alleen omdat er nu een baby is. ;) Maargoed dat ben ik..

Bedankt voor de antwoorden meiden. :) Heel veel liefss!! xxx

3. luvmyluver

luvmyluver Actief lid

1 apr 2010
    426
    0
    0
    hbh
    leiden
    ik vind dat je moet doen waar JIJ je eigen prettig bij voelt!

jij ben tenslotte degene die bevallen is en ook nog met bi zit!

er is niks belangrijker dan een rustige kraamtijd!

hier heb ik er geen last van, manlief doet het huishouden en kookt (normaal doen we het samen)
    en dat doet hij voordat de kz komt zodat ze snel weer weg kan:D:D

en me moeder en schoonmoeder komen zo vaak ze willen (helpen met veel dingen en halen nog dingetjes die nodig zijn enz.
    ik heb met alle 2 een goede band. maar ze zijn ook alle 2 niet zo dat ze per se elke dag de hele dag komen...

4. Mentiera

Mentiera Actief lid

29 mrt 2010
    419
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik vind dat je je moeder wat minder vaak moet laten langskomen. Je hebt nu een gezin met je man, tijd om op eigen benen te staan!

5. Vera

Vera Fanatiek lid

17 apr 2006
    2.604
    1
    0
    Even over die kraamzorg... wat komen die dan doen? Tuurlijk doen ze de zorg voor jou en je kindje, maar dat zijn echt geen hele dagen als ze verder niks in het huishouden doen!!!!!!
    Ze zijn naar mijn mening in elk geval verplicht om de douche en wc('s) te poetsen, jouw bed elke dag te verschonen, evenals dat van je kindje, de was te doen en te strijken, vaat doen.
    Hier deden ze ook gewoon stofzuigen elke dag, koken voorbereiden. Gewoon alles wat voor handen was.
    Als de kraam gewoon haar werk doet, dan hoeft je moeder echt niet elke dag te komen hoor. En laat de kraam je man ook maar aan het werk zetten. Is toch eigenlijk van de zotte dat jouw moeder elke dag moet komen stofzuigen omdat hij dat zelf niet doet!

6. Puppy78

Puppy78 Fanatiek lid

16 apr 2008
    2.099
    0
    0
    Ik heb een hele goede band met mijn moeder maar in mijn kraamtijd moest ik haar echt niet elke dag om mij heen hebben, ik had al genoeg tijd nodig voor mezelf, mijn zoon en man, er verandert ineens zoveel in je leven. Ik vond het wel heel fijn dat de kraamhulp er was, zij hielp erg goed én stond uiteraard wat verder van me af. Daar had ik, ook mentaal, veel meer aan dan mijn moeder op dat moment.

7. butterfly83

butterfly83 Fanatiek lid

14 feb 2008
    2.047
    46
    48
    friesland
    de taken van een kraamverzorgende zijn juist: wassen,koken,strijken,zuigen,bedden opmaken en daarnaast de verzorging voor jouw en je baby.
    Ik zou me er niet zo druk om maken, je ziet wel hoe het loopt. Komt je schoonmoeder te vaak langs na jouw idee kun je op dat moment altijd nog aangeven dat het je te veel is en dat je behoefte hebt aan rust.

Al vind ik om de dag even kijken heel redelijk, het is ook de moeder van jouw man! Haar zoon heeft een kleintje gekregen en het lijkt me logische dat ze die ook graag wil bewonderen.
    Stel dat jij een zoontje krijgt en hij krijgt later kinderen, dan zou de moeder van zijn vrouw er wel elke dag mogen zijn maar zij mag maar 1 keer in de week even langs komen?
    Vind je schoonouders wel even iets anders dat het normale kraambezoek.

