Kraamfeest ervaringen

Discussie in 'Kraamtijd' gestart door Logan, 2 aug 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Logan

Logan Niet meer actief

Ik zie een beetje op tegen maanden visite, dus ik zit te denken aan een kraamfeest.
    Op google vind ik veelal dezelfde soort (blog)artikelen die allemaal hetzelfde zeggen. Ik ben eigenlijk op zoek naar ervaringen.

-Wanneer hebben jullie je kraamfeest gegeven? Na hoe veel weken bedoel ik dan vooral?
    -Ben je dan echt visite-vrij? Of heb je alsnog mensen die langs willen komen los van je feest en hoe pak je dit aan?
    -Het lijkt mij niets om op die middag mijn baby van arm tot arm door te geven, hoe voorkom je dat? Of gaat dat een beetje vanzelf?

Het is wel duidelijk, ik wil graag controle ;):D

2. Hope85

Hope85 Bekend lid

2 feb 2012
    810
    10
    18
    NULL
    NULL
    Ik lees mee! Hier precies het zelfde. Bij ons zal het kraamfeest in twee keer gegeven worden. Één voor familie en een voor vrienden. Beide dan rond de 50 mensen. Zit zelf aan 4 tot 6 weken na de bevalling te denken.

3. Logan

Logan Niet meer actief

Oja.. die verdeling is misschien ook wel handig. Ik heb natuurlijk geen idee hoe ik me dan voel en of ik zin heb om jan en alleman te bedienen. We denken het gewoon thuis te willen doen, toch wat meer knusser. In de tuin zou leuk zijn maar in november verwacht ik geen tuinfeest haha.

Komt er nog een vraag bij voor de ervaringsdeskundigen;
    Hoe veel mensen is te doen? En qua bediening thuis?

4. fien2808

fien2808 Fanatiek lid

2 dec 2014
    1.180
    28
    48
    Onze dochter was 19dagen oud ;) net omdat we zo probeerden te vermijden dat de nieuwsgierige aagjes toch nog snel voor de babyborrel langskwamen.

Wij hebben enkel nog visite gehad van een tante omdat die ver woont, die moest hier in de buurt zijn en bleef maar een uurtje. Verder is er nog wat schoonfamilie die al maanden zeggen "dat ze zeker binnenkort langskomen hoor!" ;) Nou voor mij hoeft het niet, ik zie ze met Kerst dan wel :)

Van arm tot arm op een groot feest (wij hadden toch erg veel mensen die dag) vind ik echt not done. Onze dochter zat bij mij in de draagdoek de hele namiddag en heeft lekker geslapen :)

Het enige nadeel vond ik wel dat we echt moesten rushen om bij iedereen eens te kunnen langsgaan en te praten. Maar bij sommige mensen was dat dan weer een voordeel ;) ! Ik vond het handig, ineens alle visite achter de rug! Ik werd echt een beetje depri als ik eraan dacht dat ik iedereen apart zou moeten ontvangen, weekend na weekend, terwijl vriend al terug aan het werk is en dat onze enige dagen samen zijn...

5. Rizzoli

Rizzoli Fanatiek lid

21 aug 2013
    2.515
    966
    113
    Wij hebben de kraamborrel gepland op 8 weken na de bevalling omdat ik met een keizersnede ga bevallen en wel een beetje mobiel wil zijn.
    We houden het op een externe locatie met bediening zodat we tijd hebben om met iedereen te kletsen.
    De baby zal zeer zeker niet van hand tot hand gaan.

Wij nodigen ongeveer 60 mensen uit. Onze ouders, broers en opa en oma zijn in het ziekenhuis al welkom.
    Verder goede vrienden nodigen we niet uit voor de borrel, maar zullen voor die tijd langs komen.

6. Anonima257

Anonima257 Bekend lid

6 jul 2014
    848
    284
    63
    Vrouw
    Mijn kraamfeest was precies na 8 weken! Helemaal visite vrij was ik niet, maar ik had alleen de mensen op visite die dichtbij stonden (ouders, omas, broers/zussen en goede vrienden) en ik ook echt om me heen wilde hebben.

Ik hield mijn baby zelf bij mij of bij mijn vriend en op een gegeven moment was m'n zoontje de drukte zat en nam ik hem lekker in de draagzak. Ik had een oom doe van ver kwam en hem vast wilde houden en ik heb toen heel duidelijk aangegeven dat ik dat niet deed omdat anders iedereen hem wilt vasthouden en daar niet aan ga beginnen in de drukte. Werd meteen geaccepteerd!

