hoeveel uren minimaal recht op kraamzorg?

Discussie in 'Kraamtijd' gestart door cinny75, 6 dec 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. cinny75

cinny75 Lid

3 dec 2007
    57
    0
    0
    hallo,
    ik ben zo wat dingetjes uit aan het zoeken.
    maar kan 1 ding niet terugvinden.
    hoeveel uur je minimaal recht hebt op kraamzorg?
    er staat overal in overleg bij?
    dit word mijn derde kindje en ik vroeg me af of je dan meer uren krijgt.
    je hebt er dan toch al twee rondlopen.
    wat zijn de minimale ueren?
    ik hoor het graag

2. MamavanJordy

MamavanJordy Fanatiek lid

14 aug 2006
    4.408
    0
    36
    Kraamverzorgende
    Helmond
    Hoi,

De basis is 40 uur voor flesvoeding en 44 uur voor bostvoeding. Weet niet wat je van plan bent?
    Als je dan nog 2 kids onder de 4 jaar hebt komen er uren bij of 3 kids onder de 6 volgens mij. Maar dioen ze met de intake afspreken als het goed is.

3. ProudMum

ProudMum Niet meer actief

heb net de intake gehad, krijg 40 uur want we gaan flesvoeding geven

4. laatje

laatje Fanatiek lid

5 nov 2006
    1.058
    0
    0
    Schoonhoven
    De uren zijn omlaag gegaan t.o.v. vroeger. Dit komt omdat de kraamvrouwen tegenwoordig steeds sneller op de been zijn en de kraamhulp dan duimen zit te draaien. Wel is het nu gemakkelijker geworden om er uren bij te krijgen via de verloskundige indien nodig. Ik was de eerste week bedlegerig en nog niet mobiel genoeg na die 44 uur. Daarom heb ik er zonder problemen 10 uur bijgekregen. Dat was wel lekker moet ik zeggen.. Dus standaard is inderdaad 40 uur bij fles en 44 bij borstvoeding. Bij onvoldoende mobiliteit kan dit worden aangevuld.

5. Iloon

Iloon Fanatiek lid

5 mei 2007
    2.583
    0
    0
    Huismama
    Maastricht
    Ik kreeg omdat ik FV geef ook 40 uur, Yaeda is ook mijn 3e kindje ;)

6. AnneLiesje

AnneLiesje Fanatiek lid

4 dec 2006
    3.241
    0
    0
    Heb vorige week de intake gehad, en per 1 januari komt er 4 uur bij!

Ik krijg dus 48 uur ivm borstvoeding

7. lovewinnie

lovewinnie VIP lid

13 jan 2007
    16.251
    790
    113
    tilburg
    40 uur met flesvoeding en 44 met borstvoeding, tenminste ik kreeg 44 uur en gaf borstvoeding

8. Samama

Samama Niet meer actief

Vanaf januari is het 45 uur geworden met flesvoeding. Borstvoeding weet ik niet, maar das ook niet relevant voor mij.

9. MamavanJordy

14 aug 2006
    4.408
    0
    36
    Kraamverzorgende
    Helmond
    Nee het is nu per 1 januari 2008 44 uur voor flesvoeding (per dag dat je in het ziekenhuis moet verblijven gaat daar nu 5 1/2 uur van af) en voor borstvoeding is het nu 49 uur wat je krijgt (per dag dat je daarvoor in het ziekenhuis moet verblijven gaat er 6 uur tot 6.15 uur er van af).

Dit heb ik vandaag gehoord van de planner van ons kantoor.

10. missa

missa Fanatiek lid

7 jan 2008
    1.049
    0
    0
    Holland
    klopt inderdaad per 1 januari 2008 is het 49 uur kraamzorg als je borstvoeding geeft, uren van de bevalling gaan daar niet van af! als je flesvoeding geeft staat het op 44 uur zorg. in de kraamtijd kun je altijd herindiceren als er iets niet goed loopt! (teminste dat is bij icare zo)
    Als je in het ziekenhuis ligt gaan er per dag 6 uur af.
    Ben je bevallen van een sectio en kom je thuis heb je recht op een 9 en tiende dag kraamzorg (bij icare) + extra uren als er iets niet lekker loopt, bijvoorbeed de borstvoeding.

liefs en succes

11. Cellie

Cellie Fanatiek lid

23 apr 2006
    2.928
    0
    0
    En wat is het minimum......?

