De ruggenprik.. In velen landen een standaardprocedure. In Nederland niet. Hoe denken jullie erover? Ik woon overigens in een land waar het standaard bij de bevalling hoort. Dit wordt mijn eerste kindje dus ook eerste bevalling en ik weet dus niet goed wat ik zal doen. Mee gaan met de normale gang van zaken in dit land of weigeren en het zonder doen? Ik ben benieuwd naar jullie meningen.
Ik heb hem bij beide bevallingen gehad, maar heb het zo lang mogelijk zonder gedaan, maar als je al 20 uur bezig bent en heerlijk rugweeen hebt dan snak je naar een ruggenprik. Ook nu probeer ik het weer zonder maar mocht hel weer niet vlotten dan mogen ze hem van mij er weer in zetten hoor!! het is een beslissing die je zelf neemt, doe wat je zelf wilt, misschien is het bespreekbaar met je vk?
Ik sluit me aan bij patje. Liever proberen zonder maar als het echt te pijnlijk wordt/te lang gaat duren ook niet meer te lang over nadenken. Ik heb bij beide bevalling hem wel gehad, na lange tijd. Bij nr3 gaan we weer zonder proberen.
Ik heb bij Louise een ks gehad dus sowieso een ruggeprik en bij Tygo wilde ik hem maar kreeg hem niet (tygo's hartslag daalde te erg). Uiteindelijk bleek het maar goed ook want een kwartier later kon ik gaan persen en na 8 minuten is hij geboren. Ik zou het gewoon aankijken hoe je voelt op het moment zelf en dan een keuze maken die voor jou op dat moment het prettigst is.
Ik vind dat het je eigen keuze moet zijn. En die keus kun je eigenlijk pas maken als het zo ver is. Zo lang jij het kunt en wilt volhouden zonder verdoving, is dat natuurlijk wel het beste voor jezelf en de baby. (Er zijn toch altijd wat complicaties mogelijk, al is het maar sufheid waardoor eventueel de borstvoeding wat moeilijker kan starten, als je daarvoor kiest.) Houd er wel rekening mee dat ALS je pijnstilling wilt dat je er dan een beetje op tijd om moet vragen. Ik weet natuurlijk niet wat in andere landen de procedure is. Maar ik kan me voorstellen dat ze hem daar ook niet meer geven als je al 9 cm ontsluiting hebt (en er verder geen complicaties zijn.) Een vriendin van mij vertelde me voor mijn bevalling: Het is zwaar, maar op het moment dat je denkt dat je doodgaat is het ook bijna afgelopen. Ik heb ongeveer 3,5 uur gedacht dat ik doodging dus die vlieger ging voor mij niet helemaal op. Maar ik denk dat het in de meeste situaties wel "te doen" is zonder pijnbestrijding. Ik heb het uiteindelijk ook gered, ondanks de pijn. (Ik heb trouwens wel om pijnbestrijding gevraagd want ik trok het echt niet meer. Ik dacht dat ik wel op tijd was, met 5 cm ontsluiting na ruim 12 uur weeën. Maar toen ze me een half uur aan de monitor legden om te kijken of ik voor pijnstilling in aanmerking kwam, schoot ik ineens naar 9 cm ontsluiting. Toen was het dus alsnog te laat. Ik moet er wel bij zeggen dat toen de ontsluitingsweeën eenmaal overgingen in persweeën dat ik het wel weer te doen vond.) Ik ben vanaf de eerste regelmatige weeën ongeveer 16 uur bezig geweest. Ik had wel een nacht overgeslagen dus ik was erg moe op het laatst. Ik heb het (als was het een beetje tegen mijn zin) toch dus toch gered zonder pijnbestrijding. Maar ik kan me goed voorstellen dat als het nog langer duurt, dat je dan snakt naar pijnstilling om ook gewoon even te kunnen rusten. Ik zou er gewoon voor zorgen dat je weet welke soorten pijnstilling er allemaal mogelijk zijn en wat daar de voor- en nadelen van zijn. Zorg dat je man ook goed op de hoogte is! Als jij stuk bent, kan hij dan voor jou spreken. Je kunt dan tijdens de bevalling zelf beslissen wat je doet. Dan weet je namelijk pas echt hoe jij je voelt. Dat is namelijk toch voor iedere vrouw en bij iedere bevalling anders.
