Kraamhulp / ouders

Discussie in 'Kraamtijd' gestart door Laurhen, 1 aug 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Laurhen

Laurhen Bekend lid

30 jul 2008
    612
    0
    0
    Hai!

Ik vroeg mij af of er ook meiden zijn die ipv kraamhulp ook gewoon hun ouders (of een ervan) laten slapen of wat dan ook, zodat
    zij kunnen helpen met het begin.
    Of is kraamhulp verplicht?

2. Jalea

Jalea Fanatiek lid

24 jun 2006
    2.396
    0
    0
    ik geloof dat kraamhulp wel erg handig is met het oog op de dagelijkse controles.
    maar kan inmiddels na 2x kraamzorg gekregen te hebben wel zeggen, dat het mij wel net zo fijn lijkt om het met familie of vrienden te doen! misschien dat die controles ook door een vk te doen zijn? of dat de kraamhulp alleen langskomt voor de controles?

3. bamjolan

bamjolan VIP lid

7 mei 2008
    8.138
    0
    36
    Vrouw
    Moeder
    Den Haag
    Kraamzorg is niet verplicht, maar wat doe je als je kindje blauw van kleur word of juist wit?
    Wat doe je als je kindje niet tot weinig plast?
    Denk je dat je ouders dit kunnen weten?
    Als je ouders een medische achtergrond hebben (verpleegkundige oid) dan kun je het met gemak doen, maar zomaar iemand....nee ik zou het niet adviseren.

4. Laurhen

Laurhen Bekend lid

30 jul 2008
    612
    0
    0
    Hm dat ga ik dan wel even uitzoeken. Het lijkt mij namelijk net zoals jij nu ondervind heel fijn om met familie dit te delen en ervan te leren.

Je hebt gelijk. Mijn ouders (of welke familielid dan ook) heeft geen medische achtergrond.

Maar goed dan misschien een combinatie. Dat ik dan de controles doe met een kraamverzorgster (of iemand met verstand van zaken) maar het wassen e.d. leer van bijv mijn moeder?

5. Pendrag

Pendrag VIP lid

26 jul 2006
    6.458
    1
    0
    Dat laatste kan heel goed. Je kunt bij de kraamzorgorganisatie aanvragen dat je alleen moeder/kind controles wilt. Je krijgt dan een zeer beperkt aantal uren zorg. Weet zo niet hoeveel maar dat kun je op hun sites vast wel vinden. De verdere verzorging van moeder/kind/huis kun je dan opvangen door mantelzorg.

Ik heb na de geboorte van Jarissa normale kraamzorg gehad terwijl ook mijn moeder er was. Dat ging ook prima samen. Nu had ik een fantastische kraamhulp maar ze hebben elkaar echt niet in de weg gelopen.

6. Amfy

Amfy Niet meer actief

jamaar wat als dit gebeurd als de hulp weg is er zijn nu al mensen die niet eens 24 uur krijgen ik heb zelf al een brief gehad dat ze niet het uit gebreide pakket kunnen leveren en niet een vaste hulp nu al ik moet nog 6 maand :(

7. Pendrag

Pendrag VIP lid

26 jul 2006
    6.458
    1
    0
    @blusvrouw: 24 uur krijg je altijd. Daarnaast leert de kraamhulp je de eerste dagen goed waar je op moet letten. Na die 10 dagen kun je het echt zelf!

8. bamjolan

bamjolan VIP lid

7 mei 2008
    8.138
    0
    36
    Vrouw
    Moeder
    Den Haag
    Dit gebeurd meestal in de eerste 24 uur, en je kunt natuurlijk altijd wel de verloskundige bereiken.
    Je bent verplicht om in t begin uitgebreid te krijgen en daarna word t wat afgebouwd.
    De eerste 4 dagen moet de kvz veel meer doen, oa moeder en kiind en sanitaire verzorging, omdat dit belangrijk is om infecties te voorkomen, maar dat schoonhouden kun je idd aan familie vragen.
    Combineren is volgens mij wel altijd mogelijk!

9. Laurhen

Laurhen Bekend lid

30 jul 2008
    612
    0
    0
    Dan heb ik een vraag over die verplichting? Is dat dan gelijk 24 uur achter elkaar non stop? Want ik had mijn zorgverzekering gebeld (afd kraamhulp) en die zei tegen mij dat ik dan 3 uur per dag 8 dagen lang zou kunnen krijgen. Is dat dan dat verplichte en is dat dan die 24 uur?