8. Iris89

Iris89 Fanatiek lid

7 sep 2009
    1.119
    0
    36
    huisvrouw-mama!
    Leiden
    Alleen omdat zij haar Oma is vind ik niet dat ze "recht" heeft om om de dag langs te komen. Zou even lekker zijn zeg. :$ Maargoed, meningen verschillen daarvoor. Ik ben het daar in iedergeval niet mee eens. Ze mag ons dochtertje gerust komen bewonderen, maar niet 4 keer per week.

Ik heb zo vaak om me heen zien gebeuren van vriendinnen/kennissen die waren bevallen dat er zoveel mensen zo vaak op bezoek wilde komen in hun enthousiasme. Allemaal heel goed bedoeld natuurlijk, maar in hun enthousiasme houden ze op dat moment niet altijd rekening met de moeder.

Waarom is het zo gek dat ik gewook ook even tot rust wil komen na m'n bevalling. Het is heel lullig allemaal, maar met zijn moeder zo vaak om me heen loop ik alleen maar te stressen. Afgelopen donderdag kwam ze ook al langs. Mijn moeder was er ook en vertelde even enthousiast dat ze me zo lekker had geholpen die dag. Vervolgens de opmerking "Zo Iris.. En dan ben je de hele week thuis!!" (ofwel: Ben je te lui om het zelf te doen ofzo) Terwijl ze altijd op de hoogte is gehouden wat m'n fysieke toestand nu betreft. Zulk soort k*topmerkingen maakt ze altijd als ze langs komt. (Ja er word nu altijd wat van gezegd, laatst nog een gesprek met haar gehad. Maar het dringt niet tot haar door blijkbaar, aangezien ze die ongelovelijke rotopmerkingen blijft maken)

Maargoed om even wat meer details te geven waarom mijn moeder zo vaak komt, de opmerking "tijd om op eigen benen te staan" klopt namelijk niet. Normaal gesproken doe ik ook alles zelf en voorheen kwam mijn moeder niet zo vaak. Ik loop heel erg tegen een zwangerschapsvergiftiging aan te hikken en ik heb nu sinds een paar maanden BI waardoor me is verteld dat ik absoluut niks meer mag doen, anders word ik waarschijnlijk alsnog opgenomen. Nou dat willen we allemaal natuurlijk niet. Daarom krijg ik zoveel hulp (heb nu met haar afgesproken om de dag. Ze blijft zoieso niet de hele dag hoor, maar helpt me na haar werk met koken, strijken, wilt ook boodschappen voor me halen en ik zie wel waar ik tegenaanloop. Als de huishoudelijke taken mee vallen zal ze waarschijnlijk minder vaak langs hoeven te komen.) zodat ik me er nu ff niet druk om hoef te maken.

Sorry voor het hele verhaal, maar ik wil nog even duidelijk maken dat ik echt geen bitch probeer te zijn die, alleen maar omdat ze haar schoonmoeder niet mag, haar schoonmoeder zo min mogelijk tijd met haar dochter probeerd te gunnen.

Liefss xxx

9. Mime28

Mime28 Fanatiek lid

24 nov 2008
    4.050
    1
    0
    Ik vind het eigenlijk heel normaal hoor dat je liever je moeder veel om je heen hebt en je schoonmoeder wat minder. Het gaat er toch helemaal niet om dat je schoonmoeder haar kleinkind niet mag zien of zo. Bij mijn eigen moeder voel ik me helemaal op mijn gemak en als ze hier is voelt het niet alof er 'visite' is of zo. Ik vind het juist heel fijn dat ze er dadelijk meer is om te helpen zeker niet alleen praktisch vooral gevoelsmatig is het fijn om te weten dat ze er voor me is. Ik heb geen slechte relatie met mijn schoonmoeder maar het blijft toch een heel ander verhaal dan je eigen moeder. Vooral als die schoonmoeder vooral komt voor het kleinkind, lijkt me toch even anders dan een moeder (jou moeder) die voor haar kind zorgt.

