Kraamfeest

Discussie in 'Kraamtijd' gestart door Nora1983, 6 feb 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Nora1983

Nora1983 Fanatiek lid

21 dec 2011
    2.624
    4
    38
    NULL
    NULL
    Hoi allemaal!
    ik ben inmiddels 27 weken zwanger van onze 2e. Ik zit er sterk aan te denken om een kraamfeest te houden als de kleine geboren is.
    Mijn man ziet het niet zo zitten, maar probeer hem er van te overtuigen dat het gezien onze situatie gewoon het relaxed is. We hebben namelijk een melkveebedrijf en zijn een nieuwe stal aan het bouwen, een enorm project. Als het allemaal goed verloopt is de stal klaar als ik bijna ben uitgerekend, we hopen rond de geboorte van ons kind de koeien verhuisd te hebben. Ook zitten we dan nog eens een keer met het werk op het land wat allemaal moet gebeuren. Daarnaast hebben we een peuterdochter van 3,5 die snel overprikkeld is en heel erg heftig op grote veranderingen kan reageren.
    We hadden toendertijd bij onze dochter geen hordes mensen op bezoek, maar ik vond de kraamweek toch te druk en de weken/maanden daarna was ik er zo klaar mee om elk weekend opgeprikt erbij te zitten, het huis aan kant te hebben etc. voor wéér kraamvisite. Ik heb hier echt geen zin in, aangezien ons bedrijf ook gewoon door gaat. Mijn man loopt nu ook al op zijn tandvlees....Straks gebroken nachten erbij...
    Oja, en de kraamweek wil ik zo veel mogelijk voor ons gezin hebben, ik weet niet hoe ik er aan toe ben, maar vooral voor onze dochter wil ik rust. het is gewoon een spannende situatie voor haar, mama die "vreemd" doet, een "indringer" er bij, een kraamzuster die ze niet kent....

Ik moest deze hersenspinsels ff kwijt;):D Maar heb nog 1 vraag voor degene die zelf een kraamfeest hebben georganiseerd....wanneer begin je te regelen?? bereid je al wat voor vóór de geboorte(gastenlijst, locatie, etc). of laat je het allemaal afhangen hoe het na de geboorte gaat?
    Ik heb al een locatie in mijn hoofd, van familie van ons, maar wil graag weten wat de kosten zijn, wat hij ons kan aanbieden etc.

Tips zijn welkom!! ook op het gebied van het feest zelf, alleen koffie en gebak of ook een borrel met een hapje? etc etc

2. Averlhach

Averlhach VIP lid

26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Wij hebben een kraamfeest bij de 2e gehad. Bij de eerste een pnd gehad en maanden kraamvisite waar ik enorm tegen op zag. Daarnaast waren we tussen de 2 geboortes verhuisd naar de andere kant van het land, dus mijn angst was dat de mensen die zouden komen gelijk lang zouden blijven. Veel mensen rijden immers geen 5 uur voor een bezoekje van 1 uur ;)

Wij hebben tijdens de zwangerschap alles geregeld. Wij hebben een locatie gezocht en deze besproken voor 6 weken na de uitgerekende datum, in het weekend.
    6 weken omdat je dan al wat meer gewend bent, ookal beval je bij 42 weken. En mocht je een keizersnede krijgen ben je na 4 weken al mobieler.
    Wij moesten onze locatie ook echt reserveren, dus dan is dat ook prettig om het ruim van te voren te reserveren.

Wij hadden de locatie alles laten regelen. Zij verzorgden de koffie/thee/fris/bier en taart. Daarnaast hadden we 2 rondes met hapjes. Wij hebben dus echt alles uit handen gegeven.

Wij hebben op alle kaarten aangegeven dat wij een kraamfeest gaven en bij mensen die dichtbij woonden een los blaadje met daarin dat men bij ons thuis welkom was.

Je zou het nu al prima kunnen regelen, als je het na de bevalling doet heb je misschien wel te veel aan je hoofd.
    Wat voor ons de kosten waren weet ik niet meer... is al bijna 4 jaar terug.

3. MylaJ

MylaJ Actief lid

28 okt 2013
    315
    0
    16
    Wij hebben bij onze derde ook een kraamfeest gegeven. Na 2x maanden lang met visite te hebben gezeten had ik er dit keer echt geen zin in. Ook om de rust te bewaren in ons gezin.

Wat wij wel hebben gedaan is het kraamfeest vrij vlot naar de bevalling gegeven zo'n 3 weken later. Dan is het voor mensen ook niet zo moeilijk om te wachten. Mensen die echt heel dicht bij ons stonden zijn natuurlijk al eerder geweest.

Wij hebben het kraamfeest bij ons thuis gegeven. Het was prachtig weer dus iedereen was lekker in de tuin. Ik heb de boodschappen laten bezorgen door de Appie. Mijn moeder, schoonmoeder, zusje en man hebben alle gasten voorzien van eten/drinken. Ik heb de hele middag met mijn zoon op de arm met alle visite gesproken.

Wij hebben bij het geboortekaartje ook een los kaartje gedaan met de uitnodiging voor het kraamfeest!

Ik kan het echt iedereen aanraden en zou het zo weer doen! Top!

