Afkolven colostrum

Discussie in 'Kraamtijd' gestart door julia79, 12 jul 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. julia79

julia79 Lid

4 feb 2014
    41
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi Dames,

Ik ben momenteel 22 weken zwanger van onze tweede dochter. Bij onze eerste was ik overtuigd van het feit dat ik borstvoeding zou en moeten geven :)
    Helaas is dit niet gelukt, ik had nauwelijks productie en zelfs dmv cluserkolven ging mijn productie nauwelijks omhoog. Uiteindelijk in overleg met lactatiekundige besloten om te stoppen en over te gaan op de fles. De eerste drie weken waren voor mij daarom niet prettig, ik heb dit als heel stressvol ervaren.
    Na overleg met mijn man en verloskundige nu besloten om geen borstvoeding te geven, ik wil gewoon genieten en niet gestressed zijn! ;)
    Toch begint het te kriebelen en zou ik graag de eerste dagen mijn dochter borstvoeding mee willen geven maar dan zonder gehannes aan de borst. Ik dacht er zelf aan om te kolven en dan via fles te geven. Op deze manier krijgt ze toch colostrum binnen. Heeft iemand hier ervaring mee?

Ik ben dus op zoek naar ervaringen, geen oordeel...:p Ik weet dat borstvoeding het beste is maar in mijn geval is het beter voor flesvoeding te gaan.

dank alvast! groetjes!

2. MamavanJordy

MamavanJordy Fanatiek lid

14 aug 2006
    4.408
    0
    36
    Kraamverzorgende
    Helmond
    Ten eerste wat vervelend dat je borstvoeding bij je eerste niet het gewenste resultaat had. En wat goed dat je nu info aan het verzamelen bent.

Het wil overigens niet zeggen dat de borstvoeding dit keer niet goed kan gaan als je gewoon je baby borstvoeding aan de borst geeft.

Was er een oorzaak waardoor het de eerste keer niet is gelukt?
    Te weinig melk zei je, maar was daar een oorzaak voor?
    Infuus gehad, kindje te misselijk om te drinken, geen 8-12 voedingen gehaald de eerste tijd, te korte tongriem, lipbandje, vlakke of ingestonken tepels en tepelhoed enz.

Je zou je moeten afvragen of je het vaak kolven zou willen opstarten om dan na een paar dagen (tenminste zo begrijp ik het dat je dat wilt) weer af te moeten bouwen want het is toch gestimuleerd.

Als dit echt is wat je wil zou je een professionele huurkolf moeten huren en dan het liefst dubbel kolven.

Hou er rekening mee dat het kan zijn dat je de eerste paar dagen nog niks kunt kolven, kolven moet je ook leren en een kolf stimuleert minder dan dat een baby dat rechtstreeks aan de borst kan. Daarintegen kan je met de hand vaak beter de eerste druppels eruit halen en geven, dus kolven met de hand. Dan blijft de colostrum ook niet aan het flesje plakken en je kan het opvangen op een theelepel of in een cupje.

Je moet rekenen dat je 8-12 voedingen moet kolven, dus zeg maar dat je om de 2 a 3 uur aan het kolven bent ook s'nachts.

Ik zou dit ook bespreken met een lactatiekundige zodat je evt een plan van aanpak kunt maken.

En geef het ook door bij je verloskundige en bij de intake van de kraamzorg als dit echt is wat je wilt.

3. Boekje

Boekje Lid

15 mrt 2016
    93
    4
    8
    NULL
    NULL
    Alles wat mamavanjordy zegt inderdaad. .. ik zou echt met een lactatiekundige gaan praten, misschien een andere dan de vorige keer? En kijk goed of ze ibclc of iblcl of zoiets is, dan is ze aangesloten bij de vakvereniging (en dus zeker goed opgeleid) veel succes!

4. podiki25

podiki25 Fanatiek lid

18 mei 2012
    3.897
    124
    63
    Tandheelkunde
    Barcelona
    Ik heb het gedaan met de tweede. En eerlijk gezegd raad ik het je niet aan. Het is echt dubbel werk en zeker even stressvol want je zit toch nog met de vraag of baby genoeg binnen heeft etc. Als je het echt maar voor een korte tijd wil doen, zou ik er niet aan beginnen. Ik heb dat fulltime kolven een maand volgehouden, toen lukte het niet meer en kwam er geen melk meer uit. Maar ik vond het heel erg stressvol omdat ik eerst moest kolven en dan nog het flesje geven. En de eerste dagen om dat colostrum op te vangen is ook niet niets, dat zijn een paar druppeltjes inderdaad en dat ging echt niet.

5. Uuz

Uuz VIP lid

8 dec 2014
    6.241
    818
    113
    Paar druppels is genoeg hoor :)
    Ik heb heel lang gekolfd. (Dl weigerde na een paar maanden de borst en ik had veel melk). Het kost inderdaad wel veel tijd, maar ik had op zich een handig systeem en het kolven was ook even een rustmomentje (ik huurde een grote kolf keek er een serie bij). We deden het een beetje samen hier: mijn partner kookte 's avonds alles uit, en gaf vaak de fles.

