Waar kijken jullie naar bij het aanmelden van kraamzorg? Waar letten jullie op? En wat vinden jullie belangrijk?
Een oud collega heeft er gewerkt en de vk rade onze kraamzorg aan. Verder vind ik een goede website ook erg belangrijk met genoeg informatie.
Ik vind in deze tijd is een goede website wel een must. Ik vind het belangrijk dat er veel informatie op staat, het een nette website is waar werk aan is besteed, het idd duidelijk is en foto's vind ik ook altijd wel prettig. Als hun werkwijze er op staat vind ik ook belangrijk. Zo kon ik naar de vlk in ons dorp maar die had een hele ouderwetse website, al jaren niks meer aan gedaan. Zegt natuurlijk niks over haar kwaliteiten maar in combinatie met slechte verhalen ben ik verder gaan zoeken. Toen kwam ik bij een andere praktijk en die hebben een hele prettige duidelijke website met extra informatie. Duidelijk met zorg gemaakt. Hierdoor heb ik weinig vragen over hun werkwijze en andere dingen zoals wanneer er voorlichtingsavonden zijn. Als een verkoopwebsite er goedkoop uitziet ga ik er niks kopen, dus beetje vergelijkbaar met zorgaanbieders.
Ik werk voor een grote kraamzorgorganisatie en wat ik een visitekaartje van de organisatie vind is: Goede scholing van de kraamverzorgenden (bijv. Ingeschreven bij kenniscentrum kraamzorg), zodat je professionele zorg gaat krijgen van een goed (bij)geschoolde kv. Ook vind ik het belangrijk dat de organisatie de benodigde ctificaten heeft (HKZ en borstvoedingscertificaat). Een leuke facebookpagina en mooie website laat vaak ook zien dat een organisatie met de tijd meegaat.
Ik wilde een grote organisatie met goede recensies, verder nergens naar gekeken. Bij de intake aangegeven dat ik geen roker wilde of iemand die dieren niet leuk vind.
Vraag aan de verloskundige met wie ze fijn en constructief samenwerken! Verloskundigen zien veel organisaties en ze zijn niet over allemaal te spreken merk ik.
Vaak staan op de sites van de ziektenkostenverzekeraars beoordelingen van verschillende organisaties. Idd ook een aanrader om eens te bekijken!
Ik had keuze uit 2 organisaties. Eerst heb ik gekeken of ze een contract hadden met mijn zorgverzekeraar. Toen hun visie en werkwijze vergeleken. Uiteindelijk gekozen voor de organisatie die 'garandeerde' dat je je volledige aantal uren krijgt en 1 vaste kraamhulp. Mooie bijkomstigheid dat die een lactatiekundige in dienst hadden.
Wat ik ook, naast bovenstaande, heb meegenomen dat de kraamzorg werkzaam is in het ziekenhuis waar ik wil bevallen. Mocht ik dan gelijk naar huis kunnen dan kan in de meeste gevallen de kraamverzorgster die de bevalling begeleid ook de kraamweek verzorgen. En dat ze 24 uurs opstart hulp hebben. Stel ik beval thuis om 1 uur in de nacht, ze alsnog iemand sturen om ons op weg te helpen. Die factoren vind ik ook erg belangrijk. Qua persoon weet je toch niet wat je krijgt..
We hebben gekeken welke een contract had met de zorgverzekeraar verder of je 1 of meerdere mensen over de vloer krijgt.wij hebben uiteindelijk gekozen voor een kleine organisatie.
Ik heb ervaringen aan collega's gevraagd. Meerdere waren heel enthousiast over 1 kraamzorgorganisatie en daar heb ik voor gekozen. Dat was overigens niet dezelfde als ze bij de verloskundige aanraadden. Mijn vriend en ik zijn het er echter over eens dat, mochten we besluiten te gaan voor een 2e kindje, we voorkeur uitspreken voor de kraamhulp die we nu hadden. Ze was echt super!
Ik heb gekozen voor particuliere kraamzorg, omdat je dan wél weet wie er bij je in huis komt kramen. Je maakt dan ook afspraken met de kraamverzorgende zelf tijdens de intake en niet met een bureau. Ideaal!
