baby vasthouden

Discussie in 'Kraamtijd' gestart door c85, 1 nov 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. c85

c85 Lid

25 mrt 2009
    90
    0
    0
    Hallo allemaal,

Er is ooit wel eens een topic geopend over dit onderwerp, maar die is al gesloten.

Ik kan me nu al weer helemaal druk maken over het feit dat mensen onze baby willen vasthouden. Ik heb dat bij onze eeste vrij makkelijk gedaan, maar voelde nooit goed. Op een gegeven moment verwachtte ook iedereen dat zij de baby altijd mochten vasthouden of toen de borstvoeding voorbij was dat zij de fles iedere keer mochten geven als ze er waren. En vooral als mijn schoonvader de fles gaf.. en die gaf de fles altijd heel onhandig, dus ik wilde de rest van de fles een keer zelf geven, toen ik hem wilde pakken ben ik gewoon weggeduwd door hem en mijn schoonmoeder:$ Dat vond en vind ik nog steeds zo erg dat ik gewoon niet meer wil dat zij ons kind eten geven.

Bij mensen waar ik me op mijn gemak voel vind ik dat wel minder erg, maar bij mijn schoonouders voel ik me altijd heel gespannen, ze vinden overal wat van, zijn super druk, zijn niet hygienisch e.d. Nu moet ik nog een hele tijd hoor, maar ik wil eigenlijk gewoon de baby na de bavalling die dag gewoon bij me houden zonder dat iemand anders hem of haar vasthoudt. Buiten mijn man dan en onze oudste die is dan nog geen ander half jaar dus die zal er natuurlijk ook gewoon bij zitten. Maar is dat nou heel egoistisch?

Toen onze zoon geboren was waren mijn schoonouders en schoonbroer met vriendin er de hele middag en avond! Ze snapte geloof ik niet dat we gewoon even alleen wilde zijn. Ik wil dit allemaal niet meer en we gaan dit nu ook duidelijk aangeven op het moment als de baby net is geboren, maar ik zie nu al op tegen hun reactie. Ze denken namelijk te helpen op die manier, maar ze lopen alleen maar als een kip zonder kop door ons huis heen en mijn schoonvader wilde de hele tijd bij onze zoon zijn.. Mijn schoonmoeder bepaalde wat voor bordjes we moesten gebruiken waar de beschuit op kwam, want de bordjes die we klaar hadden gezet waren toch veel te kwetsbaar!:$ mogen we toch zelf bepalen. Maar goed dat is nu allemaal voorbij en op dat moment hebben we er niks van gezegt, omdat we in een grote roes waren en het allemaal maar lieten gebeuren, maar dat gaat nu dus niet meer. Wij bepalen wat er gebeurd en wanneer we bezoek willen ontvangen. is toch niet zo gek?

Nog iets anders,mijn schoonvader heeft wel eens een koortslip, gelukkig niet vaak, Het is al besmettelijk op het moment dat je het voelt aankomen, dat kunnen wij dus nog niet zien. We hebben hem dit gezegt en ik hoop nu van harte dat hij dan ook niet komt als hij er een voelt aankomen.. Hij kuste onze oudste ook heel vaak, natuurlijk doet iedere opa en oma dat maar bij mijn schoonouders heb ik daar altijd een naar gevoel bij, omdat ze zo onhygienisch zijn. Mijn man vind dit ook hoor, dus ben gelukkig niet de enige die er zo over denkt. En die heeft er vaker al wat van gezegt over hun gedrag e.d, maar het lijkt alsof ze het iedere keer vergeten of ze vinden het onzin.

misschien een beetje een wir war verhaal maar het lucht wel op!:p

Zo dat helpt om het even op te schrijven, maar ik kan me hier dus helemaal druk over maken en natuurlijk helpen de hormonen ook niet heel erg mee om het gewoon te laten rusten..

Groetjes van c 85

2. guppekop

guppekop VIP lid

28 aug 2009
    13.271
    1
    0
    varend op schip
    krijg de kriebels hiervan! niet van jou hoor, maar van je schoonouders;) Herken ik de mijne wel beetje in. Nu vast heel vaak aangeven en straks poot stijf houden is denk ik de enigste manier om aan je eigen wensen te kunnen voldoen...

