Kraamfeest of losse visites

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door b100, 6 mrt 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
?

Wat heeft jouw voorkeur? Waarom ben ik uiteraard ook benieuwd naar!

1. Kraamfeest

2. Losse visites

Meerdere stemmen zijn toegestaan.
De resultaten zijn alleen zichtbaar na stemmen.
  1. Lousaa

Lousaa Fanatiek lid

18 nov 2011
    2.497
    2
    38
    Losse visite. ik vond een beetje aanspraak die eerste zware maanden meeer dan welkom. Ik keek er echt naar uit om gewoon weer eens een volwassen gesprek te hebben. Echt, geen jar aan m'n hoofd die een feest overweegt. Plus dat ik het stom vind als je zo'n baby amper ziet.

2. Drieka

Drieka Niet meer actief

Bij ons is de kring erg klein dus een kraamfeest is dan gewoon zonde van het geld en de moeite.
    Wij doen dus gewoon losse visites :)

3. Fiora

Fiora Bekend lid

28 jun 2011
    932
    0
    0
    Oh ja heel logisch. Sorry voor mjn nieuwsgierigheid, slim opgelost dan met zo'n feest en wat fijn dat het nu gewoon een heel stuk beter gaat met hem!

4. Pomm

Pomm Fanatiek lid

23 nov 2010
    4.554
    116
    63
    Bij mijn zoontje 4 weken na de geboorte een kraamfeest gehouden en hier geen spijt van gehad. Eerste tijd lekker zelf genieten van ons kleine mannetje zonder rekening te hoeven houden met bezoek etc.

Kraamfeest was bij ons thuis, 100 man op bezoek dus erg druk maar we waren er wel een keer vanaf!

Tussendoor hadden we wel de ''belangrijkste'' mensen op bezoek, ik vond het natuurlijk ook heel leuk om hem te showen. :)

Nu kiezen we weer voor een kraamfeest.

5. Maantje80

Maantje80 Fanatiek lid

9 okt 2014
    1.213
    1
    0
    Drenthe
    Ik zou kiezen voor losse visites.

Een kraamfeest is een boel georganiseer, waar je tussen alle voedingen en slapeloze nachten tijd voor moet maken om het te organiseren. Bovendien kun je mensen dan niet even rustig spreken of te woord staan omdat het gewoon druk is. Vaak zie je (heb je zelf in de hand) dat de baby van hand tot hand gaat en dat het te veel prikkels geeft. Daarna zit je met een boel troep en een overprikkelde baby, en een boel rotzooi die je op moet ruimen terwijl je zelf waarschijnlijk uitgeput bent.

Losse visites hebben als voordeel dat je ze gemakkelijker kunt afzeggen als het je niet uitkomt, mensen over het algemeen niet lang blijven en je zelf bepaalt wie, wanneer komt. Bovendien heb je meer qualitytime met je bezoek en kun je ook rustig even kletsen.
    Je bepaalt zelf hoeveel bezoek je op welke dagen wel of niet wilt ontvangen en wordt niet overspoelt als je dat zelf niet wilt. Mensen die wat verder van je af staan kun je ook uitstellen.

Daarom zou ik kiezen voor losse visites maar ieder zijn ding ;)

6. Maantje80

Maantje80 Fanatiek lid

9 okt 2014
    1.213
    1
    0
    Drenthe
    Ik vind trouwens het argument dat een kraamfeest fijner is om dat je anders te veel bezoek in het begin, een onzinnig argument, gezien je nog altijd zelf nog bepaalt wie je wanneer laat komen.

7. Matonneke

Matonneke Fanatiek lid

1 mei 2012
    1.087
    0
    36
    In theorie met je eens. In de praktijk werkt het hier anders. Wij hebben een grote familie. Die vinden omdat ze familie zijn zelf kunnen bepalen wanneer langs te komen en dit vaak niet telefonisch laten weten. Met als excuus ahh we komen even kijken. Maar 40x even is toch erg veel.
    Daarom hier een kraamfeest. Voor iedereen gelijk duidelijk. Duurt twee uur. Waarbij de baby in de wieg ligt of bij papa en mama.

Hier hebben mensen het al gepresteerd om met kinkhoest en griep op bezoek te komen. (4 winter kindjes) dus hier gaat de baby sowieso niet van hand naar hand.