Ik heb een stapel folders van verschillende organisaties gekregen van de vk. Er bleven al gauw 2 organisaties over omdat ik 1 vaste kraamhulp wilde. Toen ben ik naar de website van de organisaties gaan kijken. En daar was het bij eentje heel karig en de andere had zelfs een aparte pagina voor papa's in spe. Ik heb uiteindelijk gekozen voor de organisatie die zich ook gedeeltelijk op de papa in spe richt. En ik moet zeggen dat ik het erg prettig vond. Dan kon ml lekker de kleine verzorgen en dan kon ik nog even bij komen van alles. En op de avond kon ml mij leren wat hij die dag van de kraamzorg had geleerd (als een echte trotse papa)
Ik ben momenteel zwanger van de derde en heb bij de vorige kraamweken gebruik gemaakt van pantein (nu welkom). Die garanderen 1 kv. Nou mooi niet dus. Bij mijn eerste bevalling had ik er toch echt twee. Met de eerste heel tevreden, de tweede was prima. Maar die eerste werkte eigenlijk niet bij pantein, maar werd wel gevraagd als iedereen al ingezet was. Bij de tweede hadden we toch een roker, ondanks ons verzoek. Nu op de site van mijn verzekering vele aanbieders gevonden. Bovenaan qua recensie staat kraamzorg 1op1. Iemand hier ervaring mee? Daarbij heb je een intake met je kv ipv met een intakedame. Dat lijkt me wel prettig. Ze werken met zzp'ers die op jouw aanvraag reageren.
Het belangrijkste punt voor mij was: - Garantie voor 1 kraamverzorgster (ook als je een 9e en 10e dag zou krijgen) En ik vond het fijn dat ze onze hond zou uitlaten. Als het moest zouden ze zelfs naar de winkel gaan (als dat lopend te doen was), maar dat hoefde hier niet. Ik ga deze keer weer vragen om dezelfde kraamverzorgster, wat een fijn mens was dat.
Let bij dit soort organisaties wel op hoe ze handelen als jij bijv overtijd gaat en degene die ze na jouw kraamperiode heeft "aangenomen" te vroeg bevalt. Vaak krijgt de 1 dan zorg in de ochtend en de ander in de middag. Je moet je kv dan dus delen. Niet echt prettig, lijkt me.
Ik heb heel bewust gekozen voor een ZZP'er en geen kraambureau waar ik maar moet afwachten wie er gaat komen en of dat dan 1 en dezelfde persoon gaat zijn. Ik wil graag weten waar ik aan toe ben. Mijn ZZP'er doet maar ongeveer 1 bevalling per maand, dus de kans is heel groot dat ze bij mijn bevalling aanwezig is. Ook wilde ik graag een oudere vrouw met ervaring. Ik zag bij veel bureau's waar meisjes van 24 werken (ik ben zelf 24). Dat geeft me toch geen goed gevoel. Iemand die zelf net komt kijken en dan misschien alleen maar theorie uit boeken voor komt lezen en mijn gezin moet draaien? (misschien iets te bevooroordeeld....) Maar iemand met veel ervaring lijkt mij toch wel heel prettig, aangezien het mijn eerste wordt. Verder vind ik het belangrijk dat mijn kraamverzorgster achter thuisbevallingen staat en ervaring heeft met onderwater bevallingen. Ik heb al bovenstaande gevonden in mijn kraamhulp. Echt helemaal super. Ze is zelfs bij 10 weken al kennis komen maken. Komt 8 weken voor de uitgerekende datum weer. Ook kan ik ten alle tijden bellen of appen als ik vragen heb. En als kers op de taart: ik mag haar bellen vanaf de weeën, zodat ze me komt ondersteunen als een soort doula. Ik heb hier een heel fijn gevoel bij
Eigenlijk op advies van de vk voor deze organisatie gekozen. Veder hoorden ik om mij heen dat deze organisatie goed beviel. En het is mij de vorige keer prima bevallen dus hopelijk deze keer weer (met een beetje geluk krijg ik dezelfde kraam )