Ik zit er namelijk helemaal niet op te wachten, iedere keer weer is het me veels te lang geweest allemaal....deze keer wil ik het goed aanpakken en voor de minimale zorg gaan ;)

12. MamavanJordy

14 aug 2006
    4.408
    0
    36
    Kraamverzorgende
    Helmond
    Het minimale is volgens mij 24 uur in die 8 dagen. Dat komt dus neer op 3 uur per dag. Dit is vaak alleen moeder en kind zorg, maar als er tijd over is willen ze ook nog wel eens een wasje draaien, toilet doen, bed verschonen enz. Maar hoofdzakelijk is het dan alleen kraamtechnisch allemaal, dus moeder - kind zorg.

13. Cellie

Cellie Fanatiek lid

23 apr 2006
    2.928
    0
    0
    'Vroeger' bestond dat ook al en toen was dat 2x 1,5 uur op een dag, dus in de ochtend en einde middag kwam er even kort iemand langs....

Begrijp ik het goed dat het nu 3 aaneengesloten uren zijn....en weet iemand ook of dat dat nog steeds betekent dat er AL iemand om 8 uur! op de stoep staat...gaaaaaaaaap

Die 24u is neem ik aan zonder de uren van een eventuele thuisbevalling, of gaan die er ook nog vanaf?

14. MamavanJordy

14 aug 2006
    4.408
    0
    36
    Kraamverzorgende
    Helmond
    Of het aan een gesloten is is een beetje afhankelijk van het kraamcentrum waar je bent ingeschreven. De mijne doet dat het liefst wel namelijk dat aan een gesloten. Want als je bijv. een kraamverzorgende krijgt die van heel ver moet komen en dan nog bijv. 1 uurtje s'middags terug moet komen is dat bijna niet te doen qua rijden en kilometers (voor het kraamcentrum dan). In overleg is met je kraamverzorgende ook veel mogelijk. Als die het geen probleem vind waarom niet dan.

Hoe laat ze op de stoep staan is ook in overleg met jullie. In principe kunnen wij beginnen vanaf 8.00 uur. Ik overleg altijd met de mensen wat ze fijn vinden. De een vind dat wel prettig 8.00 uur en de ander is liever om 9.00 uur aan de beurt. Wel is het zo dat het liever niet later dan 9.00 uur wordt omdat je bij 3 uurs gezinnen ook vaak nog een ander gezin hebt waar je heen moet. Krijg je dus meerdere gezinnen op een dag. Bij de een beginnen we dan wat later en soms word het ook wel eens omgewisseld. Als je bijv. al in de 5de dag zit en er komt een nieuw gezin dat jij dan in overleg naar de middag gaat en die ander naar de ochtend omdat dat weer helemaal een nieuwe opstart is en het fijn is als we daar in de ochtend kunnen starten dan.

Nogmaals alles gebeurd in overleg met jullie als het goed is.

De uren van een thuisbevalling komen er idd nog apart bij. Dat zijn dan partusuren. Gaat in zo gauw je gebeld wordt als kraamverzorgende en eindigd mits alles goed gaat ongeveer 2 a 3 uur na de geboorte van de placenta. Daarna gaan pas de echte zorguren in.

Als je bijv. s'ochtends om 9.00 uur bevalt dan duurt de partusassistentie tot ongeveer 11.00/12.00 uur als alles verder goed gaat. Vaak blijft de kraamverzorgende dan nog en wordt er gewoon een hele dag van gemaakt. Is ook een beetje afhankelijk van het kraamcentrum en de kraamverzorgende. Dan gaat dus vanaf 11.00/12.00 uur je zorguren in die je geindiceerd hebt gekregen.

Hopelijk is het zo een beetje duidelijk.

15. Cellie

Cellie Fanatiek lid

23 apr 2006
    2.928
    0
    0
    Helemaal! Super bedankt voor het uitgebreid antwoorden..........

Ik ben zeker weer wat wijzer!

16. jessy77

jessy77 VIP lid

9 aug 2007
    8.640
    5.947
    113
    Weet iemand hoe het zit als je alleenstaand bent? Zouden ze daar een aparte regeling voor hebben of maakt dat verder niet uit?

Liefs Jessy

17. lianda

lianda Fanatiek lid

6 jun 2007
    2.367
    0
    0
    werkt bij centerparcs
    noord babant
    ik krijg 49 uur en dat is exclusief de tijd dat ze bij de bevalling is dus die komt er nog eens apart bij

Deel Deze Pagina