10. Amfy

Amfy Niet meer actief

het schon maken hoeft ze hier niet te doen daar heb ik een schoonmaakster voor in huis en mijn vriend is ook de eerste 14 daag thuis.maar ik kan echt maar 3 uurtje krijgen meer niet.maar ja hier in de regio is het gewoon k*t ik moet naar het ziekenhuis ik moet niet om mediche redenen maar omdat er geen mens in de buurt is om een thuis bevalling te doen.

11. Pendrag

Pendrag VIP lid

26 jul 2006
    6.458
    1
    0
    @Laurhen: klopt, je hebt recht op minimaal 24 uur, verdeeld over 8 dagen. Kraamzorg is trouwens geen verplichting hoor. Maar ik zou zelf niet graag zonder doen. Het is toch een veilig idee als iemand met verstand van zaken controleert of je baby het goed doet.

@blusvrouw: wat een ellende zeg. En belachelijk ook dat ze met jouw zwangerschapstermijn nu al aangeven dat je niet eens thuis kunt bevallen vanwege personeelstekorten.

12. Laurhen

Laurhen Bekend lid

30 jul 2008
    612
    0
    0
    ow nou lekker dan dat je dan ook nog eens verplicht wordt om het in het ziekenhuis te doen. Heb je dan echt Alleen maar 3 uur of dan 8x3 uur?

13. bamjolan

bamjolan VIP lid

7 mei 2008
    8.138
    0
    36
    Vrouw
    Moeder
    Den Haag
    Wat belachelijk zeg blusvrouw!
    Ik bedoel, ik vind t ook belangrijkk dat een kraamverzorgende schoon maakt, met name de slaapkamer, de douche, toilet ivm baarmoederontstekingen want t is toch een open wond.
    Het bed moet de eerste dagen ook iedere dag worden verschoond.
    Vind t belachelijk dat jij zo weinig krijgt!
    Hier in de regio zetten ze bij een tekort verloskundigen in opleiding neer in de kraam.

14. Amfy

Amfy Niet meer actief

verloskundige in opleiding we hebben hier voor meer als 20000 mensen 2 vk's.ik krijg dus echt max 24 uur in totaal.mijn vriend is 14 dagen thuis dus die zal een hoop doen in huis en het bed verschonen je dat zal ik of mijn vriend maar moeten doen.ik had ook gevraagt of en dan mischien nog 2 uurtjes compensatie kan krijgen voor huis houdelijk werk enzo nou niet dus.

15. Jody79

Jody79 Fanatiek lid

19 sep 2006
    1.616
    0
    0
    Je woont in Gelderland, maar waar dan? Absurde gang van zaken, Helemaal omdat het nog niet eens zo ver is. Kan me voorstellen dat er in de vakantie tekorten ontstaan, maar daarna moet dat toch weer opgelost zijn? Wij hebben de kraamzorg vanuit Veenendaal, terwijl we in Apeldoorn wonen. Maar die beviel gewoon goed een jaar geleden. Maar als zij hadden aangegeven dat ze zo weinig hulp konden bieden was ik echt verder gaan kijken. Hopelijk komt het allemaal nog goed voor je.

16. Claartje79

Claartje79 Fanatiek lid

17 aug 2006
    4.862
    1
    0
    huismuts
    Groningen
    ik was bij mijn vorige zwangerschap helemaal tegen een kraamhulp, was er als de dood voor, had zoveel slechte verhalen gehoord en gelezen. heb steeds geroepen dat ik haar accuut de deur uit zou zetten als ze maar iets deed wat me niet beviel.

en we hebben toch zo'n lieve vrouw gehad! een betere tijd had ik me niet kunnen wensen. ik zat elke middag om 4 uur te huilen, omdat ze weg ging. ook het afscheid na een week was zo zwaar! het is zo mee gevallen en we hebben zo vreselijk veel aan haar gehad! we hopen dat ze na de bevalling van onze tweede weer beschikbaar is!

17. Amfy

Amfy Niet meer actief

als ik hulp van buiten af haal moet ik dus de eigen bijdrage betalen en nog een 39 te kilometer en dat is ongeveer 20 heen en 20 teruh.er is hiet maar een heerschapij in dit achterstallige land.ik moet nog even wachten tot eind feb dan ga ik terug naar velp! heerlijk

Deel Deze Pagina