Kraambezoek tijdens covid

Discussie in 'Corona forum' gestart door MinnieM, 3 mrt 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. aicirtap

    aicirtap VIP lid

    25 mei 2014
    9.110
    3.377
    113
    Vrouw
    Ik denk ook van je persoonlijke situatie afhankelijk is.
    Ik heb geen ouders en bijna geen familie. En ik ben alleenstaand.
    De mensen die nu ook hier komen, 4 vriendinnen zouden dan ook bezoek komen. Zij zouden ook meehelpen met koken, huishouden, verzorging, etc. En mijn broers zullen hooguit 1x in begin langskomen.
     
    Mapje vindt dit leuk.
  2. Lisa280887

    Lisa280887 VIP lid

    13 jan 2019
    5.067
    5.826
    113
    Vrouw
    Ik zal begin juli bevallen. Ik mag toch hopen dat er tegen die tijd meer mogelijk is dan nu.

    Wij bekijken tegen die tijd wel hoe we het kraambezoek aanpakken. Je kan daar nu wel van alles voor bedenken maar je weet niet hoe de situatie tegen die tijd is. :)
     
    Zxcvb, Soturi en Mapje vinden dit leuk.
  3. julia80

    julia80 Fanatiek lid

    11 jan 2014
    4.460
    2.275
    113
    Ik ben 34 weken zwanger en had toevallig vandaag het intakegesprek met het kraamzorgbureau. Zij vertelde dat er vanuit het RIVM op dit moment regels zijn dat je tijdens de hele periode dat de kraamhulp Er is geen visite mag ontvangen, ook niet in de middag wanneer zij is vertrokken!
    Ik vind dat zelf wel erg ver gaan. Persoonlijk heb ik ook nooit zin in Heel erg veel bezoek in de eerste week, maar ouders, schoonouders en zussen/broers vind ik wel heel fijn en dan gaat het toch alweer om een aantal mensen. Hebben meer mensen dit gehoord?
     
    Mapje vindt dit leuk.
  4. Mapje

    Mapje Niet meer actief

    Ja zie hierboven, dat werd mij dus gisteren ook verteld. Nu ben ik pas in oktober uitgerekend dus dan is de wereld ook anders maar ik vond dit ook vrij heftig. Mijn ouders, mijn zus wil ik toch zeker mijn kind de eerste week laten zien hoor!
     
    julia80 vindt dit leuk.
  5. Elena22

    Elena22 VIP lid

    10 feb 2010
    8.036
    1.728
    113
    Kraamverzorgende
    Ik ben zelf kraamverzorgende en kan je vertellen dat bijna niemand zich aan de regels houdt. Komen ook regelmatig (meerdere) mensen als ik er ben. Persoonlijk draag ik dus standaard een mondkapje en hou ik voldoende afstand.

    Persoonlijk zou ik me nu nog geen zorgen maken en gewoon kijken wat tegen die tijd mag en waar jij je goed bij voelt. Als straks het overgrote deel van de bevolking is gevaccineerd zullen we toch ook wel weer een knuffel hier en daar uitdelen? Kan me dan voorstellen dat er meer mensen over de vloer komen dan nu.
     
    MinnieM en Mapje vinden dit leuk.
  6. Spectre

    Spectre VIP lid

    5 nov 2015
    17.980
    17.016
    113
    Vrouw
    Ik ben eind november bevallen van de 2e met een termijn van 40+6. De bevalling is goed verlopen en m'n dochter was goed op gewicht..
    In de kraamweek zijn enkel directe familie langs geweest. Vrienden pas met een paar weken, hebben haar ook niet vastgehouden.
    Opa's en oma's mochten haar wel gewoon vasthouden. Natuurlijk wel net als anders; bij klachten thuisblijven en handen wassen voor het vasthouden.
    Het bezoek mocht trouwens wel pas langskomen als de kraamzorg weg was (en liefst max 2 personen per dag)
     
    Whoopy, Elena22 en Mapje vinden dit leuk.
  7. zonnetje2015

    zonnetje2015 VIP lid

    13 sep 2014
    9.435
    4.239
    113
    Serieus? Nou dan zou ik de bevalling afwachten, kijken hoe je je voelt en hoe het met je kindje gaat en snel de kraamhulp naar huis sturen...
    Heb ik bij beiden sowieso al gedaan..
     
    julia80 vindt dit leuk.
  8. Spectre

    Spectre VIP lid

    5 nov 2015
    17.980
    17.016
    113
    Vrouw
    Ohh wauw dat vind ik wel erg ver gaan....
     
    julia80 en SAARC vinden dit leuk.
  9. Elena22

    Elena22 VIP lid

    10 feb 2010
    8.036
    1.728
    113
    Kraamverzorgende
    Het is mijn werk maar dit vindt ik zelfs ik erg ver gaan. Voor ouders en directe familie moeten toch uitzonderingen gemaakt kunnen worden.
     
