Uren ingekort, mag dit?

Discussion in 'Kraamtijd' started by Vlinder84, Sep 27, 2008.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Vlinder84

Vlinder84 Niet meer actief

Hoi meiden,

Van de week heb ik mijn telefonische intake (ze hadden het te druk om bij ons thuis te komen) met de kraamzorg gehad. Ik heb volgens mijn verzekering recht op 49 uur kraamzorg, met 3,70 eigen bijdrage per uur. Maar volgens de kraamzorgorganisatie krijg ik maar 37 uur, omdat ik bij mijn ouders woon! Zij gaan er vanuit dat ik extra hulp zal krijgen van mijn ouders. Dit zal natuurlijk wel het geval zijn, maar het gaat er om dat ik recht heb op 49 uur, aangezien ik er genoeg voor betaal wat verzekering betreft. Mijn ouders werken allebei overigens fulltime, dus zij zijn er overdag niet om voor mij en de baby te zorgen. Ook heb ik ernstige BI, waardoor ik in een rolstoel zit en afhankelijk ben van mijn vriend in veel dingen.

Mijn vraag is: mag dit? Mogen zij zomaar uren aftrekken omdat ik toevallig thuis woon? En zo ja, kan ik dan op de een of andere manier proberen mijn eigen bijdrage te declareren, aangezien ik wel voor 49 uur verzekerd ben en ik op die manier gecompenseerd kan worden?

2. Merijn

Merijn Niet meer actief

Misschien dat je het anders moet bekijken: ze hebben te weinig personeel om iedereen in die behoefte te voorzien, dus moeten ze schrappen in het aantal uren. Dan kan ik me wel voorstellen dat ze liever iemand anders die niet bij haar ouders woont meer uren geven, dan jou.

Ik weet niet of dat meespeelt, maar grote kans van wel. Overigens krijg je meer dan vele andere vrouwen. Het minimum is toch iets van 24 uur? Die 49 uur is geen wettelijke eis.

3. Niet meer actief

Is niet waar wat je zegt over te weinig personeel MerleQ.. ik woon ook bij mijn ouders en ik krijg maar 33 uur! Heeft niks te maken met personeelstekort, maar puur met het feit dat je thuis woont & dat ze er dus vanuit gaan dat je hulp van thuis krijgt... ze geven dan echt alleen verzorging voor moeder en kind en laten hier verzorging voor de rest van het huis achterwege..
    Je uitspraak "Dan kan ik me wel voorstellen dat ze liever iemand anders die niet bij haar ouders woont meer uren geven, dan jou" vind ik dan ook wel tegen de borst stuiten.. jij hebt toch ook je man een aantal dagen thuis? die kan toch net zo goed stoffen/strijken/wassen als mijn moeder?! Jou moeder wordt toch ook niet automatisch aangemerkt om bij jou het huishouden te komen doen? Vind het erg raar..

Ga je BV geven vlinder omdat je 37 uur hebt? Denk t wel.. aangezien ik 33 krijg en fles ga geven :)

4. melloncollie

melloncollie Niet meer actief

Al houden ze er wel degelijk rekening mee.

Ik zei tussen neus en lippen door dat mijn moeder vrij zou nemen om wat te helpen in huis en dat werd gelijk op het intake formulier genoteerd. Dit zei ik nav haar mededeling dat ze 6 uur per dag niet kon garanderen, maar wel 3 uur. Nu ik dit zo lees ben ik toch van mening veranderd hierover. Want als ik aangeef dat mijn moeder ook meehelpt, wil dat nog niet automatisch zeggen dat ik 3 uur zorg voldoende vind. Ik kan dat van tevoren niet inschatten. Want dit is mijn 1e kind en ik kan me geen voorstelling maken van alles wat de kraamverzorgster mij leert, maar ik kan ook niet inschatten hoe ik uit de bevalling kom. Dat kon de dame van de intake op dat moment ook niet (ze kan niet in de toekomst kijken, toch?) inschatten.

Dus eigenlijk vind ik het toch vreemd dat mijn moeders hulp daar nu al op papier staat, terwijl met mijn moeder ook wel iets zou kunnen gebeuren waardoor ik dus helemaal ben aangewezen op die paar uur kraamzorg.

Laat ik hopen dat ze die aantekening niet meenemen in hun besluit tot het te geven aantal uren. De indicatie voor 6 uur is er maar meer ook niet.

