Kraamcadeau's...

Discussion in 'De lounge' started by Kristientje, Aug 23, 2016.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Saz667

Saz667 Fanatiek lid

Nov 24, 2008
    4,841
    177
    63
    Ik zou het juist fijn vinden als mensen een lijstje zouden geven. Toen mijn zus een baby kreeg heb ik haar gevraagd wat ze nog nodig had of graag wilde hebben. Wasbare billendoekjes had ik zelf nooit bedacht, maar dat was het beste en meest gebruikte kraamcadeau die ze hebben gehad. Hebben zelf ook best veel meuk gekregen, vooral kleertjes en knuffels, maar ook speelgoed (3+) wat na een kleine maand al kapot was (toen ze oud genoeg waren om er mee te spelen).

2. jojo85

jojo85 Fanatiek lid

Oct 14, 2012
    1,160
    497
    83
    Ik gebruik voor de kinderen wel lijstjes en zet daar bewust ook kadootjes van een paar euro op. Wij kennen veel mensen die zo'n lijstje heel handig vinden. Vooral de mensen die zelf niet in de jonge kinderen zitten. Vermeld ook gewoon met link en prijs, anders moeten anderen nog steeds erg zoeken. Dit is dus in mij ogen absoluut geen verplichting en ik vind de dingen die mensen zelf halen ook heel leuk. Fijn als mensen zelf leuke dingen bedenken, maar eerlijk gezegd koop ik zelf ook meestal iets van het lijstje als ik naar de verjaardag van een kindje ga.
    Ik merkte bij de kraamkadoos trouwens dat juist al die knuffel later nog flink populair werden. Eigenlijk wordt altijd met alles goed gespeeld.
    Wat ik wel gek vind is dat mensen dingen doorgeven die ze zelf echt verschrikkelijk vinden. Ik snap best dat een paar iets minder leuke knuffel doorgegeven worden door mensen met klein budget, maar dingen die je echt onhandig of lelijk vind? Dat zou ik niet doen.

3. podiki25

podiki25 Fanatiek lid

May 18, 2012
    3,897
    124
    63
    Tandheelkunde
    Barcelona
    Er is volgens mij een groot verschil tussen bepaalde lijstjes.
    Wij hebben voor beide kinderen ook een lijstje gemaakt. Maar daar stonden cadeau's op van alle prijsklassen (van hoeslakens voor het ledikant waar je er 2 voor een tientje kan kopen tot een wipper). Met dát grote verschil dat er gewoon een wipper stond, eender welk merk, eender welk model, of het nu met lichtjes en trilstand komt of niet. Maakte niet uit. Net hetzelfde met alle andere spullen: we vroegen gewoon onderlakens, een winterslaapzak, een wipper, een boxmobiel (eender welke), een campingbedje, een zonnetentje, een pak luiers maatje 2, een clip met koordje voor speentjes, kleurrijke speentjes, een mama dagboek, een boxspeeltje (om te hangen), een verschoontafel met badje, etc.
    Dus iedereen kon echt kiezen hoe duur het werd en welke soort ze willen cadeau geven. De duurdere cadeau's waren voor onze familie (die er blij mee waren dat ze ons iets groots en nuttigs konden geven) en de kleinere voor vrienden (die blij waren dat ze een lijst hadden maar toch nog zelf konden kiezen welk merk etc. )

Zo doen we het ook bij verjaardagen. De mensen vragen me meestal wat onze zoon/dochter graag zou hebben en ik antwoord: een trein, een auto, een puzzel, iets van de paw patrol of een tractor (was de lijst van de laatste verjaardag).
    Maar ik ga niet zeggen: "Hij wil graag Toet Toet Auto's of de trein van Thomas en zijn vrienden of Chase van de Paw Patrol etc. Dat is inderdaad niet leuk dan.

TS, ik zou ook geen verzorgingsproducten kopen om op kraambezoek te gaan. Ik zou misschien 1 tube shampoo kopen en dan nog iets anders. Het moeten wél cadeautjes zijn voor de baby en als het iemand is die ik goed ken (familie of goede vrienden) liefst nog blijvende cadeautjes, iets waarvan je later als je samen foto's aan het bekijken bent kan zeggen: "Kijk, en dat xxxxx heb je van je tante Podiki gekregen".

