kraamfeest

Discussie in 'Kraamtijd' gestart door jannn, 10 okt 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. jannn

jannn VIP lid

13 jul 2008
    5.942
    89
    48
    Hoi Meiden,

Over 8 weken ben ik uitgerekend van ons 3e kindjes.
    Nu is het ons idee om bezoek in de kraamtijd te doen (overdag) en daarna een kraammiddag in een zaaltje die we afhuren.

Maar hoe gaat dat nou in zn werking zo 'n kraammiddag??

Ten eerste hoe plan je een datum voor op het geboortekaartje?
    Hoeveel weken doe je dat later? Ik wil ook weer niet al te laat zijn.
    En wat serveer je dan op zo n middag?
    Koffie met gebak of???? En wat voor de kinderen?
    Ik ben erg benieuwd hoe jullie dat hebben aangepakt.

Liefs mij

2. Nacho

Nacho Fanatiek lid

3 jun 2015
    2.369
    9
    38
    Vrouw
    Baby & Mama Coach
    Houten
    Ik heb nog geen kraamfeest gevierd, want bij mijn zoontje had ik 'gewoon' kraamvisite. Super irritant vond ik dat. Daarom deze keer een kraamfeest en de relaxte mensen ontvangen van mij sowieso heel snel een uitnodiging om de kleine te komen bewonderen thuis.

Ik ben er nog niet over uit of ik thuis of op een andere locatie het feest ga geven. Voordeel van thuis is dat iedereen (moeder en kids) op zijn of haar eigen moment kan slapen of rusten als dat nodig is. Voordeel van een andere locatie is de rommel die je daar kan laten, tenzij je het ook daar zelf op moet ruimen natuurlijk.

Mijn idee is om het feest te plannen tussen 15 en 18 uur. Daarvoor alle tijd om rustig aan te doen en middagslaapjes te houden. Daarna gaan mensen uit zichzelf weg om te eten. Rond die tijd verwachten mensen koffie, thee en fris met taart, koekjes en snoepjes. Misschien wel met een roze of blauwe themakleur afhankelijk van het geslacht van de baby. Beschuit met muisjes doet het altijd goed. Bij de verjaardag van mijn zoontje had ik ook alleen zoete dingen in huis gehaald en daardoor hadden we geen zogenaamde plakkers (mensen die je om 19.00 uur noodgedwongen uit moet nodigen voor het avondeten). Zeker als je in je omgeving mensen hebt zonder kinderen houdt niet iedereen rekening met jouw behoeften.

Gedurende het feest houd ik de baby lekker in de draagdoek. Iedereen kan kijken, maar hoeft de baby niet vast te houden. Ondertussen heb ik mijn handen vrij om gezellig een drankje te drinken en met iedereen een praatje te maken. Zoals gezegd heb ik de mensen die dicht bij ons staan dan al thuis langs gehad, dus zij kunnen de baby dan wel wat beter bewonderen.

Ik twijfel of ik iets van een cadeaulijst wil maken, omdat ik niemand voor het hoofd wil stoten, maar ik wel al heel veel dingen in huis heb van mijn zoontje. Als ik nog meer Zwitsal en knuffeldoekjes krijg kan ik een winkeltje beginnen...

Ik zou het ook leuk vinden om mijn zoontje in het zonnetje te zetten, omdat we niet alleen een nieuwe baby hebben, maar ook een nieuwe grote broer.

Ik ga een inlegvelletje maken in word die ik in het geboortekaartje kan schuiven. Zo kan ik last minute een datum bepalen. Als alles goed gaat op ongeveer 6 weken na de bevalling. Het is natuurlijk het leukst als mensen een kleine baby te zien krijgen. Anders loop je ook weer het risico dat mensen alsnog langs willen komen als je daar misschien niet op zit te wachten.

Ik lees mee voor meer ideeën!

3. Joycelyn

Joycelyn Bekend lid

27 feb 2015
    602
    1
    16
    NULL
    NULL
    Klinkt goed georganiseerd!
    Wel dapper om de datum voor het kraamfeest al in/bij het geboortekaartje te doen, je weet tenslotte nooit hoe het loopt en hoe je kindje het doet.

4. Nijntje01

Nijntje01 Fanatiek lid

2 dec 2012
    3.539
    422
    83
    Zuid-Holland
    Wij hadden 2 zondagen in gedachten, afhankelijk van wanneer hij geboren zou worden. Ik dacht een beetje aan 4-6 weken na geboorte. Uiteindelijk was hij 6 weken, omdat hij een paar dagen eerder werd geboren.

Wij hebben zelf een vierkante enkele uitnodiging ontworpen, die even groot was als het geboortekaartje. Deze hebben we bij de drukkerij af laten drukken en in het geboortekaartje gestopt.

Het was van 14 tot 17 uur, maar om 18 uur was pas iedereen weg. We hadden een grote tafel met drank (koffie, thee, fris, alcohol) en hapjes (cake met slagroom en muisjes, slagroomsoesjes met muisjes, lange vingers met muisjes, negerzoenen met muisjes) en op de tafels wat nootjes enzo. Het was zelfbediening ;) Ook was er een kinderhoekje met speelgoed e.d.

Ons zoontje sliep bijna de hele middag in de kinderwagen. Alleen ik en mijn moeder hebben hem vast gehouden, anders had het echt te druk voor hem geworden.

5. Nacho

Nacho Fanatiek lid

3 jun 2015
    2.369
    9
    38
    Vrouw
    Baby & Mama Coach
    Houten
    Als later blijkt dat het niet goed gaat dan prik ik rustig een nieuwe datum. Ik denk dat iedereen dat wel begrijpt. En als je een beetje tegenslag hebt dan is 6 weken ook wel best lang om te bezien of je dan wel of niet dat feestje wil houden. Het moet wel leuk blijven natuurlijk!

