We bepalen samen wanneer ouders en zussen / beste vriendin welkom zijn. Dit zal waarschijnlijk pas na een halve dag ofzo zijn. Eerst even met z'n drieen zijn. Mijn moeder wil MIJ gewoon heel graag even zien (even kijken of haar kindje het goed maakt) en de ouders van mijn man worden voor de 1e keer opa & oma: spannend. De zussen komen wanneer het ze uitkomt: na de werkdag dus (geldt ook voor beste vriendin). Van al deze mensen vind ik het niet erg als ze in huis zijn. Ze kunnen aan mijn neus zien wanneer ik ze zat ben! Overig bezoek belt maar van te voren. Een klein groepje zal snel welkom zijn en anderen zullen even moeten wachten. We gaan het zeker doseren op een dag. Maar het hangt er vooral vanaf hoe ik me voel na de bevalling. Zodra ik me in staat voel om in een auto te zitten, nemen we de kleine mee naar mijn oma's (90 en 92!) Zij hebben geen gelegenheid om naar mij te komen dus dan komt de kraam naar hen!
We hebben het er vanavond echt nog even gehad. Omdat ik echt gewoon rust wil en ook gruwelijk hard ben.Mijn moeder en mijn schoonouder mogen komen wanneer het mij uit kom als ik me weer fatsoenlijk voel.Ik kan helemaal niet met ze.Hun vinden het echt schandalig dat ik zwanger ben omdat we pas 2 jaar samen wonen en niet gaan trouwen.Er is zelf familie die helemaal niet mogen komen als de kleine er is zelfs mijn "zwanger" niet die zal zijn neefje/nichtje nooit leren kennen. Het kan mischien een kleinkind zijn.Maar ze zijn niet eens fatsoenlijke ouders dus waarom moeten hun er als eerste bij.Wij hebben nu besloten dat de eerste 2 dagen voor ons zijn daarna gaan de kaartjes eruit.ook willen we ook niet dat de kleine door iedereen word aangeraakt of word of gepakt.
@minke Ik snap niet helemaal wat er onbeschoft is aan het feit dat ik zelf wil bepalen wanneer ouders mogen komen en wanneer niet. Tuurlijk zijn ze opa en oma geworden, maar IK in de eerste plaats MOEDER! Bij mijn zoon(die trouwens ook het eerste kleinkind van beide kanten was) werd er in onze beide families helemaal niet moeilijk over gedaan, dat we even tijd voor ons zelf wilden. Inmiddels zijn we ook nog eens 500 km van elkaar verwijderd door onze emigratie, maar ik zie ze ook nu niet meteen weer in de auto stappen.
Inderdaad, ik heb er ook wel moeite mee dat MIJN kind door anderen wordt opgeeist als hun bezit. Ook al is het hun eerste kleinkind, ik ben voor het eerst moeder. En ik vind dat toch wel wat zwaarder wegen. Hallo, het is mijn kind. Mag ik daar zelf over bepalen? Daar kan ik echt de kriebels van krijgen. Maar goed, van mij mogen ze wel de eerste dag langskomen hoor. Alleen niet te lang. Ik wil ook samen met mijn man rustig kunnen wennen aan onze ouderschap.
Bij ons is zo ie zo de regel niemand pak de kleine zomaar op. op mijzelf me vriend en me moeder na. dit omdat ik al vaak heb mee gemaakt dat een kind maar van arm tot arm gaat.en dit is helemaal niet goed voor een kind. Als ik bevalen ben dan bellen we mijn ouders en die van me vriend en onze broertjes die mogen dan naar het ziekhuis komen. ik hoop snel uit het ziekhuis weg te kunnen dus dan zijn ze daar een korte tijd.en dan ligt het er aan of het avond of over dag is of ze mee naar huis gaan. denk eigelijk alleen mijn moeder. dan komt er in de eerste week aleen mijn nichtje en wat beste vrienden. en dan is de tweede en derde week me vriend vrij en dan mogen er meer komen.
