Ik snap wel dat je vriendin een lijstje heeft. Tegenwoordig komen ze met zoveel dingen aan die je al hebt. Wij hebben bijvoorbeeld ook duidelijkheid aangegeven bij de verjaardag van ons kindje dat we een lijstje hebben Is toch zonde dat er iets word gegeven en vervolgens niks mee gedaan word en in de weg staat
Tuurlijk heb ik bedankt gezegd, en tuurlijk heb ik gevraagd of ik ze om mocht ruilen. Maar de meeste knuffels bleken ironisch genoeg knuffels te zijn die zijzelf ooit eens kregen als kraamcadeau en daar hadden ze dus geen bonnetje van. Dus ja, dan geef ik de lelijkste maar aan de hond, heeft er tenminste iemand nog plezier aan. Snappen mensen dan niet dat dit met hun cadeau gebeurd als ze iets kopen om te kopen, snel een nutteloos prulletje meenemen zodat ze niet met lege handen staan (want lege handen is zo not done?). Het verhuist dan van gezin naar gezin waar het uiteindelijk uit z'n lijden wordt verlost als hondenvoer. Dat is misschien niet de meest nette reactie maar wel realiteit. Ik snap mensen echt niet die denken snel-snel een prulletje te moeten meenemen waar niemand iets aan heeft. Helemaal eens met mamameer, het bezoek op zich is een cadeau, je hoeft echt niets mee te nemen (en al helemaal geen nutteloze prullaria). Wil je wel iets geven, geef niet hersenloos een knuffel of zoveelste rompertje maat 50. Bewaren
JIJ vind die knuffels lelijk. mijn dochter kreeg ook een spuuglelijke roze poes met een kitscherig kroontje van een collega..maar vooralsnog ligt ie al zes jaar helemaal voor versleten geknuffeld bij mijn dochter in bed. vind jouw manier van overkomen heel neerbuigend, sorry dat ik het zeg.
Hier in België wordt de geboortelijst inderdaad meegestuurd met het geboortekaartje. Meestal staat de winkel vermeld waar de lijst aangemaakt is. Ikzelf maak ook nooit een geboortelijst omdat ik dan het gevoel krijg tegen de mensen te zeggen wat ze MOETEN kopen. Ik ben al blij als ze gewoon op bezoek komen. Zelf maak ik altijd een pampertaart als ik op kraambezoek ga. Vroeger legde ik daar dan een tutterketting, speeltje enz.. op, maar tegenwoordig zet ik er verzorgingsproducten van Galenco op. Juist omdat ik weet dat de ouders al genoeg kleertjes en knuffels gaan krijgen. Ik geef liever dingen waarvan ik weet dat ze sowieso goed gebruikt kunnen worden en ik krijg altijd leuke reacties op mijn pampertaarten.
Denk om je bloeddruk ! Ik vind dat een ieder een lijstje mag maken. Maar niet vanuit kan gaan dat er naar wordt geluisterd. Ik heb ook veel 'rommel' gekregen. Bijna niets was mijn smaak maar ik ben wel dankbaar en heb daarmee wel andere kindjes en ouders blij kunnen maken. In Nederland is een lijstje niet gebruikelijk. Ik durf niet om spullen te vragen. Als iemand aan mij vraagt wat ik leuk zou vinden voor de baby is het iets anders.
Het lijstje is vrijblijvend. Er staan ook dingen op van een paar euro's, dus voor elk budget is er iets mogelijk. Maar daar gaat het niet om, wil je niets van het lijstje kopen, prima. Wil je liever houten speelgoed geven of een leuke hydrofiel, absoluut prima. Wil je liever niets geven maar gewoon gezellig op kraamvisite komen, ook absoluut prima. Mijn punt is dat sommige mensen wat meer moeten nadenken over wat ze geven. Weten ze het niet goed, dan is er het lijstje als richtlijn of anders gewoon niets. Even goede vrienden, het bezoek op zich is het cadeau. Bewaren
Ik heb niet alle reacties gelezen. Bij ons (omgeving Gooi) is het niet gebruikelijk om een verlanglijstje te geven. Wij hadden er wel 1, maar dat gaf ik alleen als mensen er om vroegen. Daarnaast geef ik zelf ook wel eens cadeau's door. Ik heb echt heel veel gehad bij de geboorte van onze dochter en sommige dingen kreeg ik dubbel of vond ik zelf niet handig/mooi. De reden waarom ik niet voor iedereen apart een cadeautje koop is omdat wij gewoon het geld er niet voor hebben. En ja, ik wil wel graag langs komen en ja ik wil graag een cadeautje meenemen, maar niet iedereen heeft daar altijd het geld voor. Persoonlijk snap ik niet helemaal waarom mensen daar niet aan denken? Ik snap dat het frustrerend is als je dingen krijgt die je niet gebruikt, maar ik vind het eerlijk gezegd ook een beetje ondankbaar. Je wil dus alleen maar dat de mensen langskomen omdat ze een cadeau wat JIJ wil meenemen?