Ik vind het heel goed dat je aan je man vraagt of hij persoonlijk zijn moeder meer nodig heeft, want daar gaat het toch eigenlijk om. Dat het goed gaat met jullie gezinnetje, dat wil niet zeggen dat je anderen buiten moet sluiten maar je hoeft ze ook niet over je grenzen heen te laten gaan.

Er gebeurt nu en dadelijk nogal wat met je en het is alleen maar fijn dat je een lieve moeder hebt die je in die periode een beetje extra kan en wil vertroetelen. Dat is iets tussen jullie en niet iets waar anderen 'rechten aan ontlenen'.

10. Savannah85

Savannah85 Actief lid

14 aug 2010
    143
    0
    0
    Utrecht
    Voor zover mijn mening telt, wil ik toch even kwijt dat ik het ook echt ronduit belachelijk vind dat je moeder moet komen voor je huis terwijl je man niks doet, jullie zijn toch volwassen? Gaat je man de hele dag op zn kont zitten terwijl je moeder alles doet?
    Hmm zowel mijn moeder als mijn schoonmoeder zou daar echt niet intrappen hoor!
    Kraamzorg doet ook heel veel voor je en zeker wel stofzuigen bedden verschonen toilet douche en het eten voorbereiden.
    En dan vind ik nog, als jou schoondochter later gaat bevallen en zij zo zou denken, ik zou het verschrikkelijk vinden!
    Ik zou me man gewoon aan het werk zetten en hem wijzen op zijn verantwoordelijkheden (hier gelukkig niet nodig want hij doet het toch wel) en zeker niet mijn (schoon)moeder het huishouden laten regelen.
    Maar ja,...

Liefs,
    Savannah

11. Miepie74

Miepie74 Fanatiek lid

10 okt 2008
    4.062
    8
    0
    Ik neem aan dat je dit tegen de man van TS zegt?
    Ongelooflijk dat hij nul meehelpt in het huishouden terwijl zijn vrouw BI heeft en amper iets kan doen in huis. Ik denk dat hij ook wat growing up te doen heeft. Beetje eisen stellen en zelf geen zak uitvoeren... (maar ik lees dat hij een beetje is bijgedraaid, mooi zo) Is dat dan de moderne man?

Ik ben 36 en ik heb óók nog steeds behoefte aan mijn moeder en niet aan mijn schoonmoeder als ik iets kwijt wil of toen Mini geboren werd. En geloof me, ik ben heul zelfstandig hoor, al jaaaaaren! Het is helemaal niet vreemd dat je graag je 'eigen' mensen om je heen hebt in je kraamtijd. Mijn schoonouders kwamen weinig en ze zijn erg lief maar ik heb me groen en geel aan ze geërgerd. Júist omdat zij ook opa en oma zijn geworden van MIJN kind en ik haar dus moet delen met mensen die mijn niet kennen, mij niet begrijpen en daar ook geen moeite voor doen.

12. Vera

Vera Fanatiek lid

17 apr 2006
    2.604
    1
    0
    Tuurlijk heb je een andere band met je moeder dan met je schoonmoeder. Kan me voorstellen dat je er niet op zit te wachten om haar elke dag over de vloer te hebben. Bij je moeder is dat gewoon anders. Toch zou ik wel voorzichtig zijn met verwachtingen scheppen naar je moeder toe, want het kan best zijn dat je straks na de bevalling er helemaal geen behoefte meer aan hebt dat je moeder zo vaak bij jullie thuis is. Soms wil je ook wel eens gewoon alleen met je gezinnetje zijn. Ik zou dat nu wel ook aan je moeder al aangeven, niet dat die straks zich er rot onder voelt als ze niet meer elke dag zou mogen komen.