8. Novastar

Novastar Fanatiek lid

9 jan 2014
    4.538
    1.171
    113
    Vrouw
    Pedagoog
    Noord-Brabant
    Dat een baby op een kraamfeest van hand tot hand gaat vind ik erg vreemd. Dat heb je inderdaad zelf in de hand. De baby ligt die middag of in bed of in de wandelwagen. Verder zijn mijn man en ik de enige die hem oppakken, behalve als we dat bv aan één van de oma's vragen. Ik mag hopen dat iedereen verder van mijn kind afblijft zonder toestemming. Ik verwacht dus juist geen overprikkeld kind.
    Wij zijn sowieso van plan om best "streng" te zijn naar visite toe. In de kraamweek willen we bv ook geen andere kindjes in huis. Wij hebben nogal drukke neefjes en nichtjes en die mogen (ook ivm een waarschijnlijk dan toch al gestresste kat) mooi wat later komen kijken.

9. LaRambla

LaRambla Actief lid

15 jan 2015
    292
    4
    18
    West-Brabant
    Hier ook idd! De eerste week kwamen er mensen gewoon langs zonder iets te vragen! Ik had net een ks gehad en zat of te voeden of te kolven oid en ze liepen gewoon naar binnen! Na een paar dagen heb ik een briefje opgehangen met wij rusten even uit..het is goed zeg zomaar binnenvallen..:x mensen hebben echt geen schaamte.. En aangezien het familie is kan/mag je er ook nog niets van zeggen want we zin toch de opa/oma/overgrootoma etc..

10. LaRambla

LaRambla Actief lid

15 jan 2015
    292
    4
    18
    West-Brabant
    Onze dochter lag ook gewoon in de kinderwagen en gelukkig nog te slapen ook. Ik ga haar echt niet aan iedereen geven hoor! Ook met de kraamvisite die we hebben gehad heb ik dat niet gedaan. Iedereen hoest en proest bij het leven in deze tijd en onze beeb was al zo klein en mager!

11. Amberxx

Amberxx VIP lid

6 nov 2013
    5.019
    5.230
    113
    Als gast komt een kraamfeest op mij erg raar over. Blijkbaar ben je niet leuk/belangrijk/aardig genoeg om op bezoek te "mogen"komen. Maar mag je met 100 anderen in een afgehuurd zaaltje of bij iemand thuis langskomen. Cadeau snel afgeven (handig voor de ouders snel een stapel cadeaus incasseren), een snelle blik op de baby die ligt te slapen in de wagen en weinig tot geen tijd om te praten met de ouders (en daar is het kraambezoek toch ook voor). De rest van de tijd mag je bijpraten met de andere gasten. Als ouders heb je met zoveel gasten echt geen tijd om gezellig of rustig bij te praten met je gasten.

Gewoon losse bezoekjes dus. Duidelijke vermelding om eerst te bellen op het kaartje en dit ook vertellen in je omgeving. Mensen die ongewenst voor de deur staan wegsturen.

Ik heb in de eerste weken nog nooit vage kennissen aan mijn bed gehad. Alleen directe (zeer welkome) gezinsleden/familie/goede vrienden. En zelfs die bellen eerst of ze mogen komen.

Verder zou ik er niet vanuit gaan dat iedereen die je een kaart stuurt ook echt langs gaat komen. Heel veel mensen sturen een kaartje (zeker bij een 2e of volgende kind komen er steeds minder mensen). Ook kan je bepaalde mensen samen plannen en het aantal bezoekmomenten beperken.

Verder geef jij als ouders aan hoelang mensen kunnen blijven. Als het tijd is om te voeden, naar bed te gaan, te rusten etc geef je dit toch gewoon aan?

12. Juffie3

Juffie3 Lid

10 okt 2014
    53
    2
    8
    Voor mij ook een kraamfees bij dit kindje.. De vorige keer los bezoek gehad. Na korte nachten elke avond gezellig doen. Baby moest gevoed zijn en ik wilde er ook netjes bijzitten. Na een bezoek was ik kapot! Terwijl ik het normaal heel gezellig vindt om mensen te ontvangen. Mag je, als je net bevallen bent ook nog aan jezelf en je gezin denken?
    Los bezoek kan heel fijn zijn, als je kan slapen en je goed voelt. Dat is niet altijd zo.. En inderdaad, je kunt afzeggen.. Maar familie en vrienden willen heel graag komen en wil ik niet steeds teleurstellen. Ik denk deze keer aan mezelf. Dus lekker alles in 1 keer.

13. honeyy

honeyy VIP lid

5 nov 2008
    7.635
    44
    48
    verkoopster babyspeciaalzaak
    Losse visite.. vage ooms en tantes kregen sowieso geen kaartje.. alleen goede vrienden en familie. Mensen die ik anders nooit zie hoefde ik toe ook niet te zien..

