kraambezoek of kraamfeest

Discussie in 'Kraamtijd' gestart door vlindertje12, 31 mrt 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. vlindertje12

26 aug 2012
    52
    0
    0
    Hallo,

Wij zijn er nog niet over uit of we weer gewoon kraambezoek willen of toch een kraamfeest.

Ik zou graag jullie ervaringen (positief en negatief) willen horen om de keuze miss wat makkelijker te maken voor ons.

Bij de 1e gewoon kraambezoek gedaan, maar dat is mij niet echt goed bevallen. Afspraken voor kraambezoek moeilijk te plannen door de borstvoeding op vraag en ik ga niet met jan en alle man erbij voeden. + je bent weken bezig eer dat je iedereen gehad hebt. Sommige blijven uren hangen... etc etc
    Weet alleen niet of een kraamfeest wel fijn is...

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen

2. ratatosk

ratatosk VIP lid

16 mrt 2010
    5.429
    5
    0
    Mij persoonlijk lijkt een kraamfeest niet zo leuk, omdat dan iedereen er in één keer is en je dus weinig tijd voor iedereen hebt. Je kunt je bevallingsverhaal niet kwijt en op je gemakje even één op één je baby showen zit er ook niet echt in.
    Ook vind ik het een beetje graaierig overkomen, zo van, kom maar even je cadeautje brengen, een cakeje eten en dan weer wegwezen, we hebben eigenlijk helemaal geen zin in jouw bezoek.
    Ik zeg niet dat dat ook echt zo is bij degenen die een kraamfeest geven hoor maar dat is hoe ik me erbij voel.

Jouw ervaringen met het één op één kraambezoek herken ik wel, zo voelde ik me ook na de eerste.
    Bij de tweede heb ik daarom de eerste paar weken alleen mensen ontvangen bij wie ik het niet erg vond om zo klungelig te moeten voeden (want de eerste weken is discreet voeden er voor mij tenminste echt niet bij, baby en ik moeten echt aan elkaar wennen). Daarna kon de rest wat mij betreft ook komen en als ik dan moest voeden waren baby en ik al zo op elkaar ingespeeld dat je alleen mijn tepel kon zien als je er echt op lette. Nou, als ze dat ding dan zó graag willen zien.. Eat your heart out dacht ik dan ;).

Het uren blijven zitten vond ik ook niet bij iedereen erg maar bij de mensen waarbij me dat wel dwars zat heb ik bij het maken van de afspraak gewoon gezegd dat ze welkom waren van 1 tot 2 bijvoorbeeld. Dan is het duidelijk dat het geen urenlang bezoek gaat worden.

Oh ja over het weken bezig zijn, ik vond dat bij de tweede op zich wel gezellig. Zo lang er ook maar eens een weekendje tussen zat waarbij we echt alleen wat met het gezin gingen doen en niet steeds vastzaten in huis met koffie en beschuit met muisjes. Dus eigenlijk hebben we alleen afspraken gemaakt op de momenten dat het ons ook echt uitkwam.

3. EDMJ

EDMJ Lid

17 mrt 2014
    52
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik zelf ben ook niet voor een kraamfeest. De personen die gelukkige ouders zijn geworden, spreek je amper tot niet. Vind het zelf een beetje onpersoonlijk.
    Vrienden van ons deden het wel, was zo leuk dat je er zoveel geld aan overhield..
    Dat lijkt me juist helemaal niet het idee er achter. Ik vond kraambezoek wel gezellig. En het plannen vond ik wel mee vallen, dan ga je toch lekker met bv even apart zitten, dat begrijpen de meeste wel hoor. We probeerde ook niet alle avonden vol te plannen, gewoon wat we zelf fijn vonden. En als ik echt moe ben, zal ik het ook gewoon zeggen.

4. mvl

mvl Fanatiek lid

16 dec 2009
    3.699
    210
    63
    administratief
    zuid holland
    Wij hebben bij kind 3 en 4 wel een kraamfeest gegeven, ik vond het heerlijk. Geen weken, maanden, elke avond visite, maar allemaal in 1 keer. Ik heb eigenlijk overal wel even een praatje kunnen maken, en iedereen de baby vast laten houden, doe ik toch al niet, ook als ze op kraambezoek hadden gekomen. Familie en goede vrienden zijn gewoon dubbel geweest, kraambezoek en later kraamfeest.