4. Suuzan

Suuzan Fanatiek lid

21 dec 2013
    1.805
    655
    113
    Wij hadden het feest pas na 6 weken ivm kerst/oud en nieuw er tussen in een soort verenigingsgebouw. Drinken en bediening werd daar geregeld en hapjes had ik zelf gemaakt (gewoon makkelijk worst/kaas en wraps) en nootjes en chips op tafel. Ik vond het ideaal, alleen was de opkomst kleiner dan waarop we gehoopt hadden. Dit keer twijfel ik dus vanwege de kosten, maar denk erover na om thuis een paar keer een kraammiddag te houden. Dus een middag voor de ooms en tantes en een middag neven en nichten(die zien we normaal toch niet zo vaak). De leuke mensen (haha) komen tussendoor wel. Dat was trouwens een nadeel dat er 6 weken tussen zat. Opeens wilden de tantes toch eerder komen, dus probeer het niet te laat te regelen. Ik had van te voren het gebouw al geregeld en op aparte briefjes de uitnodiging getypt die ik tussen het geboortekaartje had gedaan.

5. Marrit1988

Marrit1988 Bekend lid

24 apr 2015
    737
    1
    18
    Vrouw
    Ik haat kraamvisite, dus bij ons was het sowieso een kraamfeest (babyborrel genoemd in België) :)

Bij het geboortekaartje zat een apart kaartje met de info over het kraamfeest (datum, uur en locatie)
    Wij deden dit feest toen onze dochter 8 weken was. Deze keer zal ons zoontje 11 weken zijn. Datum kwam gewoon het beste uit.

Wij hadden ongeveer 100 volwassenen en 40 kinderen. We hadden de zaal versierd met ballonnen, babyslingers,...
    We huurden 2 grote springkastelen (40 kindjes in 1 kasteel zou niet gelukt zijn)

Er waren allerlei soorten drank (champagne, fruitsap, frisdranken, wijn, bieren,...) we hadden 2 obers ingehuurd om te bedienen.

Voor eten hadden we een babyborrelformule (desserten) van een traiteur genomen. Dit waren allerlei glaasjes (tiramusu, chocomousse,...), een arsenaal aan taarten en een hele grote babygateau met foto op van de baby. En dan had ik nog 100 minicupcakes besteld bij mijn schoonzus.
    Voor de kinderen had ik nog extra snoepkommetjes gezet.

Er stond een grote tafel met doopsuiker (wordt mss niet gedaan in Nederland?) als cadeautje bij het afscheid. En een tafel voor de cadeaus. En een doos voor de enveloppen.

Was een hele leuke dag!

6. riean

riean VIP lid

21 apr 2014
    5.779
    7.367
    113
    Wij deden het kraamfeest een week of 4 na zijn geboorte dacht ik. Iedereen die een geboortekaartje kreeg kreeg ook meteen een uitnodiging, die stond namelijk op het kaartje. Wij hadden erop staan dat iedereen van harte welkom was in de kraamweek of op die ene middag dus. Konden ze eventueel kiezen.
    We hadden van tevoren de datum bepaald (wel met het idee om het een week te verzetten als hij bijvoorbeeld 2 weken later geboren werd, maar dat was niet zo). We hebben zelf een verhuurbedrijf met partytenten etc, dus dat was nogal makkelijk. We hebben aan onze voordeur vast een tent van 5x10 gezet met vlondervloer, met daarin statafels, bistrotafels, stoelen en 2 barren. Op die bar stonden de glazen en frisdrank. Een paar heaters er in (het was begin maart).
    Op alle tafeltjes hadden we hapjes gezet, in blauw/wit. Met muisjes kun je enorm veel maken. En daarnaast wat stukjes verschillende soorten kaas, worst, borrelhapjes etc.
    Bij binnenkomst kreeg iedereen koffie en thee aangeboden (mijn moeder en zusje bedienden). Daarna mocht iedereen zelf drinken halen bij de bar, maar uiteindelijk bedienden mijn moeder en zusje toen ook gewoon.

We hadden de voordeur open staan, dus ook binnen konden nog mensen zitten. Alle kinderen gingen in de speelkamer spelen of boven.

Als je zoveel ruimte om je huis hebt, zou ik het eerder lekker thuis doen, heb je geen schuur over die je om kunt toveren tot kraamfeestlocatie of een enorme partytent? Je kunt best makkelijk een heel gezellige ruimte krijgen, met versiering, lampjes er in.

Qua kosten zaten wij denk ik op 75 euro ofzo, voor zo'n 50 mensen, maar wij hoefden natuurlijk geen ruimte of tafels etc te huren.

7. Rizzoli

Rizzoli Fanatiek lid

21 aug 2013
    2.515
    966
    113
    Ivm geplande keizersnede en drukke baan van mijn man, hebben wij ook een kraamfeest gegeven.
    Voor ons echt ideaal geweest. Mijn man heeft een grote familie en we hadden ook zakenrelaties die naar de baby kwamen kijken. Alles bij elkaar 104 mensen.

Wij hebben de uitnodiging voor het kraamfeest met het geboortekaartje meegestuurd.
    's Middags gedaan op een externe locatie. Ontvangst met koffie/thee en beschuit met muisjes. Knabbels op tafel, 3 maal rondgang met snacks en onbeperkt drinken.
    We zijn ons rot geschrokken van de hoeveelheid die er gedronken is, maar ik zou het zo weer doen. Het was super gezellig en wij hadden gewoon de tijd om met de gasten te kletsen.

In jullie geval zou ik ook zeker voor een kraamfeest gaan!

8. AmyW

AmyW Fanatiek lid

8 sep 2016
    1.327
    867
    113
    Lijkt mij ook ideaal! Wij kunnen een kroeg gratis op een zaterdagmiddag afhuren in de straat, en appen dan de naaste vrienden wel dat ze heus wel eerder ff mogen komen.
    Ik ga dat ook doen denk ik!!

Deel Deze Pagina