ik beval in het ziekenhuis en ben van plan om er een dag of 2 te blijven. ik hoop dat ik sochtends beval zodat ik eerst een hele dag alleen met mijn 2 mannetjes kan genieten en dat savonds pas de eerste visite komt (overdag werken ze allemaal) die eerste visite zijn dan vooral naaste familie: ouders, broers en schoonouders en heel mss de oma van mijn vriend want daar is hij nogal hecht mee... de andere dag mag van mij part heel de familie langskomen... liefst allemaal tegelijk (in het ziekenhuis mogen ze toch maar een uurtje blijven) dan heb ik dat deel al gehad en hoef ik ze thuis niet allemaal van koffie en beschuit met muisjes te voorzien ik persoonlijk vind niet dat je mensen kan weigeren de eerste week te komen. de mensen tonen belangstelling in jou gezin.... ze zijn allemaal nieuwschierig naar dat kleine wondertje dat jij 9 maanden hebt mee gedragen. een nicht van ons had ons ook geweigerd om de eerste week te komen en ik zelf vond dit heel stom. ook vind ik niet dat je je schoonouders kan weigeren om te komen en dit zeker niet als je eigen ouders wel mogen komen.... het zijn ook de oma en opa van je kindje en de ouders van je man... hij is ook trots en wil zijn creatie ook delen met zijn ouders. net als jij dat met je eigen ouders wil doen... helaas is het niet altijd makkelijk om met iedereen overeen te komen...
hmmm, wat een verschillende meningen, leuk en leerzaam! Hier komt mijn moeder sowieso meteen, dat hebben we niet afgesproken, maar dat vinden we allebei denk ik, haha Mijn schoonouders (beetje aparte mensen) moeten we nog even vertellen dat we het leuk vinden als ze meteen komen (die zullen ook écht de baby niet opeisen of wat dan ook en die blijven ook niet lang, dus dat is prima). En tegen mn beste vriendin heb ik ook al verteld dat ik het leuk vind als ze "meteen" komt! Dus dan is t huis wel vol, dacht ik zo Verder mogen de broers en zussen ook gewoon komen, en voor de rest (collega's, evt andere fam maar dat denk ik niet, kenissen) die moeten maar gewoon bellen en dat plannen we.. Ik hoop dat het gaat bevallen zo
Ik denk ook dat het eraan ligt hoe het nu gaat. Nu is het hier ook altijd gezellig druk... In het weekend hebben we altijd wel familie/vrienden op bezoek. Verder zijn wij echte gezelschapsmensen en hebben we een heeeele goeie band met de familie van mijn man. Het is dus gewoon heel persoonlijk denk ik..
mijn ouders/schoonouders zaten toen ik aan het bevallen was tewachten in de wachtkamer van het ziekenhuis (ben om 17:05 bevallen nu wil ik dat dus niet meer me schoonouders komen hier heen als het zover is om op ons zoontje tepassen en me ouders enzo bel ik pas als ze er is eerst wil ik rustig genieten van me gezin voor de hele famillie komt ook stuur ik de kaartjes een dag of twee later pas op en wil ik de kraambezoek verspreiden over een dag of 3 a 4 bijvoorbeeld maandag,woensdag,vrijdag,zondag in de middag bevoorbeeld 1 of 2 stellen en 1 in de avond moet even kijken hoe alles gaat lopen natuurlijk
Denk dat het er ook aan ligt hoe je je vorige kraamweek beleefd hebt.... Veel vrouwen wat ik lees/hoor... hebben zoiets dat ze deze keer de eerste dagen rust willen, omdat ze het gevoel hebben gehad geleefd te worden en niet de rust kregen die ze wilden hebben.... Verder is het ook heel anders of je al kinderen hebt ja/nee.... Even voor de duidelijkheid... vorige keer is mn huis platgelopen... heel de dag de telefoon... en met 10 dagen kon mn zoon naar het ziekenhuis omdat hij door de kraamvisite aangestoken was.... Ik vind het dus belangrijker dan mijn zoontje in rust kan wennen aan zijn broertje/zusje.... en de eerste dagen zijn dus het belangrijkste.... Verder ligt het ook aan de mensen die komen... kraamvisite is een uurtje..... maar hier bleven mensen hele middagen/ avonden zitten..... Mijn verhaal trouwens van mijn schoonmoeder is niet duidelijk overgekomen, want zie het hier telkens terugkomen.... Ik heb tegen MIJN moeder ook al gezegd dat ik de eerste dagen ALLEEN met mn zoontje en vriend wil doorbrengen, mijn moeder begrijpt dit, want zij heeft toen ik geboren werd echt problemen met mijn oudere broer gehad.... die mij niet accepteerde... Mijn schoonmoeder is iemand die zich zelf uitnodigd... Laatst zou ze langskomen (tegen de middag) en toen ik uit bed kwam zat ze al in mn huis, ik schrok me rot toen ik beneden kwam.... (ik had haar namelijk een reserevesleutel gegegen voor noodgevallen...) Verder heb ik slechten ervaringen gehad met haar na de geboorte van mijn zoon.... Zij begon namelijk mee de opvoeding te bepalen... Kijk als het iemand zou zijn die op de "achtergrond"zou blijven als mijn zoontje zijn broertje/zusje ontmoet, zou ik het geen probleem vinden, maar ik weet (door alles wat ik al heb meegemaakt) dat dit niet het geval is.....
