kraambezoek

Discussion in 'Zwangerschap' started by Alita, Aug 9, 2008.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. kwebbels

kwebbels Niet meer actief

Wij zeiden ook dat de eerste dagen niemand mocht komen maar als het eenmaal zover is ben je alleen maar trots en dat wil je echt wel showen. ;)

2. Jo79

Jo79 VIP lid

May 6, 2007
    25,069
    3,862
    113
    Ik ben 's nachts in het ziekenhuis bevallen en heb de volgende dag de opa's en oma's langs laten komen in het ziekenhuis. Ik heb gewoon gezegd dat ze tussen 2 en 3 bezoekuur hadden. Was helemaal niet waar hoor, je kon de hele dag komen, maar daar had ik geen zin in.
    De tweede dag ging ik naar huis en heb ik alleen de kraamhulp gehad, had niet zoveel zin in meer bezoek. De dagen erna mondjesmaat mensen langs laten komen en sommige dagen helemaal niemand, ik viel om van vermoeidheid.

3. Nina1979

Nina1979 Lid

Jun 23, 2008
    54
    0
    0
    Nee hoor :)
    Bij de eerste ging het zo en bij de tweede doen we het precies zo!

Tuurlijk ben ik trots, maar mn rust is ook heel wat waard hoor! ;)

4. pippilotte

pippilotte Actief lid

Wij hebben na de bevalling eerst alleen ouders en broers en zussen gebeld, maar niet direct iedereen op bezoek gehad.
    Pas de 2e dag kwam de naaste familie.
    Onze geboortekaartjes hebben we pas na een week verstuurd, dus we hebben eerst heerlijk een weekje voor ons zelf gehad.
    Bij de 2e doe ik het weer net zo.
    Eerst maar eens even wennen aan elkaar en genieten!

5. Mikki77

Mikki77 VIP lid

Nov 17, 2007
    5,698
    0
    36
    Noord-Holland
    Dit is iets waar ik nu al over inzit :(

Ik wil de eerste paar dagen gewoon rust, en wennen aan mijn kindje. Met z'n drietjes zijn, met hooguit de ouders en (schoon)broers + vriendinnen van beide kanten erbij. Maar ik weet nu al dat mijn schoonfamilie (tantes, ooms, neven en nichten) staat te trappelen om meteen met z'n allen tegelijk langs te komen. En in die familie is het echt 'not done' om te zeggen: komen jullie over een paar dagen maar. Dat wordt niet begrepen ben ik bang. Grrrrr...ik word nu al razend als ik er aan denk :evil:

Misschien doe ik wel gewoon zo'n kraamfeest-achtig iets...gewoon de hele kliek in één keer voor een paar uurtjes, dan ben ik er maar vanaf.
    Maar dan krijg je weer dat ze het beebje allemaal willen vasthouden, en dat mijn kind minimaal een uur van arm tot arm gaat. Oh ik krijg al de rillingen als ik eraan denk! Ik denk dat ik mijn beeb echt als een woeste leeuwin ga lopen beschermen de hele tijd :)

6. bengeltje86

bengeltje86 VIP lid

Jan 6, 2007
    8,553
    0
    36
    renkum
    goh ben ik blij dat ik van beide families ver weg van woon :p en ze minimaal 1 uur maximaal 2 uur en 15 minuten moeten rijden. :p
    ik wil dus ook alleen eerst ouders bellen wil me moeder bij de bevalling en mocht het aankomen bij persen mag hij zijn ouders bellen. maar denk niet dat die direct komen. de rest me broer komt niet gelijk heeft zelf dan net 2 kleine ukkies en zijn broers en zussen wil ik ook pas op de 2de of 3de dag hebben.
    vedere familie hmmz heb hele grote familie maar woon ver weg dus er komen maar 2 tantes en 1 vrouw (noem altijd oma me oude buurvrouwtje van me ouders uit me andere woonplaats die komen toch pas in het weekend. ga ik tenminste vanuit ga niet uit van me hele familie want krijg je toch excuses is te ver weg :p dus dat is wel handig en tegen die tijd mocht ik optijd bevallen zie ik de familie wel op 14 juli verjaardag bij me ouders :p:p:p:p:p meer dan genoeg :p vind ik het

en over het vast houden van de kleine heb ik geen moeite mee zolang ze maar niet allemaal tegelijk komen en dat willen wij ook niet dat ze tegelijk komen :p

