Hoi allemaal misschien kunnen jullie mij helpen. Ik moet binnenkort geopereerd worden. Na deze operatie mag ik 2 weken niet tillen en dingen als fietsen en autorijden. Mijn man heeft hier zorgverlof voor aangevraagd aangezien mijn kinderen hun zorg ook nodig hebben. Die ik niet kan geven. Nu zegd de werkgever van mijn man dat zorg verlof hier niet voor Is maar voor terminaal zieken. Klopt dit of heeft mijn man wel recht op zorg verlof?
Hij heeft wél recht op zorgverlof. Ik ben begin april geopereerd en mijn man is toen ook 2 weken thuis geweest. Hij heeft recht op kortdurend zorgverlof, langdurig zorgverlof is zover ik weet voor terminaal zieken. 'Voor wie kunt u zorgverlof opnemen? U kunt kortdurend en langdurend zorgverlof krijgen voor mensen uit uw omgeving die ziek of hulpbehoevend zijn. Het gaat om: kinderen, partner, ouders, grootouders, kleinkinderen, broers en zussen (tweedegraads bloedverwanten);' 'Wanneer kortdurend zorgverlof Als u een zieke in uw naaste omgeving wilt verzorgen, heeft u recht op kortdurend zorgverlof. Voorwaarde is dat de zieke verzorging nodig heeft en dat u de enige bent die dit kan geven. Voor iemand die bijvoorbeeld in het ziekenhuis ligt, kunt u geen kortdurend zorgverlof opnemen. Kortdurend zorgverlof melden bij werkgever U meldt het verlof zo spoedig mogelijk bij uw werkgever. Uw werkgever kan u achteraf vragen om bewijs dat het verlof nodig was. U kunt bijvoorbeeld een doktersrekening laten zien. Of een afspraakbevestiging voor een onderzoek in het ziekenhuis.' Werkgever mag zorgverlof in principe niet weigeren Uw werkgever mag kortdurend en langdurend zorgverlof alleen weigeren als het bedrijf daardoor in ernstige problemen komt. Om die reden mag uw werkgever uw kortdurend verlof nog tegenhouden nadat u het bij hem heeft gemeld. Maar bent u al met kortdurend verlof, dan mag uw werkgever dit niet meer stopzetten. https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/zorgverlof/vraag-en-antwoord/zorgverlof-aanvragen
Nee hoor, je hebt echt niet alleen recht op zorgverlof bij terminale zieken: www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/zorgverlof Maar of hij zorgverlof op kan nemen voor het verzorgen van de kinderen betwijfel ik. Volgens mij is het eerder bedoeld om jóu te kunnen verzorgen maar dat weet ik niet zeker.
De wet is hierop onlangs aangepast. Zorgverlof was eerst voor levensbedreigende ziekten, maar dat is nu veel ruimer geworden. Kortdurend zorgverlof mag niet geweigerd worden door de werkgever, tenzij deze anders failliet gaat...
Ik mag 10 zorgverlofdagen opnemen voor mijn vriend, in een jaar. Misschien is dit in het contract opgenomen?
Toen ik 2 jaar terug werd geopereerd mocht mijn man gewoon zorgverlof opnemen, dus vertel die werkgever maar snel hoe de regels écht zijn. Het moet natuurlijk in overleg, maar zo eronderuit komen, nee..
Wat ShaddiXXX zegt klopt helemaal! Maar het gaat dus om de zorg voor JOU: Hij heeft geen recht op verlof, om de kinderen te verzorgen. Alleen om jou te verzorgen. Als je alleen niet kunt fietsen/autorijden en tillen en dat soort dingen, dan hoeft hij daar geen vrij voor te nemen. Dat jij de kinderen niet kunt verzorgen, staat daar los van. Jullie hebben kinderopvang nodig. Dit kun je op meerdere manieren doen. Kinderen naar de opvang, opvang aan huis (bijvoorbeeld door een familielid), of je man neemt vakantiedagen op (die overigens ook geweigerd kunnen worden). Sorry...
Ik heb zelf natuurlijk ook mijn zorg nodig. Bedoel ik krijg niet voor niets 4 weken spuiten faxapine mee en sowieso de eerste paar dagen zal ik weinig kunnen. Als ik geen achterwacht heb word ik niet geopereerd heeft de chirurg gezegd. Opvang voor de kinderen Is er verder nier. We hebben geen familie die dat kan doen. Of een kinderdag verblijf etc dat hebben we allemaal niet de enige die voor mij en de kinderen kan zorgen Is mijn man verder heb ik niemand. Vakantie dagen heeft mijn niet meer.
