Kraamfeest! Wat is jouw ervaring?

Discussie in 'Kraamtijd' gestart door Joiedevivre, 31 mrt 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. pientje1

pientje1 Niet meer actief

#21 pientje1, 3 mei 2015
    Laatst bewerkt door een moderator: 3 mei 2015
    Ik ben zelf een aantal x naar een kraamreceptie geweest en ik vond het onpersoonlijk, cadeau afgeven, oma die angstvallig haar kleinkind vasthoudt want iemand moest hem eens aanraken, wat drinken en weer wegwezen.

Maar ik snap het wel. Vond sommige kraamvisite ook onprettig, ze bleven vaak veel te lang zitten en heb achteraf te weinig kunnen rusten na de bevalling. Dus zou er nu misschien zelf ook wel voor kiezen.

Zou het trouwens niet te lang na de bevalling doen anders komt iedereen alsnog langs en een paar uur is lang genoeg. Probeer iedereen even te spreken en draag je kind ook zelf bij je en laat er niet iemand anders op passen. Mensen komen nl. om de baby te zien en jullie te spreken, is leuk als je dan zelf de baby vast hebt en niet een oma ofzo waar ze niks mee hebben en daar dan dus ook niet bij gaan staan.

2. Novastar

Novastar Fanatiek lid

9 jan 2014
    4.538
    1.171
    113
    Vrouw
    Pedagoog
    Noord-Brabant
    Dat is bij ons gelukkig niet de instelling. Wij vinden een feest echt leuk. Maar dat praten met de ouders... Hier komen vrienden en kennissen wel vaker op bezoek of wij gaan naar hen toe. Ik kan me voorstellen dat dd gespreksonderwerpen bij een kraamvisite hetzelfde zijn als bij gewoon bezoek. Mijn bevallingsverhaal hoeven ze namelijk niet te horen heb ik gemerkt. Veel te heftig. Mensen zonder kinderen hoeven spontaan geen kinderen meer. Dat laat ik dus maar achterwege. 😏 Er komen geen 100 mensen ofzo dus ik kan echt wel iedereen spreken tijdens het feest. En we geven het feest omdat wij dat leuk vinden. Ik ga geen kraamvisite doen omdat anderen dat leuk vinden.

3. MMarianne

MMarianne Niet meer actief

#23 MMarianne, 5 mei 2015
    Laatst bewerkt door een moderator: 5 mei 2015
    Heb nu twee kraamfeesten meegemaakt en het was beide keren erg gezellig maar leek meer op een verjaardag/stapmiddag-avond, had weinig met kraamvisite te maken zeg maar...

4. podiki25

podiki25 Fanatiek lid

18 mei 2012
    3.897
    124
    63
    Tandheelkunde
    Barcelona
    Ik vind een kraamfeest maar niets. Je ziet de baby niet en hebt geen tijd om met de ouders te praten. Zelf heb ik gekozen voor visite en heb bij beide kindjes op 3 maanden een doopfeest gehouden. Ik begrijp eigenlijk niet hoe het mogelijk is om zolang visite te hebben. Hier kwam iedereen de eerste weken en daarna niet meer. En dan nog... Bij de eerste de eerste 3 weken en bij de 2de de eerste 2 weken en that's it. Maar dat is mss het voordeel van in het ziekenhuis te bevallen (hier moet je standaard 2 a 3 nachten blijven). Iedereen komt dan in het ziekenhuis en dat is net leuk want anders is het maar saai daar in die kamer liggen.

5. Amberxx

Amberxx VIP lid

6 nov 2013
    5.020
    5.230
    113
    Ik lees vaak dat de reden voor zo'n feest is dat mensen bang zijn voor te veel,te vaak, onbekende visite of mensen die te lang blijven zitten. In werkelijkheid valt dit juist heel vaak mee. En daarbij ben je er zelf ook nog bij! Kraambezoek duurt geen uren. Dat hoort bezoek ook te weten. En mensen die niets met jullie hebben gaan echt niet op bezoek. Dat kost namelijk tijd en moeite (bellen, afspraak maken, cadeau kopen, tijd maken, langskomen etc).