3. Amfy

Amfy Niet meer actief

simpel je kleine niet afgeven of in een draag doek (was hier de uitkomst)

ik snap sowieso dat hele baby vasthouden in de kraamweek niet.
    waar moet iedereen de baby maar vast houden ik heb het nooit gedaan. ik vond het ook heerlijk dat mijn schoonouders de dag dat ik bevallen ben in de ochtend op vakantie zijn gegaan die hebben de kleine pas na 2 weken gezien

4. EdN

EdN VIP lid

27 mei 2011
    8.830
    3.627
    113
    goede tip zeg, die draagdoek, ben je idd overal vanaf.

5. c85

c85 Lid

25 mrt 2009
    90
    0
    0
    Je hebt gelijk guppelkop, denk niet dat ze het zullen begrijpen, maar ja wij zijn nog altijd de baas over onze eigen kinderen!:)

En een draagdoek is idd een goede tip!

6. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Ben je mooi klaar met zo'n schoonfamilie.. Denk dat je nog iets duidelijker mag zijn, zo te horen.

Als ze je zelfs wegduwen, dan had ik snel mijn kind gepakt en hun het huis uit gezet/naar huis gegaan. Dan gaan ze echt een stap tever.

Ik zou het trouwens niet pas zeggen als de kleine er al is. Maar liever al iets eerder. Dat je niet dat drama hebt een paar uur na de geboorte, als je op die roze wolk wil klimmen ;)

Ik heb de familie nu al verteld dat we de eerste dag wel half-uurs bezoekjes willen, maar dat we eerst rustig met zijn 4-en willen zijn. De 2e dag mogen ze wel langer komen, als alles goed gaat.

7. Porsche

Porsche Niet meer actief

ik kan er zo niet met mijn verstand bij he mensen die niet luisteren naar ander mans wensen of dingen

het is jullie kind jullie moment jullie dag alles jullie ( als je me snapt )
    toen wij bevallen waren van de 2e hebben we in het ZH alleen eerst de peetoom en tante gebeld, en toen we heerlijk thuis gesetteld waren kopjee koffie en een beschuitje hebben we pas de rest gebeld heerlijk !
    en tegen het bezoek ( eerlijk is eerlijk mijn familie stond binnen een half uur buiten alleen mijn man zijn familie heb ik gevraagd om weg te gaan want ik was zo moe .. nee zoiets zie je niet :S )
    zeggen dat je echt max half uur tot een uurtje wilt

je hebt ook nog een kraamhulp waar je goede afspraken mee kunt maken

toi toi toi

8. c85

c85 Lid

25 mrt 2009
    90
    0
    0
    Fank je wel voor alle goede adviezen! Hier ga ik zeker wat mee doen. Fijn om even bevestiging te horen dat het niet gek is wat ik voel en denk!:)

9. tulip

tulip Niet meer actief

ik heb er zelf niet zo'n probleem mee, snap heel goed dat andere mensen ook super enthousiast en dol zijn op je kindje. Maar over die koortslip. Zorg dat hij uit de buurt blijft. Ik ken van mn vorige werk een vreselijk verhaal erover.

10. Bri

Bri Niet meer actief

Ik snap het heel goed dat mensen graag een pasgeboren baby willen vasthouden. Het is toch het mooiste en liefste wat er is? Ik vond het altijd heel speciaal als dit mocht. Maar ik snap het totaal niet als mensen dit gaan afdwingen; het zijn nog altijd de ouders die bepalen of het kan en mag, niet het bezoek (ook al ben je zeer naaste familie).

Wees duidelijk in wat je wel en niet wilt. Maak er geen ruzie over, wees ook niet defensief. Maar zeg het op een rustige manier als er iets gevraagd of zelfs gedaan wordt wat je niet goed vindt. En zorg dat jij en je man op één lijn zitten; het is vaak makkelijker als mensen het van hun zoon horen dan van hun schoondochter.