5. Jacobien

Jacobien Actief lid

Apr 8, 2008
    378
    0
    0
    Ik heb recht op 48 uur. Maar moet ivm tekort aan kraamhulpen rekening houden met de helft aan uren. Mijn (schoon) ouders wonen niet in de buurt en wij hebben al 2 kinderen waarvan de oudste naar school gebracht moet worden. Tegen mij is gezegd dat ik man en andere fam. moet inzetten om het e.e.a. te regelen.

Dus 37 uur lijkt mij zo slecht nog niet!

6. Niet meer actief

Dat is ieder voor zich lijkt mij, dat 37 uur zo slecht nog niet is? En als je nou net als vlinder in een rolstoel zit door zware BI? En dit je eerste is?
    Jij hebt al 2 kinderen, dus weet al hoe het werkt & als je een soepele bevalling hebt kan je jezelf ook redelijk snel weer gaan verzorgen in tegenstelling tot Vlinder... !

En als het uitgelegd wordt als een tekort aan kraamhulpen dan is het begrijpelijk, maar NIET omdat je moeder meer kan doen, zoals ook hier gezegd werd, want dat slaat nergens op...

7. Vlinder84

Wanneer het gaat om een tekort aan kraamhulpen, dan zou dat financieel gecompenseerd worden door mijn verzekering. Maar ze gaan er idd zo even vanuit dat mijn ouders het huishouden enzo doen. Maar ik heb mijn eigen appartement in het huis van mijn ouders. Was het anders geweest als we buren waren? Ja! En dat zijn we in principe ook, we wonen alleen op hetzelfde nummer, maar verder doen we alles apart. Ik vind het nogal achterhaald dat ze ervan uitgaan dat mijn ouders meer kunnen doen dan mijn vriend... Aangezien mijn vriend een gezonde vent is en mijn moeder reuma heeft en mijn vader onlangs een knieoperatie heeft gehad én in het buitenland werkt. En mijn ouders en vriend rennen al maanden voor mij hun benen onder hun lijf vandaan, omdat ik nog niet eens zelf een boterham uit t ekeuken kan pakken (boterham is lastig vasthouden wanneer je twee krukken in je handen hebt...).

Dus waarom word ik uitgesloten van waar ik voor betaal? Ik heb een polis waarin staat dat ik recht heb op 49 uur zorg. Dan verwacht ik dat ik dat krijg, ongeacht mijn woonsituatie. En als ik dan niet krijg, dan wil ik daarvoor gecompenseerd worden. Want dit is wel erg makkelijk vind ik.

8. Vlinder84

Ja Just, ik ga bv geven. Dus daarom krijg ik meer uren dan jou?! Ook al zo idioot!

9. Merijn

Merijn Niet meer actief

Waarom dat nou weer?! Ik vind JOUW opmerking dan juist tegen de borst stuiten. Als je een keuze hebt: iemand meer uur geven die op zichzelf met haar man woont, of iemand die bij haar ouders met haar man woont, dan is het toch duidelijk dat die laatste wel iets meer hulp kan verwachten van familie? Wat is er nou raar aan deze redenering? Er IS gewoon meer hulp in huis als je (met je man/vriend!) bij je ouders woont. Ik heb het over die KEUZE tussen het 1 of het ander in het geval er te weinig kraamhulp is. Kom op zeg.

Neemt niet weg dat ik vind dat TS wat mij betreft gewoon recht heeft op even veel kraamhulp als iemand die niet bij haar ouders woont. Zeker omdat zij aangeeft dat haar ouders gewoon werken overdags. Dus dat voordeel gaat dan helemaal niet op.

10. Merijn

Merijn Niet meer actief

@ Vlinder: ik zou gewoon nog een paar keer naar ze bellen en het verhaal eens duidelijk uitleggen. Misschien dat dat uiteindelijk wel effect heeft en tot ze doordringt.

