's nachts alleen in de kraamweek

Discussion in 'Kraamtijd' started by Janneke21, Feb 6, 2011.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Janneke21

Janneke21 Fanatiek lid

Jul 25, 2008
    1,945
    0
    0
    Kinderopvang en studerend
    Even een vraagje... misschien dat iemand ervaring heeft of tips heeft.

Ik ben alleenstaand, mijn ex zal wel bij de bevalling zijn en hij wil hier ook de kraamweek wel blijven slapen.
    Maar eerlijk gezegd zie ik dat blijven slapen niet zo zitten, vorige keer heeft hij hier door omstandigheden een paar nachten geslapen en dit was zowel voor mij als ons zoontje erg onrustig en verwarrend.

Nu had ik laatst een intake met de kraamzorg. Die vond het zo te horen al vreemd dat ik het minimale neem (3 uurtjes per dag). Maar goed, mijn uitleg (heb een hele makkelijke bevalling en start gehad met de eerste, heb ervaring met babies etc.) vond ze wel voldoende dus dit begreep ze. Ook gaf ik aan veel steun te hebben aan ouders+ zus, die zullen eerste weken sowieso komen helpen en mijn ex zal dus overdag ook veel aanwezig zijn. Alleen mijn familie+ex is geen leuke combinatie dus ik hoop dat dat een beetje goed verloopt.

Maar goed.. toen zei ze dus dat ik de eerste week echt niet 's nachts alleen mag/kan zijn met mn kinderen.

Mij lijkt dit onzin, vooral als ik weer redelijk makkelijk/snel beval kan ik meteen alles zelf weer en dan laat ik overdag gewoon veel door anderen doen. En als er 's nachts wel wat is dan kan mn moeder hier binnen 5 minuten zijn.

Wat zouden jullie doen? Of heeft iemand ook gewoon al snel 'alles' alleen gedaan? Er zullen toch ook mannen zijn die al snel weer nachtdiensten moeten draaien o.i.d.???
    Of is het echt onverantwoord???

2. Whabbit

Whabbit Fanatiek lid

Feb 22, 2008
    1,253
    24
    38
    Hmmm, ben weliswaar niet alleenstaand, maar heb ook in de kraamweek de nachten "alleen gedaan": mijn vriend slaapt overal rustig doorheen, ik moest er toch uit ivm de borstvoeding... niets aan de hand! Toen de 2e was geboren vond ik het wel heel fijn dat hij 's ochtends met mijn oudste dochter kon ontbijten, zodat ik in alle rust kon voeden, of nog een half uurtje kon slapen

Het is natuurlijk wel heel fijn dat er iemand is die ALS er iets niet goed zou gaan meteen kan helpen, maar als je moeder er zo snel kan zijn...

Als jij er zelf vertrouwen in hebt lijkt het me prima toch?

3. debby82

debby82 VIP lid

Nov 18, 2008
    25,903
    1
    0
    Hypotheekacceptant
    zaandam
    mijn man werkt s avonds/ s nachts. Tot een uur of 3 meestal. En in de kraamweek blijft ie werken dus ik zal s nachts ook alleen zijn. Als er iets is bel ik wel iemand, is er binnen 10 minuten iemand.

4. Chiggy

Chiggy VIP lid

Aug 29, 2010
    12,876
    25
    38
    Rotterdam
    Ik heb precies hetzelfde te horen gekregen, ik ben ook alleenstaand.
    Mijn vk gaf aan dat dit is omdat de eerste dagen alles nog zo nieuw is en het sowieso heel intensief is...
    Ze zei 'we willen voorkomen dat we op dag 6 met een overspannen moeder zitten'

Ik ga wel iemand regelen die bij me slaapt. Het is ook mijn eerste en vind het toch best spannend allemaal! :)

5. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

Jul 4, 2010
    13,212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Mijn man werkt nachtdiensten, en mij werd door de kraamzorg verteld dat ik niet alleen thuis mag zijn 's nachts. Nou speelt bij ons mee dat de familie op minstens een kwartier rijden woont en de buurvrouw -waar we goed contact mee hebben- ook in haar kraamweek zat. Mij vertelden ze namelijk dat als je 's nachts bijvoorbeeld een bloeding krijgt, je soms echt niet in staat bent om iemand te bellen. Nu is mijn man zowizo iets langer thuisgebleven omdat ik een KS heb gehad en ik de eerste week thuis nog niet goed mobiel was ( Dus nachtvoedingen, trap af om te plassen, laag HB door bloedverlies etc... )

6. Chiggy

Chiggy VIP lid

Aug 29, 2010
    12,876
    25
    38
    Rotterdam
    Dit hebben ze idd ook nog tegen mij gezegd!
    Was ik helemaal vergeten :) :)

7. sunshine1976

sunshine1976 Fanatiek lid

Sep 14, 2009
    1,131
    0
    0
    NULL
    NULL
    Het gaat er ook niet om dat er iemand bij je moet zijn voor als het goed gaat maar wanneer het niet goed gaat.En dat merk je al snel genoeg, herstel je snel van de bevalling, heb je een goede hb, kun jij overdag de zorg van je oudste kindje aan en ook die van de baby, etc. Als je flauwvalt ben je al niet meer in staat om iemand te bellen....

