Hi allemaal! Mijn dochter is nu ruim 16 weken, en het is nog steeds af en toe zoooo pittig, zeker met een gezellige peuter die ook wat aandacht verdiend. Ons probleem zit hem in het slapen. We hebben al zoveel geprobeerd (behalve echt laten huilen en dit doorgezet) Iedere keer leggen we L bij de eerste moeheidssignalen in bed. We leggen haar op haar buik, want als ze slaapt wordt ze vaak na 20 minuten wakker op haar rug. Op haar buik slaapt ze beter. Als we haar in bed leggen is ze vaak vrij rustig, maar de onrust bouwt zich op en op. Inmiddels troosten we haar in bed en wiegen we haar billen en we zeggen shhht dat zorgt ervoor dat ze niet extreem gaat huilen. Met dit ritueel zijn we 20 minuten tot een uur bezig. Dan slaapt ze. Ik draag haar veel, maar ook dan is er onrust met het in slaap komen, en slaapt ze alleen maar als ik stevig doorwandel. En in de draagzak doet ze alleen maar korte slaapjes. Hebben jullie nog tips voor me, mijn geduld met slapen begint een beetje op te raken. Ik wil haar best in slaap wiegen, met liefde, maar dan moet het wel gaan werken, of sneller gaan werken. Nog een vraag over spenen of duimen: Speen pakt ze soms en dat geeft haar veel rust,maar ze tuft hem snel weer uit, net alsof ze het niet snapt, en dan is de onrust weer terug. Ze sabbelt ook op haar handen en lijkt haar duim te zoeken, maar dat lukt haar nog niet zo goed. Wanneer gingen jullie kindjes duimen of op latere leeftijd alsnog de speen pakken? Dit zou ons leven een stukje makkelijker maken
Jeetje wat lastig. Wij hebben het geluk met een makkelijke slaper. Maar tot 4.5 maand was het bij ons ook vrij pittig. Ook veel wakker en wat onrustig. Met 4.5 maand zijn wij papflessen gaan geven s avonds. Geen rijstebloem maar echt papfles. Toen stond er op die pakjes 4/6 maanden. Inmiddels zijn ze veranderd naar 6 maanden. Maar wij zijn dus met 4.5 maand begonnen. Nooit ergens last van gehad. Op Dat punt ging het meteen goed. Misschien omdat hij een voller buikje had en langer over die fles deed dus de zuigbehoefte wat minder was. Verder heb ik weinig tips... Hoop voor je dat het snel beter gaat.
Slaapt ze in haar eigen kamertje? Ze heeft volgens mij wat moeite met haarzelf overgeven aan de slaap en het zelf in slaap vallen dus. Het speentje kan dan inderdaad voor een wat veilig gevoel zorgen omdat ze dan lekker wat te sabbelen heeft. Het speentje (goed) vasthouden is soms wat oefenen of verschillende speentjes uitproberen, maar als ze zo klein zijn vallen speentjes er vaak uit tijdens het slapen, dus je probleem is dan nog niet helemaal opgelost. Wat je kunt proberen is een klein knuffeldoekje aan de speen vastmaken waar je een nachtje mee geslapen hebt. Ze heeft dan iets te sabbelen en ze ruikt jou ook. Toen mijn zoontje zo klein was koste het in slaap vallen ook iets tijd. Als zijn speentje uitviel dan begon hij te jammeren (niet huilen) en deed ik zijn speentje er weer in. Dat kon soms een kwartier duren en uiteindelijk sliep hij. Na een tijdje kon hij zijn speentje beter in zijn mond houden en omdat we het meerendeel een wubbanub (speentje met knuffeltje eraan) gebruikt hebben kon hij hem uiteindelijk zelf pakken
Mijn dochter is nu 6 maanden en hier was het ook speen wel of niet. Uiteindelijk heeft ze m niet gepakt. Ze heeft haar duim wel gevonden maar doet er voor t slapen niet veel mee. Ze slaapt ook op haar buik en bij onrust blijken (en zeker op 16 weken) er toch altijd wat krampen vast te zitten. Rechtop houden en heen en weer wiegen was hier de truc. Na 5 min kon ik haar dan wegleggen en dan sliep ze. Met laten huilen los je niets op. Ze gaat er echt niet beter van slapen. Met wat jengelen is niks mis maar op die leeftijd hebben ze zoveel rust en geborgenheid nodig.