Als hij geen vrij krijgt en hun dus in hun recht staan dan moet ik de operatie afzeggen en wachten tot het medisch uit de klauwen loopt en het spoed word. Zodat mijn man wel vrij krijgt
Ik denk dat het ook wel een beetje ligt aan de instelling van de werkgever van je man. Vier jaar geleden heeft mijn vriend een hartinfarct gehad, hij droeg/draagt de zorg voor twee kleine kinderen en geen (nabije) achtervang. Ondanks dat mijn vriend werd verzorgd in het ZH, kreeg ik van mijn werkgever wel zorgverlof om voor mijn kinderen te kunnen zorgen. Aansluitend heb ik ouderschapsverlof opgenomen voor de duur van zes weken, omdat mijn partner nog eens 3-4 weken naar een revalidatiecentrum moest. Dus nogmaals met de werkgever in overleg treden over de noodzaak van het zorgverlof. En in het laatste geval zou je man onbetaald verlof cq ouderschapsverlof kunnen opnemen. Alleen kost dit je zelf geld.
Je man kan toch gewoon zorgverlof aanvragen om voor jou te zorgen? De kinderen hoeven toch niet genoemd te worden? Jou zorg staat op de 1e plaats, daarnaast doet hij de kinderen.
Zo zou ik het ook doen, alleen is dat minder makkelijk te verkopen als haar man het al eerder op de kinderen gegooid heeft. Voor de eerste paar dagen zal dat ook zeker zo zijn! Daar kan je man het ook zeker op gooien! Hij staat dan in zijn volste recht! (Zie dan wel de opmerking van ShaddiXXX over bewijs. Als zijn werkgever moeilijk blijft doen, vraag dan de chirurg om een briefje). Hoezo hebben jullie geen kinderdagverblijf? Kan ik me niet voorstellen. zelfs op Schiermonnikoog hebben ze een kinderdagverblijf. Er is bijna nergens meer een wachtlijst, dus je kunt zo terecht. Dat is een non-argument voor zijn werkgever. Vakantiedagen kun je vaak bijkopen. Niet altijd, maar vaak wel. De werkgever kan dus zeggen: Had je je vakantiedagen maar niet op moeten maken. Overigens vind ik het wel apart dat je 4 weken vakantie al hebt opgemaakt in de eerste 4 maanden van het jaar.... Hoe ga je dat doen in de zomer en met kerst? Oh en begrijp me niet verkeerd: Ik probeer je niet onderuit te halen, maar wat ik nu roep, dat kan je werkgever ook roepen. Dus dan weet je vast wat voor tegenargumenten je kunt verwachten en kun je je vast indekken.
Ik denk dat haar man zijn vakantiedagen al heeft aangevraagd, dus ook voor de zomer en evt. kerst. Ik heb nu nog 1 dag over maar heb alles al ingedeeld voor dit jaar
Ik plan ook vooruit, maar als ik door omstandigheden NU ineens een handjevol vrije dagen nodig heb, dan gaat dat maar ten koste van wat ik eerder bedacht (en aangevraagd) had. Beetje raar als je koste wat koste je geplande vakantie laat staan wanneer de nood aan de man is.
Dat zorgverlof alleen voor terminaal zieken is is idd onzin. De kink in de kabel zit hem er denk ik bij jullie, dat je zorg voor de kinderen nodig hebt. En daarvoor heeft hij volgens mij geen recht op zorgverlof. De opvang (even cru gezegd) is jullie probleem. Heeft hij alle vrije dagen voor 2016 al opgenomen dan? Want die zal hij idd op moeten nemen hiervoor.
Vrijdagen kunnen niet gekocht worden. Hij krijgt 21 vrije dagen per jaar. Als hij een week vrij wil dan moet hij 7 dagen inleveren dit ivm zijn werkdagen een vrije dag kost hem 12 vakantie uren. Ik ben al een hele poos ziek geweest waardior mijn man zijn dagen al heeft opgemaakt. Hij heeft zijn werkgever dus al meerdere keren gematst door zijn vrije dagen op te maken ipv zorg verlof op te nemen terwijl ik niets meer kon niet eens meer praten door de morfine Ik ben sinds kort werkloos en mag dus geen gebruik meer maken van een kinderdagverblijf. Was het maar zo. Dan hadden die de kinderen op kunnen halen en naar huis kunnen Brengen. De zomer vakantie hebben we opgezegt en kerst werkt hij gewoon net als met koningsdag Hemelvaart pasen Pinksteren nieuwjaarsdag. Als er nog een oplossing was had ik die best wel willen gebruiken maar er Is geen oplossing verder. Dan moet ik de operatie uitstellen tot het wel spoed word.
Maargoed hij mag dicht dan weet ik voldoende en ga ik de boel afzeggen voorlopig. Tot er een oplossing is.