kraamhulp wat wel en wat niet?

Discussie in 'Kraamtijd' gestart door yaika, 3 mei 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. charity2010

charity2010 Fanatiek lid

29 mrt 2011
    4.322
    0
    36
    Fulltime huismama :D.
    Overijssel.
    Ik had een hele lieve kraamverzorgster, die ik alles kon vragen en het ook deed. Zelf wou ik niet hebben dat ze wat aan het huishouden deed, daar kwam ze voor mijn gevoel niet voor een bovendien vondt ik het geen fijn idee dat een 'vreemde' mijn taken zou doen. Ik had heel duidelijk met mijn vriend afgesproken dat hij die zou doen. Dus het is niet raar dat ze dat niet wil doen want indd, daar komt ze niet voor!!

2. mama giovanni

5 jan 2011
    27
    0
    0
    NULL
    NULL
    Wij hadden echt een lieve en gezellige kv..ze hoefde hier niet veel te doen. Maar ze was er wel voor de volle 100 % voor de kleine en mij
    We hebben zelf een hond en katten en we waren ervan op de hoogte dat , de kv's er niet voor de dieren zijn...wij vonden dit ook niet hun verantwoording maar de onze

Mijn man en ik hadden ook duidelijke afspraken gemaakt hierover
    Met de bevalling heeft mijn schoonmoeder als uitzondering ze verzorgd omdat mijn man bij me was.
    Mijn man heeft verder de dieren alleen verzorgd, en ook smorgens als eerste de kattenbakken gedaan het huis gestofzuigd en gedweild..we wilden niet hebben dat de vrouw onze verantwoordelijke hond en katten haren mocht opruimen hahaha
    Tussendoor heeft ze wel gestofzuigd uit verveling en de halve katten staart opgezogen hier was ze wel wat van geschrokken
    Verder kan altijd even de rest van de fam of visite gevraagd worden mocht het nodig zijn dat de hond naar buiten moet dit moet eigenlijk toch wel te regelen zijn toch !!
    we verwachten nu ons 2e kindje en willen alles weer hetzelfde doen kwa afspraken met de dieren

3. SupernovA

SupernovA Fanatiek lid

27 nov 2010
    1.419
    0
    0
    Zuid Holland
    Ik vind het zelf raar om te verwachten dat de kraamzorg ook honden zou gaan uitlaten. Primaire zorg is moeder en kind, en een schone omgeving voor beiden i.v.m. hygiene.
    Ik verwacht ook echt niet dat de Kraamzorg hier de kattenbak uit gaat scheppen, dat kan mijn vriend of anders moeder of schoonmoeder wel doen. Het zou wat worden als je dat soort dingen ook gaat verwachten, dan wordt kraamzorg een soort veredelde hulp in de huishouding.

4. Kaatje85

Kaatje85 VIP lid

14 jul 2006
    35.431
    47
    48
    Vrouw
    Zuid-Holland
    Denk idd dat het heel erg ligt aan de kraamverzorgster die je krijgt. De onze liet idd niet de hond uit ( dit kon mijn man ook prima zelf ) maar die stelde dus wel zelf voor om tijdens ons middag slaapje op mijn fiets wat boodschapjes te halen, makkelijk voor ons en ze vond het zelf ook fijn om er even tussendoor uit te zijn.

5. Sila24

Sila24 Niet meer actief

nou gister had ik dus infoavond van de kraamburo en die zei dat ze wel fftjes boodschappen gingen halen en dat de kraamvouw zich lekker moet laten verwennen die kraamweek

6. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Ik weet niet of ik namens alle collega's kan spreken, maar ik vind het persoonlijk wel fijn als ik gewoon de meeste dingen mag en kan doen qua huishouding. Als verder alles goed gaat en de voeding goed verloopt, heb je best wel de tijd om wat dingen te doen en ik mag dan graag een beetje bezig zijn en poetsen.
    Vaak overleg ik dan met de partner ofzo, want we kunnen natuurlijk niet alles doen.
    Maar jullie mannen hebben het zwaar zat zo'n eerste week en ik zou me ook lekker een beetje laten verwennen.
    Ik wil ook wel iemand die m'n huis poetst en bakjes fruit voor me neerzet haha ;)

7. misa

misa Niet meer actief

Dat hoeven ze niet te doen nee. Maar sommigen willen dat wel eens doen. Kijk gewoon aan, of vraag een ander dat te doen.