ik wil het eigenlijk niet... vind het dood eng.. maar ja ik weet niet wat ik ga doen als ik zal zolang bezig ben... sta er opzich wel voor open, maar zou dan eerst andere opties overwegen denk ik..
hier bevallen zonder ruggenprik. ik wou het in ieder geval een keer ervaren hoe het zonder iets zou zijn en heb er dus voor gekozen om geen ruggenprik te vragen. (natuurlijk moet het dan niet te lang duren). wel heb ik een prikje gekregen om het ergste puntje van de weeen af te halen en dat was echt prima. de rest heb ik zelf gedaan ondanks dat je denkt dat je dood gaat en het niet kunt is het toch gelukt. ben ook maar 6 uur bezig geweest tot ze geboren was. naderhand wel een ruggeprik gekregen vanwegen een baarmoeder die niet wou krimpen. maar als ik nog een keer moet bevalen dan ga ik het weer zonder doen als het kan. maar het is een keuze die je zelf maakt. ik zou zeggen laat je goed informeren en besluit dan op dat moment wat je wilt doen. en laat de opties open. hier in nl kun je net als ik een prikje krijgen om de ergste toppen tijdens de weeen weg te halen, zo kun je even bekomen en zelf standig zonder verdoving bevallen.
Bij de eerste ben ik ingeleid, mét ruggeprik, en dat gaat nu ook weer zo gebeuren. Ik vond het helemaal top; heb rustig kunnen afwachten tot ik volledige ontsluiting had en daarna werd de prik uitgezet. Omdat ik toen moest wachten op de persdrang, heb ik enkele uren flinke weeën moeten wegpuffen voordat ons zoontje geboren werd. Maar door de rust die ik van te voren had gehad, was dit prima op te vangen! Overigens was wel de vacuümpomp nodig omdat hij niet voldoende ingedaald was en uiteindelijk zelfs vast bleek te zitten (ik was ook ingeleid omdat hij al zo groot was). Om dit risico bij deze zwangerschap te verkleinen, word ik weer ingeleid ipv de volledige zwangerschap uit te dragen.
Wat mij betreft moet het gewoon kunnen als je er behoefte aan hebt, maar ik heb wel eens ervaringen gehoord dat artsen er soms moeilijk over doen. Hier in het ZH, zo vertelde mijn gyn me vorige week, is het beleid om je zo lang mogelijk zonder pijnstilling door te laten gaan, maar als het niet gaat of je zelf gewoon graag verdoving wilt, dan kun je een ruggenprik of andere pijnstilling krijgen. (Pethidine of zo'n infuus met pompje dat je het zelf een beetje kunt regelen) Zelf sta ik er redelijk voor open. Liever niet, maar als ik op een punt kom dat ik het niet meer trek, ben ik blij dat de mogelijkheid er is om een ruggenprik te krijgen en dan zal ik dat ook zeker doen.
@ Tupp: van een ruggenprik word je (of de baby) niet suf, van bijvoorbeeld pethidine wel maar dat is volgens mij bij TS niet aan de orde omdat ze in het buitenland woont. Even dit misverstand de wereld uit helpen Het is wel zo dat je kan rusten tijdens de weeën omdat je die niet voelt (als het goed is) TS: ik zou eens informeren of het zo kan zoals veel mensen hierboven beschrijven: of je het ook kan afwachten. Want soms is het volgens mij in het buitenland ook wel zo dat je OF er eentje krijgt, OF helemaal niet omdat ze er goed op voorbereid willen zijn of om welke reden dan ook. Ikzelf heb goede ervaring met de ruggenprik en kan iedereen aanraden open te staan voor pijnbestrijding en het niet bij voorbaat af te schrijven (maar zoiets had ik ook al in een ander topic over pijn geschreven, ik vind pijn lijden niet van deze tijd/maatschappij meer eerlijk gezegd).