11. nikkie83

nikkie83 Fanatiek lid

Jun 16, 2007
    2,054
    2
    0
    tussen hier en daar
    hoihoi
    Ik heb pas ook mijn intake gehad ..
    In het begin had ik recht op gewoon 49 uur , standaard dus , omdat ik problemen heb met mijn bekken en fysiotherapie heb kwamen er 10 uur bij
    omdat ik geen borstvoeding ga geven gingen er weer 4 vanaf dus recht op 55 uur , ik wou dat ikze aan je kon geven , bij onze zoon hebben we 3 uur kraamzorg per dag gehad , was n schat van n mens maar 3 uur vond ik meeeer dan genoeg , dus ik heb dat nu ook aangegeven dat ze voor mijn part die tijd maar in een gezin steken die het echt nodig hebben . dus krijg ik tot nu toe op papier 27 uur maar das mijn eigen keus , mocht er iets veranderen of meer nodig zijn heb ik er ook gewoon recht op . , stom hoor dat het toch overal anders schijnt te zijn

12. Niet meer actief

Doe maar rustig hoor! Je vind mijn opmerking tegen de borst stuiten maar stelt daarna vlinder wel in het gelijk? Duidelijk MerleQ ;)
    Vlinder we kletsen er wel verder over op MSN :D

13. melloncollie

melloncollie Niet meer actief

ja wel vreemd dat het overal anders is, maar ook weer niet. wederom raakt de zorg verstrikt in zijn eigen web van bureaucratie waardoor dit soort dingen mogelijk zijn. nouja, hopelijk kan iedereen uiteindelijk toch terugkijken op een mooie kraamtijd want daar gaat het uiteindelijk om!

14. Niet meer actief

Precies Melloncollie ben ik het mee eens :) en t is wel jammer dat bij zo;n 1e kindje je heel wat zorg minder krijgt...

15. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

Nov 29, 2007
    11,895
    42
    48
    Ik wil niet rot overkomen, maar de verzekering en de kraamzorg zijn 2 verschillende bedrijven.. Dat je verzekeringspolis je 49 uur recht geeft, betekend niet dat de kraamzorg dat ook moet doen.
    Ik zou even met de verzekering bellen, die kunnen misschien ook wat meer druk zetten bij de kraamzorg. Of misschien je verloskundige? die heeft ook wat beter zicht op je thuissituatie

Als tijdens kraamperiode blijkt dat je niet genoeg uren hebt, kun je dan nog wel meer bijkrijgen. Ik heb zelf op dag 6 nog 3 halve dagen extra gekregen vanwege mijn medische situatie.

16. Amfy

Amfy Niet meer actief

ik heb ook recht volgens de verzekering op 49 uur maar ik heb al een brief gehad dat ik maar 24 uur krijg.met dank aan de bezuinigingen dat het enige kraamzorg bureau in de regio hier die dus hier mogen komen.omkomen in het werk en geen mensen mogen/lunnen aan nemen de vraag is zo groot al bij hun voor jan feb dat iedereen maar 24 uur krijg gegarandeerd. dan ben ik jaloers hoor om de mensen die wel meer krijgen

17. Merijn

Merijn Niet meer actief

Je snapt mijn punt overduidelijk niet. Het ging mij om die vergelijking, niet om de situatie van Vlinder losstaand. Aangezien jij zei dat te kort aan kraamzorg niet het argument is, maar echt puur alleen maar het feit dat vlinder bij haar ouders woont, is de situatie anders. In vlinders geval snap ik dan de frustratie aangezien ze niet bij haar ouders in huis woont, maar in een aparte woongedeelte en haar ouders beide werken.

Als je bij je ouders in hetzelfde huis woont, snap ik de beargumentatie wel. Je ouders kunnen tenslotte hun eigen huis gewoon schoonhouden.

Maar als een tekort aan kraamzorg wel een argument was, vind ik inderdaad dat iemand die niet bij zijn of haar ouders woont de voorkeur heeft op meer uren dan iemand die dat wel doet (niet kijkend naar andere factoren). En ja, ik vind het vreemd als iemand het daar niet mee eens is. Daar is volgens mij ook helemaal geen argument voor. Maar nogmaals, dat is dus blijkbaar niet het geval.

18. Niet meer actief

En hoe vind je dan dat het voor alleenstaande moeders moet zijn..?

19. Merijn

Merijn Niet meer actief

Ik vind dat alleenstaande moeders meer uren zouden mogen krijgen dan moeders met een partner. Wordt dat eigenlijk meegenomen in die berekening?

20. Mamak

Mamak Fanatiek lid

Jun 8, 2008
    3,424
    48
    48
    thuis
    Ja...

Share This Page