kraamhulp wat wel en wat niet?

Discussie in 'Kraamtijd' gestart door yaika, 3 mei 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. yaika

yaika Actief lid

7 jul 2010
    215
    0
    0
    Vandaatg heb ik een intake gehad voor de kraamzorg. Opzich een heel leuk gesprek. Ze vertelde me alleen dat de kraamzorg niet mijn twee hondjes uit mag laten en dat ze ook geen boodschappen mogen doen.
    Ik was er eigenlijk vanuit gegaan dat ze dat wel deden en vond het een beetje vreemd dat ze dat niet mogen.
    Als verklaring gaf ze dat als er dan iets met mij gebeurt ze er dan niet zijn. Aan de ene kant snap ik het wel maar die uren dat ze er niet zijn kan toch ook van alles gebeuren?

Ik vroeg me af of dit bij jullie ook zo is? ik heb namelijk wel vaker gehoord dat ze wel even een boodschap doen als dat nodig is of zelfs de honden uitlaten.

2. MamavanDane

MamavanDane Bekend lid

23 sep 2009
    916
    2
    18
    Centralist meldkamer
    Voorschoten
    Ze geven aan dat ze het niet doen, maar misschien als je een lieve kraamhulp hebt en je vraagt het aan haar dat ze het dan wel doet.
    Mijn kraamhulp deed wel boodschappen maar niet de honden, ze was bang voor honden haha.

3. cindybaby71

cindybaby71 Niet meer actief

nou persoonlijk vind ik dat ze groot gelijk heeft, ze komt om jou en de baby te verzorgen en niet als huishoudhulp en hondenuitlaatservice!!!

4. Chiggy

Chiggy VIP lid

29 aug 2010
    12.876
    25
    38
    Rotterdam
    Het was mij bekend dat een kraamhulp dat niet hoeft te doen, maar de vrouw die bij mij kwam deed wel boodschappen voor me, heel fijn :)
    Honden heb ik niet :D
    Denk dat het echt afhankelijk is van de persoon die bij je komt...

5. Jucade

Jucade VIP lid

20 jul 2006
    18.229
    1
    36
    Assemblagemedewerkster
    Zal wat moois wezen.. straks doet ze ook nog je financieën ;p

6. Rosado

Rosado Niet meer actief

In principe is het zo dat de kraamverzorgster er is om de kraamvrouw en de baby te verzorgen. Als er tijd over is doet ze vaak wat licht huishoudelijk werk, zoals even stofzuigen of een wasje in de machine gooien. Vaak zijn de kraamverzorgsters daar echt niet te beroerd voor en sommige doen zelfs nog wel meer. Maar dat is dus allemaal extra. Ik zou dus proberen iemand anders te regelen die je hondjes uit kan laten en een boodschapje kan doen als dat nodig mocht zijn.

7. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Dat is heel normaal.. De basis is de moeder en kind zorg. Dus de persoonlijke verzorging/medische controles/voedingen en het schoonhouden van de ruimtes waar moeder en kind zich bevinden.
    Als een kraam meer wil doen, dan mag dat wel, maar dan moet je dus gewoon mazzel hebben. De mijne sopte ook meer ruimtes dan wat er afgesproken was bij de intake. Maar boodschappen en huisdieren heeft ze niet gedaan.

8. Assi

Assi Fanatiek lid

2 mrt 2008
    4.519
    46
    48
    Ik vind het zelf ook wel logisch, maar stel je hebt verder niemand in je omgeving / je bent alleenstaand?

En ik vind, als een kraamverzorgster dit soort taken niet hoeft te doen, zij het ook niet moet doen.
    Samen één lijn trekken! Eén visie naar buiten toe nemen.
    Niet dat de één het wel doet omdat ze lak heeft aan de regels en de ander doet het niet omdat ze zich wel aan haar taken houdt.

9. Rosado

Rosado Niet meer actief

Ja, als je niemand in de omgeving hebt die iets voor je kan doen is dat natuurlijk wel lastig, maar vergeet niet dat als de kvz allerhande huishoudelijke taken moet gaan verrichten ze minder tijd overhoudt voor de écht belangrijke dingen waar ze voor komt...de gezondheid van moeder en kind...

10. Juudje79

Juudje79 Actief lid

18 okt 2010
    148
    0
    0
    NULL
    NULL
    Vind het nogal raar dat jij hierover verbaasd bent..

KV is er voor moeder en kind en niet voor de hond en de boodschappen.

Ik heb zelf 2 honden , waarvan 1 er elke dag mee gaatnaar mijn vriend zijn winkel. De ander blijft hier , maar heb al maanden/weken geleden geregeld met mijn moeder , de buurman en zusje dat zij wanneer zij komen de hond even uitlaten tussen de middag. Ik hoop dat wanneer ik beval in juni/juli t lekker weer is en ik mij redelijk goed voel dat ik zelf even naar buiten kan met de hond. Maar goed dat weet ik niet van te voren. Dus afhankelijk van de mensen om mij heen. Die de hond met alle liefde even uit willen laten.
    Boodschappen idem dito , mijn vriend zal overdag gewoon aan het werk zijn. Het is fijn dat mijn moeder , schoonmoeder , zusje o.d. wat boodschappen mee wil nemen.