Bedenk dat lang niet iedereen die een geboortekaartje krijgt ook echt op bezoek komt. Heel veel mensen (zeker familie die je niet goed kent) sturen gewoon een kaartje. En je hoeft toch ook niet iedereen een geboortekaartje te sturen? Oom of tante die jij in jaren niet hebt gezien waarom moeten die een kaart? En denk je echt dat het hele voetbalteam of alle collega's zullen komen omdat ze een kaart hebben gekregen?? Die sturen (in overleg met de ouders) een afvaardiging namens de hele groep met een gezamenlijk cadeau. Geef je echter een echt feest dan is de kans veel groter dat echt iedereen komt (soms zelfs met partner).

Bij kraamvisite thuis moet je gewoon grenzen aangeven. Als je wilt voeden kan je even rustig terugtrekken. En als jij moe bent en het tijd is om te gaan geef je dit toch gewoon aan ? Of je zegt we moeten zo eten, we moeten straks weg, hij moet slapen etc.

6. 1981Mama

1981Mama VIP lid

8 apr 2015
    5.989
    1.439
    113
    Ik hou überhaupt niet zo van visite (sorry :p) dus misschien is zon kraamfeest wel een idee :)

7. Joiedevivre

Joiedevivre Bekend lid

1 aug 2014
    717
    0
    0
    Bedankt voor al jullie reacties :). Inmiddels hebben we het kraamfeest gehad. Bij ons waren er heel veel mensen die op visite wilden komen, ook omdat wij zo'n heftige start hadden en iedereen erg meeleefde. Het kraamfeest zelf, tja, het had voor en nadelen. We hadden zo'n 35 mensen over de vloer. Hebben iedereen wel even gesproken. Het was heel gezellig en echt een feestje. Nadeel vond ik was dat we ook wat visite hadden die een uur moesten reizen en dan dus maar even gesproken hebben. We hebben de komende weken alsnog wel visite omdat niet iedereen kon, maar dat geeft niet. De baby's hielden we zelf vast en zodra ze moe waren of voeding wilden gingen ze/we naar boven. Zou ik het nog een keer doen? Nee, ik denk het niet.. denk dat ik eerder dan kleinere groepjes (zoals alleen familie of alleen vrienden van dit of dat) zou uitnodigen zodat je iedereen toch wat beter kunt spreken.

8. Yil

Yil Bekend lid

16 mrt 2011
    919
    0
    0
    Ik werk part-time als office manager
    Heb niet alle reacties gelezen, dus weet niet wat iedereens ervaring is, maar ons is het wel goed bevallen bij de 1e. Nu de tweede op het punt staat geboren te worden zijn we al bijna weer toe aan een tweede kraamfeest :)
    Wij hebben bij de eerste 11 dagen na de geboorte een kraamfeest gegeven, omdat dat mooi in het weekend viel. Het kraamfeest was gewoon bij ons thuis en hebben lekker mini tompoucen bij de Hema besteld met een foto van de kleine erop. Daarnaast wat kleine hapjes en een lekker roze drankje (1e is een meid). Wij hebben het van 14:00-16:00 gehouden en voor iedereen weg was, was het zo'n 17:00 uur. Wij vonden dit echt lang genoeg!

Wat ik bij de tweede anders zou doen is de baby dit keer beneden laten zijn/slapen zodat we niet iedereen om de beurt naar boven hoeven laten gaan om de baby te zien. Wij deden dit de eerste keer omdat ze zo het minst last zou hebben van de drukte van de visite. Toch was het niet handig.

Jullie hebben je feest al gehad lees ik, en het was een drukke boel! Nu kunnen jullie rustig bijkomen ;)

9. Loony

Loony Lid

13 jan 2015
    78
    0
    0
    NULL
    NULL
    wij kiezen zelf ook voor een kraamfeest. Bij de eerste had ik in de eerste week last van paniekaanvallen en een startende depressie...kraamvisite was voor mij overleven. Elke keer met kraamvisite zat ik met een knoop in de maag te wachten tot ze weer weg waren.
    Omdat wij nu een tweeling verwachten en wij om ons heen veel kennissen hebben die "even" willen komen kijken hebben wij toch besloten in de eerste weken ergens een kraamfeest te houden. Ook al hou ik zelf niet zo van het concept weet ik dat het mij/ons veel rust zal geven in de eerste weken.
    Ik zal tzt wel even laten weten hoe mijn ervaring is geweest. ;)