Misschien willen mensen niet iets van het lijstje kopen omdat je dan precies weet wat ze uitgegeven hebben? Heb hier vaker gelezen dat er daarom liever geen geld/cadeaubon wordt gegeven, dus misschien hebben ze dat bij een lijstje ook.. Ik zou wel proberen iets van het lijstje te kopen, al zou ik me misschien ook een beetje verplicht voelen, dat ik iets moet kopen. Snap de reacties van beide kanten wel.
Ik snap de reactie van beide kanten ook wel. Maar ik denk dat je vriendin het een beetje naast haar neer moet leggen. Je kunt je er kwaad om maken maar volgens mij is dit gewoon een beetje hoe het gaat. Niet te lang boos zijn over de nutteloze cadeautjes... En waarderen wie er op bezoek zijn geweest en welke dingen ze heeft gekregen die wel tof zijn. Adem in...adem uit.
Cadeaus hoor je niet te vragen vind ik. Als iemand vraagt wat je wensen zijn kan je het lijstje als suggestie geven. Maar niet het lijstje zien als eisen lijst - dit vind ik echt asociaal.
Sorry, maar kun jij zien hoeveel iemand heeft nagedacht voor ze een cadeau kochten? Nee. Misschien kopen ze wel iets wat hun eigen kinderen fantastisch vinden en waarvan ze hopen dat het bij jou (of die van je vriendin, wat was het nou?) kindje ook een succes wordt. En ja, dat kan een afzichtelijke knuffel zijn. Ik zag laatst een lijst met tips van Prénatal voorbijkomen, daar stond Sophie de Giraf op als geweeeldig cadeau. Ik vind Sophie de Giraf een stom ding (en om in stijl te blijven, dat lijkt ook best op een hondenspeeltje ). Dat neemt alleen niet weg dat, als ik dat van iemand zou krijgen, diegene heeft gedacht dat ze iets leuks kocht voor mijn kind. Neemt ook niet weg dat mijn kind daar op baby-leeftijd niks mee kan, maar dat na een paar maanden blijkt dat ze Sophie wel helemaal fantastisch vindt. Ik geloof echt niet dat iemand die zo belangrijk voor je is om hem/haar op kraamvisite uit te nodigen, de winkel ingaat en denkt 'Ha, is dat even een lelijke knuffel, die ga ik meenemen!'. Ik ga ervan uit dat iedereen naar de winkel gaat en denkt 'Ach, kijk die knuffel nou, die neem ik voor haar mee!'. Wij kregen ook de zoveelste knuffel van m'n schoonmoeder. Die hebben we in een la gestopt, omdat onze dochter te klein was voor knuffels en hij qua stijl niet als decoratie op het kamertje paste. Onze dochter trekt inmiddels overal alle laatjes open en kwam dus laatst met die knuffel aan gelopen. Ze speelt er geen hele dagen mee, maar ze vindt hem wel leuk. Was dat dus tóch een prima cadeau, ook al vonden wij het in eerste instantie niet geweldig.
