kraamhulp wat wel en wat niet?

Discussie in 'Kraamtijd' gestart door yaika, 3 mei 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. yaika

yaika Actief lid

7 jul 2010
    215
    0
    0
    Ik snap het wel hoor dat ze geen half uur met de honden gaan lopen of een kwartier gaan rijden naar de winkel.
    Alleen ik woon midden in het centrum en letterlijk aan de overkant van de straat is een hondenuitlaatplaats. En op nog een 2 minuten lopen de supermarkt.

Als het niet mag, mag het niet maar ik verbaasde me er gewoon over dat ze dat niet mogen doen en je daar zelf iemand voor moet regelen maar dat ze bijvoorbeeld wel andere kinderen van school halen. Wat in mijn geval veel langer zou duren.
    Ook vond ik het vreemd dat er gevraagd werd of ik er problemen mee heb dat ze hier mee-eten. Natuurlijk heb ik daar geen problemen mee maar ik vindt het alleen een beetje krom dat wij (mijn vriend dan) 's avonds boodschappen moet gaan doen zodat de kraamhulp hier kan eten.

Misschien ligt het wel gewoon aan mij. Ik probeer er ook niemand mee aan te vallen maar vindt het gewoon wel raar.

2. Miepie74

Miepie74 Fanatiek lid

10 okt 2008
    4.062
    8
    0
    Mag kinderen van school halen wel, ja? Dat vind ik dan ook vreemd hoor, eerlijk gezegd.

En dat mee-eten denk ik dat ze lunch bedoelen want ze zijn echt wel voor etenstijd al naar huis meestal. Onze kraamhulp at altijd een boterham mee of een beschuit, vond ik wel gezellig ook.

3. Bri

Bri Niet meer actief

Dat meeëten was hier ook gewoon de lunch en dan nam ze haar eigen boterhammetjes nog mee ook. Ze gebruikten alleen onze koffie en thee, verder niks. Ze was hier meestal van ongeveer 9 tot ongeveer 15 uur.
    Over kinderen halen en brengen weet ik niks. Mijn vriend of schoonmoeder deed dat (naar kdv dan), dus ik heb ook nooit gevraagd of ze dat wel of niet gedaan zou hebben.

4. lizab

lizab Fanatiek lid

7 mei 2007
    3.467
    1
    0
    planner kraamzorg
    Drenthe
    Ik moet zeggen dat ik het logisch vind dat er geen honden worden uitgelaten. Maar aan de andere kant is kinderen naar school brengen geen probleem, en een boodschapje doen ook niet. (ik had laatst een kraamverzorgende aan de telefoon die zich in de hema suf aan het zoeken was naar een goede voedingsbeha. ;) )

Mocht je mantelzorg wegvallen, dan kunnen er idd extra uren bijgeindiceerd worden.

ik moet wel eerlijk zeggen dat ik de motivatie "dat de kraamverzorgende er niet is als er iets gebeurd" wel een beetje vreemd vind. 's nachts en 's avonds is ze er toch ook niet? dus die 15 min. zullen heus het probleem niet zijn. Als het niet verantwoord zou zijn, zou de kv het ook niet doen. Maar dan vraag ik me nog af: als dat neit verantwoord zou zijn, zou je dan wel thuis in je bed liggen? Lijkt me dat je dan nl. in het ziekenhuis bent.

@TS in overleg willen de meeste kraamverzorgenden gerust een boodschapje halen, maar je kunt natuurlijk niet verwachten dat ze de grote wekelijkse boodschappen doen. Daarnaast vraag ik me heel praktisch af: je doet toch niet iedere dag boodschappen? Als je vriend nu eens de 2e dag na de bevalling de grote boodschappen doet, is er toch helemaal geen probleem?

5. lizab

lizab Fanatiek lid

7 mei 2007
    3.467
    1
    0
    planner kraamzorg
    Drenthe

Een kraamverzorgende moet bij onze organisatie haar eigen broodje meenemen, totdat het gezin aangeeft dat ze gewoon mee mag eten.

6. ratatosk

ratatosk VIP lid

16 mrt 2010
    5.429
    5
    0
    Die van ons was echt een schat, ze deed naast de verzorging voor mij en de baby elke dag de was (wassen én strijken), ze stofzuigde, stofte, boende de wc en badkamer, maakte de keuken schoon en bood ook nog aan het avondeten klaar te zetten.
    Ze is zelfs een keer voor me naar de thuiszorgwinkel geweest omdat ze vond dat er NU een kolf moest komen. Geweldige meid :).