Mijn middelste is een fervente duimer, rond een maand of 3 ging hij die zelf bewust zoeken en gebruiken om op te sabbelen. Hij is ook een buikslaper. Mijn jongste is nu 7 weken en zuigtabletten veel op zijn handjes. Ik leg hem overdag op zijn buik te slapen maar dan ven ik steeds in de buurt, hij slaapt in de wagenbak. In de nacht durf ik dat niet, dat doen we pas als hij zelf kan draaien. Hier in de nacht ook meer onrust door het rugslapen, denk ik. Uiteindelijk eindigen de meeste nachten met hem op mijn borst. Ovedag heb ik hem ook veel in de draagdoek of draagzak. Dan slaapt hij ook makkelijker. Hij heeft veel behoefte aan nabijheid/geborgenheid, wat logisch is bij jonge kinderen. Wij doen trouwens niet aan wakker wegleggen om zelf in slaap te vallen. We laten ook niet huilen, ook geen 5 minuten.
Met een maand of 5 kon ze zelf dr speen pakken als hij makkelijk lag, met 7 maanden als hij maar in bed lag, met 8 maanden zo'n fase om dingen uit bed te gooien waar onder dr speen, met 11 maanden mijnenveld rondom bed. Verder had ze twee bedknuffies en een spuugdoekje in beiden handen met ons luchtje er aan en speelden we sinds een maand of 2.5-3 al kiekeboe, dat had twee voordelen als er iets op dr gezicht kwam leerde ze het er op die manier af te halen en niet zien is nog niet weg. Tot op heden nog geen verlatingsangst gehad al hebben we ook de check-in periodes gehad dat op bepaalde toontjes een van ons twee even langs moest komen en dan was t goed. (tenzij de verkeerde ging (papa naar boven bij een mama oproep) maar dat leerden we snel af) Hier mopperde ze zo'n 20-30 minuten voordat ze in slaap viel, ook met uitschieters en drama dagen. We hebben van haar geleerd dat mopperen te laten gaan, als we dat doorbreken met troosten/langskomen gaat dat 1.5 - 2 uur door. T klinkt ook anders dan pijnhuilen of angst gewoon beetje klagerig maar niet dat ene toontje wat binnenkomt, na verloop van tijd kan t toontje wel irritant worden, dat wel. Afgezien droomvoedingen hebben we haar nooit slapend neergelegd, ze snapte t namelijk niet dat ze eerst op mama/papa sliep en dan ineens in een bedje lag en werd dan wel angstig en overstuur, wat we met dr reflux en krampen toch altijd probeerde te voorkomen. Hier hielp een slaapzak ook erg goed, moest ook wel want ze ging t hele bed door en was nogal lomp, legt haar hoofd neer waar ze dr speen vindt ookal is dat onder een deken. En ze voelen je perfect aan, breng je ze met spanning naar bed, dan weet je dat t m niet gaat worden. Het vinden van de rust en overtuiging dat ze toch wel gaan slapen is lastig als je er midden in zit, ik was zelf nog steeds allergisch voor gehuil (eerste 6 weken huilde/gilde ze 15-21 uur lang op een dag) dus vaak bracht mn man dr naar bed. Voedingen waarvan ik wist dat ze echt gesloopt was en daarna zou gaan slapen deed ik zodat ik die overtuiging me ook eigen kon maken. De eerste 10-20 minuten deden we wat zachter om haar de tijd te geven tot rust te komen en de babyfoon ging op stil die periode, als er wat was hoorden we dat toch wel aangezien ze een ongezouten temperament heeft en prima longen om je onmiddelijk de trap op te laten vliegen.
Goeie tip ga ik nog even proberen. Ik had er al wel een tijdje geleden mee geslapen, maar die geur zal wel weggetrokken zijn. Ze slaapt overdag in haar eigen kamertje. Maar ook als ze bij mij in de draagzak slaapt kan ze zich niet overgeven aan de slaap. Ben nu alweer twee uur bezig om haar in slaap te kriigen. Borst lukt niet, bedje niet, wiegen niet, draagzak niet. Het was de bedoeling thuis te werken in haar slaapjes maar dat gaat hem niet worden vrees ik...