4. littlemunchkin

littlemunchkin Fanatiek lid

May 12, 2015
    1,811
    1,004
    113
    Ik zou lijstjes best wel meer ingeburgerd zien hier in Nederland, dan heb je een idee van wat ze graag zouden willen ontvangen! Vind je dan iets anders waarvan je denkt dat ze het helemaal geweldig zullen vinden dan prima, maar heb je in ieder geval suggesties zonder dat je een pas bevallen vrouw en een kersverse vader met dat soort denkwerk hoeft lastig te vallen.(Daar zat ik namelijk helemaal niet op te wachten, was me veel te veel denkwerk in die eerste paar chaotische en vermoeide weken. En die vraag kregen we regelmatig. We hebben overigens vooral hele leuke dingen gekregen, eigenlijk maar 1 ding die ik minder leuk vond omdat het echt totaal onze smaak niet was. Dus weinig last gehad van de taferelen die hier eerder in het topic genoemd werden)

5. Liekj

Liekj Niet meer actief

Ik geef ook liever iets waar mensen iets aan hebben ook al is dat dan een verzorgingsproduct. Ik heb zelf weleda spullen gekregen en ben er heel blij mee..

Daarom geef ik vaak een cadeaubon dan kunnen ouders zelf kiezen wat ze kopen.. of dat nou kleertjes zijn of luiers daar kan ik me echt niet druk om maken.

Daarnaast vind ik een lijstje hebben helemaal niet egoïstisch of ondankbaar, al de dingen die je krijgt waar je niks mee kunt is ook zonde van het geld dat het bezoek er aan uitgeeft.

6. Lottel

Lottel Fanatiek lid

Jan 3, 2010
    1,188
    116
    63
    brabant
    De beste oplossing, gewoon als je belt voor een afspraak even vragen,of er iets wat ze nog nodig hebben of dat ze iets nog graag zouden willen hebben.
    Werkt hier prima! ;)

7. Lief of Stoer

Lief of Stoer VIP lid

Apr 25, 2011
    6,028
    2,894
    113
    't Gezellige Brabant
    Dat vindt ik dus ook. Ik vind het veel ondankbaarder als je gekregen spullen vervolgens in de kast verdwijnen omdat je er niets aan hebt en deze dus nooit gebruikt worden. Dan liever een lijstje, hoef je ook niet zo te zoeken.
    Ik gaf bij kleertjes destijds aan welke maat en welk seizoen ik graag had en verder echt wat gerichte dingen gevraagd. Ik heb van het meeste veel plezier gehad en alles is ook echt gebruikt.

8. Indy1986

Indy1986 Niet meer actief

Ik hou van lijstjes!! Voor de verjaardagen van de kinderen maak ik altijd een lijstje, ideaal!
    Wij zijn van plan om ook iets dergelijks op het geboortekaartje van de vierde te zetten. We komen om in de knuffels en speelgoed en bij mijn zoon heb ik heel veel gekregen kleertjes niet eens bij hem aangetrokken, omdat ik het niet mooi vond.
    Kleertjes zijn echt smaak gebonden!

9. SweetPrincess

SweetPrincess Bekend lid

Feb 17, 2015
    601
    43
    28
    NULL
    NULL
    Ik hou ook van lijstjes alleen uiteindelijk koop ik er alles maar zelf van omdat ik dan al iets heb van jah strx krijg ik het niet van mensen en dan is het er daarna niet meer hahaha.

Overgens heb ik idd heel veel kleding gekregen. Vooral rompers... en GROTE rompers!! Zelfs als ze 1 jaar is past ze een hoop nog niet denk ik... dat vind ik dan wel weer jammer... of mooie jurkjes voor hoog zomer terwijl tegen de tijd dat ze het past (maat 9-12 mnd) en hartje winter is... Maar ook leuke leggings en shirtjes voor rond 6 mnd. Hoop vond ik gelukkig ook leuk.
    Wat ik verder leuk vond waren voorleesboeken. Daar heb ik er 2 van gehad valt goed in de smaak.
    Knuffels vielen gelukkig redelijk mee hou ik ook niet zo van want ze heeft genoeg mooie van mij gehad.

De knuffels die we kregen waren ook van de mensen zonder kinderen.