Bij kind 3 hadden wij een kleuter en een peuter waar maanden visite veel te veel voor geweest zou zijn.
    Bij kind 4 hadden de oudste drie zoveel huiswerk, sporten etc, dat ook toen kraamvisite moeilijk te plannen had geweest.. Vandaar op deze manier

5. Kaboutermeis

Kaboutermeis Fanatiek lid

16 apr 2013
    4.184
    1
    0
    Als je maanden bezoek niet ziet zitten, zou ik voor een kraamfeest gaan.
    De grootouders en broers en zussen zullen vooraf natuurlijk ook wel komen. Maar als je de uitnodiging al bij het geboortekaartje doet, wacht bijna al de rest wel tot het feest.

Bijkomend heb je nog een tweede kind rondlopen die ook aandacht wil. Het zal dus zo al zwaar genoeg zijn, zonder voortdurend bezoek.

6. Tweekids

Tweekids VIP lid

26 aug 2012
    13.148
    330
    83
    Vrouw
    Kraamverzorgster & hypnobirthing docent
    Wij doen een kraamfeest, precies om de redenen die jij noemt, Ik vond het vreselijk verplicht voelen ondanks dat we de kaartjes pas na 2 weken verzonden hadden vond ik het toch wat vroeg. Ook komen veel mensen van ver en willen dus langer blijven dan een halfuurtje. Wij hebben besloten 29 juni het kraamfeest te doen van 14-17 uur. ik ben 19 mei uitgerekend dus ongeveer 6 weken na de bevalling, dan loopt de borstvoeding goed zijn we wat gesetteld en gewoon in rust al ons bezoek ontvangen, ik kijk er echt naar uit nu :D

7. Maria1983

Maria1983 Niet meer actief

Ik wilde op zich wel een kraamfeestje geven voor mijn familie. Dan hadden we die groep aan ooms, tantes, neefjes en nichtjes in een keer gehad. Mijn man ziet het toch niet zitten om dat te gaan doen. Nu hebben we besloten dat we het definitief niet gaan doen, ook omdat we nu pas rond de 40 adressen zitten voor geboortekaartjes. Het wordt voor ons gewoon even creatief zijn met plannen, want heb al aangegeven bij mijn man dat ik echt niet iedere dag met een of twee keer bezoek ga zitten.

Mijn schoonzus en zwanger hebben wel een kraamfeest gegeven, maar ze hebben dan ook ruim 80 kaarten de deur uit gedaan. Ik vond het persoonlijk niet zo geslaagd, want mijn neefje heeft de hele middag in de wagen liggen slapen, terwijl niemand hem voor de rest heeft gezien of even vastgehouden.

8. chocotof

chocotof Bekend lid

28 dec 2010
    704
    1
    0
    Werkveld jeugdzorg
    Achter de duinen
    Wij hebben twee keer een kraamfeest gegeven en we hebben er geen moment spijt van gehad. We hebben namelijk ongeveer 115 kaartjes verstuurd onze ouders komen alle vier uit een groot gezin plus alle vrienden er nog bij. Wij zagen het dus echt niet zitten om maandenlang visite te ontvangen. Ik heb beiden keren ontzettend genoten van de rust tijdens mijn verlof en ik kon me rustig op de bv storten :)
    We hebben iedereen kunnen spreken iedereen heeft onze kinderen gezien er waren hapjes en genoeg drankjes.

9. Lief of Stoer

Lief of Stoer VIP lid

25 apr 2011
    6.032
    2.895
    113
    't Gezellige Brabant
    Wij zaten hier met hetzelfde dilemma, ook omdat onze dochter zo´n 6 weken na de bevalling jarig is. We hebben toch niet voor een kraamfeest gekozen. Onze familie en vriendenkring is zo klein, dat is haast de moeite niet om een heel feest voor te organiseren. Wel zetten we op het geboortekaartje dat we tussen 12.00 en 15.00 rusten en ´s avonds ook. Dus als er visite wil komen, zitten ze wel aan de ochtend of de middag vast. Ik vind het belangrijk dat onze dochter gewoon lekker haar ritme met het middagslaapje houd en ´s avonds ook gewoon rustig kan bijkomen na het eten en dan lekker naar bed, zonder dat er beneden nog allerlei visite zit.

Een kraamfeest heb ik overigens nog nooit meegemaakt. Het lijkt mij wel onpersoonlijker en idd een beetje een cadeautjes incasseren gehalte hebben, maar aan de andere kant kan ik het van de ouders wel snappen als ze bijv. een grote familie hebben of geen zin in maandenlange bezoekjes.