11. c85

c85 Lid

25 mrt 2009
    90
    0
    0
    Tuurlijk! Ik vind het ook geweldig als ik een baby'tje mag vast houden, en eigenlijk ben ik ook nooit heel moeilijk geweest, ik begrijp dat iedereen dol enthausiast is, maar belangrijk vind ik dat je de baby weer terug geeft als moeder er om vraagt of partner. En dat is ook gebeurd bij de meeste mensen, maar bij mijn schoonouders ging dat altijd heel moeizaam, daardoor ben ik best wel angstig dat zich dit weer gaat herhalen, als ze toen niet zo lastig deden was er ook vast niks aan de hand geweest, maar idd moeten we duidelijk zijn wat wij willen, bij de oudste lagen mijn man en ik misschien niet helemaal op een lijn, omdat we gewoon niet wisten wat we moesten verwachtten en dachten dat mensen zelf wel begrepen dat het niet een dag bezoek zou zijn.. Nu weten we allebei wat we wel en niet willen.. Maar goed wil ook niet alleen maar blijven klagen, Hoop dat ze het gewoon begrijpen dat we gewoon ons eigen ding willen doen.. En ons onze rust gunnen met ons gezinnetje!;) Nogmaals dank voor de reacties, helpt wel echt!:) Wie weet valt het nu wel mee en gaat het veel ontspannender!

12. debby82

debby82 VIP lid

18 nov 2008
    25.903
    1
    0
    Hypotheekacceptant
    zaandam
    ik vond het nooit zo erg, was juist trots. Maar zou me nooit weg laten duwen. Ik ben niet op mijn mondje gevallen dus diegene die dat zou doen zou ik direct het huis uit duwen. Hupsakee, weg ermee.

Koortslip is trouwens niet besmettelijk op het moment dat je dat voelt aangekomen (weet ik heel zeker want ik zelf ook af en toe een koortslip en ben er doodsbenauwd voor). De besmettelijkheid van een koorstlip zit hem in het vocht dat in de koortslip zit. De koortslip is dus besmettelijk op het moment dat hij gaat openbarsten (vlak voor de korstjes erop komen). Maar zelf neem ik ook geen enkel risico hoor! Koortslip is hier, geen kusjes/knuffels in mijn gezicht en standaard een pleistertje erop en 100 keer per dag handen wassen.

Maar goed, mijn tip is dus. Zeg gewoon wat je wilt of niet. Als ze het niet begrijpen, jammer dan. Het is toch jullie kind. (al vind ik wel dat opa en oma ook een soort "recht" hebben omdat zij natuurlijk ook super blij zijn met hun kleinkind) maar dan moeten zij zich ook gedragen!
    Misschien een idee om je man van te voren met zijn ouders te laten praten wat jullie wel en niet willen?

13. debby82

debby82 VIP lid

18 nov 2008
    25.903
    1
    0
    Hypotheekacceptant
    zaandam
    oja en als je wilt dan ze weggaan zeg je gewoon, heel leuk dat jullie er waren, dank je wel. Nu is het tijd voor ons gezinnetje. Niks moeilijks aan. En degene die dan niet weggaat heeft wel een enorm bord voor zijn kop. Maar dan zeg je gewoon, sorry maar het is nu echt tijd om te gaan, geen gerek, van de week zijn jullie weer welkom.

14. silvana81

silvana81 Fanatiek lid

12 feb 2007
    2.777
    17
    38
    administratie
    Diemen
    Als je weet dat er kraambezoek komt leg je de kleine in zijn kamertje in bed.....bezoek kan even kijken en gelijk weer weg want de baby heeft zijn slaap nodig.

Niks vasthouden etc etc.

Tijdens mijn kraambezoek hebben alleen naaste familieleden onze dochter vastgehouden en gewoon eventjes, iedereen bleef ook niet langer dan een uur omdat ik dat van te voren had aangegeven of ik ging gewoon heel aso gapen....sorry ben moe ga even een dutje met de kleine doen.....tot ziens.

15. adi

adi Niet meer actief

Het is echt heel belangrijk dat je heel duidelijk bent. Ook vóór je bevalling.
    Ik snap ook nooit waarom überhaupt iemand op visite gaat komen op de dag van de bevalling! Ze snappen toch dat jij en de baby doodmoe zijn? En zo'n babytje heeft net de heftigste in haar hele bestaan meegemaakt en zit echt niet te wachten om rondgegeven te worden. Die wil slapen of drinken of bij mama op de buik liggen. Meer niet.