Als je wel een knuffel zou willen geven is het leuk een echte baby knuffel zoals van happy horse met dan de naam van de baby erop geborduurd ofzo. Van die gepersonaliseerde kado's zou ik heel leuk vinden maar heb ik helaas niet gehad.

10. Logan

Logan Niet meer actief

Ik heb een hekel aan lijstjes. Soms weet ik inderdaad niet wat ik moet kopen en dan kies ik voor een cadeaubon. Een lijstje komt altijd een beetje over als 'dit wil ik en iets anders hoef ik niet.' Dit bericht bevestigd dus alleen maar m'n gevoel.
    Voor een derde kindje rompers kopen is misschien niet logisch maar het komt uit een goed hart neem ik aan, anders zouden ze niet op kraamvisite komen.

Nog erger dan een lijstje. Ik denk dat ik dan niet eens meer zou komen.

11. Bubblez

Bubblez Niet meer actief

Waarom is het ondankbaar als je iets niet gebruikt wat je krijgt?

Ik bedoel;
    Je kunt het niet mooi vinden
    Of absoluut onhandig
    Of je staat absoluut niet achter dat product
    Of je kunt heeft er al 10 van.

Moet je iets dan persee gebruiken?

En verder ben ik ook voor lijstjes hoor! Juist om te voorkomen dat je met spul aankomt waar iemand niks mee doet.

12. Emma86

Emma86 VIP lid

Jun 25, 2012
    5,281
    2,231
    113
    Female
    Nederland
    Bij kind nr.3 snap ik zo'n lijstje wel (helemaal bij 3x hetzelfde geslacht). Dan heb je echt alles al wel en heb je liever iets waar je daadwerkelijk nog iets aan hebt. Bezoek wil hoe dan ook iets meebrengen; denk dan ook eens daadwerkelijk aan de ontvanger en niet aan jezelf omdat jij dat ene shirtje of knuffeltje nou zo leuk vindt.

Ken een stel die in een flatje in A'dam woonde en dan kwam de visite met zo'n hele grote Nijntjeknuffel aan. Heel lief maar... ze konden het echt niet kwijt en hebben binnen 2 weken de helft van de gekregen spullen weg moeten doen. Best jammer.

Ik heb zelf nog maar 1 kind maar ik ga bij de volgende echt tegen mensen zeggen: alsjeblieft, geen knuffels meer. Ik kom er nu al in om!
    Als mensen daarom al niet willen komen omdat ze beledigd zijn... nou dan niet hoor.

13. mamabeertje

mamabeertje Fanatiek lid

Sep 9, 2015
    1,618
    349
    83
    Dit inderdaad. Een lijstje met merk, site en prijs erbij vind ik heel anders overkomen als dat er gewoon wordt gevraagd om bijvoorbeeld een wippertje. Zelf geef ik ook aan als bijv mijn dochter jarig is dat een vormenstoof, of iets van een pop of boek op her verlanglijstje staat, maar ik vind het wel bijzonder om echt een specifiek iets te vragen.

Oja bij haar geboorte heb ik alleen gezegd: liever geen knuffels. Maar volgens mij blijft er dan nog genoeg leuks over

14. Lief of Stoer

Lief of Stoer VIP lid

Apr 25, 2011
    6,028
    2,894
    113
    't Gezellige Brabant
    Als gever geef je toch iets met de intentie dat het ook gebruikt word? Daarom vind ik het wel ondankbaar als het vervolgens ongebruikt in de kast verdwijnt.

15. Kusho

Kusho Niet meer actief

En toch... Hoewel een specifiek product wellicht niet zo leuk overkomt, koop je dan wel precies wat de ontvanger zo graag wilde hebben. Wat is daar mis mee? Iemand noemde het voorbeeld van 'een wippertje' op de lijst zetten, en dat het soort wipper dan niet uitmaakt. Ik zou juist liever hebben dat de ontvanger dan aangeeft welke ze in gedachten hebben of in elk geval waaraan de wipper moet voldoen. Geef je er dalijk een waar ze niks aan hebben en dat is ook zonde van het geld.

16. mamabeertje

mamabeertje Fanatiek lid

Sep 9, 2015
    1,618
    349
    83
    Maar als jij graag die wipper wil kopen kun je dat toch nog altijd vragen waar die specifiek aan moet voldoen?

