Na 6 mnd een voorkeurkant ontwikkelen, wat nu?

Discussion in 'Baby en dreumes' started by kh82, Jan 23, 2014.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. kh82

kh82 Bekend lid

Oct 15, 2012
    569
    0
    16
    Ons meisje is nu ruim 6 maanden oud en begint een voorkeurskant te ontwikkelen. Volgens het CB is dit erg laat, ze zag nu toch wel een beetje afvlakking van 1 kant, maar tips kregen we niet.

Tijdens het slapen kijkt ze altijd dezelfde kant op, met het spelen echter de andere kant. Ze slaapt echter veel meer dan ze speelt, dus ze ligt langer op haar rechterkant. Nu speelt ze ook veel op haar buik sinds ze het rollen ontdekt heeft. Ook bij het voeden kijkt ze naar de andere kant.

Kotom; die voorkeurskant is echt alleen bij het slapen, maar ze slaapt voor haar leeftijd nog erg veel overdag.
    Wat kan ik hier tegen doen?
    Ik heb zelf al:
    - haar bed gedraaid
    - iets aan de andere kant neergelegd/ gehangen om naar te kijken/ luisteren
    - tijdens haar slaap het hoofdje draaien (maar 5 min later draait ze weer terug).

Wat kan ik nog meer doen, iemand nog tips. De eerste maanden ging prefect en het zou zonde zijn als ze haar koppie nu nog ontzettend 'plat' maakt aan 1 kant als het te voorkomen is...

We zijn zelf al bij een osteopaat geweest, maar die kon daar niks tegen doen bij onze dochter

2. nicole18

nicole18 Fanatiek lid

Nov 20, 2013
    4,614
    1,155
    113
    misschien haar omdraaien in bed, dat ze met haar hoofd bij haar voeten eind ligt zeg maar.
    misschien wil ze graag in het licht kijken of juist niet...
    en anders op haar zij leggen in zo'n kussen of op de buik?

verder heb je zelf al goed actie ondernomen!

3. kh82

kh82 Bekend lid

Oct 15, 2012
    569
    0
    16
    Haar omgedraaid heb ik al gedaan...
    Ik ben alle hoeken gehad (dus niet alleen 1800 graden gedraaid, maar ook 90 en 270 graden). Ook al kijkt ze dan de andere kant op, ze blijft haar voorkeurskant kijken.

Ik heb zelfs het bedje tegen de donkeren muur (geen licht te zien ;) ) gezet in de hoop dat ze dan naar het raam/ deur ging kijken...
    Maar nee hoor, dan toch naar de donkere muur (voorkeurskant) :(

Zo'n kussen heb ik thuis, ik snap het principe maar niet hoe ik haar daarin leg. Ligt ze dan op t armpje, of doe je dat armpje de lucht in (naast 't hoofd)?

Hoe zit dat dan als ze toch draait, dan komt ze niet terug??

4. M89

M89 Bekend lid

Jan 12, 2013
    683
    20
    18
    Bij ons heeft zo'n zijligkussen heel goed geholpen, maar die mag je geloof ik niet meer gebruiken als je kindje al rolt?

Misschien dat je zo'n kussen wel voor overdag zou kunnen gebruiken als je er bij bent om haar te laten wennen aan het wisselen van kant (dus niet de hele tijd één kant op laten liggen).

Het klinkt alsof je het nu overdag probeert te compenseren door haar constant de andere kant op te laten kijken, maar ik denk dat het juist belangrijk is om de afwisseling met haar te oefenen zodat ze daar aan went en 's nachts misschien automatisch ook gaat afwisselen.

Dus als je met haar speelt haar speeltjes laten volgen allebei de kanten op etc. en veel op de buik liggen schijnt ook goed te zijn.

Van de fysiotherapeut kregen wij nog deze oefening: haar op haar zij op je schoot leggen met de rug tegen jouw buik en dan tegen haar praten / zingen o.i.d. zodat ze omhoog gaat kijken naar jou (en dit dan naar allebei de kanten oefenen).

Hoop voor je dat het overgaat! Ons zoontje had direct een voorkeurshouding en hoewel het nu veel beter gaat is de afplatting nog wel te zien helaas.

5. M89

M89 Bekend lid

Jan 12, 2013
    683
    20
    18
    Armpje wel naast haar (dus niet omhoog) maar niet helemaal op het schoudertje leggen maar iets naar achter gekeerd (beetje lastig uit te leggen zo hoop dat het duidelijk is)

Dit dus eigenlijk: https://www.google.nl/search?q=delta+baby&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=9jjhUsbFFemS1AWimYGADQ&ved=0CAcQ_AUoAQ&biw=1280&bih=654#facrc=_&imgdii=_&imgrc=EE8Ivjzn0ob3kM%253A%3Bsng0BisKnq8y2M%3Bhttp%253A%252F%252Fwww.zwangerschapspagina.nl%252Fattachments%252Fslapen%252F265238d1344278535-zijslaapkussen-baby-sleep-delta-baby-2-x-delta-baby-baby-sleep.jpg%3Bhttp%253A%252F%252Fwww.zwangerschapspagina.nl%252Fslapen%252F376908-zijslaapkussen-baby-sleep-delta-baby-2-x.html%3B340%3B340

6. proudmommy2013

proudmommy2013 Niet meer actief

Ik zou een fysiotherapeut voor kids bellen. Ze komen vaak langs en kunnen nog meer tips geven.

Het is lastig om op deze leeftijd het slapen op de andere kant te bevorderen en zoals je al zei, ze slapen meer dan spelen.

7. kh82

kh82 Bekend lid

Oct 15, 2012
    569
    0
    16
    Bedankt voor de tips...

Ik zou idd die ene oefening die je omschreef van op schoot kunnen proberen. En we zijn er overdag niet heel bewust mee bezig om die andere kant te stimuleren, sterker nog we doen beide kanten omdat ze echt training nodig had aan 1 arm (gebroken sleutelbeentje) en dan ook de andere arm wel aandacht geven.

Het vreemde was dat er in het begin ook geen 'probleem' was maar dat dat denk ik met zo'n 5 maanden kwam dat ze naar dezelfde kant keek bij het slapen.

Zou een fysio nog effect hebben als de osteopaat al aangeeft dat er weinig is en dat dit waarschijnlijk gewoon het prettigst ligt?
    Net zoals wij vaak ook een slaapvoorkeur hebben.

8. proudmommy2013

proudmommy2013 Niet meer actief

Voor scheefheid van het hoofdje te meten zou ik fysio inschakelen dan weet je of het nodig is om evt verder te gaan
    Mss is helmpje nodig

Share This Page