Ja ik probeer ook niet te laten huilen, maar inmiddels moet ik regelmatig even weglopen om niet heel gefrustreerd te raken. In de slaapzak slaapt ze ook maar heel kort bij mij. Ze is dan wel gelukkig rustiger dan dat ik haar in bed leg.
En als je haar in de kinderwagen legt en een poosje rijdt, helpt dat? Hier helpt dat ook wel als hij onrustig blijft. Ik ruim ik, al rijdend met de kinderwagen, de vaatwasser uit. Nu vanmorgen ook veel onrust, maar ik moest echt even wat administratie wegwerken als mijn peuter even speelt. Dus met 1 hand aan de administratie, met de andere hand de wagen heen en weer rijden. Hij slaapt trouwens nooit in de wieg overdag, altijd beneden. Ze heeft geen pijn als ze ligt? Oorpijn bijvoorbeeld?
Ja dat gevoel heb ik hier ook. Deze dame is ook temperamentvol. Hier gaat ze eerst lopen mopperen, huilen en vervolgens krijsen. Als ik haar 'gecontroleerd laat huilen ' wat ik uit wanhoop ook heb geprobeerd, dan slaapt ze wel maar wordt ze na 10 minuten nog veel meer overstuur wakker.
Nee denk het niet, want als ze niet moe is het echt het zonnetje in huis Ik ga inderdaad toch eens de wagenbak er weer bij pakken.. Wellicht dat ze daar lekker in slaapt.
Hier was de Dr. Brown One Piece speen een uitkomst (de speen heeft dezelfde vorm als een Dr Brown flessenspeen), al zijn die op het moment wat lastiger te krijgen. Onze dochter pakte ook geen andere fopspenen, maar omdat we toch met de Dr Brown flessen voedden, dachten we het maar gewoon te proberen. Zorgde hier voor heel veel rust/minder eten/minder spugen.
Mijn dochter is 11 weken en is al de helft van haar leven zeer tevreden met haar event fopspeen van Philips (die gekke speen in de vorm van een beertje). Daarvoor spuugde ze alle soorten en maten uit, maar had wel een enorme zuigbehoefte. Volgens mij zijn er echt kindjes die even in slaap moeten huilen. Bij mijn dochter werkt dat niet, maar ik ken een aantal (leuke en lieve) moeders waarbij dat wel heel goed werkt. Ik leg mijn dochter graag een beetje moe, niet te wakker/niet te moe, in bed. En verdwijn uit haar zicht zodra ze tevreden op haar speentje zuigt. Ik lig dan naast haar wiegje in bed, tijdschrift lezen of op mijn telefoon. Vaak moet ik nog een paar x het speentje terug in de mond doen. Meestal lig ik daar 5 tot 10 minuten. En omdat ik me intussen vermaak, voelt het niet zo lang. 20 min wiegen is best lang denk ik? Die extra prikkels kunnen ook juist averechts werken?
Als niets meer werkte haalde ik haar ook weleens uit bed. Even naar beneden, pamper verwisselen en even aanleggen. Als ze dan helemaal kalm was (en nog moeier), ging ik weer maar boven en ging het wel. Geen dag is hetzelfde qua slaapjes, bij veel baby's niet. Laat het los en doe wat op dat moment werkt. Wiegen of juist niet, in de kinderwagenbak, rondrijden..
Ja heb overal gezocht, maar helaas nog niet gevonden. Ze weigert momenteel ook weer de fles, dus als ze die pakt ga ik kijken of ik die speen weer ergens kan krijgen.
Moet ik morgen bij mn werk ff kijken voor die brown's speen? Heb ze gezien bij de etos in rotterdam centrum misschien dat die ze nog heeft.
Ik kan hem alleen nog vinden in combinatie met een speenknuffel Dan wordt het wel gelijk een prijzig iets, al zou ik het ervoor over hebben als ik kijk hoeveel rust het hier heeft gebracht. Al is het natuurlijk nog maar de vraag of jouw kleine hem ook gaat pakken. https://www.ikwordmama.nl/dr-browns-loveys-knuffel-fopspeen.html?source=googlebase&gclid=CjwKCAiA_c7UBRAjEiwApCZi8dNZy1BxOF4pDRdlNE1lJ5SBVynfGBPuct0wvNPY8VvsEOexo9Cx8BoCKEcQAvD_BwE