Nou ten eerste sorry dat jij je blijkbaar zo aangesproken voelde door mijn stukje. Maar ik heb echt niet jou bedoeld hoor! Ik lees hier van meer dames die het niet willen, en ik mijn omgeving zie ik het ook (tja toch weer ook hoor, anders vind ik dat mijn zin niet klopt) weleens. En ja dat VIND IK persoonlijk krom, dat heb ik er ook nog bij neer gezet. Ieder moet dat gewoon lekker zelf weten. Maar de vraag was volgens mij, hoe andere dat deden, dus vandaar mijn antwoord. En ja dat kan anders zijn als dat van iemand anders, daarvoor zijn het namelijk meningen, en die verschillen van persoon tot persoon. Overigens dat bellen voor het komen, das hier heel normaal. Als bijv mijn nichtje het zometeen in haar bol haalt om hierheen te komen, belt ze even, en dan komt ze eraan. (tenzij ik weg zou moeten ofzo, maar dat hoef ik op het moment niet). Onze kindjes zijn tijdelijk veel bij mijn schoonouders en mijn ouders, de "afspraak" is dat ze smorgens thuis komen en met de middag weer opgehaald worden. Maar ondanks dat het de bekende weg is zegmaar, word er toch gebeld, van "we komen eraan". Zo ook savonds als de kleine komt om te drinken. Maarja vreselijk off-topic, sorry daarvoor! Wij kiezen er dus voor dat iedereen mag komen, wanneer hij/zij maar wil. Helemaal prima, het is hier toch altijd een komen en gaan van mensen zegmaar, en dat wil ik straks als ik weer bevallen ben ook. Gewoon kletsen met de mensen, ons nieuwe wonder laten zien. Nee, ik ben niet iemand die 2-3 dagen stil in huis blijft zitten, om aan elkaar te wennen. Maar dat is dus ieder zijn eigen keuze! Ts, succes met kiezen nogmaals! Liefs, Hanneke!
Toevallig hebben wij het er net over gehad hoe wij dit gaan/willen regelen. Wij willen een kraamfeest organiseren, dan ben je gelijk van een heleboel aanloop en onrust af. In onze omgeving zijn mensen na een half jaar nog bezig met visite en daar heb ik echt geen zin in. Omdat je niet weet hoe het na de bevalling er aan toe gaat, de gezondheid van ons kindje en van mij zelf kiezen we er voor om de uitnodiging/geboorte kaartje waar we dit in vermelden wat uit te stellen en later te versturen. Op deze manier hebben we voor ons gevoel iets meer rust en staat niet gelijk iedereen voor de deur. De vaste lijn (die nieuw is) vermelden we niet in het kaartje, alleen 1 mobiel nummer die we kunnen uitzetten. Ouders, broers en zussen zijn gelijk welkom, je kan dan toch gewoon je ding doen, in je bed liggen etc.
Ik ben bij de eerste bevallen dmv een keizersnede. ouders en schoonouders zijn rond de tijd gekomen dat de operatie was. Doordat mijn baarmoeder niet wilde krimpen en dergelijke en het hechten een tijdje duurde kwam ik dus een lange tijd later boven. Doordat het zolang duurde, had iedereen hem al vast gehad. Terwijl ik hem maar even gezien had op de OK. Heb dus al toen gezegd tegen mijn vriend, bij de volgende wil ik minimaal een half uur ff alleen zijn met de kleine en hem ( en afhankelijk van de tijdstip onze zoon ) nu zullen er sowieso niet veel mensen meer komen, hebben geen contact met zijn vader en nieuwe vrouw. en het contact met mijn moeder is er nu ook niet meer. Hoewel we de vorige keer mijn moeder pas de volgende middag hebben gebeld. Daar mijn broertje doodsbang van haar is en we hem en me pa wel erbij wilde hebben toen de kleine net geboren was, Hij heeft ons immers ook naar het kraamhotel gebracht en dergelijke. Verder hebben we geen megafamilie en niet veel goede vrienden, dus zal het bezoek allemaal wel meevallen...
