Kraamzorg bij 2e kindje

Discussion in 'Kraamtijd' started by mama van 2 meiden, Feb 22, 2010.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. mama van 2 meiden

mama van 2 meiden Niet meer actief

Voor de ervaringsdeskundigen: wat doet een kraamverzorgster tijdens de kraamperiode met je oudste kindje?
    Iris is net 2 jr als de baby geboren wordt. Naar mijn idee fungeert een kraamverzrgster niet als oppas en moet je dus zelf iemand regelen die de eerste dagen voor haar zorgt. Mijn moeder dacht dat de kraamzorg dan de verzorging van de 1e ook gaat doen (dat was 'vroeger' wel zo..)
    Bij ons is t overigens geen probleem; mijn vriend is een tijd thuis dan, maar ik vroeg t me toch af.

Dus..wat deed de kraamzorg bij jullie met de oudste?
    Overigens ga ik geen BV geven; dat gaat dus veel 'begeleidingstijd' schelen heb ik t idee...

2. Anakin

Anakin VIP lid

Mar 17, 2006
    6,694
    301
    83
    Onze kraamhulp deed niks bijzonders met onze oudste.
    Ze was er hartstikke lief voor en probeerde hem te betrekken bij veel dingen, maar de verzorging deed mijn man (die was een paar dagen vrij).
    Toen mijn man weer ging werken, was ik alweer in staat om zelf voor de oudste te zorgen, dus dat was wel prettig.

3. Mamanama

Mamanama Fanatiek lid

Apr 10, 2009
    4,080
    65
    48
    Zoetermeer
    Hier werd ook niets bijzonders met de oudste gedaan, maar ze werd idd wel gewoon verzorgd en erbij betrokken......ze gaan niet met ze spelen ofzo.

4. Vera

Vera Fanatiek lid

Apr 17, 2006
    2,604
    1
    0
    De verzorging, aankleden, eten geven ed deed de kraamverzorgende gewoon. Niet spelen en zo.

5. MamavanJordy

MamavanJordy Fanatiek lid

Aug 14, 2006
    4,408
    0
    36
    Kraamverzorgende
    Helmond
    #5 MamavanJordy, Feb 24, 2010
    Last edited: Feb 24, 2010
    Hoi,

Ik ben zelf kraamverzorgende. Ik overleg altijd met het gezin wat ze willen. Ik kleed de oudste aan als het moet, zorg ook voor een ontbijtje en wil ook nog wel eens een spelletje spelen of kleurplaat maken of zo. Luiers verschonen ook. Mits er wel tijd voor is natuurlijk want we hebben nu minder uur dan vroeger. Het hoort ook gewoon tot je taken hoor. Natuurlijk staan moeder en kind op de eerste plaats maar vaak is er wel nog tijd om iets leuks te doen. Maar soms ook helemaal niet. Je weet niet hoe het van tevoren gaan lopen. Betrekken bij de verzorging van de kleinste en als er tijd voor is doe ik ze zelfs soms ook in bad.
    Het is ook net wat de mensen zelf belangrijk vinden. Ik heb ook wel eens gehad dat het gezin belangrijker vond dat er regelmatig iets met de oudste werd gedaan en dat het huishouden minder belangrijk was. Natuurlijk de dingen die perce moeten gebeuren in het huishouden werden dan gewoon gedaan, maar de strijk bijv. bleef dan liggen en kwam schoonmoeder doen of ik mocht alles gewoon opvouwen. Maar we zijn idd geen oppas, je zorgt wel dat het gezinsleven gewoon door draait. En daar horen andere kinderen ook bij. Maar omdat we ook andere dingen nog moeten doen kun je niet verwachten dat er elke minuut dat we er zijn bijv. een spelletje met de oudste gedaan word.

Het kan wel heel erg verschillen qua kraamverzorgster wat ze doen of niet doen.

Maar vaak is de partner ook thuis en ik zie meestal dat die de zorg voor de oudere kinderen vaak op zich nemen. Maar bied altijd wel aan om ze bijv. aan te kleden.

6. marloes80

marloes80 VIP lid

Aug 6, 2006
    22,024
    901
    113
    wij hadden echt een super leuke kraamverzorgster de 2e keer. Ze deed haar werk en daarna speelde ze lekker met de oudste (bijna 2 toen), samen dansen, gek doen etc...