6. Ocean83

Ocean83 Bekend lid

13 mei 2015
    731
    82
    28
    Ik heb het colostrum gekolfd de eerste dag, omdat mijn zoontje alleen maar sliep en niet wilde drinken. Het was een hoop gedoe, maar ook weer niet zo'n drama hoor. Het gaat inderdaad om druppels ipv flesjes. Ik kolfde met de hand en ving de druppels op met een spuitje om het daarmee vervolgens aan mijn zoontje te geven. Na een paar dagen komt de melk in en zal je makkelijker kunnen kolven en het in een flesje geven, maar dan is het geen colostrum meer.
    Houd er rekening mee dat je wel de borstvoeding op gang brengt zo en je stuwing kunt krijgen. Dus als je klaar bent, gewoon rustig weer afbouwen.

7. ZaZaM

ZaZaM Fanatiek lid

22 jan 2015
    1.694
    38
    48
    Vrouw
    Utrecht
    Ik heb het ook gekolfd (uiteindelijk alles full time gekolfd tot enkele weken geleden). Ik zou als ik jou was een kolf huren van de thuiszorgwinkel (Medela Symphony). Die is echt super goed en trekt hopelijk al je colostrum eruit ;). Als je het toch maar voor een paar dagen wilt doen, vallen de kosten mee.
    Ik zou het gewoon proberen als ik jou was! Zo een ramp vond ik het niet hoor, het is gewoon zoals het is...... Ik keek er inderdaad ook gewoon steeds een serie bij (lang leve Netflix haha). Het is inderdaad wat dubbelop, maar je man kan dan ook gewoon het flesje geven. Maar wie weet komt er wel makkelijk melk uit deze keer en kan je kindje wel aan de borst.. Vooral doen waar jij je goed bij voelt. Succes!

8. ER14

ER14 Fanatiek lid

17 apr 2013
    3.127
    2
    0
    Ik ben ook van plan te gaan kolven. Bij onze zoon heb ik direct flesvoeding gegeven. Een vriendin van mij, is om medische reden met 37 weken al begonnen met kolven zodat ze een voorraadje zou hebben na de geboorte. De medela borstkolf deed helaas niet zo veel voor haar, de Libento James zweert ze bij. Ze kolft nu nog altijd en het gaat hartstikke goed. En om nou te zeggen dat ze er veel tijd aan kwijt is.. nee.
    In overleg met de vk en een lactatiekundige hoop ik het op dezelfde manier te gaan proberen. Elke druppel is mooi meegenomen.

9. debq

debq Fanatiek lid

10 mrt 2010
    3.797
    761
    113
    Misschien is het goed om voor jezelf duidelijk te hebben waarom je de eerste dagen het colostrum wil kolven. Er wordt natuurlijk gezegd dat het het beste is voor je kindje, maar het is niet zaligmakend.
    Bij ons in de familie komen veel allergieën voor. Om die reden heeft mijn zusje de eerste weken gekloft voor haar zoontje. Ik heb alleen maar flesvoeding gegeven. Mijn dochter heeft geen allergieën, mijn neefje heeft erg veel exczeem en verschillende allergieën en loopt daarvoor nog steeds bij een kinderarts (hij is 5,5 jaar). Wat ik hiermee wil zeggen, bedenk je dat je het jezelf niet bepaald makkelijk maakt en het echt geen garantie geeft dat je 'voldoende' afweerstoffen meegeeft aan je kindje.

10. Elsss

Elsss Fanatiek lid

26 jul 2013
    2.023
    3.257
    113
    Je kan natuurlijk ook overwegen om je kindje de eerste dagen gewoon aan te leggen en zodra jij ook maar enige twijfel hebt, om dan te starten met flesvoeding. Lijkt me een stuk minder omslachtig dan kolven eerlijk gezegd....

11. Leni88

Leni88 Bekend lid

16 sep 2014
    807
    422
    63
    Vrouw
    Ik vond het kolven van colostrum geen probleem (vooral vanwege de ks, beter dan een baby op je buik te hebben liggen:))
    Mijn zoon was prematuur (mss vind je meer info in het prematurenforum?) dus ik moest wel kolven. Hier ook een electrische kolf van Medela gehuurd. Waren echt maar 2 ml ofzo per keer die ik met een spuitje moest geven, maar volgens het zh echt de moeite waard omdat er zoveel in zit voor je kleintje. Ook al stop je daarna, het is altijd mooi meegenomen voor je kleintje als straks al het verkouden kraambezoek met hem/haar wil knuffelen;)
    Als je teveel last van stuwing zou krijgen zodra je wilt stoppen, kun je een recept krijgen voor een middeltje dat de melkproductie heel snel laat afnemen.

12. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.806
    5.941
    113
    Vrouw
    Dat "middeltje"is enorme troep voor je lijf, dat je niet zomaar krijgt.
    Is ook niet iets dat je zou moeten willen.
    Stuwing is pijnlijk en vervelend,maar het hoort er bij, of je nu wel of niet
    zelf gaat voeden. Het lijf doet wat het nu eenmaal doet, het is een logisch vervolg
    op zwangerschap en bevalling.

13. Ster27

Ster27 Fanatiek lid

14 jan 2010
    2.905
    254
    83
    Bij mij kwam de borstvoeding ook moeizaam op gang. Bij de oudste lukte het totaal niet om te kolven, er kwam gewoon niets, kostte veel tijd en werkte frustrerend. Bij de jongste kon ik live voeden en dit ging een stuk beter. Een goede lactatiekundige heeft overigens ook wonderen gedaan. Mijn ervaring is dat het kolven meer stress gaf dan het live voeden.

Deel Deze Pagina