En bovendien kan je vriendinnen , of kraamvisite even vragen of ze iets voor je halen of de hond even uitlaten.

11. Sincerity

Sincerity Actief lid

14 okt 2010
    105
    0
    0
    Enschede
    Ligt er net aan wie je krijgt.

Mijn kraamhulp was zo dat ik MOEST rusten en niks mocht doen. Ze deed echt alles, stofzuigen, dweilen, alles wassen, strijken. Katten eten/water geven en aai geven. Zelfs de hele wc uitboenen iedere dag.. Brood smeren of wat warms klaarmaken, flesjes uitkoken. Gezellig praatje maken zat er ook in.

Als het nodig was voor boodschappen doen zou ze het hebben gedaan..
    MAAR ik had ook een kraamzorgster ontmoet (die ik niet ken) die niet zoveel huishoudelijk gedaan zou hebben, en die een pokkehekel aan katten had..

Ligt denk ik ook aan je persoonlijke situatie, als je helemaal alleen bent, als je aardig ter been bent of niet.. Anders gewoon een beetje aandikken van ik ben zo moe en er is gewoon niks meer in huis..

12. gemma87

gemma87 Actief lid

14 mrt 2011
    371
    2
    18
    Moet er niet aan denken dat een onbekend persson mijn hond uitlaat :$...
    Ik heb het idd ook al maanden van tevoren geregeld en had altijd iemand als backup staan mocht de eerste niet kunnen evt kon ze ook nog in de tuin,
    Maar mijn kraam verzorgster de hond uit laten nee ze is er toch voor jou e de baby en evt wat huishoudelijk werk,,,...

13. yaika

yaika Actief lid

7 jul 2010
    215
    0
    0
    Ik laat natuurlijk ook het liefs zelf mijn honden uit. Alleen werd er nadrukkelijk vertelt dat ik de week dat de kraamhulp er niet is ik niet uit bed mag en dat ze daar ook streng op toe zien.
    Mijn familie woont hier 1,5 uur rijden vandaan dus die kan ik lastig vragen om even de honden uit te komen laten. Ook mijn vriend kan niet zo maar even van zijn werk naar huis komen om de honden uit te laten.

Ik snap wel dat ze er voor de verzorging van mij en de baby zijn maar als ze dan dingen mij 'verbieden' doordat ik in bed moet blijven liggen en er niemand anders is die het kan doen kunnen ze toch lastig verwachten dat het maar blijft liggen. Iemand zal het moeten doen toch?

Ik hoop dat ik iemand krijg die er niet zo streng op toe ziet dat ik alleen maar in bed lig want daar moet ik sowieso niet aan denken. En dan ga ik het denk ik toch maar gewoon zelf doen.

14. Bri

Bri Niet meer actief

Ik moet er niet aan denken dat alle kraamverzorgenden op één lijn zouden gaan zitten over wat ze wel, en wat ze niet doen. Dan is het werk voor henzelf al heel gauw niet leuk meer. "sorry mevrouw, ik zou best de woonkamer willen stofzuigen, maar dat mag ik niet". Dan laat ik liever een stuk ruimte voor eigen interpretatie en eigen invulling over, zodat zij zelf kunnen bepalen wat volgens hen in die specifieke situatie nodig en nuttig is.

Ik vind het niet gek dat de kraamverzorgende geen boodschappen doet. Daar zijn je partner en andere 'mantelzorgers' voor, zolang je dat zelf niet kunt. Als er écht niemand anders is die iets voor je kan doen, dan moet je dat bij de intake bespreken. Mogelijk krijg je dan een indicatie voor extra uren of eventueel voor thuiszorg.

Ik kan me nog eerder voorstellen dat ze even gauw de hond uitlaten, omdat dat niet een paar uurtjes kan wachten tot je partner weer thuis is, of tot je buurvrouw het kan doen. Maar ja, mag je van een kraamverzorgende verwachten dat zij met een poopscoop achter de hond aan gaat om z'n poep op te ruimen? Gaat toch een beetje buiten haar takenpakket, denk ik.

15. Bri

Bri Niet meer actief

@ in bed blijven liggen: dat wordt je niet 'verplicht' omdat zij zo streng zijn, het wordt je sterk aangeraden omdat je zult moeten aansterken.
    Of dat echt nodig is, en in welke mate, is per vrouw en per bevalling verschillend. De eerste dagen na mijn eerste bevalling kon ik nauwelijks zelf de trap af komen. De eerste keer naar buiten (1 week na de bevalling, mét de kraamverzorgende samen) vond ik doodeng en heel zwaar. Vergis je niet in de zwaarte van een bevalling; het is voor veel vrouwen niet haalbaar om na 2 dagen alweer met een (sterke?) hond aan de lijn buiten te lopen.

