kraamfeest en losse bezoekjes

Discussie in 'Kraamtijd' gestart door silvana81, 15 nov 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. silvana81

silvana81 Fanatiek lid

12 feb 2007
    2.777
    17
    38
    administratie
    Diemen
    Ik vraag me af hoe dat ging bij jullie die een kraamfeest hebben gegeven.
    Wij denken er over na om een kraamfeest te geven ook omdat we de rust in huis willen houden voor ons dochtertje die niet tegen teveel prikkels kan.
    , en ook omdat we bij de eerste na 6 maanden nog bezoek kregen.
    1x een feest en klaar denk ik dan, maar is dat ook echt zo?
    Zijn er niet mensen die dan alsnog een keer langs willen komen omdat ze de baby vast willen houden?
    Ik ben namelijk niet van plan om de baby rond te laten gaan tijdens het kraamfeest.

En hoe hadden jullie dat op het kaartje gezet?
    Met hoeveel weken hielden jullie een kraamfeest? (ik krijg een keizersnede)
    Hielden jullie het feest thuis of op locatie?

2. Punky16

Punky16 Actief lid

5 jun 2015
    394
    0
    0
    NULL
    NULL
    Wij zijn van plan om ook een kraamfeest te geven ongeveer 6 weken na de bevalling. Het idee isom bij de geboorte kaartjes alvast een uitnodiging te doen.
    Daarnaast hou ik er rekening mee dat goede vrienden en close familie ook heus wel langs zullen komen voor een bezoekje, maar dat zal dan toch een heel stuk minder zijn.

Wij hebben zelf een cafe en zullen daar het kraamfeest houden buiten de openingstijden. Gewoon een hapje en een drankje. De baby in de draagzak of in de kinderwagen, en als het teveel is kan een van ons lekker naar huis gaan, en kunnen de gasten gewoon blijven.

3. list

list Lid

26 nov 2014
    49
    0
    0
    Gastouder
    Wij hadden ons kraamfeest 5 weken na de bevalling. Na de bevalling in de kraamweek alleen naaste familie en beste vrienden op bezoek. Na ongeveer 3 weken nog wat losse visite die niet op het feest konden komen.
    Wij hebben een zaaltje gehuurd, hapjes en drankjes zelf geregeld. Wel bediening ingehuurd, zodat we zelf tijd hadden voor de gasten. De baby heeft de hele tijd heerlijk liggen slapen en is niet rond gegaan. Ze konden hem bekijken in de kinderwagen;)

Op het geboortekaartje stond vermeld,
    Bezoek vinden we fijn,
    maar wel op ons kraamfestijn!
    datum
    tijd
    Dus geen aparte uitnodiging.

4. Amberxx

Amberxx VIP lid

6 nov 2013
    5.019
    5.229
    113
    Ik heb een paar keer een kraamfeest gehad en vond het niet zo'n succes (als gast). Erg druk heel veel mensen. Ik kon mijn cadeau afgeven die kwam op de cadeautafel te liggen (als ouder heb je echt geen tijd om alles open te maken). De baby heel even gezien en de ouders weinig tot niet gesproken. Verder komen alle mensen die echt dichtbij jullie staan (dus je ouders, schoonouders, broers en zussen met aanhang en opa en oma en soms goede vriendinnen) toch wel eerder. Daarnaast komen die ook nog eens op het kraamfeest dus dubbelop.

Ook zag ik dat er op de kraamfeesten grote groepen kwamen (bijvoorbeeld een elftal en collega's). Die zouden anders vaak een paar mensen op kraambezoek komen. Maar omdat het een feest is komt de hele groep.

Bedenk verder dat een 2e kind veel veel mensen toch minder bijzonder is. Er komen vaak veel minder mensen op kraambezoek. Op zo'n feest komen dus meer mensen.

Ik had zelf het gevoel dat de ouders lekker snel en makkelijk van het bezoek af wilden komen door een feest buitenshuis. De echte belangrijke mensen waren immers allang thuis geweest. De rest mocht een cadeau afgeven op een feest. Ik vind het altijd erg leuk om met de ouders bij te kletsen. En even rustig de tijd te hebben. Nu heb ik ze niet eens of heel kort gesproken.

Tot slot hoorde ik van de mensen die het feest hielden dat er ook diverse mensen waren die niet konden op de datum van het feest. Die zijn later alsnog geweest. Dus tja...

Mocht je het toch willen doen dan zou ik het nooit thuis houden. Altijd een locatie afhuren met bediening! Anders ben je nog zelf aan het vliegen. Uitnodigingen op een los vel bij de geboortekaart. En zo kort mogelijk (enkele weken) na de bevalling. Anders komen mensen alsnog bij je thuis.

