ziek ten aanzien van zwangerschap/bevalling

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door mariavoost, 15 dec 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mariavoost

mariavoost Nieuw lid

2 nov 2015
    4
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hallo
    Ik ben ziek t.a.v zwangerschap bevalling, (door het UWV bevestigd)
    ik heb gelezen op jullie website (Einde verlof - UWV - Voor Particulieren) dat ik recht heb op 100% doorbetaling.

Mijn werkgever zegt nu dat volgens mijn CAO ik met ingang van januari 2016 nog maar 70% salaris krijg. (kinderopvang)
    Volgens de CAO Kinderopvang (artikel 5.10) heb je bij ziekte nml als werknemer recht op loondoorbetaling volgens het onderstaande schema:

De werknemer die wegens ziekte als bedoeld in artikel 7:629 BW geheel of gedeeltelijk verhinderd is de bedongen arbeid te verrichten, heeft voor de duur van de arbeidsongeschiktheid, zolang de arbeidsovereenkomst voortduurt, recht op doorbetaling van het maandsalaris dat hij bij arbeidsgeschiktheid zou hebben ontvangen, tot een percentage van:
    - 100% tijdens de eerste tot en met de zesde maand;
    - 90% tijdens de zevende tot en met de twaalfde maand;
    - 80% tijdens de dertiende tot en met de achttiende maand;
    - 70% tijdens de negentiende tot en met de vierentwintigste maand.

Maar dit is niet gespecificeerd op specifiek zwangerschap.
    Als op de UWV site (en verschillende andere site`s) staat dat in geval van zwangerschap / bevalling de uitkering 100% blijft,
    waar kan ik dit vinden en aan mijn werkgever laten zien ?
    is de link van de UWV genoeg ?

Groet Maria

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Maria,

Ik begrijp dat er voor jou vanaf 1 januari 2016 andere regels zijn betreffende de hoogte van de doorbetaling bij ziekte. Je wilt graag weten hoe je aan je werkgever kunt aantonen dat je wel 100% krijgt als je ziek bent ten gevolge van zwangerschap.

Als je ziek bent ten gevolge van de zwangerschap dan meld jij je ziek bij je werkgever. De werkgever zal dan een Ziektewet-uitkering aanvragen bij UWV. De hoogte van de Ziektewet-uitkering is 100% van het dagloon als je klachten ten gevolge van de zwangerschap zijn.
    Het maakt dus niet uit wat er in je cao staat. Ben je ziek ( ten gevolge van de zwangerschap ) dan zijn de regels van de Ziektewet-uitkering van toepassing.
    Je overlegt met de werkgever wie de Ziektewet gaat ontvangen. Hij kan betaald worden aan je werkgever, maar dan moet de werkgever jou dit bedrag ook betalen. Je kunt er ook voor kiezen om de Ziektewet-uitkering rechtstreeks naar jou over te maken. In dit geval zal je dus altijd 100% van je dagloon ontvangen.

Ik begrijp dat je graag bewijs aan je werkgever wilt laten zien. Ik zal in elk geval een link van de site van UWV hieronder vermelden. Waar ik je ook naar wil verwijzen is de vakbond, rechtsbijstandverzekering of het Juridisch Loket. Ik kan je namelijk wel uitleggen hoe de wet wordt uitgevoerd, maar UWV is niet juridisch bevoegd. Voor juridische ondersteuning kun je dus contact opnemen met deze instanties.

Actuele informatie over ziekte tijdens zwangerschap vind je hier.

Ik wens je succes.

Met vriendelijke groet,

Mariël
    UWV Webcare Team

3. mariavoost

mariavoost Nieuw lid

2 nov 2015
    4
    0
    0
    NULL
    NULL
    Dankjewel voor het duidelijke antwoord !
    Ik heb mijn werkgever op de hoogte gebracht, ben benieuwd wat hun reactie terug is......
    Mocht ik verder hulp nodig hebben in deze ga ik mij wenden tot de door jullie voorgestelde hulporganen.

Ik heb nog een laatste vraag ,

Einde WAZO-uitkering - UWV - Voor Particulieren

Ik ben op 17 november 2013 ziek gemeld t.a.v. zwangerschap
    De ziekmelding betrof ; extreme misselijkheid/overgeven en vermoeid.
    in een later stadium kwamen daar meer klachten bij, wat uiteindelijk heeft geresulteerd in de diagnose zwangerschapsdepressie
    ik ben voor mijn bevalling (8 juli 2014) helaas niet meer aan het werk gekomen. Gedurende deze tijd heb ik via mijn werkgever mijn salaris doorbetaald gekregen (wat zij van jullie hebben ontvangen ivm ziek tav zwangerschap)

Na mijn bevalling ben ik in oktober 2014 boventallig begonnen met opbouwen. (wel 100% ziek blijven staan)
    Uiteindelijk heb ik half december 2014 toch moeten stoppen wegens diverse nieuwe klachten. (wel gerealateerd aan bevalling)

in deze periode is postpartum depressie vastgesteld door GGZ, ook onderschreven door bedrijfsarts.
    Dit betekend dat de ziekmelding voor mijn bevalling een andere is dan na mijn bevalling (het heeft idd allebei te maken met zwangerschap/bevalling) maar is een totaal andere reden.

hoe kan het dat dit nu toch door UWV als 1 ziekmelding wordt gezien ?