10. ButterflyNova

ButterflyNova VIP lid

31 mrt 2014
    5.326
    104
    63
    Ik begrijp niet dat mensen zo tegen een kraamfeest kunnen zijn, me name omdat ze ouders niet spreken. Dat ligt dan toch ook deels aan jezelf? Natuurlijk, iedereen wil de ouders spreken maar bij binnenkomst maak je een praatje en vraag je even hoe het gaat. Krijg je vaak de kleine even te zien, of later. En daarna zoek je ze toch gewoon weer even op? Bij het gedag zeggen spreek je ze weer. Had je dan verwacht dat je het hele feest met ze zou kletsen?

Bij kraambezoek 1 op 1 kun je ook niet altijd ongestoord met de kersverse ouders praten omdat de kleine de nodige aandacht eist.

Wij gaan ook zeker een kraamfeest houden, we hebben beide een grote familie en een grote vriendenkring. Ik moet er niet aan denken om maanden lang een paar keer per week bezoek te hebben. Directe familie en goede vrienden komen toch wel langs en de rest nodig ik graag uit op een feestje waarbij ze de kleine allemaal even mogen zien en waarbij we echt ons best gaan doen iedereen aandacht te geven.

11. tuc

tuc Niet meer actief

Nou dat vind ik dus juist het doel van kraamvisite: de baby zien en met de ouders praten over hoe het gaat. Op een kraamfeest heb je echt maar een paar minuten en moet je je verder met de rest van de gasten vermaken...ja sorry maar daarvoor kom je toch niet op kraamvisite om met de nicht of neef of tante van de vader of moeder te praten?

12. amdaa

amdaa VIP lid

28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Wat mij tegenstaat aan een kraamfeest is juist dat onpersoonlijke ervan.

Niet zozeer omdat ik de ouders niet spreek, maar omdat zo'n feest [zoals je zelf zegt] georganiseerd wordt voor mensen die je eigenlijk niet over de vloer wilt. Zoals je zelf zegt, de mensen die dichtbij je staan komen sowieso op bezoek.
    Als ik mensen niet op bezoek wil, dan ook niet in een extern zaaltje voor een expres-drankje-handje-weg borrel.

13. SweetPrincess

SweetPrincess Bekend lid

17 feb 2015
    601
    43
    28
    NULL
    NULL
    Ik wil denk ik ook een kraamfeest geven. Ik vind viste altijd al erg vermoeiend en raak daardoor al snel prikkelbaar. Toen iedereen langs moest komen om het nieuwe huis te bekijken ook vreselijk!

Moet er niet aan denken dat ik na mn bevalling bijna elke dag visite krijg. En dan ook van mensen met wie ik amper wat heb want mijn vriend heeft de meeste familie(denk aan veel ooms en tantes en neven en nichten). Ik heb maar 3 fam leden over die maar in 1 keer komen met elkaar (afgezien van het gezin waar ik uit kom). Dus ja mijn kant is niet zown big deal. Nu waren we een gastenlijst aan het maken voor de bruiloft jeemig wat een mensen van zijn kant. Die komen dan ook allemaal langs om de kleine te zien. En dan hebben we ook nog een zooi vrienden die langs willen komen. Dus dat wordt gauw een feest voor 50 man.

Een vriendin van mij wil het ook gaan doen want die zit het ook niet zitten al die visite dus zal het eens met haar erover hebben hoe ze dat gaat doen. Tsja het is natuurlijk wel onpersoonlijker als we op haar feest komen zullen we haar natuurlijk ook maar kort spreken en zit ik daar verder met mn vriend tussen mensen die ik niet ken. Maar we zullen daarna ook nog wel eens langs komen.

Maargoed het duurt nog ff voordat de kleine komt dus we kunnen er heel lang over denken wat we nu precies willen. En afwachten hoe het kraamfeest van mn vriendin gaat worden.

14. Nathalie1988

Nathalie1988 Actief lid

24 jan 2013
    204
    0
    0
    wij hebben bij onze eerste uk ook twee kraamfeestjes gedaan. Voor allebei de kanten van mijn man zijn familie één aparte. Zo waren er niet meteen superveel mensen, en kon dus iedereen onze uk eventjes bewonderen en ook even gezellig kletsen. We hebben dit op twee verschillende zondagen gedaan en beviel mij eigenlijk best goed!

