Kraambezoek

Discussion in 'Gezondheid algemeen' started by Boysmummy, Sep 10, 2021.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Boysmummy

Boysmummy Niet meer actief

Hallo,Ik ben 13 oktober uitgeteld van de 2e.

Bij mijn eerste ging t kraambezoek 9 maanden door tot Corona kwam.
    Half oktober verwacht ik de 2e.

Ik verwacht nu eigenlijk alleen naaste familie en goede vrienden.
    Ook gezien dat t de 2e is... corona en herfst snottertijd.

Oudste kindje was in zomer geboren dus zaten veel buiten.

Het zal nu ook anders zijn met kraambezoek. Als kraamhulp er is mag er al geen bezoek komen.

Ik ben zelf als zwangere niet gevaccineerd.wil dit nog wel na bevalling.
    Is het vreemd om mensen die op kraambezoek willen komen en ook niet gevaccineerd zijn te weigeren.. ? of discrimineer je dan ? Ik weet t lang niet eens van iedereen .wel van een aantal. Hoe doen jullie dit ? Bij de oudste mocht iedereen de baby vasthouden en de fles geven. Zal dat nu niet zo snel doen denk ik.
    Ook feliciteren zal niet gebeuren. Om eerlijk te zijn heb ik al 1.5 jaar geen andere gekust of de hand geschut.
    Ik maak me hier niet druk over.want t belangrijkste is mijn baby. Die ik dankzij Ivf mag verwelkomen maar ben benieuwd hoe andere dit doen.
    Hoe verloopt een kraam bezoek in Corona tijd ?

2. Lisa280887

Lisa280887 VIP lid

Jan 13, 2019
    5,072
    5,826
    113
    Female
    Doe vooral wat voor jou/jullie goed voelt! Het is jullie huis, jullie baby en jullie regels. Wie dat niet respecteert heeft vette pech.

Wij hebben ons bezoek wel gewoon de baby vast laten houden en sommigen ook de fles laten geven. Wel vooraf aangegeven dat iemand met klachten beter kan verzetten. Ook met negatieve test, gezien het rs virus.

En ja sorry, wij hebben ook geknuffeld met onze naasten. Jaren gevochten voor ons kleine meisje, met lieve mensen om ons heen die zo intens mee hebben geleefd! Deze momenten zijn te bijzonder om op afstand te vieren, vinden wij.

Moet er wel bij zeggen dat de meesten om ons heen al volledig gevaccineerd waren tijdens het kraambezoek. Wijzelf hadden corona tijdens de zwangerschap (dus de kleine heeft waarschijnlijk ook wat antistoffen) en vriend had zijn prik ook al gehaald. Ik was eigenlijk de enige die nog niet volledig gevaccineerd was. Ik vond dit alles wel enigszins geruststellend.

Zoals ik al zei: doe wat goed voelt voor jullie! Wat anderen doen doet er eigenlijk helemaal niet toe. Bedenk voor jezelf wen manier om dit aan te pakken waarmee je je goed voelt en er later tevreden op terug kan kijken.

3. Dompiewompie

Dompiewompie Fanatiek lid

Jul 2, 2018
    1,168
    1,489
    113
    Female
    Jullie huis jullie regels. Dus doe vooral wat goed voelt.

Hier was mijn ervaring dat de belangstelling voor de tweede sowieso al veel minder is. Waarbij echt iedereen bij de eerste op bezoek kwam (tot aan de buren van mijn schoonouders die ik zelf nooit eerder gezien had), is er bij de tweede enkel bezoek geweest van mensen die dichter bij ons stonden.

Nu bij de derde is het bezoek heel magertjes geweest. Enkel onze ouders, broers en zussen zijn meteen op bezoek gekomen. Onze ouders hebben in de kraamweek de baby mogen vasthouden. Broers en zussen toen nog niet, maar ondertussen wel al eens. Later zijn ook vrienden op bezoek geweest, maar zij hebben de baby niet mogen vasthouden. Ze hebben hier ook niet om gevraagd. Mijn ervaring is dat de meesten wel snappen dat je voorzichtig bent met je baby.