5. Youtan

Youtan VIP lid

9 jun 2015
    6.495
    4.332
    113
    Vrouw
    Wij hadden het kraamfeest toen ze vier weken was. Ze lag in de box of bij mijn moeder of in de draagdoek. Zeker niet van hand tot hand gegaan. (Terwijl ik niet zo moeilijk ben)
    Familie en echte vrienden waren welkom, de rest verwees ik toch echt door naar het kraamfeest. Mensen die niet konden of alsnog erna wilde komen, mensen die zeg maar anders ook niet op visite komen voor een bakkie, zei ik lachend dat ik daar niet meer aan deed.
    Geen problemen mee gehad.
    Ik vind het top een kraamfeest, maar ik heb dan ook echt een hekel aan kraamvisite, thuis krijgen, maar ook bij anderen.
    Veel mensen stuur ik een kaartje uit beleefdheid, maar dat wil niet zeggen dat ik ze dan ook asn mijn bed wil hebben :)
    Ik lees vaak: ik heb de baby niet eens gezien of de kraamvrouw niet gesproken, tja, begrijp de hint.... (Zou het bij mij dus zijn ;))

6. Dotty

Dotty Fanatiek lid

25 jul 2011
    1.882
    0
    0
    Zuid-Holland
    Ik heb bij mijn zoon 3 losse feestjes gedaan, 1 met de schoonfamilie, 1 met mijn familie en 1 met collega's. Naaste familie, vrienden en familieleden die niet op het feest konden komen zijn los geweest. Uiteindelijk zaten we de eerste 6 weken met heel veel visite en was het daarna klaar.

Nu gaan we het waarschijnlijk iets anders doen. Geen kraamfeesten, maar wel clusteren van visite. De collega's doen we wel in 1 keer samen en verder doen we flink wat visite tegelijk (als we kraamvisite hebben gepland met een tante en een oom en er belt nog meer familie, plannen we die op hetzelfde moment).

7. Panda81

Panda81 Fanatiek lid

13 nov 2008
    3.421
    446
    83
    Limburg
    Dit dus, vond dat ook altijd zo. Heb zelf nooit zo'n feest overwogen. Vind het zo onpersoonlijk. Kregen zelfs een keer een cadeautip erin, een envelopje.

8. MamaenMini

MamaenMini Fanatiek lid

6 dec 2011
    2.649
    76
    48
    Vrouw
    Utrecht
    Hier ook veel kraamfeesten gehad. Vond t saai. Baby lag in de box en niemand mocht er aan zitten ( logisch) en na een uurtje ging de baby naar boven. Verder stonden we dus wat te kletsen maar echt n baby gevoel had ik niet. Ik sprak wel iedereen maar vond t meer n receptie. Zou t dus zelf nooit doen. Liever dan nee zeggen tegen mensen die je niet op kraambezoek wil, collega's allemaal tegelijk zo een beetje.

9. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.185
    16.521
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Ik ben op twee kraamfeesten geweest en vond er geen mallemoer aan.
    Ouders zie of spreek je amper, de baby ligt nog net niet in een vacuüm verpakte luchtbel en inderdaad hele voetbalteams en afdelingen van collega' s staan daar maar een beetje te eten, drinken, eten , drinken .
    Erg saai dus.
    Mocht ik nog een keer een uitnodiging krijgen dan ga ik niet meer.
    Dan gewoon een kaartje en klaar.

10. Killo86

Killo86 Actief lid

28 feb 2012
    173
    0
    0
    Oh dat vind k ook echt niet leuk!
    Zou k ook niet leuk vinden om te krijgen
    Doe dan een kleinigheidje met een kadobon ofzo denk k dan

11. Vrolijkheid

Vrolijkheid Niet meer actief

Nou ook de mensen die bij mij op bezoek kwamen mochten niet zomaar mijn baby vasthouden hoor. Hij was snel overprikkeld dus ik keek wel uit. Had ik er de hele nacht last van ;)

Wij hebben bij het geboorte kaartje een uitnodiging gedaan voor ons kraamfeest toen hij 6 weken was. Hij sliep lekker in de kinderwagen bak en iedereen keek even en toen hij wakker was ben ik met hem bij wat mensen gaan zitten. Verder bij mij in de draagzak. Ik heb met iedereen gepraat en mijn man ook.

Collega's heb ik wel gewoon langs gehad. En directe familie en vrienden natuurlijk. En nog wat mensen die er toen niet waren. Wij hebben het meer gedaan omdat wij een grote familie hebben met ooms en tantes (beide) en waar ik helemaal geen zin in had om elke avond kraamvisite van te hebben maar die absoluut ons kindje wilde zien. En een voetbalteam en grote vriendengroep.

12. fien2808

fien2808 Fanatiek lid

2 dec 2014
    1.180
    28
    48
    Wij doen ook een kraamfeest (hier heet het gewoon babyborrel) 3,5 weken na de uitgerekende datum en ik schat dat er minstens 100 personen zullen aanwezig zijn. Dit is in het restaurant van familie, niet thuis. Ik hoef echt al dat bezoek niet thuis - mijn vriend is nogal een poetsfreak als er bezoek komt. Moet telkens zeggen dat "er wel gewoond wordt hier" en "dat de koning niet komt". Dus als we dat zelfs nog maar 20x moeten doen, gaat dat een heel gedoe worden. Babyborrel dus. Enkel heel dichte familie en vrienden springen waarschijnlijk wel eens vroeger binnen. Graag zelfs :)

Ik lees sommigen hier iets zeggen van "heel vervelend want je praat amper met de ouders". Ik vind dat als aanstaande mama een voordeel: veel (schoon)familieleden moet je uitnodigen "omdat het hoort". Nouja, van mij moet dat niet, maar ik hou de kerk verder gewoon in het midden. Met sommigen van deze mensen die ik amper zie (max. 1x per jaar), kan ik met de beste wil van de wereld geen vol uur een goed gesprek aanhouden, wat dus wel moet wanneer ze bij je over de vloer komen. Ik kan zo al een paar nieuwsgierige aagjes bedenken die maar wat graag bij ons zouden willen langskomen gewoon om achteraf erover te kunnen praten - bedankt, kom maar naar de babyborrel :D

Deel Deze Pagina