8. MamavanJordy

MamavanJordy Fanatiek lid

Aug 14, 2006
    4,408
    0
    36
    Kraamverzorgende
    Helmond
    Hier een kraamverzorgende,

Het is idd zo dat je de eerste paar nachten en overdag als de kraamzorg er niet meer is liever niet alleen mag zijn. Vragen ze ook bij de intake of je mantelzorg hebt.

Dit i.v.m. dat je na een bevalling nog bijv. een bloeding kan krijgen, of flauw kan vallen of iets dergelijks. Je bent dan echt zelf niet in staat om de vk te bellen meestal.

Overdag maak ik vaak het meest mee dat de partner er is als wij weg zijn en ook s'nachts. Of anders opa en oma.

Heb je niet een goede vriendin of iemand van je ouders die bij je kan blijven slapen de eerste paar nachten?

9. chrystel73

chrystel73 VIP lid

Jan 9, 2009
    6,302
    2,572
    113
    inderdaad het gaat met name om de zorg voor jezelf en niet zozeer de baby.
    Als jij een zware bloeding hebt of flauwvalt is het toch wel fijn als iemand in de buurt is.

10. Janneke21

Janneke21 Fanatiek lid

Jul 25, 2008
    1,945
    0
    0
    Ja dat is inderdaad zo.. maar is de kans echt zo groot dat je na een hele makkelijke en vlotte bevalling onverwachts een bloeding krijgt??? Telefoon ligt gewoon naast mijn bed, dus dan is er toch zo gebeld..

Ik ben het liefst gewoon lekker alleen, anders zou er iemand helemaal op mijn bank moeten gaan slapen en ik vraag me af of dat veel scheelt met iemand bellen die er binnen 5 minuten kan zijn..

Natuurlijk is het anders als je bijvoorbeeld bij de bevalling al veel bloed verloren hebt etc. Maar dat was bij de eerste niet zo, dus hopelijk weer niet.

Vandaag nog met mijn ex over gehad en die is helemaal een beetje boos als ik hem niet op de bank laat slapen.
    Nou ja, misschien dan toch maar de eerste nachten dat doen.
    Ik moet er natuurlijk ook niet aan denken dat ik 's nachts ongemerkt een bloeding krijg en mijn kindjes liggen te huilen en er niemand naar ze toe komt... Dus voor mijn kindjes dan toch inderdaad maar een paar nachten mn ex op de bank.. Is denk ik toch wel het verstandigst.

11. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

Jul 4, 2010
    13,212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Geen enkele bevalling is hetzelfde; mn schoonmoeder heeft 9 kinderen, Bij de laatste bevalling heeft ze voor het eerst een KS gehad en daarna een enorme bloeding (vaginaal) waardoor ze kantje boord was. Volgens mij kan een bloeding altijd, dat je 1e bevalling goed ging zegt weinig over wat je nu te wachten staat ( Net als bij een heftige 1e bevalling, de 2e kan dan heel soepel gaan )

12. Ons Kleintje

Ons Kleintje Niet meer actief

na de bevalling van mijn zoon heb ik 1 nacht op de kraamafdeling geslapen, daarna moest ik naar huis. maar ik mocht ook niet alleen zijn. Ik ben in een hotel blijven slapen, maar daar moest 24 u per dag iemand bij mij zijn. Ik heb toen een rooster gemaakt met mijn moeder, mijn man en mijn zus, en mijn schoonmoeder.
    Ik kreeg naweeën in de nacht van de derde dag. Ik vond het doodeng.
    Daarnaast vond ik het wel erg fijn dat er iemand bij me was, ik had niet alleen willen zijn.
    Misschien is een rooster van vriendinnen/ ouders misschien een idee voor jou?

13. Janneke21

Janneke21 Fanatiek lid

Jul 25, 2008
    1,945
    0
    0

Ik ga er ook echt niet van uit dat ik weer zo'n makkie krijg hoor!!! :D
    Dat zou dan nog flink tegen gaan vallen waarschijnlijk. Meer dan een klein beetje hoop is het niet haha, ik ga gewoon weer van het 'ergste' uit.
    Maar meer van áls... het weer ongeveer zo gaat dan verwacht ik na de bevalling ook niet te veel gekke dingen meer.