7. Assje

Assje Fanatiek lid

8 okt 2010
    1.440
    1
    0
    Ik denk dat je dat in veel gevallen in combinatie moet zien: Als ik zelf niet in staat ben een wandeling te maken (je hoopt van wel, maar stel dat je zodanig toegetakeld bent door de bevalling dat het even niet gaat?) dan heb ik echt een probleem. Want ik heb een hond en een partner die overdag meestal zo'n 10 uur van huis is. Mijn hond kan niet zelfstandig gebruik maken van het toilet natuurlijk ;) Ik zie het zo: als iemand voor mij zorgt hoort daarbij dus het overnemen van die taak voor mij.

Indien nodig! Als je gewoon zelf kunt lopen vind ik dat je die hond ook zelf kunt uitlaten. En uitlaten betekent ook niet dat ze er een halfuur mee hoeft te lopen. Maar even naar buiten om de behoefte te kunnen doen moet kunnen. Langere wandelingen kan mijn partner ook wel maken en door omstandigheden een weekje zonder lange wandeling is voor een hond ook niet dodelijk.

Maar ik vind het dus niet zo gek om dat te vragen. Ik vind het wel gek dat er over het algemeen van uit gegaan wordt dat de kraamhulp je toilet of douche schoonmaakt of ander licht huishoudelijk werk doet. Dat hoeft ze bij ons echt niet te doen, want ik heb ook nog een partner die korte tijd wat extra kan doen. Alsof je doodgaat als je douche een weekje niet ontkalkt wordt ;)
    Maar die hond, die kan niet zomaar ergens anders heen, mijn ouders wonen ver weg en werken beide en een opvang is i.v.m. zijn gezondheid onmogelijk.

Wel vind ik dat je bij opgave bij een kraamzorginstantie de verantwoordelijk hebt om aan te geven dat je een hond hebt, zodat zij er rekening mee kunnen houden. Er is op zo'n aanmeldformulier ruimte om bijzonderheden in te vullen, dus maak daar gebruik van.

8. Zeeuwsmeisje

Zeeuwsmeisje Fanatiek lid

9 aug 2006
    3.051
    1
    0
    zeeuws-vlaanderen
    wc en douche worden extra schoon gemaakt omdat extra hygiene na een bevalling extra belangrijk is (denk aan bloedverlies, hechtingen, open wond baarmoeder)

Ik was maar wat blij met alle extra hulp en blij voor mn man dat hij dat niet hoefde te doen. Naast de toch al extra klusjes (ong. 2wk lang alle boodschappen doen, alle wandelingen met de hond (sochtends en savonds deed mn man, voor en na werk en overdag had de hond pech tenzij visite even tijd had), extra huishoudelijke taken was het ook wel leuk dat hij ook tijd had om te wennen aan de nieuwe baby en wat extra rust te nemen. Ik kan me goed voorstellen dat de kraamhulp geen tijd heeft om met de hond te lopen.

9. Damay77

Damay77 VIP lid

18 apr 2010
    13.734
    7.501
    113
    Vrouw
    hier werd bij de intake gezeg dat de kraam wel boodschappen deed maar (uiteraard) alleen de kleine en noodzakelijke dingen. de week-boodschappen moest je zelf regelen. verzorging en uitlaten van huisdieren moest je zelf regelen. kleine hondjes werden evt. wel uitgelaten maar als je een kraam kreeg die niet van honden/dieren hield, had je pech gehad. ik had een kraam die zo met de hond (grote duitse herder) wilde gaan lopen en alle dieren wilde verzorgen. niet dat ik haar met de hond had laten lopen hoor. absoluut niet. kraam had een bord voor haar hoofd. hond had haar vanuit de bench uitgebreid z'n tanden laten zien (doet hij echt nooit:$) en mw. dacht dat ze vriendjes waren en ze hem wel uit kon gaan laten. dacht het niet;)

10. rebekka84

rebekka84 Fanatiek lid

27 jan 2011
    1.930
    184
    63
    #30 rebekka84, 6 mei 2011
    Laatst bewerkt: 6 mei 2011
    Ze hoeven dit niet te doen, maar als je het vraagt doen ze het vaak alsnog wel.

De reden dat ze dat niet doen omdat ze er dan niet zijn als er iets met jou gebeurd is onzin. Als je een 2e kindje zou hebben zouden ze daar toch ook wel even mee naar buiten gaan, kunnen ze net zo goed ff de hond uitlaten.

Ik heb overigens zelf geen hond.