    julia80 vindt dit leuk.
  10. lindajl

    lindajl Fanatiek lid

    25 jan 2016
    1.714
    1.351
    113
    Vrouw
    Ik ben in augustus bevallen. Toen was het gelukkig wat minder heftig.
    Wij hebben de opa's, oma's en broers en zussen wel langs laten komen op afstand. We hebben hem door niemand laten vasthouden. Ik wilde geen onderscheid maken. En met beide 3 broers/zussen + aanhang + opa's en oma's vond ik dat toch een te grote groep.
    Wij hebben hierin echt naar ons gevoel geluisterd. Continu werd er gehamerd op afstand houden en dan zou ik m'n kleine kwetsbare baby zo bij iemand op schoot laten. Dat ging er bij mijn hormoonhoofd niet in.
    Er zijn na een paar maanden nog wat vrienden geweest.
    Maar ander kraambezoek zoals onze eigen ooms en tantes, buren, collega's. Dat hebben we afgehouden.
     
  11. mamaloe250

    mamaloe250 Fanatiek lid

    2 aug 2016
    1.149
    722
    113
    Ik ben nu ongeveer 34 weken en ook inderdaad te horen gekregen dat er officieel geen andere mensen dan de kraamhulp langs mogen komen in de kraamweek. Helemaal lukken gaat dat niet gezien de vk en hielprik ook afgenomen worden. Ik zou wel ouders en broers en zussen langs willen laten komen alleen is iedereen hier gescheiden dus 7 opa's en oma's en nog eens 4 directe zussen en broers (2 stiefzussen en broers). Dan hebben we alsnog enorm veel visite dus ik denk dat wij het maar een weekje uitstellen en dan per dag een max 2 mensen ofzo. Ik moet zeggen dat ik bij mijn eerste heel ziek ben geweest door een virus uit het ziekenhuis en heb geen zin dat de baby of ik corona krijgen omdat we perse kraamvisite willen. De weerstand is immers ook minder als gevolg van de bevalling.
     
    Whoopy vindt dit leuk.
  12. Ysabella

    Ysabella VIP lid

    27 jan 2017
    8.888
    16.247
    113
    Ik heb een heerlijke kraamweek gehad zonder bezoek. :oops::roflmao:
     
    Whoopy, Zuul, Sado en 2 anderen vinden dit leuk.
  13. Spectre

    Spectre VIP lid

    5 nov 2015
    17.980
    17.016
    113
    Vrouw
    Haha ook fijn toch!
    Vond het zelf ook wel prettig hoor, bij de 1e heb ik gewoon veel te veel toegelaten, was doodmoe. Bij de 2e enkel directe familie in de kraamweek (opa's/oma's) en ook pas nadat kraamzorg weg was. In de avond ook niemand. Was best fijn.
     
  14. pluk

    pluk VIP lid

    13 dec 2005
    16.044
    4.239
    113
    Dat ze niet willen dat er visite komt wanneer de kraamzorg er is kan ik begrijpen, maar je ook "verbieden " visite te ontvangen als de kraamzorg lijfelijk niet in je huis is vind ik te ver gaan.
    Daar zou ik me niet aan houden, niet dat ik dan hele groepen uit zou nodigen, en ook niet eens dagelijks visite zou hebben , maar mijn ouders en schoonmoeder zouden wel welkom zijn ( alleen niet tegelijk)
     
    Whoopy, julia80 en SAARC vinden dit leuk.
  15. MinnieM

    MinnieM Fanatiek lid

    8 dec 2017
    2.917
    1.093
    113
    Vrouw
    #35 MinnieM, 4 mrt 2021
    Laatst bewerkt: 4 mrt 2021
    Wow meiden, wat veel reacties. Fijn! :thumup:

    Ik ben medio augustus uitgerekend. En het is inderdaad maar koffiedik kijken hoe het er dan voor staat qua maatregelen.

    Maar ook ik heb inmiddels kraamhulp moeten regelen en zij gaven aan dat er dus geen bezoek mag komen als de kraamzorg er is. Ik heb dat zelf maar geïnterpreteerd dat als de kraamverzorgster weg is, ik wel bezoek mag ontvangen.

    De bedoeling is sowieso om slechts opa en 2 oma's te laten komen. Plus 2 tantes en 1 zwager (zussen van mijn vriend) (niet allemaal tegelijk) (vrienden mogen wachten tot nader bericht :p). Bij mijn schoonfamilie zit echter mijn zorg... ik kan hun moeilijk afhouden.
    Maar mijn schoonouders hebben dus beiden corona gehad.. en mijn zwager ook. Ze gaan wat losser om met de regels.
    Ik ben daardoor heel huiverig nu, want wat als ze weer wat hebben en ze willen de baby vasthouden. Ik vind het ook zo lullig als ik zeg dat ze baby niet mogen vasthouden....

