Had de kraamverzorgsters trouwens niet tegelijk, maar na elkaar (beiden een aantal dagen) trouwens, staat er een beetje onduidelijk. Ja hadden misschien echt mazzel. In ieder geval zijn we goed verwend!
Hier 2 keer een kraamzorg die veel deed: 's ochtends eerst ontbijt op bed, en de dag doornemen. Dan ging ik me meestal douchen/aankleden, terwijl zij de was van de dag ervoor vouwde/opruimde of het toilet deed. Als ik de douche uit was. Deed zij die. Dan vlogen beide dames tot de lunch het huis door. Wassen, stofzuigen, koffie tussendoor, toilet (opnieuw na bezoek) en veel voorlichting. Na de lunch moest ik naar bed. En gingen ze verder. Weet niet wat ze allemaal deed, maar het huis is nog nooit zo schoon geweest En als ze dan wegging, dan kreeg ik nog een schaaltje fruit.. De 1e heeft ook de hele woonkamer afgestoft uit verveling. de 2e heeft heerlijk met mijn oudste gespeeld (oa tijdens mijn dutjes, kon manlief ook mee), haar eerste meer op de Wii Beide keren heb ik extra uren gehad. De eerste keer 2x5 uur extra omdat ik zelf een totaal ruptuur had en ontstoken hechtingen. Ik was net niet mobiel genoeg. Bij de 2e was het mijn jochie die niet goed genoeg groeide. Daarvoor is de kraam nog 2x2 uur terug geweest. Maar met de 2e hebben we de uren ook anders verdeeld. Mijn man moest op dag 5 de hele dag weg, tot na bedtijd. De andere dagen was hij juist thuis. De kraam is de eerste dagen steeds iets eerder naar huis gegaan, zodat ze dag 5 van 8-17 bij me is geweest. Was achteraf niet nodig, maar toch wel fijn dat het zo te regelen was.
dat klopt wel wat je zegt. iedereen heeft bijv. een ander begrip van "de badkamer een beurt geven" (het is ook maar net wat je zelf gewend bent/ geleerd hebt). de één zal hieronder verstaan; even met een doekje door de wasbak en de douchebak en de ander zal alle tegels/wasbak/bad en douchebak/ kastjes afsoppen en nazemen. beide klopt als je het indicatieprotocol leest, maar in het tweede geval zul je toch het idee hebben dat het veel grondiger is gedaan en dat in het eerste geval de kantjes er een beetje vanaf gelopen zijn. ik hoop voor je dat je een kv treft die het fijn vindt om je lekker te verwennen, zodat je echt een week bij kunt tanken en kunt genieten van je kleintje!
Mijn kraamhulp was 0,0!! Ze gaf de was aan mijn moeder meer omdat ze vond dat het te veel was. Zelf hoefde ze daardoor niks te draaien. Stofzuigen heeft ze 1 x gedaan terwijl ik elke keer als ze weg was door het huis ging. De toilet en de badkamer haalde ze enkel een doekje erover en het eten maakte ik voor haar!!! ongelofelijk! Ik durfde er niks van te zeggen maar dat gaat bij de 2de wel anders gebeuren. Na 5 dagen kwam ze er achter dat het eigelijk best slecht met mij ging en heb daarom ook de kraamhulp verlengt gekregen gelukkig kwam toen een ander en in de 2 laatste dagen ben ik zo opgeknapt door enkel te rusten dat ik de hele wereld weer aan kon.
Bij Finn hebben we ook een hulp gehad die veel deed, maar voornamelijk boven. Dit kwam doordat mijn man thuis was en hij deed beneden, ook ivm met de hond die bang is voor vanalles. Nu kan de hond achter een hekje gezet worden en zou de kraamhulp ook beneden kunnen stofzuigen. Verder boven deed ze alles. De was, de badkamer, stofzuigen. Ze zorgde voor mijn eten de hele dag. We hebben nu een ander bureau, omdat ik de eerste dag geen kraamzorg heb gehad bij die andere, zogenaamd omdat het druk was. Ik heb nu vooral ook gekeken naar tijden, omdat mijn man onregelmatig werkt, maar ook naar de zorg voor Finn. Er staat nu duidelijk in de voorwaarden dat ze er ook zijn voor de andere kinderen. En natuurlijk niet om ze te vermaken, maar wel om ze wat te drinken te geven bijv. en om ze te betrekken bij de zorg natuurlijk.