Als ik er echt veel eisen aan zou stellen zou ik het ook niet vragen, maar gewoon zelf kopen.

17. Kusho

Kusho Niet meer actief

Dat is zeker waar. Maar, zeker voor mensen zonder kinderen, als we het over babyspullen hebben, is een wipper een wipper. Waarschijnlijk zich niet realiserend dat er een heleboel verschillende soorten zijn, want daar sta je niet bij stil als je er zelf nooit een hebt hoeven aanschaffen. (Dus ook niet dat je wellicht bepaalde eisen voor zon ding hebt) Als ik kijk naar mezelf. Wij wilden graag een mobiel voor boven de box, maar niet bij stilgestaan dat we dan elke 5 minuten op konden staan om t ding aan te zetten :p die heb ik dus snel verkocht en een automatische met 20 minuten muziek gekocht ;)

En uiteraard kan zelf kopen ook. Maar als er wordt gevraagd wat je wilt hebben, en je geeft iets specifieks aan vind ik dat niet per ze veeleisend oid. Dan heb je er eerder goed over nagedacht en weet ik zeker dat mijn cadeau gewaardeerd en gebruikt wordt. Anders zijn cadeaus niet eens meer nodig, kun je alles net zo goed zelf kopen.

18. Yale

Yale Actief lid

Oct 26, 2011
    292
    2
    18
    Ik heb er absoluut geen probleem mee! Vriendin was de eerste die het deed met haar stief dochters. En ik vind het wel heel handig. Weet ik tenminste dat ze dat echt leuk vinden. Ze wonen niet zo groot en als ze nou vanalles krijgen wat niet gebruikt gaat worden heb je daar het huis mee vol liggen. En soms dan koop ik iets wat op een product lijkt wat op het lijstje staat.

Heb nu voor ons ook een lijstje online gemaakt. En heb al tegen vriend gezegd dat als mensen vragen wat we willen hij oan zeggen dat we het al fijn vinden dat ze komen en als ze iets willen kopen en het niet weten we een lijstje hebben gemaakt. Ter inspiratie.

19. Kristientje

Kristientje Fanatiek lid

Jul 11, 2015
    1,035
    419
    83
    Thuisblijfmama
    Zeeland
    Door mijn frustratie en botte manier van schrijven is mijn punt wat naar de achtergrond verschoven. Begrijpelijk en mijn excuses daarvoor.

Eerst en vooral wil ik even zeggen dat ik in mijn posts vaak genoeg heb aangegeven dat ik het prima vind als mensen met een kleinigheidje langskomen dat niet op een lijstje staat. En de meeste mensen zullen met liefde en zorg iets uitzoeken en dat meebrengen. Vind ik hartstikke lief.

Maar, mijn ervaring is dat sommige mensen (en jammer genoeg nogal veel) uit principe niet op het lijstje willen kijken en dan maar een knuffel meegrissen die ze nog hadden liggen uit de "ongewenste-geschenkendoos" op zolder. Dat geeft mij geen fijn gevoel. En eerlijk, ik had na 20 van zo'n knuffels echt zin om te janken. Geen probleem als je niets van het lijstje wil kiezen, maar kies dan iets anders leuks, als het even kan iets dat we kunnen gebruiken. Al zijn het leuke servetjes om de beschuitjes van te eten. Is prima! Of niets meebrengen, gewoon langskomen! :)

Ik vind het totaal niet inhalig, egoïstisch en ondankbaar als je, zoals mijn vriendin, een lijstje maakt en liever een tube Weleda krijgt in plaats van een rompertje.

20. Mystiek

Mystiek Fanatiek lid

Oct 19, 2013
    2,646
    1,529
    113
    OV
    Haha, een pak servetjes met een strikje erop. :D

Maar ik snap je hoor Kristientje, en ik ben het met je eens. Ik vind het ook een idiote gedachte dat ik een plek in huis zou moeten zoeken om 20 knuffels weg te stouwen om vervolgens zelf naar de winkel te rennen om de dingen van een lijstje te gaan kopen die wel bruikbaar zijn. Wat zegt het over de maatschappij dat mensen dit soort verspilling normaal vinden?

Share This Page