Ik had echt een top kraamhulp. Zelfs toen mijn zoontje terug moest naar het ziekenhuis bleef ze. Alles was gewassen, gestreken, schoongemaakt, ze verzorgde mij, bood aan om te koken, vroeg of ze nog meer voor me kon doen. Regelde dat ze 2 dagen langer mocht blijven vanwege de ziekenhuisopname van m'n zoontje zodat ze er daarna ook nog was. Laatste dag mocht ze van mij wegblijven, had ze lekker een dag vrij met haar eigen zoontje. Maar als ik had gebeld dat het niet ging was ze alsnog teruggekomen. Was een gezellige vrouw met verstand van zaken.

Als ik weer beval vraag ik toch echt wel of ik weer dezelfde kraamhulp mag (als dat mogelijk is).

11. marilouise

marilouise Niet meer actief

De kraamhulp die ik heb gehad was een drama, bij de intake werd gezegd dat ze een boodschap mochten doen voor me de hond uitlaten niet
    ze wisten dat we honden hadden en zouden er rekening mee houden,

Mijn zoontje is in januari geboren bij - 13 5 dagen ziekenhuis na ks en toen thuis nog steeds -8
    kraamhulp kwam man zou die week gewoon werken nog, ja ze wilde boodschappen doen of ik even wilde tekenen dat ze de auto mee zou nemen ik zo niemand neemt de auto mee ik woon nog geen 3 minuten lopen bij de supermarkt vandaan met de auto moet je helemaal omrijden duurt veel langer.

ze deed geen boodschappen meer, de honden was ze bang van, we hebben haar er min of meer uitgeknald na een paar dagen ik was er al na 1 middag klaar mee maar mijn man helemaal die kwam thuis op de 1e dag dat ze er was zat onze hond van 15 jaar oud in de vrieskou bij -8 in de tuin zonder deken of beschutting in de sneeuw de andere had ze in de bench zitten

dat ze geen boodschappen doen of uitlaten oke maar dit is het andere uiterste, ik heb altijd gezegd nooit meer kraamzorg voor mij inmiddels misschien wel maar zeer zeker bij een andere organisatie !

12. mariss

mariss Fanatiek lid

12 dec 2007
    1.587
    0
    0
    Misschien wel heel praktisch gedacht maar een keer je boodschappen laten bezorgen anders? Appie heeft zo'n service, oké het kost wat extra, maar scheelt een hoop geregel en na je eerste week ben je al een stuk verder.

13. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Heb ik idd ook bij beide kraamweken gedaan! Mijn man werkt van s´ochtends tot s´avonds laat dus kwam pas thuis wanneer de winkels lang en breed dicht waren. Heb geen familie ofzo hier in de buurt dus heb lekker achter mn computertje aangeklikt wat ik nodig had en ze kwamen het tot in de keuken brengen!

14. brenda1976

brenda1976 Niet meer actief

onze kraamhulp heeft wel smorgens de hond uitgelaten, ze bood het zelf aan.
    We hadden slechte nacht gehad en ron had de hele nacht voor onze zoon gezorgd. Hij en sander lagen te slapen, ik was snel naar beneden gegaan voor de kraamhulp zodat ze naar binnen kon.
    Ze kwam binnen en ik vertelde dat beide mannen sliepen.
    Ze vroeg gelijk, is de hond er al uit geweest. Ik nee, ik wil zo naar boven kleren in de droger doen, want ze zijn nog nat en ik wil de slaapkamer niet in.
    Ze zei oooo maar doe ik het toch even. Echt superlief.
    Ze was dierenliefhebber (had ik speciaal om gevraagd dat we niet iemand in huis zouden krijgen die bang zou zijn voor de hond).
    Maar moet zeggen dat we ook erg makkelijk waren, we zette wel eens koffie voor haar, wat ze bezwaarlijk vond hihi ook haalde we dingen voor op brood in huis en boden haar regelmatig lekkere dingen aan.
    En ze hadden feest en was krap in tijd en vroeg of ze half uur eerder weg mocht en dat de volgende dag mocht inhalen.
    we hebben ze uur van te voren naar huis gestuurd.
    En we zeiden altijd we zien je smorgens wel verschijnen we klokken niet.
    Ze moesten bijons over de waalbrug, vaak file... ik zei als je ziet dat het erg druk is, dan kom je maar later of eerder.

15. butterfly83

butterfly83 Fanatiek lid

14 feb 2008
    2.047
    46
    48
    friesland
    Het gaat alleen om een broodje tussen de middag of als de kraamverzorgster warm eten klaar maakt of ze dan een hapje mee mag eten.. boodschappen doe je toch.
    Kraamverzorgster is geen huishoudster die je een week te leen krijgt, zij helpt jouw om het leven met baby op te pakken en lichamelijk weer snel te herstellen. Als je borstvoeding gaat geven kun je helemaal niet zonder haar, als je kindje er straks is dan zul je wel ervaren hoe belangrijk ze eigenlijk is.