Ik raad btw iedereen een kraamfeest aan! Zeker met een grote familie!!

7. mel78

mel78 VIP lid

12 feb 2008
    8.320
    242
    63
    Wij hebben het kraamfeest 5 weken na de geboorte gedaan. En met de oma's afgesproken dat zij voor onze kleine meid zouden zorgen. Zij helemaal blij, en wij even onze handen vrij. En niets van hand tot hand, want de oma's gaven haar echt niet af :) :) :)

Wij hebben het in de dorpskroeg gedaan, en vond het heerlijk. Tuurlijk kregen we nog kraamvisite thuis, maar dat waren echt alleen mensen die we normaal ook met verjaardagen etc zien (familie, hele goede vrienden). Dat voelt dan ook niet als "visite".

8. Billie85

Billie85 Bekend lid

3 mei 2012
    715
    0
    16
    NULL
    Noord-Brabant
    Wij hebben na de geboorte van ons tweede zoontje 3 keer een datum gepland voor verschillende groepen (1 voor familie, 1 voor collega's en 1 voor mensen uit de buurt) Deze data vooraf al gepland en bij het geboortekaartje een los briefje met de uitnodiging voor de mensen met datum en tijd.
    Uiteindelijk met een keizersnede eerder bevallen dus ipv de 4 weken erna waren ze er met 6 weken. In totaal dus 3 keer een drukke zaterdag maar ideaal ipv bij de eerste alleen maar doordeweeks en s avonds die drukte.
    Zal even antwoord geven op je vragen:
    - wanneer: bij ons dus na 6, 7 en 8 weken (elk weekend 1 zaterdag)
    - wij waren niet visite vrij, want vrienden en dichtbije familie komen wel natuurlijk langs en ook meerdere keren. maar ik voel dat niet als visite. Daar kan ik dan gewoon in mn kloffie op de bank zitten met mn haar in een knot enzo ;) Maar planden dan wel ook vrije avonden in of een dag in het weekend!
    - Wat betreft het van hand tot hand gaan..ik heb daar nooit moeite mee gehad. Ik heb ook nooit ervaren dat ze er last van hadden. Sliepen gewoon door! Dus daar kan ik je geen tip voor geven. Maar idd een draagdoek kan helpen om te voorkomen dat ze de baby willen pakken.
    - het aantal mensen: ongeveer 30 personen hadden we per keer. Mensen komen bij een normaal kraambezoek ook niet voor een vreetfestijn, dus om uitgebreid hapjes te verzorgen (we deden het gewoon thuis) vond ik niet nodig. Had cakejes met blauwe muisjes en soesjes, gewone zandkoekjes, wat fruit en koffie/thee in kannen en fris. Klaargezet zodat iedereen dit zelf kon pakken en ik niet hoefde te bedienen. Ging prima!

Succes ermee!

9. Logan

Logan Niet meer actief

Bedankt voor de adviezen! Van hand tot hand, tja geen idee hoe ik dat straks vind. Nu lijkt het me nu niks, als het wel goed gaat kan dat altijd. :)
    Even overleggen thuis over wanneer we dit doen, vier weken na de tijd lijkt me wel lekker. Ik heb wel wat familie die wil helpen verwacht ik.

10. Loesje86

Loesje86 Niet meer actief

Het is zo afhankelijk van hoe je je voelt. Bij de eerste had ik het na 4 weken kunnen doen, bij de 2e na 8 weken nog niet ;)
    Ik heb verder geen ervaring met zelf een kraamfeest geven, maar ik vind het toch wel een stuk afstandelijker dan gezellig in je bed de visite ontvangen. Wij hadden op t kaartje gezet dat bezoek kon komen in de kraamtijd, de meeste visite zorge de kraamzorg dus voor ;)

11. Nijntje01

Nijntje01 Fanatiek lid

2 dec 2012
    3.539
    422
    83
    Zuid-Holland
    Wij hebben met 6 weken een kraamfeest gegeven. Ik wilde het tussen de 4 en 6 weken en die datum kwam het beste uit.
    Alleen onze ouders, zusjes+gezin en opa's en oma's zijn thuis op visite geweest. Verder kwam iedereen (familie, vrienden, alle buren) op het kraamfeest, we hadden maar 1 afmelding.
    Van arm tot arm zag ik ook niet zitten en dat is ook niet gebeurd. Hij lag de eerste helft heerlijk te slapen in de wagen, met de kap oplaag. Toen hij wakker werd heeft mijn moeder hem vast gehouden en daarna ik zelf nog eventjes. Had ook een draagdoek meegenomen voor het geval dat mensen hem steeds op wilde pakken, dan had ik hem gaan dragen.
    Gelukkig vroeg niemand of ze hem vast mochten houden, dat zou echt veel te druk zijn op zo'n feest.

