Ik zou het zelf nooit doen zo'n lijstje. Staat in mijn ogen een beetje materialistisch. Mensen komen voor je kindje. Nemen meestal een cadeautje mee, maar dat is in mijn ogen niet het doel van een kraamvisite. Maar natuurlijk is het wel leuk om leuke cadeautjes te krijgen. Mijn oplossing is: Mijn hele zwangerschap scanderen wat mijn smaak is, haha. Als ze ons babykamertje straks zien is het denk ik ook wel duidelijk dat we erg van retro spulletjes enzo houden. En als mensen dat niet oppikken? Jammer dan, vind het hardstikke lief dat ze de moeite nemen om iets speciaals uit te zoeken en op bezoek te komen.
Persoonlijk zou ik het denk ik ook niet op het kaartje zetten. Maar het lijkt me wel wat op zo'n lijstje op internet te zetten (en dat aan een paar strategische personen te vertellen). Als mensen dan bellen naar jou of naar de opa's en oma's, dan horen ze het vanzelf wel. En dan denken ze waarschijnlijk; hàndig. Terwijl het misschien hebberig overkomt als het al op het kaartje staat. Zo'n kaartje doe je trouwens ook (tenminste; zou ik wel doen) in het fotoalbum van je kindje. Kijkt ie daar over 20 jaar nog een sop terug, staat daar nog zo'n internetadres dat al lang niet meer bestaat.
De bedoeling was ook niet om het erop te zetten, maar een apart briefje/kaartje erbij te stoppen Inmiddels heb ik al wat alternatieven gelezen, en heb nu een site gemaakt waar straks de foto's op komen van de kleine, aan de zijkant op de site staat een link naar ons lijstje, en dan ga ik denk ik bij het kaartje een extra kaartje doen met de site-url waar mensen de foto's kunnen bekijken. En zo zien ze hopelijk ook het lijstje staan. Verder heb ik met vriend overlegd en gezegd, als mensen aan hem of mij vragen wat we willen hebben, dat hij dan doorverwijst naar ons lijstje op internet.
Ik begrijp je wel hoor, ik zit zelf met dit dilemma.. ik vind ook iets leuk of helemaal niet. Ik vind het zo zonde als ik dingen krijg die ik niet leuk/mooi/functioneel vind. Dingen die ik niet leuk vind, ga ik toch op een gegeven moment weggooien of wegdoen. Voel me er dan gewoon rot over. Ik wil mensen niet kwetsen en dan doe ik maar alsof ik iets leuk vind. En over smaak.. van mijn moeder verwacht ik wel dat ze mijn smaak kent en met mijn babyshower had ze allemaal dingen gekocht die ik vreselijk vond.. ik vond het zo erg, ik schaamde me omdat ik zo teleurgesteld was, aan de andere kant vond ik het ook kwetsend, zullen misschien wel de hormonen zijn, maar was echt een beetje verdrietig. Ik wilde het zo graag leuk vinden, omdat ik het van mijn moeder had gekregen. Mijn punt eigenlijk ik voel me er echt rot over als ik iets krijg wat ik niet leuk vind, omdat ik dus niet ondankbaar wil zijn, maar niet goed weet wat ik ermee moet. Ik denk dus dat ik op de uitnodiging voor onze kraamborrel, cadeautips erbij zet. Ik denk dat het dan een win-win situatie is voor beide partijen.. gever en ontvanger blij! Liefs Huismus
Ik zou iets pas aan de zak van Max geven, als het gedragen is, ook al vind ik het niet het allerleukste. Dat het in België normaal is.... tja. Mijn zus woont in Brazilië, armoede, ik zou ze daar de vraag eens moeten neerleggen voor een lijstje met wensen voor een baby... de ogen van de mensen zouden eruit rollen. Dat is Brazilië, daar heb je niets aan, net zo min als dat ik niets aan België heb, omdat we nu eenmaal hier wonen. Ik veroordeel absoluut en ik ontken dat ook niet. Ik vind het belachelijk als ik een lijstje, een link of een rijmpje op een geboortekaartje zou vinden. Ik kan gewoon niet geloven dat mensen zoiets echt doen... Dat vind ik echt de hebberigheid van onze maatschappij... daar kun je het mee eens zijn of niet. Ik pretendeer ook niet dat ik gelijk heb, ik heb het over mijn waarheid.
Nou Djoels, dan kleed jij je kindje toch gewoon in de kleertjes die je krijgt en misschien wel afschuwelijk vind. Ik doe dat niet, want dat vind ik niet fijn. En ik vind het juist erg egoistisch van mensen die kadootjes geven die ze zelf zo fantastisch en leuk vinden en wat echt hun smaak is, zonder te kijken of degene waar het voor is, het wel zo leuk vind. Want dat gebeurt heel veel bij kraamkadootjes. Zij vinden het dan zo leuk om bijv. velourse boxpakjes met voetjes er aan te geven in spuuglelijke kleuren, wat je kind dan aan kan midden in de zomer of wat duidelijk voor een meisje is terwijl je een jongen hebt gekregen. Nee daar wordt ik niet blij van. En ik kan dan ook niet net doen alsof ik het dan zo'n mooi kado vind.
Wat een goed idee van die site, lijkt me een hele goede oplossing voor je probleem.. Waar heb je die site gemaakt (of ga je hem maken)?
Je kunt heel veel sites maken (google maar eens op beebie site ofzo) maar ik heb hem zelf bij weblog gemaakt, omdat ik dan de hele pagina aankan passen (ben nogal van het photoshoppen en grafische vormgeven, vind ik erg leuk, ik heb nu de site zo aangepast dat de envelop van het geb. kaartje er in terug komt) Ja iemand hier had het ook zo gedaan en ik vind dat idd het beste alternatief, men kan foto's bekijken en zo is er wel een lijstje, maar geheel vrijblijvend of ze erop kijken of niet.
Persoonlijk zou ik nooit zo'n lijstje aan maken ofzo... het komt dan over als dat je ervan uit gaat dat je iets gaat krijgen. Ik heb ook een uitgesproken smaak en heb ook veel spullen gekregen die ik niet mooi vond, maar was wel heel dankbaar dat die mensen dat speciaal voor mijn uitgezocht hebben. Heb er nadien een vriendin die het wat 'minder' heeft heel gelukkig mee gemaakt. Ik ben het ook eigenlijk met Djoels eens... maar ja dat is onze mening. Ik zou het in elk geval nooit doen.
Ja zeg dat is toch vanzelfsprekend moet dat er echt bij staan? Dat zou helemaal wat zijn als ze zonder kadootje niet welkom zijn hihi
In Belgie legt gewoon (bijna) iedereen een geboortelijst in een winkel. Supper handig en je krijgt elk cadeau maar 1x en ook in de kleuren en het merk dat je zelf wil. Mss waait dit nog wel over naar Nederland...