Hallo, Ik vroeg me af of er dames zijn die ervaring hebben met zelf een kraamfeest organiseren. er zijn ongeveer 70 uitgenodigden. stel er komen er 60. het feest duur ongeveer 2,5 a 3 uur, maar verwacht ook niet dat iedereen al die tijd blijft. de bedoeling is om wat drankjes te serveren, koffie thee,fris, wijn en bier bijvoorbeeld. cakjes versierd in de kleur. en wat kleine hapjes/stukjes worst/chipjes e.d. wat ik heel moeilijk vind is hoeveel koop je in van alles? de datum heb ik al vast staan, het zaaltje is al gereserveerd voor ons. ongeveer 3,5 week na uitgerekende datum. wel met afspraak dat stel de baby komt eerder, we even kunnen kijken of er eerder nog een dag beschikbaar is. wie heeft er adviezen, of dingen waar ik rekening mee moet houden, en wie heeft enig idee hoeveel ik moet inslaan voor 60 mensen?
Ik zou kijken of je in ieder geval wat dingen kunt uitbesteden. Met 3,5 week zo groot boodschappen kan soms wel, maar ook genoeg dames die dat niet redden. Ik heb het feest bij mijn ouders thuis gehouden. Zij heeft met mijn zusje de grote boodschappen gedaan. En ze hebben ook de aankleding ed geregeld samen met mijn man. (Ons feest was met 6,5 week, maar ik had een totaal ruptuur en kolfde fulltime dus redelijk kapot van de dagelijkse dingen al) Hoeveelheden? Dat vind ik ook lastig. Misschien kun je met de plaatselijk super regelen dat je teveel aan drank&fris terug kunt brengen? Hier doen ze dat soms wel. Dan kun je in ieder geval iets ruimer inslaan..
ik vind 3,5 week na uitgerekende datum wel snel, meeste mensen doen het na een week of 6. Persoonlijk zou ik het wat later doen. Ik zou een soort buffet vorm doen. Zelfbediening voor drankjes en hapjes. je zet fris/bier/koffie/thee klaar en iedereen kan zelf pakken. Leuke cakejes en hartige hapjes, stapel leuke kartonnen bordjes erbij (tenzij zaaltje echt servies ter beschikking heeft) stapeltjes servetten en aanhankelijk van het soort hapjes mss wat plastic bestek. Dat kun je ook leuk aanpassen aan de baby jongen/meisje. Bij bijvoorbeeld de hema heb je allerlei leuk bestek & servies.
de boodschappen doen we nu al, op de dag zelf helpen vrienden en familie met de voorbereidingen en alles klaar zetten. en achteraf ook weer opruimen. eigenlijk hoef ik zelf alleen maar aanwezig te zijn. ik ben bang dat als ik het feest later doe, er heel veel mensen alsnog thuis komen. dit wil ik juist voorkomen door een kraamfeest te geven. mocht het om een of andere reden niet gaan dan kan ik eventueel nog de datum verzetten, maar dat is moeilijk in te schatten denk ik net na de bevalling. want dan worden de kaartjes gedrukt. waar je je allemaal niet druk om kunt maken hebben jullie zelf een kraamfeest gegeven en hoeveel mensen waren er uitgenodigd en hoeveel konden niet komen?
wij hebben bij allebei onze zoontjes een kraamfeest gegeven, wij vonden het super! Bij onze jongste was het 2,5 week na de geboorte. Wij hebben het pas gepland na de bevalling, de bevalling was redelijk makkelijk en ons zoontje gezond en daardoor zag ik het wel zitten na 2,5 week. Manlief heeft de boodschappen gedaan, en om de avond zelf hebben onze moeders en (schoon)zussen geholpen met alles klaarzetten en voor de hapjes en drankjes zorgen. Er zijn denk ik zo'n 60 mensen geweest, we hadden veel te veel frisdrank, wijn en bier, maar dat staat nu in de kelder en gaat vanzelf wel een keer op (ons andere zoontje is ook over 2 maanden jarig ) Ik had 90 cakejes en bedankjes, daar was dus aardig wat van over, we hebben iedereen die geholpen heeft een doosje cakejes mee naar huis gegeven. Ik vond het fijn om zeker genoeg te hebben, en met een grote familie komt het altijd wel op
Wij hebben ook een kraamfeest gegeven. Wij hebben bij het kaartje een brief gedaan en op die manier voorkomen dat de hele bubs bij ons thuis wilde komen. We hebben ongeveer 120 man uitgenodigd waarvan er 100 zijn geweest (wel van te voren in de brief aangegeven dat ze moesten laten weten of ze zouden komen). Ik heb cakejes laten maken ipv beschuit met muisjes, bij binnenkomst een glas prosecco. Mijn vader heeft gezorgd voor de prosecco(24flessen, véél te veel!) en saté(4kg varkenshaas) en spekkoek (geen idee hoeveel) mijn moeder heeft gehakballetjes (5kg gehakt) gemaakt, mijn schoonouders hebben gezorgd voor het drinken (geen idee van de hoeveelheid) en de aankleding van de ruimte (was bij mijn schoonouders thuis) en wij hebben gezorgd voor stokbrook, smeerseltjes en wat tomaten en komkommertjes. (10 stokbroden, 4 komkommers, 3 bakken voordeelcherrytomaten, 3 zakken worteltjes, 2 bakken voordeel filetamerican, 2 kuipjes kruidenboter) Het eten is schoon op gegaan en ik vond het echt een succes!!! Wat was het een leuk feest! Succes en veel plezier!
Hier ook een kraamfeest gehouden, volgens mij 4 of 5 weken na de bevalling, dat weet ik eigenlijk niet meer zo goed. In totaal zijn er 90 mensen geweest. Van te voren alle boodschappen in huis gehaald. Voor bij binnenkomst had ik een glaasje roze champagne en een roze koek. Verder had ik schalen staan met beschuit met muisjes, cupcakes met muisjes, soesjes met muisjes en geboorte chocolade. Ik had bij de traiteur een lading hapjes bestelt. Mijn 3 vriendinnen deden de catering en wij hoefde alleen maar op een stoel te zitten en mooi te zijn. Ik vond het een groot succes, doen we dit keer weer!
6 weken na de bevalling is normaal om een kraamfeest te geven. Wij hebben geturft wat de mensen ongeveer zouden drinken. Van heel veel mensen weet je wel wat ze drinken en als we twijfelde zetten we ze gewoon bij 2 dingen bv bier en fris. Dan ga je ervan uit dat zo'n persoon ongeveer 4a6 drankjes drinkt.(per uur)De meeste blijven 1,5 a 2 uur sommige wat langer dus neem je na het totaal altijd iets extra. zo kan je ongeveer uittellen wat je moet halen. Als je het bij de slijterij haald kan je zelfs onaangebroken flessen weer terug brengen. Van dat tellen is misschien een beetje ver gezocht maar zo werkt het bij ons meestal wel zo ook met verjaardagen. Hapje ongeveer 3 p.p tellen.(Buiten de chips,noten en zoetwaren om( Misschien is het een leuk idee om etagere's met kleinere zoetwaren neer te zetten.Zoals cakejes met muisjes of chocolaatjes met muisjes. Wraps gevuld met dingen en in stukjes snijden kan je gebruiken als hapjes. Minigehaktballetjes.Of de plaatselijke friettent hapjes laten bezorgen. Succes met regelen!