Ik heb liever andere pijnstillers dan de ruggeprik, denk ik. Met een goed geprikte ruggeprik zou je helemaal niets meer moeten voelen, dan lijkt me dat de uitdrijving wel heel plotseling komt en je niet meer het gevoel hebt bezig te zijn geweest met bevallen (maar dat is persoonlijk hè?). Ik vind dat er teveel mogelijke bijwerkingen zijn, je kan niet eens meer zelf naar de wc... :O Ik krijg er ook niet echt een goed gevoel van dat het bij de helft van de vrouwen zo'n beetje verkeerd wordt geprikt.
Ik kreeg een weeenstorm en heb uiteindelijk een spuit Pethidine gehad. Haalde wel de scherpe kantjes eraf en ik werd er hartstikke stoned van.. Ruggeprik ging bij mij niet meer omdat ik al 7 cm ontsluiting had.. Volgende keer ga ik het weer gewoon proberen en als het niet gaat, naar het ziekenhuis voor pijnstilling.. Gelukkig staan de verloskundigen in de praktijk hier ook positief tegenover pijnstilling..
@wasmachine, het is echt niet zo dat je niks voelt hoor! Ik heb beide keren nog licht wat gevoeld en als je tegen de 10 cm ontsluiting zit dan zetten ze hem uit en dan kun je 3 kwartier a 1 uur later gewoon persen!
ik heb gevraagd om de ruggeprik, toen ik 5 cm ontsluiting had alles was gereed nog even de electrode op het hoofdje terug zetten, en toen was het ineens nee we gaan niet opspuiten want e heeft al 9.5 cm ontsluiting dus kan er niet goed overmeepraten maar ik zou het eerst gewoon proberen.. deed ik ook en mij is het uiteindelijk ook gelukt zonder!! Succes!
Bovendien, voordat ze de ruggenprik in NL zetten, heb je echt wel wat gevoeld van de bevalling hoor! Bij mij hebben ze m trouwens niet uitgezet, maar ik had hele goede persweeën die niet pijnlijk waren maar wel oersterk!
Volgens mij kun je die beslissing pas op het moment zelf maken. Ik had voorgenomen om te proberen zonder ruggenprik maar als de pijn echt niet meer te doen zou zijn, stond ik er wel voor open. Uiteindelijk ben ik dus bevallen zonder ruggenprik maar mijn bevalling heeft dan ook maar 5 u geduurd. Op het moment dat ik het écht niet meer trok en dus vroeg om een ruggenprik, bleek ik al 10 cm ontsluiting te hebben. Vrij snel daarna kreeg ik dus ook persweeën en nog geen 15 minuten daarna was ons dochtertje geboren! Op deze manier vond ik het goed te doen maar ik kan me goed voorstellen dat je maar al te graag een ruggenprik wilt als je al 12u serieuze weeën hebt. Ik woon zelf in belgie en daar is het heel standaard om een ruggenprik te krijgen. Toen ik de verloskamer binnenkwam, vroeg de verloskundige al meteen of ik pijnloos wilde bevallen of niet.
Hier de eerste keer met ruggeprik bevallen. De ontsluiting wilde ondanks de hevige regelmatige weeen niet vorderen.Ik wilde eigenlijk absoluut geen ruggeprik omdat ik het idee maar eng vond, maar toen het me aangeboden werd heb ik het met beide handen aangegrepen. het was niet zo dat de pijn weg was bij mij, maar de weeen waren minder pijnlijk zodat ik weer wat op adem kon komen. Bij de 2e probeer ik het eerst zonder en als t echt niet gaat vraag ik em gewoon weer.
Twee keer bevallen zonder enige vorm van pijnstilling en dat was prima te doen. Elke vrouw is anders, elke bevalling is anders!
Ik ben na 23 uur bevallen zonder ruggenprik. Wel hebben ze geprobeerd deze te zetten, tot 7 keer aan toe, maar de anesthesist kwam niet tussen mijn ruggenwervels. Meid, je laat toch ook geen kies trekken zonder verdoving? Er wordt wel eens gezegd dat je zonder een ruggenprik de bevalling wel zelf doet, maar dat doe je met pijnbestrijding ook hoor. Er is niks mis met het vragen naar verdoving. Je bent net zo stoer en dapper als alle andere dames die zijn bevallen, ook al kunnen sommige vrouwen je een ander gevoel geven.