En Ons Kleintje, als ik me inderdaad niet goed voel of erge naweeën krijg zal ik er sowieso voor zorgen dat er altijd iemand bij me is. Maar zoals het er nu naar uit ziet zal ik hooguit 's middags/ 's avonds soms even alleen zijn en blijft mijn ex hier dus wel overnachten.

14. Vollutto

Vollutto Niet meer actief

Je eerste makkelijke bevalling is geen garantie voor een tweede makkelijke bevalling. Je bevalling kan trouwens ook heel makkelijk zijn en dat er daarna complicaties optreden.

Ik heb het zelf meegemaakt dat ik op de 8e dag alleen was met mijn twee kindjes. De kraamzorg was net weg en toen ben ik vreselijke grote stolsels verloren en kreeg ik een enorme bloeding.Ik raakte ik helemaal van de wereld. Ik kon gelukkig nog net de telefoon pakken om de vk te bellen, maar het was een enorm bloedbad. De volgende dag ben ik dus ook onder narcose gecuretteerd. Ik voelde me trouwens prima, had mijn kleren alweer aan en liep gewoon beneden rond...

Het zegt dus eigenlijk niks als het al een paar dagen goed gaat dat je makkelijk alleen kan blijven.

Kippie13 likes this.
  15. chevenne

chevenne Fanatiek lid

May 17, 2009
    1,073
    0
    0
    Bij mij gebeurde dat na ruim 3 weken en eerdere curretage (een week ervoor) in de auto. Ik was toch echt heel blij dat mijn partner erbij was, de huisarts kon halen (we stonden voor de deur van het pand van de huisarts, toen het gebeurde) en me daarna met spoed naar het ziekenhuis kon rijden.

16. Whabbit

Whabbit Fanatiek lid

Feb 22, 2008
    1,253
    24
    38
    Tsja, je kunt natuurlijk niet alles voor zijn (ik neem niet aan dat je tot 3-4 weken na de bevalling geen moment alleen zou mogen zijn; er kan natuurlijk ook los van een bevalling wel eens wat geks/gevaarlijks gebeuren waar je dan maar zo goed mogelijk op moet zien te reageren), maar ik lees toch wel een paar belangrijke punten waar ik gewoon niet goed bij heb stilgestaan toen ik mijn eerste reactie schreef!
    Heb zelf een hele zware eerste en hele makkelijke 2e bevalling gehad en had al meteen het idee (ook na de eerste) dat het allemaal wel goed ging. Ben overdag ook na vertrek van de kraamhulp alleen geweest. Met wat ik nu lees denk ik toch ook wel dat het in ieder geval voor de eerste paar nachten goed is als er iemand is, of dat je desnoods zelf nog een babyfoon op je kamer hebt staan die naar de buurvrouw is geschakeld bijvoorbeeld!

17. Bri

Bri Niet meer actief

Ik zou toch wel iemand in huis willen hebben de eerste nachten. Of dat per se je ex moet zijn, of misschien een familielid of vriendin kun je zelf wel bekijken. Wegsturen kan altijd nog (zo van: het is écht niet nodig, ik red het wel) maar als niemand er rekening mee houdt is het misschien lastiger om het alsnog te regelen.

18. Umm85

Umm85 VIP lid

Jun 17, 2007
    26,310
    248
    63
    Female
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Wat apart, hier is mijn man beide keren wel 2 of 3 nachten weggeweest tijdens de kraamweek en de kraamhulp heeft er beide keren niks van gezegd.

19. Ons Kleintje

Ons Kleintje Niet meer actief

ja wel vreemd!

20. jomidi

jomidi Bekend lid

Oct 13, 2010
    904
    1
    0
    Tjah het argument van een eerdere 'makkelijke' bevalling vind ik niet heel sterk.
    Maar snap ook dat je niet alles kunt indekken.

Mijn eerste ging ook easy, 2e bevalling eigenlijk ook. Net zoals jou had ik me daar ook min of meer op ingesteld ;)
    Toch ging het enkele uren na de bevalling fout en kreeg ik een insult, thank god was er iemand bij want ik kon idd niet meer bellen, werd namelijk 16 uur daarna wakker.
    Okay okay, niet dagelijkse kost, maar het KAN. En als ik jou verhaal zo lees, hoor ik mezelf voor m'n tweede bevalling, maar nu denk ik er toch ietwat anders over.

Beval je thuis?

Share This Page