Ik heb dan premature kindjes, dus waren wij extra voorzichtig, maar ik heb al mijn regels gewoon netjes maar duidelijk uitgelegd. NIet vragen, en niet overleggen. Gewoon mededelen wat je wel en wat je niet wilt.
    De eerste 3 maanden mocht hier bijv niemand de babys vasthouden, behalve wijzelf en de oma's. Zelfs opa's niet.
    En eerste half jaar mocht niemand de babys kussen in het gezicht.
    Verkouden mensen mochten of thuis blijven, of kregen een mondkapje als ze op kraamvisite kwamen en bij de babys wilden kijken. Kinderen mochten niet bij de babys komen de eerste 3 maanden... enz enz.
    Voor aterme babys zijn deze maatregelen natuurlijk overdreven, maar ik wil aangeven dat zelfs zulke regels geaccepteerd worden. Als je maar duidelijk bent en uitlegt waarom je dat wilt of niet wilt.

Ik hoop dat je een hele fijne kraamtijd zult hebben!

16. Shaida

Shaida Bekend lid

23 dec 2009
    561
    0
    16
    NULL
    NULL
    Ik heb er eigenlijk niet zoveel moeite mee gehad. Zorgt wel voor de leuke kraamfoto's als visite vasthielden of flesje gaven. Laatste vonden we ook niet zo erg. De meeste (oudere vrouwen) hebben het nog niet verleerd. Als ik zag dat het helemaal niet goed ging dan na 5 minuten nam ik het weer subtiel over. Maar moet wel zeggen dat al onze visite zich erg netjes gedroegen en ze vroegen er zelf niet om. Maar wij boden het aan. Dat scheelt natuurlijk al de helft.

Voor de bevalling zat ik me heel druk om te maken (ook mede dankzij de meningen en ervaringen op zp) Ik was echt bang dat we helemaal overspoeld zouden worden vanaf de eerste dag. Nou dat is dus erg tegen(of mee) gevallen. Hier heeft iedereen zich heel rustig gehouden de eerste week. Achteraf vind ik dit nu wel jammer.

Een tweede keer zal ik een aantal dingen anders doen. Denk dat je daar je voordeel uit moet halen. Je hebt er al ervaring mee, dus je weet ook enigzins hoe te voorkomen. Misschien niet gelijk informeren dat je bevallen bent, maar pas wanneer jullie toe zijn aan bezoek.
    Vooraf al dingen gaan zeggen , lijkt me niet verstandig. Dat kan leiden tot conflicten en weerstand. En daar zit je dan helemaal niet op te wachten met je zwangere buik.

17. cvm1985

cvm1985 Fanatiek lid

2 aug 2010
    3.692
    32
    48
    Ik begrijp heel goed wat je bedoelt. Mijn smoeder heeft negen maanden geroepen dat ik meteen moest bellen als de kleine er was, binnen een minuut, dan stond ze namelijk meteen voor de deur en ze ze de kleine uit mijn armen rukken want ze moest zoooo lang wachten. Je begrijpt dat we pas na een uur gebeld hebben. Ik had een meewerkende vk in het ziekenhuis, had haar al ingelicht dat ik de kleine bij me wilde houden en dat smoeder zulke dingen gezegd had en toen ze in het ziekenhuis op visite kwamen heeft de vk gezegd dat de baby de eerste week niet van hand tot hand mocht gaan maar aleen bij de eigen ouders ivm de zeer zware bevalling. Dus dat kun je ook nog zeggen, dat je het advies hebt gekregen om de kleine de eerste week echt alleen vast te houden!!!

Nu was het in mijn geval echt zo hoor, kleine had erge hoofdpijn ivm vacuum. Maar het kwam me ook wel goed uit dat niemand haar daardoor vast mocht houden!

18. Andrea85

Andrea85 Fanatiek lid

18 mrt 2011
    4.859
    1
    0
    Als mensen zo blijven hangen tijdens kraambezoek, zou ik op een gegeven moment gewoon geen hints meer gaan geven maar duidelijk zeggen;'Goh, het is tijd dat jullie er eens van door gaan, ik/wij ben/zijn doodop en gaan nu lekker even met z'n drietjes/viertjes van elkaar genieten.' En ze dan hun jassen aangeven ofzo, als ze niet uit zichzelf opstaan.