14. Zwangernr6

Zwangernr6 Niet meer actief

Ik heb nog nooit een kraamfeest gedaan, altijd losse visites. Veel te gezellig en leuk al dat bezoek en ik zou bang zijn dat ik op een kraamfeest de mensen die komen nauwelijks spreek en dat vind ik jammer.

15. Amberxx

Amberxx VIP lid

6 nov 2013
    5.019
    5.230
    113
    #55 Amberxx, 7 mrt 2015
    Laatst bewerkt: 7 mrt 2015
    Je kunt bezoek toch zelf inplannen? Niet in de avond maar juist overdag. En voor directe familie hoef he er niet netjes bij te zitten. Andere mensen komen veel later. Wie zit er na een paar weken nu nog steeds in pyjama zonder make up op de bank? Bezoek van anderen plan je in als je weer voldoende hersteld bent. En wanneer jij tijd hebt dus niet iedere avond of dag. Dasrbij kan mij niet voorstellen dat er alleen maar mensen komen die jij toch niet kent of wilt spreken.

Verder is mijn ervaring dat op een kraamfeest veel meer mensen komen dan bij je thuis. Bij een collega kwam bijna de complete afdeling op het kraamfeest. Bij kraamvisite stuurden ze 2 collega's namens de afdeling... Een feest zeg je minder snel af.

16. Springday

Springday Fanatiek lid

20 mei 2014
    1.409
    0
    36
    Ik vind een kraamfeest heel onpersoonlijk. Vind dat meer zoiets van cadeautje droppen en weer gaan. Voor de mensen die dan komen zien het kindje amper, ze spreken jou amper tja ik vind gewoon persoonlijk bezoek dus beter. Je hebt tijd voor ze en zij kunnen je kindje ook echt bewonderen. Maar oke, bij de eerste hebben we tot 4 mnd na de geboorte nog bezoek gehad en zeker was ik er op den duur klaar mee. Bij de tweede was het na 2 mnd al klaar :)

17. Pomm

Pomm Fanatiek lid

23 nov 2010
    4.554
    116
    63
    Ik kan me voorstellen dat een kraamfeestje onpersoonlijk overkomt, en dat is het ook. Maar dat is dus voor ons een bewuste keuze geweest. De belangrijkste mensen kwamen voor die tijd al, en we werden ook zeker gebeld door sommigen of ze eerder mochten komen. Het fijne eraan vond ik dat ik mensen kon verwijzen naar het kraamfeest als ik er geen zin in had en de mensen waar ik wel zin in had (zoals m'n beste vriendinnen) liet ik lekker langs komen. Ik vond de organisatie wel meevallen. Het is in een keer een hele hoop, wij deden zelfs met avondeten erbij (dat doen we bij de volgende niet, veel te veel gedoe) maar wel er in een keer vanaf. Moet er niet aan denken om kraamvisites te gaan plannen.

Daarnaast gaf ik borstvoeding op verzoek, bij mijn vriendinnen gaf ik voeding waar ze bij waren, dat zou ik bij mensen die wat meer van me afstaan niet doen.

Veel verschillende meningen/ ervaringen. Lekker doen waar jij/ jullie je goed bij voelen!

18. Ligero

Ligero VIP lid

1 aug 2011
    6.823
    1.533
    113
    Wij sturen sowieso alleen kaartjes naar mensen waarvan we het leuk vinden als ze op bezoek komen. Dus niet naar vage ooms en tantes die we anders ook nooit zien of horen.
    Dus het bezoek vind ik ook niet onprettig. Integendeel, wij hebben er goede ervaringen mee. Anders dan op een kraamfeest heb je met losse visites echt voor iedereen even aandacht. En we hadden alleen de mensen op visite die ons echt dichtbij staan en tegen wie we dan ook konden zeggen dat een uurtje ofzo wel genoeg was, en eventueel een weekje later ofzo weer kwamen.
    Dit keer weer losse visites dus!

19. Ligero

Ligero VIP lid

1 aug 2011
    6.823
    1.533
    113
    Overigens ben ik 1x op een kraamfeest geweest, van een maart2012 mama die haar tweede kindje kreeg vorig jaar. Ik vond het niet heel onpersoonlijk, al kende ik de rest van de gasten niet. Ik heb wel een tijdje met haar kindje kunnen kroelen, gekletst met mijn vriendin en ook echt wel een gezellige middag gehad. Vond het zeker niet onpersoonlijk maar het is niet mijn keus.

20. krullebol81

krullebol81 Actief lid

9 jul 2014
    393
    23
    18
    Vrouw
    NULL
    NULL
    Ik vind losse bezoekjes gezelliger... mijn familie en vrienden wonen wat verder weg en als t allemaal goed gaat kunnen we zo ook lekker bijkletsen.

Deel Deze Pagina