10. Mandy84

Mandy84 Actief lid

5 okt 2013
    271
    0
    0
    NULL
    NULL
    Wij kiezen wel voor een kraamfeest. Natuurlijk zijn dezelfde argumenten als eerder benoemd naar boven gekomen.
    Omdat ik 4 en een halve week na uitgerekende datum jarig ben (30) hebben we ervoor gekozen om verjaardag en kraamfeest te combineren. (mocht ik later bevallen dan passen we de datum nog aan)
    Degene waar ik normaal ook vaak over de vloer kom en andersom die komen ook nog wel buiten het kraamfeest en voor de rest lijkt me het kraamfeest een prima oplossing!

11. Ster27

Ster27 Fanatiek lid

14 jan 2010
    2.905
    254
    83
    Wij hebben bij beide kinderen een kraamfeest gegeven. Wij hebben een grote familie en ik zag op tegen maanden lang ieder weekend kraamvisite. Daarnaast was ook voor veel mensen de drpel om nu te komen wat lager, zodat er nu ook mensen waten die anders niet op kraamvisite waren gekomen (omdat ze zich bezwaard hadden gevoeld). Wij hebben alleen maar positieve reacties gehad, iedereen vond het erg gezellig. Mijn kinderen heb ik niet van arm tot arm laten gaan, maar bij kraambezoek had ik dat ook niet gedaan.

12. Yggem

Yggem Lid

8 mrt 2014
    18
    0
    0
    Teamleider AH
    Ik heb erg spijt van de beslissing geen kraamfeest te doen. Onpersoonlijk of niet, soms gaat de kraamtijd niet over rozen en dan zit je niet te wachten op verplichte nummertjes met verre familieleden en vage kennissen. En vasthouden van de baby is niet iets waar je als bezoek recht op hebt, zeker niet als het met de baby niet goed gaat. Nu weet je natuurlijk nooit van tevoren hoe je kraamtijd uit zal zien, maar ik had die rust wel kunnen gebruiken. Mijn zoontje huilde veel en dan kun je soms niet veel hebben.

13. KimK

KimK Niet meer actief

Kraamfeest! Bij de eerste hadden we kraamvisite, nou na 10 welen was ik het wel zat om mijn weekenden en avonden op te offeren... Dus toen hebben we sowieso gezegd toen mensen daarna nog belde voor kraamvisite dat we dat niet meer wilden.

Toen de jongste kwam hadden we al een kindje, die wil je ook in zijn ritme laten dus hebben we voor een kraamfeest, op locatie, gekozen. Nou fantastisch, werkelijk! Heerlijk genoten en supergezellig. Ik zou het zo weer doen. Echt een aanrader. We kregen van iedereen complimenten over de gezelligheid etc. Gasten kunnen elkaar dan ook wat entertainen hé, ideaal.

14. Mamak

Mamak Fanatiek lid

8 jun 2008
    3.424
    48
    48
    thuis
    wij kiezen er nu voor (2e kindje) om een kraamfeest te doen.. Voor mij heeft dat een aantal redenen:

a) de vele mensen die we kennen/uitnodigen.. Er gaan zo'n 100 kaartjes de deur uit..
    b) het feit dat ik waarschijnlijk weer een (ditmaal geplande) keizersnee moet en dus het herstel voor mij langer zal zijn waardoor ik mijn rust in de avonden/weekende hard kan gebruiken
    c) het feit dat meisje wordt geboren begin september.. zoonlief gaat da net naar groep 3 en kan zijn "rust" in een nieuw schooljaar goed gebruiken.. groep 3 is toch even andere koek dan kleuter zijn.
    d) feest is op 11 oktober en dan is meisje ongeveer 5-6 weekjes.. zoonlief is 21 oktober jarig dus we combineren kraamfeest met zijn verjaardag.. We hebben hiervoor een zaaltje met aangrenzende (afgesloten) speeltuin gehuurd.. Op die manier heeft hij ook direct een leuke verjaardag en heb ik 2 weken later niet "weer" een huis vol visite..

Maar al met al snap ik dat er mensen zijn die het minder handig vinden.. hier dus wel voorkeur wegens alle genoemde redenen.

15. Amberxx

Amberxx VIP lid

6 nov 2013
    5.020
    5.230
    113
    Ik begrijp dat een kraamfeest erg handig kan zijn voor de ouders. Maar voor het bezoek is het echt geen bal aan. Heb het een aantal maal meegemaakt en het is in bijna alle gevallen een vorm van snel veel cadeaus verzamelen en om van het bezoek af te komen. Er waren veel mensen en kinderen aanwezig waardoor het erg druk was. Daardoor heb ik de baby's (de reden waarvoor je komt) even kort gezien of die lagen de hele tijd te slapen. De ouders heb ik in alle gevallen alleen kort gesproken en voor de rest van de tijd kon ik verplicht bijkletsen met andere aanwezigen.