Ik ben ook erg veel met de kraamtijd en het bezoek bezig. Nu is mijn situatie wel even net iets anders dan anders. Mijn vriend en ik hebben namelijk een 'appartement' in het huis van mijn ouders. Mijn zusjes slapen op zolder, mijn vriend en ik hebben de tussenverdieping en mijn ouders slapen beneden en wonen daar. Mijn schoonmoeder woont in Engeland en had zichzelf al uitgenodigd om te komen logeren in mijn kraamtijd (zij wou twee weken, ik heb gezegd: 1 week.) En dan ga ik tellen wie ik dus constant op me heen heb ik mijn kraamtijd. Mijn ouders, mijn 3 zusjes, mijn schoonmoeder, de kraamhulp, mijn vriend, de baby en ik. Dat zijn er 10... Nu zijn vriend en baby zeer gewenst en die wil ik in die tijd ook graag om me heen hebben. Mijn ouders leiden hun eigen leven en blijven ook gewoon werken in mijn kraamtijd (mijn moeder heeft dan ook een druk congres en wil een paar weken na de bevalling vrij nemen om mij dan te helpen ivm mijn gezondheid). Mijn vader werkt doordeweeks in het buitenland en zal hier dus alleen in het weekend zijn. Mijn zusjes zijn erg enthousiast, maar daar heb ik goede afspraken mee kunnen maken. Namelijk dat niemand zich zomaar in onze slaapkamer, de baby's slaapkamer of onze huiskamer begeeft zonder dit eerst even te vragen. Dit hebben we dus met onze 'medebewoners' afgesproken en dat vinden ze allemaal goed en respecteren het ook dat ik graag wil rusten dan (vinden ze logisch ook). Maar nu mijn schoonmoeder... Die heeft heel duidelijk te kennen gegeven dat ze alle tijd die ze hier heeft, door wil brengen met haar zoon en kleinzoon! Ik mag best af en toe melk komen leveren denk ik... Nou, daar heb ik dus geen zin in. Dus ook met haar hebben we geprobeerd af te spreken dat zij zich, net als mijn familie, aan de afspraken houdt. Ik vind het namelijk echt veel te druk om zoveel mensen om mij en de baby heen te hebben. Natuurlijk mogen ze de baby komen vasthouden, kroelen en bewonderen, maar niet heel de dag! Omdat ik weet hoe mijn schoonmoeder is, kan ik daar nu al heel zenuwachtig van worden. Het wordt geheid ruzie in mijn kraamtijd. Maar omdat ik dus al zoveel mensen om me heen heb, hebben we besloten dat het de eerste week alleen voor de naaste familie is. Mijn lieve oma mag ook komen natuurlijk, de andere liever niet. Aangezien zij erg negatieve opmerkingen heeft geuit over mijn zwangerschap (wie zich brandt moet op de blaren zitten en dat nadat we ons eerste kind zijn verloren en deze baby dus meer dan gewenst is en zij doet alsof hij een blaar is, wat een ******). Vrienden, andere familie, kennissen, collega's etc. mogen later bellen om een afspraak te maken of we geven eventueel een kraamfeest daar zijn we nog niet uit. Maar die eerste week (weken) zijn gewoon voor ons en als iemand daar last van heeft: jammer voor hen.
Ik heb toch ook niet gezegd dat ik 't van jou onbeschoft vind? Ik heb gezegd dat ik het tegenover mijn ouders en schoonouders onbeschoft zou vinden. Ik weet toch niet hoe jouw band met je ouders/schoonouders is!