6. riean

riean VIP lid

21 apr 2014
    5.779
    7.367
    113
    Wij hadden de datum 5 weken na de uitgerekende datum gepland, en ons voorgenomen dat als hij 2 weken te laat zou zijn we de datum gewoon nog aan zouden passen qua tekst. Maar hij kwam 4 dagen later, dus was 4,5 weken prima.

We hadden een enorme partytent tegen de voorkant van ons huis gezet, in de voortuin. Vol met bistrotafels, stoelen, statafels, lampjes, heaters, slingers, ballonnen.

En op alle tafeltjes stonden hapjes, allemaal kleine hapjes in blauw of met blauw/witte muisjes. Blauwe bordjes, blauwe bekers. Als je op internet zoekt vind je ontzettend veel leuke hapjes met muisjes.
    Ik had mijn moeder, zusje en nichtje ingezet als serveersters, dus die liepen steeds rond met koffie, thee en frisdrank.
    De hele tent zat vol de hele middag, ons zoontje heeft heel af en toe bij iemand gezeten, maar meestal had ik hem bij me en liep ik langs alle mensen met hem. Het was heel ontspannen en gezellig.

7. Rizzoli

Rizzoli Fanatiek lid

21 aug 2013
    2.515
    966
    113
    Wij hebben ons kraamfeest 8 weken na de verwachte datum gepland, maar dat was redelijk makkelijk te plannen met een geplande sectio.
    We hebben bij het geboortekaartje een kleiner kaartje gedaan met de uitnodiging voor het kraamfeest.

We doen dit op een locatie met bediening. We betalen hier per consumptie.
    Mensen krijgen beschuit met muisjes bij binnenkomst. Verder staan er nootjes ed op tafel. Voor de kinderen is er snoep.
    Qua tijd hebben we van 14-17 gekozen. Dat leek me lang genoeg.
    We hadden gerekend op 60 mensen, maar we hebben al 110 bevestigde gasten. We dachten dat veel mensen van verder weg niet zouden komen, maar blijkbaar is iedereen super benieuwd naar ons hummeltje haha.

8. Rizzoli

Rizzoli Fanatiek lid

21 aug 2013
    2.515
    966
    113
    Hoe hebben jullie het trouwens gedaan qua voeding?
    Ik (borst)voed op verzoek, maar vind het een beetje aso om samen met de baby 3 kwartier in een andere ruimte te gaan zitten voeden terwijl het feest maar 3 uur duurt.
    Vind dat ook een beetje lullig voor mensen die er dan net zijn, of mensen moeten dan wachten op de baby.

Kan wel kolven van te voren en een flesje geven, maar dan zit ik zelf nog met borsten die op knappen staan.

Hoe hebben jullie dat gedaan?

9. jannn

jannn VIP lid

13 jul 2008
    5.942
    89
    48
    Hadden jullie ook op het kaartje gezet dat ze moesten aanmelden of niet? Straks zit je met 50 gebak en komen er maar 30 ofzo

10. Rizzoli

Rizzoli Fanatiek lid

21 aug 2013
    2.515
    966
    113
    Op het kaartje staat:
    Wil je voor ... Laten weten of je komt?

Onze telefoonnummers staan op het geboortekaartje

11. jannn

jannn VIP lid

13 jul 2008
    5.942
    89
    48
    Hele goede, ga ik ook doen dan

12. Dorien87

Dorien87 Bekend lid

31 okt 2012
    707
    93
    28
    Vrouw
    Leerkracht
    Retie
    Wij hebben twee keer een kraamfeest gehouden.

Dichte familie was al op bezoek geweest tijdens het verblijf in het ziekenhuis (woon in België dus bevallen in het ziekenhuis) en de eerste periode na geboorte.

Omdat we grote families hebben die ver wonen en veel vrienden, hebben we besloten om een kraamfeest te houden.

Kraamfeest oudste dochter:
    - 2 maanden na geboorte
    - zaaltje afgehuurd
    - vrijwilligers achter de toog
    - taart, broodjes en soep: zelfbediening
    - kleine altijd bij mij gehouden; dutjes in reiswieg

Kraamfeest jongste dochter:
    - 2 maanden na geboorte
    - tuin van ouders
    - zelfbediening voor drank
    - sweet's table (taart, cupcakes, cake-pops, gebakjes, koekjes) in thema van geboortekaartje en frietmobiel (zelfbediening)
    - hangtafels en gewone tafels met stoelen + tenten gezet
    - springkasteeltje gezet en allerlei speelgoed voor de kinderen (ouders hebben ook een speelhuisje en speeltuig in de tuin)
    - kleine altijd bij mij gehouden; dutje in reiswieg/bedje in eigen kamertje

Bij het geboortekaartje, heb ik een kaartje met de uitnodiging gevoegd voor hun 'eerste feestje'.

Beide keren heel goed verlopen... Heb er echt van genoten. Allemaal relax en gewoon genieten. Met iedereen een praatje kunnen doen.

Voor de derde doen we het opnieuw zo!!

Schilt wel dat beide kindjes heel erg op hun gemak waren en zich tevreden stelden zolang ze bij mama waren...
    Gaf ook borstvoeding.

13. Nacho

Nacho Fanatiek lid

3 jun 2015
    2.369
    9
    38
    Vrouw
    Baby & Mama Coach
    Houten
    Dit klinkt helemaal fantastisch. Ga ik thuis ook even bespreken ;)

Deel Deze Pagina