    Bij mijn zoontje heb ik daar al dikke drama over gehad terwijl we toen een week in het ziekenhuis lagen en het vanuit daar verboden was. Schoonmoeder voelde zich gepasseerd dat ze de baby niet mocht pakken. Opdringerig mens. :o:

    Ik hoop uiteraard dat deze uk langer blijft zitten dan 36 weken, maar ik weet dan nog niet of ik het prettig vind als ze de baby dragen...

    Met klachten is het sowieso wegblijven. Maarja, stel ze hebben geen klachten. Oma of opa verbieden de baby vast te houden gaat dan wel ver of niet? En mijn ene schoonzus heeft 2 Kids... mag ik die verzoeken weg te blijven? Of gaat dat dan ook te ver? Wat vinden jullie?
     
  16. MinnieM

    MinnieM Fanatiek lid

    8 dec 2017
    2.917
    1.093
    113
    Vrouw
    Hahaha, dit klinkt mij hemels!
     
    Ysabella vindt dit leuk.
  17. MinnieM

    MinnieM Fanatiek lid

    8 dec 2017
    2.917
    1.093
    113
    Vrouw
    Hoe werd daarop gereageerd? Opas en oma's... enzo. Dat ze de kleine niet mochten vasthouden?
     
  18. bijnamoeder

    bijnamoeder Bekend lid

    26 mei 2013
    679
    472
    63
    Je bent baas over je eigen leven maar ik vind het persoonlijk raar dat ze de baby niet mogen vasthouden omdat ze Corona gehad hebben. Dan zal er meer spelen dan alleen dit denk ik. Het zijn wel de opa en oma van de baby, niet dat ze daarmee rechten hebben maar beetje rekening houden met andermans gevoel kan geen kwaad denk ik!
     
    Whoopy en Spectre vinden dit leuk.
  19. Damay77

    Damay77 VIP lid

    18 apr 2010
    13.647
    7.431
    113
    Vrouw
    Wilde net zeggen: waar maakt iedereen zich druk om?:oops:
    Ik heb jaren terug ook heerlijk rustige kraamweek gehad. Al dat bezoek hoefde voor mij persoonlijk niet hoor. Kan me er ook totaal geen voorstelling van maken dat er mensen zijn die er op zitten te wachten:roflmao:

    Maar goed.. ik begrijp ook niet waarom er mensen zijn die huilen omdat de kraam weg gaat omdat ze ze missen... Ik heb gehuild ja. Van blijdschap:|
    En ze na een uur naar huis gestuurd. zo Heeeeeerlijke kraamweken gehad:oops:

    En niemand die voor mij gaat bepalen hoeveel bezoek ik na het vertrek van de kraamverzorgster binnen haal. Echt, dat gaat me te ver. Hetzelfde met dat er geen bezoek zou mogen komen als de kraamverzorgster er is. Wat een onzin zeg. Dan gaat ze maar even naar een andere kamer als er bezoek komt.

    Wij verlenen gewoon zorg als er hij een cliënt bezoek zit of komt. Alleen niet in dezelfde kamer als waar ik en cliënt zijn. Dus ik ga dan weg of bezoek blijft even in een andere kamer terwijl ik de cliënt help.
     
  20. lindajl

    lindajl Fanatiek lid

    25 jan 2016
    1.714
    1.351
    113
    Vrouw
    M'n schoonmoeder zeurde elke keer wel. Gelukkig zien we die niet zo vaak.
    M'n schoonouders hebben hem nog steeds niet vastgehouden. Ze wonen op ruim 2 uur rijden. En met de huidige maatregelen gaat t hem niet worden om op bezoek te gaan.

    Mijn moeder heeft het in het begin een paar keer gevraagd. Maar heeft het daarna opgegeven ;).
    Des te groter was de verrassing toen ze hem oudejaarsavond ineens op schoot kreeg. En daarna m'n vader natuurlijk ook.
    M'n ouders wonen heel dichtbij, dus het knuffelen hebben ze inmiddels ruimschoots ingehaald. Mijn moeder is gastouder en daar gaat hij nu ook heen op de dagen dat ik werk. Dus m'n ouders en nog thuiswonende broertje ziet hij vaak.

    Je moet echt doen waar jij je goed bij voelt! En ze kunnen er allemaal wat van vinden. Maar de opa's en oma's zijn niet in een pandemie bevallen dus moeten wat dat betreft gewoon hun mond houden en afwachten.
     

Deel Deze Pagina