Maar het gaat niet om het prulletje. Het gaat om het feit dat mensen tijd vrijmaken om naar jouw baby te komen kijken. Mensen die misschien helemaal niks hebben met baby's of geen zin hebben om over baby's te praten en na een half uur er weer uitgezet te worden door de kraamverzorgster. En wee je gebeente als je langer blijft dan de door de kraamvrouw bedachte tijd. De horror. Dan hou je daar weer geen rekening mee. Ze nemen iets mee omdat mensen zeuren als je met lege handen aankomt. Ze nemen iets mee omdat mensen met lijstjes op de proppen komen waardoor het lijkt alsof je iets mee MOET nemen. en sommige hebben geen verstand van baby's en denken dat een crème maar saai en en dat een knuffel leuker is. En dat jij die knuffel gruwelijk vindt wil niet zeggen dat je kind dat later ook vind of hebben papa's en mama's toevallig dezelfde smaak als hun kinderen 2 jaar later? als je het hebt over prulletjes dan klinkt het alsof het wel om het cadeau gaat. Al zouden ze een wc-rol meenemen, dan geeft er toch nog niks? Waarom moeten ouders dingen krijgen waar ze wat aan hebben? Zij willen graag een kindje en als ze spullen willen voor dat kindje moeten ze het zelf halen. De rest wat je krijgt is mooi meegenomen en een extraatje. Maar daar ga je niet zelf om vragen vind ik.
Wat ik me afvraag. De vriendin van ts wordt er op aangekeken maar is dit de gedachte ook van de vriendin van ts of ziet ts dut gebeuren bij haar vriendin en vond ze dit zelf gewoon irritant? Ts de manier waarop je het brengt komt wat ondankbaar en hard over. Ik heb eerder ook wel begrepen dat het gewoonlijk is in België om een lijstje mee te sturen. Hier in Nederland niet dus dat is al anders. Dat iemand een lijstje heeft vind ik trouwens helemaal prima. Handig zelfs. Vaak vraag ik wel even wat ze vragen maar soms kies ik zelf ook wat uit. Dan probeer ik me in te leven in hun en hoop dat ik wat leuks uit heb gezocht. Ik vermeld er ook altijd bij dat ze eerlijk mogen zijn als ze het niks vinden of er niks mee kunnen. Ruilen we het gewoon. Maar ik kies wel altijd iets uit met moeite. Ik pak niet lukraak wat uit de schappen. Dus als ik er dan achter zou komen dat mijn cadeau als hondenspeelgoed wordt gebruikt zou ik not amused zijn. Hier kiest vooral de jongste ook soms knuffels uit dat ik denk: moet het? Maar daar loopt ze dan wel vrolijk mee. Ik neem aan dat familie en vrienden iets uitzoeken omdat ze denken dat je er wat aan hebt.
- Je weet helemaal niet of mensen 'snel een prulletje meenemen' Dat maak jij er van. - Als het bezoek op zich een cadeau is, en ze niets mee hoeven nemen... waar maak je je dan in godsnaam zo druk over? En om het dan 'hersenloos' te noemen... Op mij komt het allemaal ontzettend neerbuigend en ondankbaar over. Ik zeg niet dat je zo bent, maar dat is wel de indruk die ik nu van je krijg. Is vast niet de bedoeling lijkt me.....
Tja.. Ik vind eigenlijk dat je blij moet zijn met wat je krijgt.. Bij goede vrienden en familie vraag ik vaak of er iets is wat ze graag hebben willen.. Bij mijn schoonzus hebben we bij de eerste heel veel verzorginsproducten en luiers gegeven. Ze zaten er krapjes bij en kleertjes krijg je meestal toch al wel genoeg. Ik heb bij allebei mijn kinderen kleding ed gehad waarvan ik denk uhm niet bepaald mijn smaak of iets wat ik gewoon lelijk vind. Maar het komt uit een goed hart vanuit de gever dus ik maak me er dan niet druk om dat ik het niet mooi vind. Zonde van het geld van de gever? Ja dat wel maar uiteindelijk geef ik alles weer weg aan gezinnen die het nodig zijn dus kan zomaar dat zij het wel prachtig vinden
Mijn vriendin heeft nog last van de hormonen, en ik laat me een beetje meeslepen denk ik Ik kan me helemaal vinden in haar frustraties, ik had ze namelijk ook in mijn kraamperiode. Het is wel fijn om het even te kunnen ventileren hier.
Nu ik het zo teruglees komt het inderdaad erg ongezouten over, maar ik ben zo blij dat ik even mijn gal heb kunnen spuwen! Misschien nog wat last van verlate kraamtranen