@ Minke Ik voel me helemaal niet aangesproken hoor Maakte gewoon de opmerking in het algemeen wat er nu zo onbeschoft is? Na mijn mening heeft dat absoluut niks te maken met de band tussen je ouders/schoonouders.
weet je wat ik zo mooi vind dat meestal de mensen die je (bijna) nooit ziet of hoort als eerste aan de wieg willen staan. Die vlieger gaat hier echt niet op. Van mijn mannetjes familie zijn er een paar die regelmatig vragen hoe het gaat etc. deze mensen mogen van mij best de 1e week komen maar de rest.... lekker wachten ik vind het best! gelukkig denkt mannetje er ook zo over. Hebben het er gister nog even over gehad n.a.v. dit topic en het volgende afgesproken: - direct na de bevalling belt hij zijn beste vriend, deze mag direct naar het ziekenhuis komen (mijn beste vriendin is bij de bevalling dus die hoeven we niet te bellen ) - als de kleine eenmaal aangekleed e.d. is belt hij mijn vader en zijn ouders verder maak ik een standaar sms die hij dan alleen hoeft aan te passen met tijd enzo zodat hij deze naar vrienden/familie kan sturen - indien we snachts bevallen en de volgende morgen naar huis mogen kunnen onze ouders evt zorgen dat ze bij ons thuis zijn dan, ze hoeven niet naar het ziekenhuis te komen. als we moeten blijven mogen ze natuurlijk wel naar het ziekenhuis komen (na een uurtje of 3) - hetzelfde geldt eigenlijk voor overdag bevallen, als we snel naar huis mogen komen de (s)ouders naar ons thuis en moeten we blijven mogen ze langskomen (na een uurtje of 3) - oma zullen we de volgende dag op (laten) halen - verdere "goede" vrienden zijn ook een dag later welkom - "overige" familie, vrienden en kennissen mogen bellen en dan plannen we een datum/ tijdstip in voor alle zwangere: verder vind ik dat iedereen voor zichzelf moet bekijken wat zij fijn vind/lijkt bespreek dit met je mannetje en zijn jullie het er samen over eens dan doen jullie het lekker op die manier. Heeft iemand er problemen mee... jammer dan!
de schoonouders bellen we gelijk als het geboren is en moeten ze zelf maar kijken wanneer ze willen komen (want ze beleven de zwangerschap ook goed mee) maar mijn ouders (waar we zelf nauwer contact mee hebben) die zijn gelijk welkom ! maar de rest van de familie ( schoonzussen ) de dag erna en de rest van de vrienden en familie een paar dagen erna..! niet gelijk iedereen over de vloer..
Mocht ik weer zwanger raken dan zijn de schoonouders hier de eerste paar dagen niet welkom. Bij mijn vorige bevalling (heel heftig) heb ik de eerste dagen in het ziekenhuis alleen maar plat kunnen liggen. Mijn vriend heeft hun toen gebeld direct na de geboorte en gezegd dat ze wel langs mochten komen met zijn tweetjes en maar heel even, omdat het nog lang niet goed ging met mij en het anders helemaal te vermoeiend zou zijn. Ik had net een paar uur daarvoor nog een bloedtransfusie gehad na de keizersnede. Nog geen half uur later staan ze met 8 man rond mijn bed en ook nog beledigd als we daar iets van zeggen. Na een uur zijn ze pas weer weggegaan. Ook wilde ze niet de kamer uit toen ik Jesper wilde aanleggen, vonden ze maar raar, maar ik kende sommigen van hun bijna niet, die had ik maar 1 of 2 keer gezien. Dus als gevolg, mocht ik weer zwanger raken dan hebben ze het aan zichzelf te danken dat ze niet eerder mogen komen. Ik moet eerlijk zeggen dat het verder ook niet zo soepel loopt, maar ja, het zijn wel de opa en oma. Gelukkig denkt mijn vriend hier precies hetzelfde over. Mijn ouders mogen direct komen. Dit kunnen ze als oneerlijk beschouwen, maar de band die mijn vriend en ik met mijn ouders hebben valt niet te vergelijken met de band die we met zijn ouders hebben.
8 man? hebben ze die opgetrommeld ofzo? wat een onzin helemaal omdat je mannetje had aangegeven dat ze SAMEN EVEN mochten komen sommige mensen denken echt alleen maar aan zichzelf ik wil trouwens ook niet dat er "pottekijkers" zijn als ik BV ga geven hoor, opzouten allemaal! ben er al zo onzeker over en dan helemaal als ze allemaal staan te kijken.