Ik heb er wel eens wat moeite mee dat mensen soms zo negatief zijn en een kraamverzorgster zo afkraken omdat ze iets niet doet, kijk eens naar wat ze wel doet.. Ze is ook maar gewoon een hardwerkende vrouw die regels opgelegd krijgt vanuit de overheid en de organisatie. In de meeste landen krijg je helemaal geen kraamzorg dus waardeer wat je krijgt (natuurlijk zijn er slechte kraamverzorgsters die de hele dag op hun kont zitten, maar ik heb het nu even over de 'gewone' kraamverzorgster)

Ik val je niet aan hoor, maar er zijn zo vaak topics over kraamverzorgsters, ben trouwens zelf geen kraamverzorgster maar heb wel 2 keer een top kraamtijd gehad mede door de kraamverzorgsters.

16. k3lly

k3lly Fanatiek lid

1 feb 2008
    2.091
    2
    38
    Vrouw
    Kraamverzorgende
    Heerhugowaard

Amen! Ik ben zelf wel kraamverzorgster, en heb inderdaad het idee dat ik mijzelf altijd aan het verdedigen ben, maar ook mijn mede collega's.

17. Loki09

Loki09 VIP lid

2 okt 2009
    7.631
    2
    38
    Brabant
    Hier een fantastiche kraamzorg! Ik heb zelf 3dgn in het zkh gelegen ivm keizersnede maar jeetje wat is zij een verademing na die 'zorg' in het ziekenhuis!! Ze houdt mij en kleine super in de gaten en holt echt dr benen onder dr kont vandaan dat ik af en toe zeg "Doe maar rustig aan!"
    Ik heb me vantevoren niet bedacht wat ze wel of niet zou doen zodat het ook niet tegen zou vallen maar ze doet gigantisch veel. Vriendlief is gewoon thuis dus die doet de hond (al bood ze gister al aan om in ons rustuurtje met beeb en hond te gaan wandelen) en mijn moeder doet de boodschappen maar ik weet zeker als het nodig was, dat ze dat zou doen.
    Nu doet ze vooral ons, wassen, heerlijke dingen klaar maken, stofzuigen, dwijlen (ook de huiskamer wat helemaal niet hoeft!) enz.
    Ik ben super tevreden iig!!

18. taliaa

taliaa VIP lid

2 mrt 2007
    16.058
    2.195
    113
    Brabant
    hier liet de eerste ons niet alleen.

de tweede moest met spoed bloed naar het ziekenhuis brengen en liet de stagiaire met de baby op schoot en t mobieltje naast haar alleen thuis. Ik lag boven te slapen.
    Ik vond het allemaal prima, ik vaarde blind op haar!

geen boodschappen gedaan, vind dat ook niet nodig. ze is er voor mij en de kinderen. Ik vond het FANTASTISCH hoeveel ze deden met de oudste!!!

19. Violetriot

Violetriot Fanatiek lid

25 apr 2010
    2.998
    0
    0
    woonbegeleider
    Gelderland
    Mijn kraamhulp wilde wel boodschappen doen, maar mijn man deed die gewoon. Ze is 1 keer naar de supermarkt gegaan. Hier doen ze wel boodschappen als je op minder dan 10 minuten van winkels woont en dan gewoon een klein boodschapje niet je hele weekvoorraad ;)

Kattenbak deed ze niet, maar dat is ook niet hun task vind ik. Honden uitlaten vind ik al helemaal geen taak van de kraamhulp als ik eerlijk ben.

Als ik weer zwanger mag raken wil ik dezelfde kraamhulp, die was echt super!

20. winniethepoeh

winniethepoeh Niet meer actief

ik vind het ook niet raar hoor. Het is toch moeder en kind zorg. Het werd ons iig bij de intake heel duidelijk gemaakt dat ze niks meer doen dan de moeder en kind verzorging, eten maken en de wc en badkamer, slaapkamer en babykamer schoon houden.

Ik heb gewoon de vriezer volgestopt met etenswaren. Al wat dingen in het voren gekookt. Hoeven we het indien nodig alleen te ontdoooien en op te warmen. Chinees en pizza is ook snel gehaald hoor.
    Ik ga iig van niks uit, dan kan het alleen maar heel erg meevallen. het scheelt waarschijnlijk ook dat wij geen visite willen, dus vies zal het niet snel worden.

Deel Deze Pagina