En tja de hele wel/niet gevaccineerd discussie, ik ken niet-gevaccineerden die zich heel goed aan alle maatregelen houden maar ik ken ook wel-gevaccineerden die denken dat nu alles terug kan en mag. Dus als je een beetje weet hoe je bezoek omgaat met de regels, zou ik daar meer waarde aan hechten dan aan de vaccinatiestatus.

mutskuh, Nellie4 and Sado like this.
  4. olleke

olleke Fanatiek lid

Mar 8, 2012
    4,853
    4,104
    113
    Ik zou dat niet doen alleen gevaccineerden. Het zegt namelijk niet zoveel. Ook een gevaccineerde kan besmet zijn en het virus overdragen. En misschien is de ongevaccineerde super voorzichtig en kijkt de gevaccineerde nergens meer naar.
    Ik zou wèl heel nadrukkelijk vragen of mensen echt met maar de minste klachten even de afspraak verzetten, goed handen wassen bij binnenkomst en zeker voor het vasthouden van de baby. En niet iedereen mag de baby vasthouden, maar zeker wel de oma's en opa's, mijn zus en beste vriendin als ze willen.
    Verder per huishouden en wel nog afstand houden.

GossipGirlxoxo likes this.
  5. Milkyway7

Milkyway7 Fanatiek lid

Apr 28, 2020
    1,485
    955
    113
    Female
    Noord-holland
    Ik begrijp je dilemma. Het is ontzettend lastig. Ik zit zo meteen een beetje met dezelfde kwestie. Werk zelf in de zorg. Momenteel indirect met covid patiënten vanwege zwangerschap maar zie van alles om me heen gebeuren.
    Vorige maand meegemaakt dat er 2 newborns waren met Corona. Hele huishouden was niet gevaccineerd. Zo’n ziekte kan voor de baby potentieel dodelijk zijn. Ik heb daar echt van geschrokken.
    Wel gevaccineerd wil ook niets zeggen want je kan alsnog drager zijn en weer andere besmetten zonder dat je klachten hebt.
    Ik denk dat wij heel terughoudend gaan zijn met kraambezoek de eerste tijd. Baby’s zijn zo kwetsbaar als ze pasgeboren zijn en ik wil geen enkel risico nemen.
    Doe vooral wat jij denkt wat goed is voor jullie. Andere zullen het echt wel begrijpen gezien de huidige situatie. Je kindje heb je nog je hele leven bij je ( bij wijze van) dus het loopt echt niet weg om kraambezoek later te doen bijvoorbeeld.

Boysmummy likes this.
  6. Liliane92

Liliane92 Fanatiek lid

Sep 7, 2020
    2,083
    3,164
    113
    Female
    #6 Liliane92, Sep 11, 2021
    Last edited: Sep 11, 2021
    Jullie huis, jullie regels.
    Gelukkig is onze kraamverzorgende niet moeilijk wat betreft het ontvangen van bezoek. Wil zelf wel heel graag mensen ontvangen. Ben zelf 19 oktober uitgerekend en ook niet gevaccineerd.

Ik weiger geen 'niet-gevaccineerde'. Dat vind ik onzin want gevaccineerde kunnen het virus ook bij zich dragen. Die kans is helemaal niet zoveel kleiner en vooral als mensen langer geleden gevaccineerd zijn werking verliest de vaccinatie in de nieuwste studies snel zijn werking.

Wat misschien fijn is om te weten is dat corona over het algemeen geen risico vormt voor kleine gezonde kinderen/baby's. Zij worden er niet tot weinig ziek van over het algemeen. Influenza was altijd een groter gevaar maar daar is ook nooit heel moeilijk over gedaan. Ik heb bijv. altijd m'n handen gewassen voor het vasthouden. Misschien kan je deze cijfers over de risico's even opzoeken.

