heeft iemand goede tips om mensen af te wimpelen zonder ze te kwetsen..? ik ben iedereen nu zo zat aan het worden.. ik zal binnenkort weer aan het werk moeten en heb het gevoel dat ik nog geen een dag lekker samen met mijn dochter heb doorgebracht! nu bellen nog steeds mensen waarmee ik eigenlijk niet veel heb, maar wel dus een kaartje "moets" sturen en die willen eigenlijk wel even langskomen.. Ik merk ook dat vera steeds meer dingen bewust opneemt en erg onrustig is s avonds! Ik wil er nu wel een beetje van af, maar hoe wimpel je ooms/tantes, kennissen, buren.. af, zonder dat je ze kwetst? ik heb van een al tel ingeprogrammeerd en die neem ik maar niet meer op (die zijn toevallig in de buurt deze week..dus wacht totdat ze weer in brabant zijn). volgende keer maar een soort kraamfeest..wie niet kan, dat is dan jammer maar helaas!
Ik zou gewoon uitleggen dat je even tijd voor jezelf nodig hebt en daarna een afspraak met hun maakt. En hier ook bij nummer twee in de toekomst een kraamfeest. Ben je mooi van iedereen af haha
Ik herken het wel, maar ik sta gewoon op met mijn zoontje en ik zeg: "Ik ga voeden..." en dan ga ik naar boven. Ik laat het afwimpelen dan aan mijn man over. Wij hebben ook bewust deze week 3 dagen achter mekaar geen bezoek ontvangen. Gewoon ff VRIJ en RUST. Volgende week zitten we weer helemaal vol (elke avond 1 bezoek)... Het vervelende van het bezoek vind ik dat iedereen zo lang blijft zitten...!!! Ik wil gewoon na 9 uur rust...! We hadden van de week om half 8 bezoek gekregen en die gingen om kwart over 10 pas weg............ Ja ik heb er ook moeite mee om ze weg te sturen, maar ik zat gewoon te gapen... Dus heb ze inf eite toch weggestuurd, niet later zeidenz e: "We zullen maar eens gaan, mama is moe..."
Gewoon het bezoek plannen, wij doen bewust niet elke dag bezoek omdat we ook tijd voor onzelf willen en dat werkt tot nog toe prima. Binnenkort heeft mannetje vakantie en dan doen we wel wat meer bezoeken maar ook dan houden we hele dagen voor onszelf.
Ik heb heel duidelijk gemaakt dat mijn zoontje het niet allemaal kon bekroppen (kon hij ook echt niet) en ik ook niet dus heb elke dag maar 1x visite laten komen. En dan alleen mensen die bij elkaar hoorden. Ja je stoot wat mensen voor hun neus, jammer hoor is meer hun eigen te kort koming denk ik dan. En we hebben ook 2 dagen bewust geen bezoek ontvangen. En heb ook duidelijk gemaakt dat wij geen mensen zomaar aan de deur wilden hebben maar dat ze echt moesten bellen! En ik moet zeggen ze hebben zich er bijna allemaal netjes aan gehouden, zitten altijd dwarsbomen bij he
Wij hebben zelfs nog geen geboortekaartjes gestuurd en ze is al 1 maand oud. En we sturen heel weinig geboortekaartjes. Puur aan degenen die wel ook ECHT op bezoek willen hebben. Een handjevol mensen dus.. Anders krijg je die irritaties achteraf! Wij hebben heel weinig bezoek gehad tot nu toe Ik denk over een maand verspreid maar 4x bezoek gehad. Ik ben blij dat we het zo hebben gedaan. Heb heerlijk mijn rust kunnen nemen tot nu toe. Moest er niet aan denken om elke dag bezoek te hebben, zeg.
oh heerlijk..maar 3 bezoeken over de hele maand! maar ik meer zoiets alle vrienden en belangrijke mensen zijn geweest.. nu bellen mensen die ik eigenlijk niet over de vloer wil hebben! vage ooms en tantes.. mensen die ik wel een kaartje moest sturen maar meer voor de vorm, die willen nu ineens ook langskomen! maar wat zeg je in zo'n gval? me moeder zegt dan ach het is eenmalig, maar als ik ze allemaal nog moet laten komen moet ik nog een maand zwangerschapsverlof nemen!! ik plan ook elk bezoek hoor en doe er zeker ook maar 1 pd (de eerste wee had ik er soms 3/4 pd, dus daar heb ik wel van geleerd).
Nouja, niet helemaal, arts en verzekering etc stuur ik ook een geboortekaartje... Het is ook een soort van 'ter informatie' vind ik. Maar ik zou ook lekker een paar kruizen zetten in je agenda en misschien toch nog een zaterdag middag plannen dat er een paar mensen tegelijk komen. En als je het zat bent: Inderdaad de ruimte verlaten en je rust gaan nemen. Dat komt meestal wel over. En zo niet: Dan kan je partner de boodschap alsnog overbrengen. Ik vind eigenlijk dat kraambezoek gewoon een uurtje moet duren en neit langer, maarja, als mensen het gezellig hebben, dan blijven ze vaak toch langer plakken...