7. Ddebbyy

Ddebbyy Fanatiek lid

Nov 11, 2007
    1,652
    0
    0
    Receptioniste
    Vianen
    Zo willen wij het ook doen.
    Mijn mams en schoonmams zijn bij de bevalling... heb met beide een heeeele goeie band. die dag wil ik ook mijn zusje en broertje en mijn zwanger en zijn vriendin erbij hebben. Dat vind ik de naaste familie.
    Ook opa's zijn welkom uiteraard ;)
    De rest van de familie/ vrienden mag een afspraak maken om de dagen erna te komen.
    Vind het wel gezellig...en ik denk dat ik heeeel graag de kleine wil showen :D

8. pippilotte

pippilotte Actief lid

Daar zou ik dus echt SCH**T aan hebben.
    En met wat in hun ogen wel of not done is al helemaal.
    Het is voor jou, je man, maar vooral voor jullie kindje een hele happening, die bevalling!
    Zo'n klein mini mensje moet helemaal bijkomen van de bevalling, en dat kan alleen als er rust is...
    Dus gewoon deur op slot, zou ik zeggen, en wie daar geen begrip voor heeft..... jammer dan!

@ alle moeders die willen showen met hun beebje.... dat kan ook nog na een paar dagen hoor, je hebt nog tijd genoeg samen.
    Wij hebben onze kleine man ook geshowed, maar wel via de foto op de mail.

9. Hanneke

Hanneke VIP lid

Jun 18, 2007
    14,894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Ik houd niet zo van regeltjes, dan mag die komen en dan mag die komen!
    Dus hier komt dan ook net zoals de vorige keer, op het geboorte kaartje geen tekst dat er eerst gebeld moet worden voor een afspraak om langs te komen, en ook geen rusttijden van mij en de kleine.
    Iedereen is welkom, wanneer ze willen, en ga ik net even voeden, dan of blijven ze zitten of ze vertrekken, dat is helemaal aan hun.
    De vorige keer is dit super goed bevallen en zo wil ik het dus deze keer weer doen! En vaak bellen mensen toch uit zich zelf van te voren of ze langs mogen komen. Nu hopen dat ik niet weer 2 dagen in het huis hoef te blijven, want toen moest ik me verplicht aan bezoek en rust tijden houden!

Wat ik alleen bij sommige niet snap, en dan bedoel ik hier niemand persoonijk, maar zie het ook weleens in mijn omgeving, de ouders en schoonouders zijn wel 'goed' om op de andere kindjes te passen tijdens de bevalling, maar daarna zijn ze ineens niet meer welkom? Dat vind ik persoonlijk wat 'krom'. ;)

Succes met je keuze in ieder geval!
    Liefs, Hanneke!

10. Kaatje85

Kaatje85 VIP lid

Jul 14, 2006
    35,431
    47
    48
    Female
    Zuid-Holland
    Wij hebben met de ouders afgesproken dat we de eerste 3 uur zeker voor ons zelf willen. daarna zijn ze welkom. Denk de eerste dag alleen de ouders en de volgende dag broers en zussen.
    Vanaf dag 3 vrienden en dan wel op afspraak.
    hebben op het kaartje gezet dat we rusten tussen 12 en 3 en na 21.00 uur zodat we ook genoeg rust en tijd voor onszelf en de kleine hebben.

11. ramona0309

ramona0309 Niet meer actief

In mijn geval zou ik het liefst MIJN moeder op laten passen, maar aangezien mijn moeder en de rest van mijn familie 117 km ver weg woont (wat ik al vertelde) ben ik helaas op mijn schoonmoeder aangewezen...
    Probeer hiervoor ook een andere oplossing te bedenken....

en trouwens mijn schoonmoeder is bij mijn vorige bevalling (echo, vk etc) geweest.... dus moet ze nu ook maar kunnen begrijpen dat ik nu eerst tijd met mijn gezin wil doorbrengen....

Denk dat die mensen in jouw omgeving hiervoor ook wel een reden hebben.... misschien dat ze het OOK belangrijk vinden om hun oudste zelf in te lichten....
    Om de eerste dagen als nieuw gezin rond te brengen... zonder andere mensen die niet van dit gezin deel uitmaken?