Daarbij zal iedereen met een snotneus nu toch wel zijn afspraak verzetten omdat ze ook weten dat jij misschien wel kwetsbaar bent.

Je kan ook iets op de kaart zetten van als je klachten hebt blijf dan thuis. Wij ontvangen graag op 1.5 meter bezoek oid.

Misschien vind je het fijn om de risico's te bespreken met je verloskundige.

7. Boysmummy

Hoi hoi
    Iets op de kaart zetten vind ik niet zo.
    Maar iedereen gaat toch appen waarschijnlijk.
    Nee verschil maken vond ik zelf ook niet zo maar al is het toch bewezen dat 98 procent in de ziekenhuizen niet gevaccineerd is. En slechts 2 procent wel. Maar denk dat ik t maar op zijn beloop laat.

Waarschijnlijk zullen die mensen daar zelf ook rekening mee houden en ja de eerst gevaccineerde van januari onze oudere in onze kring zullen eerder de werking gaan verliezen.

Ik ken toevallig 2 baby's die corona hebben gehad. Maar goed dat is natuurlijk niet veel en ik ga er ook niet vanuit. Weet eerlijk gezegd niet of ze erg ziek waren.

Wat betreft handen wassen . Bij mijn zoontje was werkelijk 1 iemand die dit ging doen. Heb t zelf ook nooit gedaan maar idd nu met corona wellicht wel.
    Ik zal het idd ook eens met de verloskundige bespreken.

Mijn kraamverzorgende is niet moeilijk zelf maar de organisatie vind dat ze teveel onder mensen komen als er de hele dag maar mensen komen en dat snap ik wel. Is nb bij meer organisaties.
    Bij mijn zoontje was het ook continue ochtend middag avond bezoek.
    Maar nu zal t toch anders gaan.

Ik zal es aan de verloskundige vragen al zullen die toch zeggen blijft jullie keus.

Ach ja als ik niet meer zwanger ben. Ben ik ook niet echt bang voor besmetting.
    Al zit ik echt niet op long covid te wachten met 2 ukkies. Ben nu al zolang moe. Maar ik blijf alert.

Dankje

8. Malbec

Malbec VIP lid

Apr 5, 2020
    5,755
    7,854
    113
    Female
    Maar het is niet zo als je gevaccineerd bent je het niet meer kunt krijgen. De bedoeling is dat je er niet meer zo ziek van wordt. Dus het dik gedrukte stukje staat helemaal los daarvan.

Succes met de laatste loodjes! Doe waar je je goed bij voelt. Maar ik zou niet gevaccineerde zeker niet weigeren.

9. Boysmummy

Ja dat vind ik ergens ook jammer hoor. Geen felicitaties van naaste maar het is onze 2e dus bij 1e heb ik gelukkig alles heel uitgebreid mee kunnen maken.
    Denk dat er toch niet veel verre kennissen komen dit keer dus ja opa oma's oom tante mogen het van mij Zeker vasthouden. Maar andere als ze al komen hoeft ook niet perse. Dit keer.
    Denk ik nu

Lisa280887 likes this.
  10. Spectre

Spectre VIP lid

Nov 5, 2015
    19,888
    18,682
    113
    Female
    Ik zou daar niet eens over nadenken. Mensen die geen klachten hebben zie ik niet als gevaar, enkel omdat ze niet gevaccineerd zijn. Bij klachten blijf je thuis, dat vind ik niet meer dan normaal bij een newborn.
    Ik ben in november vorig jaar bevallen, wilden sowieso alleen naaste familie en goede vrienden uitnodigen, vrienden hebben we 2 weken mee gewacht. Het zou niet in me opkomen om naar de vaccinatie status te vragen:confused:

11. xxmoixx

xxmoixx VIP lid

Jun 11, 2018
    5,314
    4,385
    113
    Female
    Als gevaccineerde kun je ook nog iemand besmetten (dan wel minder snel, maar toch). Wij gaan daar geen onderscheid in maken. Als je klachten hebt ben je even niet welkom, ook ivm rs virus. De eerste week alleen onze ouders en daarna op ons gemak de rest. Ik verwacht wel minder dan we anders zouden doen helaas. Alleen mensen die we echt vaak zien/spreken zijn omstebeurt welkom.
    Oh en vasthouden zien we dan ook wel. Ik denk alleen onze ouders, maar niet iedereen.

12. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

Mar 21, 2012
    23,241
    16,615
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Misschien bij de voordeur de qr code checken ;)

Nee gekkigheid maar iemand vragen naar zijn vaccinatiestatus is nogal vreemd en heeft geen enkele toegevoegde waarde. Vraag gewoon bij verkoudheid thuis te blijven maar dit was ook al voor Corona en anders laat je ze een mondkapje dragen als ze de baby vasthouden. Mijn oudste werd destijds te vroeg geboren en dan zetten de opa en oma s zelf al een mondkapje op. Geloof me je wil echt niet weten hoeveel gevaccineerde mensen positief testen. Op het werk inmiddels al 15 meldingen dus staar je daar vooral niet blind op

GossipGirlxoxo and Malbec like this.
  13. Do1981

Do1981 VIP lid

Dec 9, 2016
    5,483
    3,341
    113
    nou ja, los van dat het sociaal gezien misschien wat vreemd heeft, zul je in een random groep van 1000 gevaccineerden en 1000 ongevaccineerden in de laatste groep meer besmettingen aantreffen. Omdat je het nu eenmaal minder snel krijgt en overbrengt als je gevaccineerd bent. Dus je vermindert het risico wel als je ongevaccineerden niet toelaat. Maar idd zeker niet zo dat het risico 0 is. Hoorde laatst ook weer verhaal van mensen die best ziek waren geworden terwijl volledig geënt.
    Ben het met je eens dat filteren op klachten beter werkt. Sowieso, als je vroeger verkouden naar een pasgeboren baby ging dat was dat toch ook al niet slim.
    En super attent dat ze een mondkapje op hebben gezet trouwens!

mijn broer was 4 jaar terug wat verkouden en had een koortslip en kwam ook een weekje later.

@ts ik moet hier voor straks februari ook over na gaan denken. Dan komt hier ook de 2e. Alle directe familie is hier gevaccineerd. Ik ken eigenlijk geen ongevaccineerden, dat maakt het wel iets makkelijker.
    En voor mij hangt veel af van de situatie dan, maar dat zal ongeveer vergelijkbaar zijn aan nu, misschien wat erger.
    Ik ben benieuwd hoe je het straks gaat doen en hoe dat dan bevalt.

edit: ik denk dat het ook nog wel verschilt hoeveel waarde je hecht aan kraambezoek. Van direct familie heb ik dat wel, maar mensen wat verder weg heb ik dat minder. Van mij hoeven die allemaal niet zo snel te komen. Vorige keer hebben we daarom ook een kraam borrel gedaan. Lekker makkelijk.
    Weet nog niet of en hoe we dat nu gaan doen

Anouk2005 likes this.
  14. Boysmummy

Kraamborrel lijkt me in corona tijd ook zo lastig plannen. Wij hebben dat met doop.
    We willen ons kindje dopen en dat is zelfs al onzeker nu...omdat we vorige keer 45 mensen hadden.
    Was alleen eigen familie. Neefjes nichtjes oma opa broers zussen en wat belangrijke familie .

Het zal wel los lopen . Mondkappen heb ik ook niet echt een idee van dat t meerwaarde is. Maar idd eigen gevoel volgen en afstand bewaren.
    Zo weet ik dat onze Neefjes nichtjes meer contacten hebben en ook de afstand hebben losgelaten. Dat neem je toch mee in je hoofd. De oudere zijn wat oplettender. Jeugd geeft hier wel handen aan elkaar. Maar ik heb aangegeven dat ik dat niet meer doe voorlopig. De meeste doen het ook niet meer .