Ik heb daar totaal geen last van. Ik plan maar 2 a 3 afspraken per week in en weekend nooit. En alleen in de avonden omdat ik overdag nog gewoon rustig aan wil doen voor mijn oudste dochter. En mensen blijven bij ons netjes maar 1 a 1,5 uur. Mocht het niet zo zijn dan zal ik smoesje gebruiken dat ik naar boven moet om te voeden
Ja, maar van de arts en verzekeraar weet je dat ze niet op bezoek komen. In dit geval is het kaartje puur informerend. Als je kennissen, familie en vrienden een kaartje stuurt dan is het een uitnodiging om op kraamvisite te komen. Er staat meestal ook op het kaartje: wil je langskomen, eerst even bellen. Sja, dat vind ik een uitnodiging. Anders zou je die mensen die je niet op bezoek wilt ook geen kaartje moeten sturen. Ik bedoel; als ze toch al niet veel voor je betekenen waarom dan uberhaupt een kaartje sturen? Hebben wij ook niet gedaan
Ik snap je frustratie en ik wil er ook niets aan af doen, maar 'te weinig' kraambezoek is ook niet leuk. Ik denk dat ik (afgezien van mijn (schoon)ouders en zussen maar 5 keer bezoek heb gehad. Ik heb zelfs van een heel aantal mensen niet eens een kaartje gehad. En dt terwijl ik ongeveer 60 kaartjes heb verstuurd. Misschien wat bezoek aan mij doorsturen volgende keer? Dan heb ik ook het gevoel dat het iemand kan schelen dat ik een pracht van een dochter heb!
Ik snap je probleem niet helemaal. Je kan toch "nee"zeggen wanneer mensen bellen om langs te komen? Of komen ze zonder te bellen langs? Want dat is lastiger, om ze bij de deur te weigeren. Jij bent de baas over jouw tijd, bepaal gewoon van te voren op welke dag van hoe laat tot hoe laat bezoek mag langskomen. Is dat tijdslot vol, pech gehad voor de andere bezoekers. Dat je die kostbare eerste tijd met je kind en zonder teveel bezoek wilt doorbrengen is echt niet raar, je hoeft mensen ook niet onbeschoft te verbieden om langs te komen, maar gewoon nee zeggen is bij de meesten duidelijk en is echt niet moeilijk hoor. Drie letters
nou uitnodiging..dat is misschien wel zo, maar ik zie het ook wel meer als een geboorteaankondiging. maar met de ene oom/tante heb je nou eenmaal meer dan met de andere..maar je stuurt ze wel allemaal een kaartje.. zoveel kaarten heb ik ook weer niet verstuurd trouwens (65)..maar zal volgende keer wel iets meer op letten naar wie je ze verstuurd, of tekst aanpassen. maar omdat ik alweer snel aan het werk moet, wil ik gewoon een week in ieder geval geen bezoek, zodat ik lekker alleen met mij dochter kan zijn. mensen bellen meestal wel, maar zo van: wij zijn vanmiddag toevallig in de buurt..is het goed als wij langskomen.. ik ga maar eerlijk zeggen tegen mensen dat ik gewoon even geen zin heb ofzo..neem aan dat ze dat wel begrijpen.. en idd misschien maar wat mensen op een zaterdag tegelijk laten komen.. ach komt allemaal wel goed..
ik vind een geboortekaartje geen uitnodiging hoor! ik vind het een kennisgeving dat mijn dochter geboren is. op ons kaartje stond ook niets over langskomen.
cornelia, ik zou gewoon eerlijk zeggen dat je binnenkort weer aan het werk moet, een drukke tijd met veel bezoek achter de rug hebt en dat je graag nog even een weekje rust wil en alleen van haar wil genieten. wie er geen begrip voor heeft, is dan hun probleem lijkt me.
devy, zo weinig kraambezoek is ook niet leuk, nee. zijn er dan allemaal vrienden en goede bekenden niet geweest?
Ik ben zelf nog niet bevallen maar hierbij wat ervaringen die wellicht helpen. - bij een neef van mijn man werd duidelijk van tevoren gezegd dat ze het kraambezoek maximaal 1 uur wilden laten duren omdat ze anders niet voldoende aan hun rust toekwamen. Wij vonden het erg prettig dat ze zo duidelijk waren - als je het moeilijk vindt om nee te zeggen dan helpt de tip van een vriendin wellicht. Die zei gewoon: helaas dan komt het niet zo goed uit als er door familie/vrienden een specifiek tijdstip werd genoemd. Waarom het niet uitkomt, hoef je dan niet te zeggen Overigens vind ik een geboortekaartje geen uitnodiging hoor. Wij zijn sinds 1 jaar verhuisd en hebben besloten dat alle mensen die niet de moeite hebben genomen om naar ons nieuwe huis te komen kijken, straks ook niet welkom zijn. Wellicht een beetje cru maar ik heb geen zin om visite te ontvangen die alleen voor de kleine komt en anders ook nooit belangstelling toont. Dan is onze rust ons meer waard.