Kraambezoek kan je prima plannen en hoeft echt niet veel gedoe te zijn. Bij ons kwam niemand onverwacht (dat kan je gewoon op de kaart zetten). Bezoek gewoon plannen op momenten dat het jullie uitkomt en niet te lang (dat kan je ook prima aangeven). Het voeden doe je in alle rust boven terwijl het bezoek beneden even wacht. Ook kwam heel veel bezoek in een groepje (bijvoorbeeld tante met nichten, collega's komen samen of vrienden die samen komen). Zeer vage vrienden of familie heb ik niet gezien die sturen alleen een kaartje.

Bedenk dat bij een 2e kind er veel minder mensen komen! En echt niet iedereen die een kaart ontvangt komt op bezoek. De mensen die wel komen komen om jou en je kindje te zien. Dan is een bezoekje een stuk persoonlijker dan een groot feest.

16. Tweekids

Tweekids VIP lid

26 aug 2012
    13.148
    330
    83
    Vrouw
    Kraamverzorgster & hypnobirthing docent

Ik denk dat het voor iedereen anders is, tuurlijk ligt de baby gewoon boven of in de draagdoek of weet ik veel wat. Dat vinden wij bijvoorbeeld erg belangrijk , en ook met zoontje die was de vorige keer super snel overprikkeld dus na ook maar een beetje drukte de hele nacht van slag..
    Er komen hier gewoon net zoveel mensen als bij de eerste.
    Veel familie woont ver weg dus komen niet voor alleen een uurtje deze kant op, dus voor hun ook prettig om 3 uur te komen..

17. tuc

tuc Niet meer actief

Als bezoek is er iig geen reet aan een kraamfeest. Ik heb er verschillende gehad en het komt erop neer dat je praat met andere mensen die je kent en eventjes de kersverse ouders voorbij ziet komen. Nou dat vind ik echt geen leuke kraamvisite..ik vind het fijn om bij de mensen thuis te komen..even de ervaringen tot dan toe te horen..hoe de baby het doet..bij hele naaste evt. over de bevalling.
    Ik hoef de baby echt niet per se vast te houden. Vind het wel heel leuk, maar verwacht het niet ofzo. Maar gewoon even thuis in de eigen omgeving.

18. Purk

Purk Fanatiek lid

19 nov 2013
    3.189
    0
    0
    NULL
    NULL
    De kraamfeesten waar ik ben geweest vond ik juist heel leuk, niet onpersoonlijk. We kregen ook de kans met de ouders te praten, en de kindjes ook prima kunnen zien (lekker op mama's arm of in de reiswieg). Echt 1-op-1 bezoek komt daarna toch wel weer bij vrienden en familie, genoeg tijd om dat echt dieper in gesprek te gaan.

19. Hummeltje 1

Hummeltje 1 Fanatiek lid

6 dec 2011
    1.855
    2
    38
    NULL

Ik had precies dezelfde ervaring als jij omschrijft. B.v op vraag, , moeilijk plannen met visite enzv. Wij zijn er dus wel uit bij een volgende komt er hier een kraam feest alles in1 keer en klaar

20. angelab

angelab Lid

17 apr 2013
    56
    0
    0
    Na de geboorte van onze kleine man, nu 12 weken geleden ben ik er nu al uit, dat bij de geboorte van een eventueel tweede kindje wij zeker een kraamfeest gaan doen.Wij hebben een grote vriendenkring en die kwamen allemaal om de paar dagen wel kijken en kroelen, dus je bent de hele week al 'druk' met je vrienden en kennissen, daarnaast nog de 'gewone' visite, ik vind het moeilijk om te zeggen de kleine ligt op bed en je mag hem niet vasthouden, dus we zaten de hele dag met de kleine beneden, ik was continu druk met hoe kan ik het de visite plezieren en een baby die overgeprikkeld was van alle drukte, het leek wel of wij rekening hielden met de visite ipv de visite met ons, ik werd er niet vrolijk van merkte ik al. Nu ben ik inmiddels aan het werk en hebben we nog niet iedereen gehad, ben er echt wel klaar mee, hoe onpersoonlijk een kraamfeest ook lijkt, maar mensen die dichtbij je staan komen toch wel thuis blijkt ook nu....

Deel Deze Pagina