De kraamhulp bij onze tweede deed ook echt heel veel. Wassen, stofzuigen, eten koken, met mijn zoontje spelen, de hond uitlaten, boodschappen doen enz enz.
Las net in een ander topic dat de koelkast geplunderd werd.. Nou, als de kraamhulp stofzuigd etc bij mij mag zij mijn salade opeten hoor
Twee keer dezelfde kraamhulp gehad en deze keer komt ze weer. Het is een topper. Ze doet alles. Elke morgen ontbijt op bed. Ze maakt lunch, fruit en thuis zelfs cake of taart voor ons. Het hele huis is van boven tot beneden 10 dagen lang schoon. Was is weg echt fantastisch. Ik zie haar ook regelmatig en is een vriendin geworden. Ze had mijn moeder kunnen zijn, maar wat een geweldig mens. Geen kraamtijd zonder haar.
Top, dat is echt zo fijn, volgens mij staat of valt de kwaliteit van je kraamtijd door de kraamhulp die je hebt.. Gelukkig hoor ik meer positieve dan negatieve ervaringen
Van de eerste weet ik bijna niks meer van de kraamtijd. Veel bloed verloren en laag hb. Ben blij dat ze er was.
Het hangt er natuurlijk van af hoe intensief de zorg voor moeder en kind moet zijn. Als er daarna nog tijd over is, kan ze wat meer huishoudelijke hulp geven. Hier deed ze (naast de moeder en kind zorg): - bed verschonen - slaapkamer stofzuigen - wc en badkamer soppen - wassen, strijken, vouwen - mijn eten en drinken maken (oh, die heerlijke fruitsalades... ) en soms ook voor vriend en bij de tweede ook voor onze oudste - vaatwasser in- en uitruimen Verder ging ze niet de woonkamer stofzuigen of de keuken poetsen. Lijkt me ook logisch. Nou ging het zowel met mij als baby prima. Heb alleen bij de eerste wat meer hulp nodig gehad met het voeden (daarvoor ook verlengde kraamzorg gekregen, had echt opstartproblemen).
Onze 2e kraamhulp was echt helemaal niets. Zat de hele dag met mijn kraamvisite op de bank. Wassen deed ze, maar strijken niet. Kreeg alleen schone lakens als ze vies waren door bv spuitluier of knoeien van eten. Wiegje hetzelfde is 2keer verschoond in die hele week. Ik heb zelf de 2e dag om fruit gevraagd en kreeg een in 4-en gesneden appel! Dit was voor mij wel even wennen na mijn eerste super kraamhulp! Die maakte er elke dag een feestje van. Heerlijk was dat.
Oh ja die laatste keer bed verschonen hebben we samen gedaan want ze kreeg zon last van dr rug van onze bedden En waarom heb ik er niets van gezegd? We waren haar laatste gezin en ik wilde dat niet voor haar verpesten.
Mijn kraamhulp was een kei in de huishouding, ze vertelde me later dat ze dit thuis niet allemaal deed - Ze bracht ons ontbijt op bed - maakte fruithapjes tussendoor klaar - de lunch maakte ze voor ons klaar - Ze deed meerdere wassen op een dag - Ging stofzuigen en afnemen - Verzorgde het eten en drinken van visite - Verschoonde de bedden - Badkamer en wc werden schoon gemaakt - Boven werd alles gezogen
Kraam is sinds maandag weg... ik mis haar niet in de zin van zorg voor onze zoon en mijzelf, maar: - elke dag lege wasmanden - ontbijt op bed - wat wil ik aan na het douchen dan leg ik het alvast klaar - moeder en kind zorg - oudste dochter uit bed, aankleden, fles geven, staartje in d'r haar, rondje met'r lopen als ze tijd had (bood ze aan, hoefde van mij niet omdat ze opgehaald zou worden) - heerlijke fruitsalades maken - boterhammen smeren voor ons allemaal (ook voor mijn man die tussen de middag thuis was) - elke dag boven en beneden stofzuigen - planten water geven - elke dag douche en beide toiletten - bedden verschonen (ook die van onze oudste dochter de laatste dag) Echt teveel om op te noemen, ze heeft nog een keer pannekoeken gebakken tussen de middag, doet ze in elk gezin een keer... echt een te gekke meid. 't Was een heerlijke week en nu zelf weer lekker aan de slag!