7. twinkle star

twinkle star Niet meer actief

Hier ook bij de 2e een kraamhulp die naast de huishoudelijke dingen de oudste overal bij betrok. Af en toe had ze ook een gaatje om met hem te spelen. Bij de 3e hadden we na 2 dagen diezelfde kraamverzorgster weer. Erg leuk om haar weer te zien en andersom. Ze gaf wel aan dat er nu minder tijd was voor de oudste. Maar we hebben haar toen gezegd dat wij dat juist het belangrijkste vonden en ze de rest dan wel mocht laten voor wat het was. Maar in principe is ze er niet om op t epassen.

8. Luppy

Luppy VIP lid

Dec 1, 2007
    7,166
    2,282
    113
    Onze kraamverzorgster gaf de oudste ook veel aandacht. Eerst vond hij het maar raar, zo'n vrouw in een wit pak in huis, maar later werden ze beste vriendjes. Als ik 's middags even ging liggen en hij was toevallig wakker, dan speelde ze met hem, las hem voor, of ze bracht hem naar bed als het nodig was. Ik vond dat heel fijn, want hij had het prima naar zijn zin met haar en zo hoefde ik me niet schuldig te voelen dat ik even iets minder aandacht voor hem had.

Oh, en dat je geen bv geeft en dus meer tijd hebt klopt niet hoor. Voor bv krijg je nl. extra uren tov iemand die fv geeft.

9. Jo79

Jo79 VIP lid

May 6, 2007
    25,068
    3,862
    113
    Inderdaad, en in tegenstellig tot mijn eerste kind, liep de borstvoeding als een tiet, dus ik had daar helemaal geen begeleiding bij nodig.

Onze kraamhulp speelde wel wat met ons dochtertje, las boekjes voor enzo, maar de verzorging deed mijn man gewoon. Ze deed sowieso niet bijster veel en wat ze deed, ging in het tempo van een bejaarde slak.

10. Bri

Bri Niet meer actief

Ik verwacht wel iets qua verzorging (broodje eten, verschonen) maar veel meer ook niet. Overigens krijg je in de indicatie 1 extra uur voor iedere dag dat je oudere kind (jonger dan 4 jaar, dacht ik) thuis is in de kraamperiode (dus niet naar het kdv of de gastouder of zo). Dus ik ga er van uit dat ze ongeveer 1 uur per dag aan de oudste besteden.

Ik zorg zelf wel voor echte opvang - en voor iemand die hem naar het kdv kan brengen en weer halen; waarschijnlijk m'n partner maar als die een keer echt niet kan dan is m'n schoonmama vast wel zo lief om de honneurs waar te nemen.

11. Carla1980

Carla1980 VIP lid

Jul 16, 2006
    5,833
    1
    0
    Lerares basisonderwijs
    Noord-Brabant
    Wij hadden toen de 2e geboren werd 2 kraamhulpen( 1 stagiare!). Heerlijk was dat, ze deden echt alles met onze oudtse, kleedde haar aan, deden haar haren leuk en speelde veel met haar, zodat ik ook nog lekker kon rusten!

12. Alita

Alita Niet meer actief

Als ons tweede kindje geboren wordt is ze net geen 2 jaar, en mijn vriend is niet thuis in de kraamweek dus ik hoop dat ze wel wat gaan doen!!

13. MamavanJordy

Aug 14, 2006
    4,408
    0
    36
    Kraamverzorgende
    Helmond
    #13 MamavanJordy, Mar 9, 2010
    Last edited: Mar 9, 2010
    Dat je meer uren krijgt als je oudste onder de 4 jaar is klopt niet helemaal.

Er is wel iets voor geregeld. Maar dan moet je nog 2 andere kids hebben (je pasgeboren beebje is dan nummer 3) die onder de 4 zijn. Daar krijg je per dag een half uur extra voor (landelijk indicatie protocol).

Of als het je vierde kind of meerdere is moet je 3 kinderen onder de 6 jaar hebben als ik het goed heb. Dan krijg je ook per dag een half uur extra volgens het landelijk indicatie protocol.

En of we veel met de andere kids kunnen doen zal helemaal afhangen van hoe het allemaal loopt (moeder en kind gaan uiteraard voor) en wat jezelf belangrijk vind.

Vind je het bijvoorbeeld belangrijker dat er veel met de andere kinderen word gedaan en vind je het huishouden minder belangrijk geef dit dan aan. Dan zal de kraamverzorgende als het goed is wat meer tijd besteden aan je andere kinderen en blijft bijv. de strijk wat meer liggen.