Misschien zijn hun schoonouders ook zo dat ze niet een uurtje blijven, maar zich heel de dag opdringen.....

Heb mijn schoonmoeder vorige keer overal bijbetrokken.... maar deze keer ga ik er gewoon zelf van genieten.. zonder dat ze heel de kraamweek en de tijd daarna, dag in dag uit op ons lip zit...!

12. Merijn

Merijn Niet meer actief

@ ramona: ik kan me wel voorstellen dat je niet echt op je schoonmoeder zit te wachten. Ik had het er laatst nog over met mijn man. Ik wil mijn moeder er heel graag zo snel mogelijk bij hebben. Ik voel me vertrouwd met haar en ook een stuk rustiger als zij in de omgeving is. Maar ik moet er niet aan denken om, nadat ik net bevallen ben en me hoogst waarschijnlijk nou niet bepaald charmant en lekker voel, minder vertrouwde mensen om mij heen te hebben de eerste paar dagen. En tsja, daar valt mijn schoonmoeder dus ook onder... Ze mag best langskomen, maar gewoon een uurtje ofzo. Ik zie haar echter al de hele dag blijven plakken en waarschijnlijk probeert ze zelfs in ons huis te slapen. Gelukkig begreep mijn man het heel erg goed en gaat hij het haar voorzichtig duidelijk proberen te maken. Ik denk dat ze de boodschap ook wel snel begrepen heeft.

13. Devilschase

Devilschase VIP lid

Dec 1, 2007
    21,158
    8,135
    113
    Generaal zonder leger.
    Flevoland
    Mijn ouders zijn al in het ziekenhuis dus die zien me dan gelijk. 1e week alleen naaste familie (ouders/broertje etc) de 2e week, dus na de kraamweek, vrienden etc. En dan maar 1 visite per dag...

14. Foxter

Foxter Niet meer actief

Ik vind het ook een beetje raar dat schoonmoeders wel goed genoeg zijn om op de andere kindjes te passen, maar daarna niet welkom zijn. @ Ramona, jij zegt dat je op je schoonmoeder aangewezen bent, maar dat snap ik niet hoor, mijn schoonmoeder is overleden, en verder woont iedereen in de randstad. Er zijn altijd mensen in de buurt te vinden die dan op zouden kunnen passen.
    Maar goed, das mijn mening :)

On topic, hier komen alleen mijn ouders, mijn broer, mijn schoonvader en mijn schoonzus en haar kinderen en mijn zwager op de 2e dag, de rest zie ik nog wel. Ik maak me er niet zo druk om, ik maak uit wanneer wie mijn kindje vasthoudt, zo simpel is dat :)

15. ramona0309

ramona0309 Niet meer actief

De buren werken allebei en de rest van de buurt ken ik hier niet goed... ken de namen nog niet eens...
    (ja stad he, dan loop je niet bij elkaar de deur plat)...
    en ik wil niet een halve "vreemde" op mn kind laten passen..... maar dat is mijn mening hoor......
    Verdere vrienden en vriendinnen studeren nog of werken ook full-time...
    Tja als ik kan garanderen dat ik in het weekend beval, dan heb ik mensen zat....

Trouwens als ik iemand anders op mijn zoon laat passen heb ik ook bonje.... want dan voelt ze dr eigen weer gepasseerd..... dus eigenlijk doe ik het nooit goed....

Heb trouwens niet gezegd dat ze niet welkom is.... maar niet de eerste dagen... niet alleen zij trouwens maar niemand dus!
    Gewoon ons gezinnetje...

16. Laika

Laika Fanatiek lid

Jul 23, 2006
    2,334
    3
    38
    Ik heb daar niet moeilijk over gedaan. Meteen na de bevalling om een uur of 12 's nachts stonden mijn man's ouders, broer en zus met familie erbij. Ik was zo blij dat ze er waren (hoe moe ik ook was) en dat ik mijn baby kon showen. En de 1ste week heb ik alleen de middag vrij gehouden om bij te komen, maar iedereen mocht komen. Ik ga het bij de 2e ook zo doen. Ik vind het ook gezellig en mijn man ook.

