Kraamhulp verplicht?

Discussion in 'Zwangerschap' started by Jsvlinder, Mar 8, 2010.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Jsvlinder

Jsvlinder Niet meer actief

Als ik bevallen ben dan ga ik lekker twee weken bij mijn moeder in huis en gaat ze voor me zorgen. Nou hebben we minimale kraamhulp aangevraagd, 3 uur per dag, maar nou vragen we ons af of dat eigenlijk wel nodig is. Mijn moeder heeft zelf 4 kinderen opgevoed dus die weet echt wel het een en ander. En de dokter komt toch ook elke dag ofzo kijken of alles met de kleine en mij in orde is?

Dus hoe belangrijk is een kraamhulp?
    En is een kraamhulp verplicht?

2. Rosado

Rosado Niet meer actief

Kraamhulp is niet verplicht, maar ik zou toch zeker die 3 uurtjes per dag nemen. Er is sinds jij een baby was natuurlijk een hoop veranderd en de kraamhulp checkt ook je eventuele hechtingen en houdt in de gaten of het met jou en de baby allemaal goed blijft gaan. Je moeder kan dan gewoon de rest van de verzorging op zich nemen. Maar voor de medische controles zou ik dus zeker een aantal uurtjes kraamhulp per dag nemen.

Oh, en de dokter (bedoel je de ha?) komt echt niet elke dag kijken hoe het met jou en de beeb is hoor, daar is dus de kraamhulp voor.

3. mamavanv

mamavanv Lid

Jun 26, 2009
    90
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi,

Het is niet zo dat de dokter elke dag komt kijken. De kraamhulp houdt je temperatuur en eventuele hechtingen in de gaten. Verder zorgt ze ervoor dat je lekker verwend wordt, legt ze je uit hoe je met de baby om moet gaan, zorgt ze dat je slaap- en babykamer, toilet en douche schoon en fris zijn en doet ze als er tijd over is extra klusjes.
    Je moeder kan je natuurlijk ook verwennen, maar ik kan me voorstellen dat zij wat extra hulp ook wel fijn vindt...

4. Athina

Athina VIP lid

Oct 31, 2007
    23,809
    3,339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    in principe komt een verloskundige een paar keertjes kijken. Maar de kraamhulp is er echt ook om de gezondheid van jou en de baby in de gaten te houden. Als je borstvoeding gaat geven, kan ze je daarin ook ontzettend goed helpen en ondersteunen.
    Verder is het zo dat als je thuis gaat bevallen, kraamhulp meestal verplicht (als hulp voor de vlos --> de meesten stáán erop, dat er een kraamhulp is) .
    Verder was het ook zo, dat het hier ook bijna vanuit het ziekenhuis 'geeist' werd, voor we naar huis gingen, dat de kraamhulp er was, om in elk geval even de eerste hulp te geven.

In al die jaren is er een hoop veranderd qua veiligheid etc. Ze hebben een hoop geleerd van onderzoek, waardoor veel dingen toch wel anders zijn dan vroeger. Dus vandaar dat ik altijd zou zeggen: Stárt gewoon met kraamhulp, in overleg kun je het altijd nog stopzetten. Wat je niet hebt (als het al zonder mag- altijd overleggen met je vlos) , is vaak moeilijk bij te krijgen.

5. Umm85

Umm85 VIP lid

Jun 17, 2007
    26,310
    248
    63
    Female
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Ik zou zeker het advies van bovenstaande dames opvolgen, neem zeker een kraamhulp. Mijn moeder heeft ook kinderen gehad, maar dat is ondertussen 25 jaar geleden en 9 van de 10 keer deden ze dingen toen heel anders. Regels ivm voeding, wiegendood etc zijn allemaal anders.
    Vk is hier 1 keer langsgeweest, huisarts komt niet, de rest van de controles deed de kraamhulp van mij en baby.
    Ze heeft me erg op weg geholpen met de borstvoeding, na een paar dagen had de baby spruw waarbij ze me goede tips gaf, legde veel dingen uit etc. Ze schreef alles op in het kraamboek, hoe vaak ik moest voeden, over het spoelen van de hechtingen, hoe het kindje in bed moet liggen, hoe vaak een kruik enz.

6. Jsvlinder

Jsvlinder Niet meer actief

Ok, dan ben ik eruit, kraamhulp komt gewoon:) De laatste keer dat mijn moeder een baby had was 18 jaar geleden en ja in die tijd is er inderdaad een hoop verandert.

Heel erg bedankt voor jullie reacties:)

7. Miracle1984

Miracle1984 Bekend lid

Jan 5, 2009
    727
    0
    0
    Hoi, ik heb er nog geen ervaring mee, maar mijn moeder komt de eerste week ook bij ons kramen. Ze is zelf kraamverzorgster geweest en werkt met kinderen. Ik vind dit heel fijn.Toch neem ik ook de 3uur kraamzorg per dag. Heeft mn moeder ook zelf aangegeven dat ik dat beter kan doen voor de conrole's etc.

8. Lovelylonnes

Lovelylonnes Fanatiek lid

Jul 3, 2007
    2,208
    1
    0
    Nagelstyliste en incassomedewerker.
    de verloskundige is 3 keer op nacontrole geweest (ziekenhuisbevalling en 1 nachtje in ziekenhuis) en de huisarts komt uit sociaal oogpunt eve op kraamvisite, maar controleert moeder en kind niet.

Ik zou ook zeker de kraamhulp laten komen.... Ik was echt heeeel blij dat zij er de eerste dagen was. Zelfs in minder danb 2 jaar is er al weer zoveel verandert! (onze eerste moest de eerste week op zn zij slapen, de jongste meteen op zn rug bv)

Share This Page