13. mama van Marit

mama van Marit Niet meer actief

Of je man houd het huishouden bij. Dan kunnen je moeder en schoonmoeder even vaak komen. Wil hij dat niet? Dan mag je zelf toch kiezen hoe je het allemaal wilt doen. Hij bemoeid zich er anders ook niet mee en vind het nu ook lekker dat alles voor hem gedaan word.
    Daarnaast ben jij pas bevallen. Dan lijkt het mij ook dat je net even wat meer hebt te zeggen hoe je je kraamtijd wilt indelen. Het gaat immers ook om je herstel. En je man hoeft nergens van de herstellen.

14. debby82

debby82 VIP lid

18 nov 2008
    25.903
    1
    0
    Hypotheekacceptant
    zaandam
    kunnen je moeder en schoonmoeder niet afwisselen met schoonmaken ed? Kan je schoonmoeder de kleine ook even zien en kan ze je ook even helpen?

15. Mentiera

Mentiera Actief lid

29 mrt 2010
    419
    0
    0
    NULL
    NULL

Ik heb zo'n vermoeden dat het meer aan de vrouw hier ligt dat man niks doet. Je kent het wel, alles overdoen wat man doet.
    En zo niet dan dan kan je als vrouw toch zeggen dat ie even moet stofzuigen of boodschappen doen? je moet je man gewoon niet buitensluiten, anders kan je het net zo goed meteen alleen gaan doen (of met je moeder)

En elke dag stofzuigen, kom nou, misschien ook tijd om van die smetvrees af te komen?

Vind de vergelijking met jouw zoon die later een kindje krijgt trouwens heel goed.
    Ik mag toch wel hopen dat mijn zoontje later niet zo'n vrouw aantreft die haar schoonmoeder maar 1x per week kan verdragen bij mijn nieuwe kleinkind.

16. Iris89

Iris89 Fanatiek lid

7 sep 2009
    1.119
    0
    36
    huisvrouw-mama!
    Leiden
    #36 Iris89, 30 aug 2010
    Laatst bewerkt: 30 aug 2010

Wow. :$ Ik vind je reactie wel een beetje ver gaan eerlijk gezegd!

Ten eerste heb ik geen smetvrees, maar mag ik zelf even weten hoe vaak ik dat gedaan wil hebben? Ik ben vast niet de enige die elke dag stofzuigt namelijk. ;) Maar hoe dan ook, wel lekker kortzichtig van je dat je meteen concludeert dat ik "smetvrees" zou hebben.

En alles overdoen wat mijn man doet? Als je goed zou hebben gelezen zou je weten dat ik nu NIKS meer doe omdat ik niks meer MAG doen. Voorheen deed ik zelf alles, dus ik deed niks "over". En weet je wat, dat vond ik ook helemaal niet erg. Ik werk zelf niet, hij wel. Zo hebben wij het nou eenmaal verdeeld. En voor ons werkt dat prima.

En sorry hoor.. Maar als jij als schoonmoeder je net zo weet te gedragen als die van mij, sta ik niet gek te kijken als jouw schoondochter je maar 1 keer per week kan verdragen. Dat ligt namelijk helemaal aan jouzelf of jij je weet te gedragen tegenover haar.

Het is niet dat ik mijn man "buitensluit" (had handiger geweest als je daadwerkelijk alles even goed zou hebben gelezen, want dit slaat echt helemaal nergens op) maar ik heb een afkeer van haar gekregen door haar manier van doen. En daar heeft zij zelf voor gezorgd. Heb jij ergens zien staan dat ze mijn dochtertje nooit mag zien? Nee, maar het is niet meer dan logisch dat je je kinderen bij mensen wilt hebben die je vertrouwd en waar je je op je gemak bij voelt. Oma of geen Oma.

Bedankt voor je inhoudelijke reactie in iedergeval. ;)

17. Vera

Vera Fanatiek lid

17 apr 2006
    2.604
    1
    0
    Ach Iris, laat je niet opnaaien. Sommige mensen lezen gewoon niet goed. Elke dag stofzuigen als je een kat hebt lijkt me heel logisch. Zeker als er straks een baby in huis is. Heeft helemaal niets met smetvrees te maken. En zo nog meer dingen die gezegd worden.... laat gaan joh. Je hoeft je zeker niet te verdedigen!