17. Kisbaba

Kisbaba Fanatiek lid

Sep 23, 2007
    3,211
    1
    0
    moeder, huisvrouw, en ik heb een B&B voor fietsgas
    Gezelligste stadje i
    Wij vonden het heerlijk dat onze zoons en m'n zus en zwager en moeder nog dezelfde avond kwamen kijken in het ziekenhuis.

De volgende dagen kwamen ze ook op het bezoekuur, en toen we weer thuis waren hadden we een lijstje van elke dag gemaakt. Elke dag hielden we één dagdeel vrij, en twee dagdelen een uurtje visite.
    Ik zou het heel akelig gevonden hebben als er geen bezoek kwam! :confused:

18. Linda86

Linda86 VIP lid

Ja precies, ik vond het ook gezellig als er mensen langskwamen. Eerste paar uurtjes na de geboorte heb ik alleen met mijn vriend en ons zoontje doorgebracht, en dat was heel fijn. Maar daarna vond ik het ook steeds heel leuk als er mensen kwamen kijken.

En idd, ik wilde ook niet dat hij van hand tot hand ging, maar dat heb ik gewoon gezegd. Alleen de opa's en oma's van mijn vriend hebben 'm vastgehouden, omdat die allemaal al ruim de 80 zijn gepasseerd. En mijn vriend wilde daar graag een foto van maken, omdat het zo'n warm weer was na Milan z'n geboorte. Met zulke oude mensen kan het natuurlijk elk moment afgelopen zijn, en dan blijf je wel spijt houden als je geen foto hebt gemaakt. Maar voor de rest hebben we gewoon iedereen laten wachten tot 'ie een week oud was, ze kunnen hem nog vaak genoeg vasthouden hoor ;). Er werd verder gelukkig ook geen probleem van gemaakt.

19. rainbow1984

rainbow1984 Actief lid

Mar 2, 2008
    383
    1
    0
    wat grappig dat mensen het als gezellig ervaren als kraambezoek de deur plat loopt of na de bevalling al op de stoep staan.

20. Minke24

Minke24 Fanatiek lid

Aug 18, 2007
    1,383
    24
    38
    Ik kan me er eerlijk gezegd niets bij voorstellen wanneer de opa's en oma's pas na 1 of 2 dagen langs zouden mogen komen. Onze band met onze ouders is niet superhecht, maar ik zou 't heel onbeschoft vinden om ze zo lang te laten wachten, ze zijn opa en oma geworden!

Ik ben aan het eind van de middag in het ziekenhuis bevallen en 's avonds kwamen de opa's en oma's en onze broers/zussen die in de buurt wonen. Niet lang, maar gewoon even kijken en feliciteren.

Vanaf dat we de volgende dag thuiskwamen kwam de rest van de kraamvisite. Nabije familie (ouders, broers en zussen) mochten zonder bellen langskomen in de kraamweek, anderen (vrienden die via sms op de hoogte waren gesteld van de geboorte) belden even voor ze langskwamen in de kraamweek. Wanneer ik op bed wou liggen als er visite kwam deed ik dat gewoon, dan kwamen ze aan m'n bed, wanneer er gevoed moest worden gingen ze maar even foto's kijken. Dat hoort erbij als je in de kraamweek langskomt en dat vond iedereen ook vanzelfsprekend. De kaartjes gingen pas na 't weekend op de bus, dus toen mensen die kregen was ze al 4 dagen oud. Hier hebben we geen rusttijden opgezet en ook niet het verzoek om te bellen. En niemand heeft onverwachts op de stoep gestaan. Die rusttijden hielden we alleen tijdens de kraamweek aan en die was al bijna om toen mensen gingen bellen om een afspraak te maken.

Na de kraamweek maakten we gewoon afspraken met mensen, soms twee op een dag, dan weer drie dagen niks, dan weer alleen een avond. Net hoe 't uitkwam. We hebben nooit bewust dagdelen weg hoeven strepen, want we hadden genoeg tijd tussendoor. Inmiddels zijn we 6 weken verder en hebben we alle visite gehad. Ideaal, zou 't een volgende keer weer zo doen. Veel aandacht voor je visite en je hoeft niet bang te zijn dat je kind doorgegeven wordt zonder dat je het merkt, want er zitten hoogstens 2-4 mensen.

Overigens hebben we hier vooraf niet echt over nagedacht of afspraken over gemaakt. We hebben 't gewoon over ons heen laten komen!

Share This Page