Vrienden/collega's/mijn familie die zijn wel op kraambezoek geweest. Dus we hebben eigenlijk een beetje van beide gehad. Kraamvisite was wel bijna allemaal pas na de eerste twee weken, zodat wij ook lekker wat rust hadden.

15. ButterflyNova

ButterflyNova VIP lid

31 mrt 2014
    5.326
    104
    63
    Dat zeg ik niet ;) Natuurlijk wil ik ze wel over de vloer hebben maar niet wekenlang na de bevalling. Dan heb ik ze liever in een keer.

Zal aan mij liggen maar tijdens zo'n kraamfeest zijn er altijd wederzijdse vrienden waar je bij aan kunt sluiten waardoor het toch ook weer gezellig is. Ik sta nooit verdwaald tussen ooms / tantes die je nooit spreekt.

Dan kun je bruiloften ook wel overslaan :p

16. Vladivostok

Vladivostok Actief lid

10 mrt 2015
    179
    0
    0
    NULL
    NULL
    Gezien de tijd, moeite en geld die je als ouders in een kraamfeest moet steken vind ik het zeker niet iets waarmee je laat zien dat een groot deel van het bezoek je niet zo veel kan schelen en je vooral cadeaus wilt incasseren.
    Ik vond het zelf wel fijn om bezoek over de vloer te hebben. De bevalling en alles eromheen was niet zo soepel verlopen en het feit dat ik het meerdere keren (zonder gruwelijke details overigens ;)) heb verteld hielp erg goed bij het verwerken ervan. Toen onze lieve dochter na vier weken echter met huilen begon en overdag eigenlijk alleen maar huilde kwam er snel een einde aan het kraambezoek en heb ik lang niet iedereen gezien die ik anders wel had gezien. Wat dat betreft was een kraamfeest (voordat ze begon met huilen dan :)) leuker geweest.

17. Robijn89

Robijn89 VIP lid

1 feb 2015
    8.121
    5.041
    113
    Vrouw
    Ik twijfel nog heel erg of ik wel een kraamfeest wil geven..
    Ik zit persoonlijk helemaal niet te wachten op wekenlang visite over de vloer, maar wil ook geen feestje geven waarbij mensen het gevoel krijgen dat het alleen 'komen en cadeautje afdroppen' is, want zoals ik het hier lees wordt het wel vaak zo ervaren...

18. Amberxx

Amberxx VIP lid

6 nov 2013
    5.020
    5.230
    113
    Een grote familie of veel vrienden betekend toch niet dat iedereen ook daadwerkelijk op bezoek komt?

Heel veel mensen sturen een kaartje. Echt niet iedereen komt langs! Misschien verstandig om dit na te vragen in je omgeving (bijvoorbeeld aan je ouders wat in jouw familie gebruikelijk is qua bezoek).

Voor jou is je kindje geweldig. Maar heel veel mensen hebben niet eens zo'n zin in kraambezoek (bijvoorbeeld omdat ze jullie niet zo goed kennen of weinig met (kleine) kinderen hebben). Die zullen echt niet allemaal komen en/of uren willen blijven.

Verder iedere dag visite? Dat plan je toch zelf in (samen met je partner). Of je laat meerdere mensen (bijvoorbeeld familieleden of vrienden die elkaar kennen) op hetzelfde moment komen.

19. ButterflyNova

ButterflyNova VIP lid

31 mrt 2014
    5.326
    104
    63
    Dan ken je onze familie / vrienden nog niet ;)

Met een grote familie en vriendenkring ben je maanden bezig met bezoekjes.

20. amdaa

amdaa VIP lid

28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Dan zou ik meerdere mensen tegelijk uitnodigen, scheelt weer.
    En wat mij soms verbaast is dat mensen aan Jan en alleman geboortekaartjes sturen. Waarom dat dan, als ze juist niet zoveel visite willen? Stuur dan alleen de kaart aan mensen die je wel graag ziet en die je graag aan jouw kind wilt voorstellen.

Deel Deze Pagina