Baby van hand tot hand laten gaan, ook dat zou ik gewoon zeggen. Van mijn part zeg je dat je idd op aanraden van de vk de baby niet 'doorgeeft' en mensen dus even in het wiegje moeten kijken of hoe hij/zij bij jou in de armen ligt. Ik ben best vaak op kraambezoek geweest bij mensen die het kindje idd niet uit handen gaven, vind dat zelf niet raar. (Maar ik ken ook mensen die gewoon een pasgeboren baby uit de wieg pakken tijdens kraambezoek, dat snap ik dus écht niet, dan zou ik ze daar ook echt wel op aanspreken.)

Verder echt de tijd ervoor nemen; doe wat goed voelt, wil je geen bezoek de eerste dagen? Zeg dat dan tegen mensen en ook tegen de kraamverzorgster bijvoorbeeld, het is je goed recht om met je gezin even goed uit te rusten en aan elkaar te wennen!

19. Haasje83

Haasje83 Bekend lid

30 mrt 2009
    654
    0
    0
    Amsterdam
    Mijn dochtertje is de eerste dag niet van hand tot hand gegaan (nooit eigenlijk, wilde niet teveel bezoek tegelijk hebben!).
    De eerste dag had de kraamverzorgster ons medegedeeld; of de baby is bij mama of de baby is in haar bedje! Andere mensen mogen haar niet vasthouden (op papa na dan natuurlijk, maar die ontving de eerste bubs visite;)) omdat ze iets te koud en misselijk was...

De opa's en oma's hebben de kleine dus pas later een keertje vast mogen houden, toen ze alleen op visite kwamen. En ik heb geen gemopper gehoord gelukkig!!!

Gelukkig ook geen mensen die te lang bleven hangen, vond juist dat ze veels te snel weer weg gingen (na een half uur) was zo trots... maar we zijn soms ook wel duidelijk geweest!

Ik ben pas bij vrienden op bezoek geweest, mij werd vriendelijk gevraagd mijn schoenen uit te doen en mijn handen eerst te wassen met desinfect zeep, voordat ik naar de baby in de wieg ging kijken... prima, als zij dit zo willen!!!

Ik vind het heerlijk om met pasgeboren baby's te knuffelen, maar ik heb er nooit om gevraagd en liet dit aan de ouders over. Eén keer bij een collega huilde de baby en heb ik haar eerst gevraagd of ze het goed vond dat ik de baby optilde om haar te troosten...

20. G89

G89 VIP lid

18 sep 2008
    10.059
    1.291
    113
    Nederland
    Oh heel herkenbaar zulke schoonouders!
    Ik heb ze ook:D

Mijn schoonvader is gelukkig een hele rustige man en die vind alles wel prima, maar mijn schoonmoeder is een pittige tante ( zacht uitgedrukt )
    Ze heeft al 1 klein kind van haar oudste zoon, dus ik weet ongeveer wat ik straks kan verwachten en ben mezelf en haar aan het voorbereiden, dat het gaat zoals WIJ willen!

Ze heeft gezegd; direct bellen als je vertrekt naar het ziekenhuis!
    Mn man en ik hebben besloten om eerst mijn ouders te bellen! Mijn vader en (stief)moeder die wonen in Duitsland en moeten ruim 4uur rijden, en mijn vader heeft graag dat we hem direct bellen, zodat hij wel op tijd in het ziekenhuis kan zijn, dus mijn man belt hen als eerste.

Daarna wordt mijn moeder gebeld, omdat zij ook ruim 2 uur moet rijden en ik wil dat ze persee aanwezig is in het ziekenhuis, mocht ik mn moeder nodig hebben tijdens de bevalling.

Mn schoonouders worden als laatste gebeld, omdat zij op 10 minuten rijafstand zitten.

Zodra we naar huis mogen, dan kunnen mijn ouders met ons mee aangezien hun verder weg wonen. Mijn schoonouders die kunnen later die dag langs komen bij ons thuis.
    Tevens heb ik ook direct tegen mijn schoonmoeder gezegd, dat ze niet met jan en alleman bij ons voor de deur hoeft te komen! Mensen kunnen netjes van te voren bellen als ze langs willen komen.

Deel Deze Pagina