15. Boysmummy

Qr code checken haha...
    Ik had tot 2 weken terug niet eens een scanner...
    Ik ben zelf ook benieuwd.... Hoe ik er op reageer... was zelf zo oplettend en ergerde mij vorig jaar aan mensen die zich niet aan regels hielden. Maar dat kwam omdat ik bang was dat kliniek zou gaan sluiten en mijn behandeling stil zou komen liggen door corona code zwart.

Het was hier voorheen bij 1e kindje echt een zoete inval. Na 1 dag stond de collega van mijn man al aan mijn bed kwam bord plaatsen werd door man lief binnen gevraagd. Geen ramp maar of ik t nodig vond.
    Maar ik weet zowiezo al dat een deel bij 2e niet komt. Zijn meer neven nichten of tantes die bij iedere 1e in een gezin netjes een kadootje komen brengen .
    Ik zal mocht bezoek willen komen en appen. Een net apje laten sturen door mijn man. Dat we wel wat afstand willen bewaren. En idd bij klachten thuisblijven.

Anouk2005 and Do1981 like this.
  16. Septembre

Septembre Bekend lid

Jan 19, 2021
    973
    1,324
    93
    Ook gevaccineerde gasten kunnen corona bij zich dragen. Je zou kunnen vragen of de mensen die je echt graag wilt zien en die graag willen langs komen, even een thuistest doen vooraf? Bij wel klachten, maar negatief op corona overigens ook niet laten langskomen ivm het RS virus. Voor je baby gevaarlijker.

17. toch3

toch3 VIP lid

Dec 28, 2013
    18,375
    17,302
    113
    Een jaar geleden inmiddels alweer. Maar wij mochten 1 huishouden onder kraamzorgtijd (regel was 1 persoon maar kvz zei 1 huishouden zodat opa en oma samen kunnen). De avond was onze keuze, wel met de vraag of we het dan ook wilden beperken.

Vasthouden net hoe goed het voelde op dat moment.

Ik heb niemand geweigerd, gewoon bij klachten thuis blijven

18. Vero0504

Vero0504 VIP lid

Nov 17, 2016
    18,966
    15,008
    113
    Bij dochter hadden we door omstandigheden al heeeel summier kraambezoek. Ook maar weinigen die haar vasthielden bijv.

Deze komt volgens de telling begin december, denk alleen grootouders en ooms/tantes op bezoek en meer niet. Bij klachten, ongeacht wat en in welke mate blijft men maar gewoon thuis. Enige die vast mogen houden zijn grootouders en die zijn nog van de handenwas stempel. Verder niemand voorlopig en met guppie in een draagdoek zal daar ook weinig vraag maar wezen.

Met dochter al eens RS meegemaakt en die was gelukkig 18 maanden dus die kon iets beter tegen een stootje en dan nog dik een jaar de ellende van gehad.

Newborn vind ik wel erg jong om dan die ellende mee in te stappen. Of t nu covid of RS is. BV bevat momenteel ook weinig antistoffen RS ivm weinig blootstelling er aan.

19. Boysmummy

Ja denk dat ik ook alleen belangrijkste personen laat vasthouden.
    Opa oma hebben we maar 1 maar nog wel andere die zeer kortbij staan.

Wat betreft borstvoeding geven. Weet niet hoelang het dit keer lukt weet ik ook niet of dat geheel veilig is in combi met corona vaccin.

20. Athina

Athina VIP lid

Oct 31, 2007
    23,814
    3,342
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    Inderdaad, vast houden alleen de belangrijkste mensen en misschien - een flesje desinfectie gel in het zicht in huis. Dat deden wij 10 jaar geleden al - omdat we toen ook van de kraamzorg te horen kregen 'eerst handen wassen dan pas iemand (buiten het gezin) je baby laten vasthouden.
    Verder ken je natuurlijk de mensen om je heen wel en weet je wel of ze voorzichtig zijn bij verkoudheid of niet - maar misschien nog even extra benadrukken. Verkoudheid = bezoek verplaatsen. Zowel vanwege covid, als rs (gezien het seizoen) .

Share This Page