Ik snap je situatie wel, maar ik zou toch kijken of je iemand in de je omgeving kunt regelen voor je hond. Een buurvrouw, buurman, buurkind, of een uitlaatservice.

16. k3lly

k3lly Fanatiek lid

1 feb 2008
    2.091
    2
    38
    Vrouw
    Kraamverzorgende
    Heerhugowaard
    Ik ben kraamverzorgende, en honden uitlaten wordt inderdaad niet gedaan. Stel je voor dat je hond gaat vechten met een andere hond, of wij laten per ongeluk de lijn los en hond gaat ervandoor, wij zijn dan de pineut. Ik laat nooit honden uit, daar hebben we gewoon weg geen tijd voor. En dat ligt niet aan de kraamzorg, maar aan die leuke overheid die de uren heeft ingekort. Boodschappen daar in tegen doe ik soms wel, als iemand anders dat niet kan doen, de supermarkt dichtbij is, en er tijd voor is. Vergeet niet dat moeder-kind zorg voorop staat, daar komen we voor! De licht huishoudelijke werkzaamheden horen daar ook bij, maar als daar geen tijd voor is, door bijvoorbeeld borstvoedings problemen dan is dat maar zo....
    Mijn advies zal zijn, probeer iemand te regelen, ik heb zelfs gezinnen die voor die week een uitlaatservice regelen....

17. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Ik werk ook in de kraamzorg. Ik ben zo iemand die best wel veel doet en probeer het huis ook altijd schoon achter te laten alsik weer wegga.
    Boodschappen doe ik ook wel als de supermarkt dichtbij is en ik er de tijd voor heb.
    Hond heb ik geloof ik 1x uitgelaten, dat was een klein hondje.
    Maar in principe moet je daar echt wel wat voor regelen.
    Ligt er wel een beetje aan, wij hebben een heel klein hondje, die het zonodig ook wel in de tuin doet en m'n collega wilde er 's middags wel even mee wandelen.
    Ik kon zelf amper wat na de bevalling en lag nog wel veel op bed. Maar als je je goed voelt en alles goed gaat, hoef je niet de hele dag op bed te liggen hoor. 's middags even rusten zou ik je wel aanraden, de nachten zijn vaak kort en als de kraamzorg weg is moet je zelf ook weer een stuk meer doen.

Het is verplicht om te zorgen voor mantelzorgers. Mochten die onverwachts 'wegvallen' is er een mogelijkheid om extra uren te krijgen.

Moeder en kindzorg staat voorop, en daarnaast kan gekeken worden waar er nog tijd voor is.

18. Antares

Antares VIP lid

17 nov 2008
    19.894
    3
    38
    geloof dat het binnen 10 minuten en op loopafstand moet zijn....

Dus alles daar verder weg doen ze niet. Ook niet de kleine naar school/psz brengen!! ze zorgen wel voor 2de kindjes of andere, maar weg brengen doen ze dus niet. Niet met jouw auto of jouw fiets...dat mogen ze neit.

Dus ook geen boodschappen doen, hondjes uitlaten....dat weet ik niet wij hebben geen hond. Maar lijkt mij dat een blokje om toch niet te ver is??? vragen kan geen kwaad aan je kraamhulp als ze er is...misschien doet ze het met plezier hahaha

19. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Volgens mij is bij ons op de fiets geen probleem. Met de auto mag niet, ook niet met onze eigen auto tijdens werktijd.

20. Miepie74

Miepie74 Fanatiek lid

10 okt 2008
    4.062
    8
    0
    Ik ben het helemaal met Bri eens, tot en met de hondenuitlaatservice aan toe, wat natuurlijk een prachtoplossing is ;).

Overigens, wat werd gezegd bij de intake over verantwoordelijk zijn voor jou is natuurlijk helemaal niet zo raar. In de tijd dat de kraamhulp bij jou werkt op een dag, is zij verantwoordelijk voor jouw gezondheid. Stel dat zij je honden aan het uitlaten is of boodschappen doen een endje verderop en jij wordt onwel en je valt van de trap, ik noem maar iets. Dan zal ZIJ als eerste aangesproken worden op het feit dat ze er niet bij was terwijl ze er wel had moeten zijn. En reken maar van yes dat 9 van de 10 mensen die het aanvankelijk geen probleem vinden dat ze even weg was met de hondjes, haar daar ook op aan zullen spreken.
    Voor de uren dat de kraamhulp er niet is, word je ook nadrukkelijk verzocht mantelzorg in te schakelen, hetzij je man (die dan meestal wel terug is van werk), hetzij familie of vrienden. En dan is de kraamhulp vanzelfsprekend niet verantwoordelijk voor je.

Deel Deze Pagina