hey dames mijn verloskundigen zij vandaag dat ze over drie weken bloed gaan prikken op me vinger? krijgt iedereen dat en waar voor is het eigelijk. ben het helemaal vergeten te vragen liefs shirley
zwangerschapsuiker. ze kunnen zo het suikergehalte in je bloed bepalen. krijg je alleen 1 vingerprik? of de ontbijttest? dan prikken ze 1 keer gewoon en 2 keer met anderhalf uur tussenpauze in je vinger nadat je gegeten hebt.
HB (ijzer) en soms ook suiker als dit nodig is. Dit heeft ze bij mij niet gedaan want heb geen klachten of suiker in de familie Volgens mij doen ze het (HB test) bij iedereen zo rond week 30.
Ik weet niet of iedereen het krijgt, maar meestal wordt de vingerprik gebruikt om te kijken naar je HB waarde dan wel je bloedsuikers.
ik meen dat er rond de 24 weken standaart gekeken wordt. of anders als er aanwijzingen zijn om te twijfelen.
Overigens doen ze die vinger voor het ijzer alleen bij de Vk, want het wijkt met je vinger wel af van met een gewone prik in je arm.
en per uitzondering -als je erg slecht te prikken bent of bij baby's - doen ze het in het ziekenhuis ook. In principe kunnen ze gewoon 2 buisjes bloed uit je vinger halen, duurt even vandaar dat ze meer liever niet doen...
bij mij hebben ze het met 28-29 weken gedaan: er moest bloed afgenomen worden (deed de VK zelf gewoon) ivm. resus-negatief bloed van mijzelf. ze hebben toen een drup bloed genomen (uit mijn arm/ader) en daarmee het Hb getest. heb daarna ook die resus-antiD prik gehad in mijn bil. niks van gevoeld! suiker hebben ze bij mij eerder al getest, en moest daarvoor bij de bloedprik even ene buisje bloed laten trekken. was ook zo gepiept, en uitslagen waren gelukkig allemala prima. volgens mij is het allemaal heel standaard; krijgt iedere zwangere die testjes. ik vind het alleen maar goed dat ze je zo optimaal in de gaten houden. zie het als iets positiefs.
ja het is idd goed dat ze je zo goedt in de gaten houden vindt het niet eng of zo hoor maar was gewoon benieuwd waar het voor was en of iedereen het kreeg
Heb em net vanmorgen gehad...is gewoon voor HB hoor... En toevallig is die van mij een beetje laag. Zit net op de grens van wel of geen tabletten, dus mag het nu gaan doen met floradix en roosvicee ferro. En een brief met allerlei adviezen.