In die korte uren kunnen wij nu eenmaal niet alles doen. Maar uiteraard worden de andere kinderen wel betrokken bij alles. En ontbijtje maken, schone luier enzo dat kan nog wel en hoort er ook gewoon bij vind ik.

Maar de ene kraamverzorgende is de andere niet.

14. Alita

Alita Niet meer actief

is daar geen standaard regel in dan?!

15. MamavanJordy

Aug 14, 2006
    4,408
    0
    36
    Kraamverzorgende
    Helmond
    Nee, je krijgt standaard 45 uur bij flesvoeding of 49 uur bij borstvoeding. Er zit dus niet standaard extra uren bij omdat je nog een ouder kindje hebt.
    Maar als er bijv. geen mantelzorg aanwezig kan zijn (partner, ouders, schoonouders) kun je dat aangeven en komen er vaak ook nog extra uren bij. Maar dit moet wel akkoord bevonden worden door de verloskundige of het kraamcentrum die de intake komt doen.

Hier kunnen dan nog extra uren bij komen vanwege problemen met het een of ander. Staat allemaal op het indicatie protocol. Wij hebben ons daaraan te houden en de verloskundige moet daar in de meeste gevallen toestemming voor geven.

16. Alita

Alita Niet meer actief

mm mijn vriend is dus niet thuis in de kraamweek en ik heb een aandoening in mijn rug dus zal al meerdere uren krijgen denk ik!!

17. angiebaby

angiebaby Fanatiek lid

Jan 12, 2010
    3,872
    0
    0
    klopt ben ook kraamverzorgster t ligt er maar net aan wat je belangrijk vind als ik het babytje in bad aan het doen ben en er loopt een klein frummeltje van een jaar 1,5 jaar bij vraag ik toch wel of er eventueel mantelzorg is ofdat vaders of moeders dan op dat kindje wil letten want ik kan de baby niet loslaten.....

t ligt er dus maar net aan hoe oud een kindje is.
    ik heb ook wel eens bij een gezin gewerkt met 3e kindje en daar deed ik de verzorging voor moeder en kind ik zorgde dat hun de hele dag verzorgd werden (ontbijten deden ze iedere dag samen met het hele gezin aan tafel dat wilde moeders zo)
    ik dronk dan gezellig een bakje koffie mee,daarna ging papa weg en als de tijd het toeliet ging ik lekker met de grote kinderwagen in het park wandelen met die 2 ik heb zelfs geboortekaartjes voor ze langsgehaald.
    en was er een keer geen tijd voor stofzuigen of iets anders was dat prima want hun vonden de kinderen en hun zelf de prioriteit en dat was echt super leuk!

ik kreeg zelfs een compliment hoe ik het voor mekaar kreeg om en het hele huishouden bij te houden en voor de kinderen te zorgen en dan ook nog voor haar en de baby:D:)

nouuu dan doe je het goed toch????

t gaat er meestal om dat mensen willen dat hun hele huis verzorgd word(terwijl ze zelf bijvoorbeeld maar 1 keer in de week stofzuigen of niks strijken)
    en dan ineens denken ze heeey we laten het de kraamverzorgster lekker allemaal doen.

en dat hun verzorgd worden en hun andere kinderen.
    ja het is dan echt kiezen of delen.
    de was word bijgehouden en sanitair en geef dan maar aan wat er eventueel kan vervallen als we t kindje moeten verzorgen en is er dan wel tijd over en de mensen zijn hartstikke menselijk doe ik zelfs nog meer ff snel wat extras nog.

18. Alita

Alita Niet meer actief

Nou als ik nadenk over de vorige keer van de kz hebben ze heus nog wel tijd om voor onze dochter te zorgen lijkt mij...hier wordt alleen s`morgens even gezogen, baby verzorgen kan ik ook wel tenzij ik complicties heb!!

19. angiebaby

angiebaby Fanatiek lid

Jan 12, 2010
    3,872
    0
    0
    t ligt er ook aan wat een kraamverzorgster doet...je kan er ook 1 hebben die te beroerd is om te gaan werken ja sorry ik heb plezier in mn vak en probeer het gezin het zo goed en prettig mogelijk t naar hun zin te maken.
    en als je heel veel visite hebt moeten we die ook meestal verzorgen weer minder tijd dan snap je me?

20. Alita

Alita Niet meer actief

veel viste komt er dus niet!! Meeste komen s`avonds...
    maar daar is de kraamzorg toch voor om je te komen helpen?
    Met het huishouden en de kids?

Share This Page