Er kwamen denk ik rond de 90 mensen, inclusief alle kinderen van iedereen. Aangezien wij een kas met grote schuur hebben, hebben wij genoeg ruimte voor zo veel mensen.
    Het was wel zelf bediening. Alle hapjes en dranken stonden op een lange tafel. We bleven met veel drank zitten, als je niet bediend wordt pakken mensen minder snel denk ik. De hapjes heeft m'n moeder aan het eind nog even uitgedeeld zodat we niet met alles bleven zitten.

Het leek mij heerlijk, om niet steeds visite te krijgen, maar achteraf had ik liever wel iets meer visite gehad, omdat ik zo veel thuis zat.

12. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Ik vind zo'n babyborrel als bezoeker altijd verschrikkelijk. Je wordt geacht op bezoek te komen voor de baby en de ouders, maar in praktijk krijg je ze alledrie nauwelijks te zien omdat er zo'n massa volk is. Heel onpersoonlijk en onprettig, vind ik.

13. Ladybug85

Ladybug85 Niet meer actief

Ja wij en het was een succes!

- Wij hebben het kraamfeest op een zondag 6 weken na de bevalling gegeven
    - Wij waren niet visitevrij. Wij deden het vooral omdat wij grote families hebben met ooms tantes neefjes en nichtjes, voetbalteam etc. Maar het viel mee: mijn beste vriendinnen en onze ouders en zussen kwamen natuurlijk wel veel eerder. Verder eigenlijk alleen mijn collega's en mijn man zijn collega's nog thuis gehad en een tante en nichtje die die dag niet konden. Het was in elk geval lang niet zo dat ik elke week visite had. Ik vond het echt fijn.
    - Bij ons lag hij echt 3 uur te slapen in zijn wagen. Iedereen keek even. Daarna met hem op de arm aan mensen laten zien en toen in de draagdoek. HIj was sowieso een huilbaby en snel geprikkeld dus ik dacht er niet aan om hem te geven. Maar goed ik gaf hem sowieso niet direct met kraamvisite ook niet thuis. Alleen als hij rustig was.

Ik vond het helemaal niet onpersoonlijk. Ik heb met iedereen staan kletsen, rustig de tijd genomen voor cadeautjes, wat dingen verteld.

Oh ja het was van 13 tot 16 uur :)

14. babygirl2015

babygirl2015 Actief lid

15 feb 2015
    110
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hier gaan we voor de 2e keer een kraamfeest geven gezien ik het de eerste keer heerlijk vond. Wij hebben een grote familie, vriendenkring, collega's voetbalteam etc waardoor we anders 150 man aan visite over de vloer zouden krijgen en uit ervaringen van vriendinnen ben je dan maanden later nog beschuitjes met muisjes aan het smeren. Onder deze 150 mensen vallen ook o.a. een aantal ooms en tantes die je uit verplichting een kaart moet sturen maar verder nauwelijks ooit ziet of spreekt maar die toch op kraamvisite zouden komen.

Antwoorden op de vragen:

- De vorige keer na 5 weken, dit keer na 8 weken (vanwege de zomervakantie. Anders hebben we alsnog kans dat veel mensen niet kunnen en los willen langskomen.

- helemaal visite vrij waren wij niet. Mensen die heel dichtbij staan (ouders, schoonouders, broers, zussen, beste vrienden) die komen vaak toch wel en dat vind ik zelf ook wel gezellig en geen verplichting. Wel moest ik even aangeven dat het soms teveel was, want dit zijn ook de mensen die bij ons gerust sochtends komen om pas savonds weg te gaan haha. Maar goed gezien ze zo dichtbij staan doe je dat ook gerust.

- ons 2e kraamfeest moet nog komen, maar bij de eerste heeft mijn moeder haar heel zorgvuldig vastgehouden en op mijn verzoek aan niemand afgegeven. Dit indd omdat anders iedereen haar graag even zou willen vasthouden en dit met zo een grote groep echt teveel impulsen zijn voor een baby'tje. Dit is ook handig zodat ik mensen kan begroeten met 3 zoenen zonder de baby ertussen te pletten, daarnaast zijn ze minder geneigd uren boven je moeder te hangen die baby vast heeft dan bij mij haha.