18. Iris89

Iris89 Fanatiek lid

7 sep 2009
    1.119
    0
    36
    huisvrouw-mama!
    Leiden
    Ach ik ga er ook geen woorden meer aan vuil maken inderdaad.. Vind de reactie zo ontzettend onbeschoft. Maargoed, gelukkig denken meer mensen er zo over dat het inderdaad niet fris is dat er overal haren liggen als ze straks gaat kruipen.. (Kat heeft ook vieze pootjes doordat-ie naar buiten gaat, neemt hij ook zo lekker mee haha)

Maargoed hoe dan ook, om dit hele topic (hopelijk) maar even af te sluiten, want ik heb echt geen zin in discussies hier. Vind dit forum daar te leuk en gezellig voor. :)

Ik blijf er bij dat ik het niet eerlijk vind dat ik eventueel mijn emoties maar zou moeten uitschakelen om zijn moeder hier om de dag te moeten ontvangen. Zeker omdat ik moet herstellen na de bevalling. Of dat dan wel zo eerlijk is tegenover haar? Misschien niet, maar ik vind niet dat ik in mijn kraamtijd hoor te denken aan wat mensen van buitenaf willen.

Het is niet voor niets dat ik een afkeer heb van haar. De situatie had net zo goed andersom kunnen zijn.. Dat ik mijn moeder niet vaak om me heen wil hebben en mijn man z'n moeder wel. Maar ik wil in de kraamtijd gewoon even rustig bij kunnen komen zonder stress en rotopmerkingen die ik continu van haar krijg.

Wanneer de kraamtijd voorbij is en ik ben hersteld, zal ik ook weer het huishouden zelf lekker kunnen bijhouden waarschijnlijk en komt m'n moeder heus niet iedere dag. Dan kan ik emotioneel gezien ook waarschijnlijk een stuk meer hebben als wanneer ik net ben bevallen.

Zo is hoe ik het in iedergeval zie.. Ik heb m'n man trouwens voorgelegd dat of hij het volledige huishouden doet of m'n moeder helpt. Hij heeft aangegeven dat hij dan liever heeft dat mijn moeder mij helpt, nou prima.

Ik weet niet waarom hij zo weinig nu doet, maar ik was het zat om elke dag maar achter z'n kont te moeten aanlopen om te vertellen dat hij dit en dat nog moest doen en continu dingen te vragen aan hem. Daarom heb ik mijn moeder om hulp gevraagd.

Of het is een mannen-ding hoor, maar hij is nooit actief qua huishouden geweest.. Hij hoefde van z'n moeder ook geen drol te doen toen hij nog bij zn ouders woonde. Ik ben van mening dat het daardoor kan komen.. Ik moest namelijk wel zelf dingen doen. Zijn toch wat basis dingen qua zelfstandigheid. ;) (ik zeg overigens niet dat dit altijd zo is, maar bij hem kun je dat wel duidelijk merken)

Heel erg bedankt voor alle reacties in iedergeval,

liefs! xxxx

19. blackeyedgirl

blackeyedgirl VIP lid

12 nov 2008
    17.671
    2
    0
    Zuid-Holland
    Hihi dat zegt al genoeg :D

20. Iris89

Iris89 Fanatiek lid

7 sep 2009
    1.119
    0
    36
    huisvrouw-mama!
    Leiden
    haha, precies! ;) En daarom vind ik t zo fijn dat ik haar hulp kan krijgen. kraamzorg lijkt me heel fijn, maar hoe langer de kraamverzorgster blijft om bijv. huishouden
    te doen hoe duurder t word. moet per uur de eigen bijdrage betalen, nou uitgebreid huishouden hoeft ze dan echt niet te doen hoor.;)

Deel Deze Pagina