Ik bedoel , als je je ene been breekt, en je breekt vervolgens je arm
    is er in beide gevallen iets gebroken, maar totaal anders.

ik ben nu 3,5 dag per week opgenomen in een GGZ instelling en daar keihard aan het werk om er bovenop te komen,
    echter doordat het als een ziekmelding gezien word, zit ik nu inmiddels bijna aan de 2 jaar ziek (minus de 16 weken verlof zwangerschap/bevallingsverlof) 16 maart 2016 moet de (als die toegekend wordt) WIA ingaan.

ik heb de WIA papieren inmiddels binnen en ben allerlei stukken aan het verzamelen.
    maar deze vraag blijft aan mij knagen.
    Zou het toch niet zo zijn dat de ziekmelding opnieuw moet beginnen te lopen vanaf het moment NA mijn bevalling en ik weer opnieuw ziek gemeld ben ?

De 3,5 dag opname duurt een jaar (ik zit daar sinds juni 2015) wat betekend dat ik daar tot juni 2016 zit, en daarna naar verwachting sterk genoeg ben om weer te gaan opbouwen.
    (ik ga overigens al opbouwen vanaf januari 2016, maar vanwege de 3,5 dag opname is er met een gezin en een contract van 28 uur, niet heel veel mogelijkheid om naast dit zware traject heel veel uren te gaan opbouwen,
    ik red het niet om voor 16 maart het aantal procent op te bouwen wat nodig is om uit de WIA te blijven.

Ik kom dus gewoon van maart 2016 (start eventuele WIA, iniedergeval mogelijkheid tot ontslag door mijn werkgever > ivm 2 jaar ziek)
    tot aan eind juni 2016 net een paar maanden tekort doordat de ziekte t.a.v zwangerschap en de ziekte t.a.v. bevalling als 1 melding gezien wordt, terwijl het hele andere klachten en redenen zijn.

Wat kan ik hier nu mee ?
    Ik wil zo graag het traject van de GGZ afmaken, en uit de WIA blijven, en weer meer proberen op te bouwen vanaf juli 2016.
    Bedoel als, het als nieuwe ziekmelding gezien zou worden heb ik iets meer tijd om te herstellen, kan ik mijn baan behouden, etc.
    Ik wil zo graag, maar het lukt nu gewoon echt nog niet.
    Doe er vanalles aan.

Waar kan ik nu dit navragen/oplossen ?
    Voor de informatie, ik heb al gekeken naar mogelijkheid tot uitstelling van WIA (loondoorbetaling afspreken met werkgever, omdat de verwachting is van GGZ en bedrijfsarts dat ik volledig herstel voor eigen functie), Deze mogelijkheid is er niet.
    Dit komt omdat ik ziek ben tav zwangerschap bevalling. Mijn salaris wordt al door UWV betaald. Dus uitstel WIA (vrijwillig) is niet mogelijk. Heeft UWV + werkgever mij verteld.

hoop dat jullie een idee hebben wat ik hier nu nog mee kan ?
    Dank jullie wel, sorry voor mijn lange verhaal....
    maar dan is het een beetje duidelijker misschien....
    Groet Maria

4. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Maria,

Ik vind het heel rot om te lezen dat je op dit moment in zo?n vervelende situatie zit.

Ik begrijp dat je wilt weten waarom UWV jouw ziekmeldingen als 1 ziekmelding ziet, terwijl je zelf aangeeft dat je voor en na je zwangerschapsverlof te maken hebt met andere klachten.

De link die je vermeld geeft al veel informatie over jouw situatie. Als je op de dag nadat het zwangerschapsverlof is gestopt nog steeds ziek bent met dezelfde oorzaak als voor het verlof, dan telt UWV beide ziekteperiodes bij elkaar op. Als je op de dag na afloop van het verlof ziek bent met een andere reden als voor het verlof, dan tellen de ziekteperiodes als aparte periodes. In dat geval zouden de 104 weken weer opnieuw gaan tellen. Mocht je op de eerste dag na je verlof opnieuw ziek gemeld zijn met dezelfde klachten en je krijgt er op een later moment nieuwe klachten bij, dan zal er geen nieuwe ziekmelding worden gedaan. De verzekeringsarts beoordeelt of er sprake is van dezelfde klachten of van andere klachten.

Ik begrijp van je dat je in een lastige pakket zit, omdat je een traject van GGZ volgt dat je graag wilt afmaken, en je wilt proberen uit de WIA te blijven en je baan wil behouden. Als je ziekmeldingen worden gezien als twee verschillende meldingen, heb je meer tijd om te herstellen.

Als je navraag wilt doen over jouw situatie dan zou je hierover in gesprek kunnen gaan met een verzekeringsarts. De arts kan je vertellen hoe je ziekmeldingen zijn beoordeeld. Als je daar een afspraak mee wilt maken kun je contact opnemen met UWV via 0900-9294.

Ik wens je veel succes met je herstel.

Met vriendelijke groet,
    Folkert
    UWV Webcare Team

Deel Deze Pagina