Wij geven het kraamfeest ivm de grote groep in een zaaltje. 3 uurtjes en geen bende in huis of kans dat ondanks de afgesproken tijd mensen toch blijven zitten.

15. Boommm

Boommm Niet meer actief

Wij hebben het bij de eerste twee niet gedaan en gewoon losse visite gehad. Vond dit ontzettend leuk en heel relaxed. Kon gewoon met iedereen rustig kletsen en vond het geweldig om m'n dochters zo vaak te mogen showen aan iedereen.

Bij de derde hebben we wel een borrel gedaan. We wonen in het buitenland nu en vlogen dus over naar Nederland om haar aan iedereen te laten zien. Maar als we iedereen los hadden laten langskomen moesten we 6 maanden in NL moeten blijven. Toen dus een groot feest gegeven met ongeveer 100 man. Alles uitbesteed zodat we alle aandacht hadden voor de gasten. Was ontzettend gezellig, maar vond de persoonlijk visite bij de eerste twee toch leuker.

Wij hebben het gedaan toen V 6 weken was geloof ik, weet ik niet meer zeker. Had van mij wel eerder gemogen, maar ze mogen niet zo snel vliegen ;)

We waren niet visite vrij. M'n ouders en schoonouders zijn bij ons op bezoek gekomen en ook mijn twee beste vriendinnetjes zijn kort over gevlogen. Verder wat vrienden en kennissen van hier zijn langs geweest.

Ze is niet bij iedereen op schoot geweest. Eerste 3 uur lag ze sowieso te slapen in de kinderwagen. We hadden de bak op tafel gezet met de kap naar beneden zodat iedereen haar goed kon zien. Daarna hebben een aantal mensen haar vast gehouden, denk 10 in totaal en toen ging ze weer de bak in om te slapen.

16. silvana81

silvana81 Fanatiek lid

12 feb 2007
    2.777
    17
    38
    administratie
    Diemen
    Na bij de eerste na 6 maanden nog met kraamvisite bezig te zijn geweest hebben we dit keer een kraamfeest gegeven en een fotograaf ingehuurd.

Mensen die ons na staan waren natuurlijk al geweest en konden zelf kijken of ze ook op het feest wilde komen of niet.

Wij heben het vooral voor familie en vrienden gedaan die we weinig zien en het was erg geslaagd.
    Ik dacht ook nou de kleine gaat niet rond hoor maar het was zo relaxt en de kleine ook hij heeft genoten van alle aandacht en iedereen vindt het geslaagd ik heb ook met bijna iedereen gesproken.....was erg gezellig.
    Wij hadden cupcakes en een taart besteld en verder blauwe drankjes alcohol en non alcohol op tafel gezet.

Jari was toen 6 weken.

Er waren die dag ook mensen op vakantie maar daar hebben we niets meer van gehoord dat ze willen komen....vindt het nu ook wel mooi over 2 weken ga ik weer werken dan hoeft er ook geen visite meer te komen hoor.

17. podiki25

podiki25 Fanatiek lid

18 mei 2012
    3.897
    124
    63
    Tandheelkunde
    Barcelona
    Ik heb niet echt een kraamfeest gegeven maar wel een doopfeest met 60 gasten. Toen onze dochter 2 maanden oud was. Maar iedereen is nog eens langsgekomen hoor. Sommigen ervoor én sommigen erna. Blijkbaar voelden ze zich verplicht 2x langs te komen. Ik vond het dan ook niet erg.

18. Billy60

Billy60 Niet meer actief

Wij hebben een kraamfeest gegeven dit keer. Heel erg blij mee, was zo leuk. We deden het ruim 3 weken na de bevalling. De mensen die niet konden komen als nog langs als we close met ze zijn. En anders gewoon niet. Goede vrienden en naaste familie komt al in de kraanwerk. Baby's lagen in de kinderwagen bij de tafel met eten en drinken. Wij hadden iets van 60 mensen op de middag zelf. Sz en sm hebben voornamelijk de mensen verzorgd. Nog meer vragen? :)

19. riean

riean VIP lid

21 apr 2014
    5.779
    7.367
    113
    Wij hadden op het kaartje gezet dat iedereen welkom was tijdens de kraamweek of op het kraamfeest. In de kraamweek zijn de broers, zussen, ouders, oma, mijn vriendinnen etc geweest. En de rest allemaal tijdens het kraamfeest. Mijn ooms, tantes, buren, vrienden van mijn man, kennissen. Mensen die anders misschien niet eens waren gekomen, maar nu dus wel. Zo leuk!
    We hielden het toen onze jongste een maand was. Ik had een paar mensen die bedienden qua drinken, mijn moeder, zusje en nichtje. Die waren toch al een paar keer geweest natuurlijk om onze zoon te bewonderen. Hapjes had ik allemaal op alle tafels en statafels gezet.
    We hadden een enorme partytent aan het huis vast gezet, dus iedereen zat daar, en eventueel konden ze dan ook zo naar binnen lopen.

Baby is niet echt van hand tot hand gegaan. Wel waren er groepjes gevormd, en meestal hield 1 van de mensen van zo'n groepje wel een tijdje onze zoon vast, maar dat vond ik ook geen enkel probleem. Hij heeft bij zo'n 4 mensen gezeten, verder bij mij. Dat ging eigenlijk gewoon vanzelf.

20. Amberxx

Amberxx VIP lid

6 nov 2013
    5.019
    5.227
    113
    Ik heb een aantal kraamfeesten meegemaakt (als gast) en vond het erg tegenvallen. Kraamfeesten zijn eigenlijk omdat je niet dicht genoeg bijstaat om langs te "mogen"komen. En de ouders geen zin hebben in bezoek. Jouw directe familie zal toch zeker wel eerder langskomen (ouders, grootouders, broers en zussen met aanhang en misschien goede vriendinnen). Die mensen gaan echt niet wachten tot jij na weken een keer een feest geeft. En als het goed is wil je dat zelf ook niet (ze staan immers dichtbij). Je hebt dus genoeg mensen die buitenom komen. Daarnaast moet je je bedenken wat je doet met mensen die niet kunnen op de datum maar wel willen komen (ivm ziekte, werk, vakantie etc). Mogen die dan niet meer komen? Vrienden hadden altijd afzeggingen en die kwamen dan alsnog.

Mijn ervaring is dat zo'n feest erg druk en onpersoonlijk is. Ik kom alleen op kraamvisite bij iemand die ik ook echt ken. Op zo'n feest is er geen tijd voor de ouders om met iedereen te praten. Ze waren alleen maar druk met al die verschillende gasten. En als jij dan ook nog zelf wilt gaan bedienen is het zeker een slecht idee. Huur in ieder geval een catering in! Als gast wil ik toch ook niet zelf mijn eten en drinken moeten pakken. Als jij het thuis wilt doen moet je wel genoeg ruimte hebben voor zo'n evenement. Of een verwarmde tent in je tuin kunnen zetten. Er komen toch een stuk meer mensen dan op een gemiddelde verjaardag.

Ik heb het een aantal keren op een locatie gehad (prachtig verzorgd overigens). Als je een feestje geeft zorg je voor bediening en eten en drinken. Maar ik kon in de rij staan om mijn cadeau af te geven (waar ze vluchtig naar keken en een keer zelfs niet uitpakten dat deden ze later thuis...). Daarna kort een praatje en verder heb ik de ouders bijna niet meer gezien. Van de baby alleen een glimp opgevangen. De rest van de tijd kon ik mij bezighouden met andere (veelal onbekende) aanwezigen.

Ook viel het mij op dat er naar een feestje veel meer mensen komen. Grote groepen (denk aan collega's en sportclubs) sturen bij kraamvisite vaak een afvaardiging. Maar op een kraamfeest kwam echt iedereen en soms zelfs met partner. Ook gaven veel mensen aan eerder naar een feest te komen dan een persoonlijke kraamvisite (daar moet je immers meer moeite voor doen).

Kraamvisite hoeft echt geen maanden en uren te duren. Als jij op het kaartje een telefoonnummer zet kunnen mensen zelf een afspraak maken (en dus niemand zomaar voor de deur). En je kunt sommige bezoekjes van mensen combineren.

Bedenk ook dat niet iedereen die jij een geboortekaart stuurt ook op visite komt. Bekijk dus vooraf goed wie jij een kaart wilt sturen. En of je hele familie ook echt langs gaat komen. Veel oudere ooms en tantes hebben echt geen interesse in de zoveelste baby in de familie. En waarom zouden mensen die jij normaal nooit ziet nu opeens gaan langskomen?

Deel Deze Pagina