Die van mij deed het hoognodige en keek al moeilijk als ik vroeg mijn bed een keer extra te verschonen...

8. seentjuh

seentjuh Fanatiek lid

12 apr 2011
    1.099
    0
    0
    NULL
    NULL
    wat ik vreemd vind, is dat er geen/weinig mannen thuis zijn. De kraamverzorgster komt alleen de eerste week. Mijn man heeft 3 weken vrij genomen van zijn werk vanaf de bevalling. Ik vind het niet meer dan normaal dat de man ook thuis is. Zeker die eerste week? Alle mannen gaan maar gewoon werken lijkt wel... werk belangrijker dan vrouw en baby? (en hond uitlaten ;)?)

9. MamavanJordy

MamavanJordy Fanatiek lid

14 aug 2006
    4.408
    0
    36
    Kraamverzorgende
    Helmond
    Dat mannen niet vrij zijn in de kraamweek is heel verschillend.

Ik ben zelf ook kraamverzorgende en wat ik meestal tref is dat ze bij de eerste wel thuis zijn in de kraamweek en bij een tweede of derde kindje maar een paar dagen of gedeeltelijk halve dagen werken of zo omdat ze alles al kennen.

Ze nemen dan meestal vakantie op als wij weer weg zijn en daar geef ik ze groot gelijk in.

10. WeEsJe24

WeEsJe24 Bekend lid

20 jun 2010
    599
    0
    0
    hier had man 2 dgn verlof van werk gekregen en had er zelf nog 1 extra vrije dag aan vastgeplakt. Vervolgens was het alweer weekend:) Man neemt liever NA de kraamweek vakantie op, dan kunnen we echt genieten met zn drieen zonder een kraamzorg erbij!En daarbij, wat doet kraamzorg als man ook al thuis is en alles gaat goed met kraamvrouw en baby (zoals hier al snel het geval was)?dan loop je elkaar alleen maar voor de voeten..
    Hier heeft trouwens de kraamhulp wel veel in het huishouden gedaan: wassen,strijken, afwas, wc+badkamer, stofzuigen. Ze bood ook aan af en toe een boodschap te willen halen of het avondeten klaar te zetten maar dit was niet nodig. Hond uitlaten deed manlief maar wilden we ook niet door haar laten doen.

11. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Mijn man heeft wel 3 weken vakantie opgenomen na de geboorte, maar dat was ook min of meer noodgedwongen. We zouden het zelf namelijk ook goed vinden als hij halve dagen zou werken als de kraamzorg er is en daarna thuis zijn, maar mijn man werkt 5 nachtdiensten per week. Dus het bed is overdag voor hem als hij werkt en dat botst met mijn kraamdagen. Bovendien mocht ik als kraamvrouw ( En zeker na mn keizersnee! ) niet alleen thuis zijn 's nachts ivm risico tot bloedingen, onwelwording en emotionele incontinentie. Maar veel mannen werken dus de kraamweek door en nemen daarna vakantie op.

12. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Mijn man ging een paar uur na de bevalling weer aan het werk zelfs ;). Hij heeft een eigen zaak en dat kun je niet even een tijdje stil leggen.

Zou niet weten wat mijn man thuis zou moeten doen overigens. Nadat de kraamhulp weg was kon ik gewoon weer mn huishoudelijke taken hervatten en boodschappeng aan doen enzo.

13. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Hier was het plan dat manlief de eerste dagen zou werken als de kraam hier was. Dus 5 halve dagen. In plaats daarvan zat hij die dagen gezellig bij ons in het ziekenhuis. En heeft hij 3 weken vrij gehad na de bevalling.

Nu staat er in zijn CAO dat hij naast de 2 standaarddagen nog 3 krijgt. Dus hij is nu in ieder geval de 1e week thuis..

14. angiebaby

angiebaby Fanatiek lid

12 jan 2010
    3.872
    0
    0
    De mijne gaat juist werken na 2 of 3 dagen zolang de kv er is en lost haar af als ze weggaat ik heb er veel meer aan dat hij de week erna lekker bij zn gezin kan zijn en mij ondersteunen..
    T komt bij ons ook wel zo dat ik zelf kv ben en dat ik hem t allemaal ga leren dat scheelt ook voor ons en mn collega komt me de eerste week ondersteunen

15. guppekop

guppekop VIP lid

28 aug 2009
    13.271
    1
    0
    varend op schip
    wij varen, dus wim is "altijd" thuis maar die gaat die week echt niet heel de tijd binnen zitten! Die gaat gewoon onderhoud doen aan het schip (scheelt natuurlijk wel dat hij er zo is als het nodig is)

16. guppekop

guppekop VIP lid

28 aug 2009
    13.271
    1
    0
    varend op schip
    ik heb stage gelopen bij kraamzorgbureau (helaas opleiding niet af kunnen maken:() en mochten het officieel ook niet. Maar heb het wel paar keer gedaan met de oudere kinderen omdat het dan overeen kwam met opdrachten, zoals activiteit ondernemen met oudere kinderen:D

17. Nalia

Nalia Actief lid

29 okt 2010
    275
    0
    0
    Huishoudelijke Hulp
    Noord Brabant
    Bij mijn intake werd aangegeven dat de kraamzorg wel degelijk de boodschappen zou kunnen doen en ook dat ze de hond evt kan uitlaten. Wij hebben besloten dat mijn vriend de zorg voor de hond op zich neemt. Omdat het zijn "1e kindje" is, en hem dus niet graag met anderen meegeeft.
    Maar een klein boodschapje doen zou ik mss wel fijn vinden.

18. zaterdag

zaterdag Fanatiek lid

28 mei 2011
    1.008
    2
    0
    dat zijn dingen die idd niet behoren tot de taken van een kraamverzorgende. Ze zijn er voor moeder en kind, doen alle controles bij jou en je baby, laten je de verzorging van je baby zien (badje, hoe bedje op te maken dat soort dingen) en te helpen met borstvoeding/flesvoeding.
    Daarnaast zal ze sommige ruimtes schoonmaken waar jij en je baby zich bevinden dus je bed verschonen, badkamer en toilet schoonhouden.
    Als je mazzel hebt, wil ze mss nog stofzuigen of ander licht huishoudelijk werk doen. (wassen oid)
    Meestal zijn ze van een uur of 9 tot een uur of 3 bij je in huis, die tijd is ook echt wel nodig, mijn kraamverzorgende heeft een minuut stil gezeten.

Toevallig heb ik een zwangere buurvrouw en zij vond het ook nogal vreemd dat ze hoorde dat de hond niet uitgelaten zou worden voor de kv. Ik vond het vooral vreemd dat het niet in haar hoofd opkwam dat dat niet het werk is van een kv.
    Nu heeft ze de overbuurvrouw ingeschakeld om met de hond te lopen.
    Dus je zult hiervoor toch je man, kennis, buurvrouw of anders een uitlaatservice voor moeten inschakelen.
    Je man/vriend kan de rest vh huishouden doen (boodschappen, koken etc) of anders moet je je beroepen op andere mantelzorg bv ouders of vrienden.
    Ik wens je een vrije kraamtijd toe met een fijne kv!

19. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.550
    525
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Wij hebben bij de oudste wel duidelijk aangegeven dat we grote honden hebben, ivm KV's met hondenangst :D Uitlaten doet mijn vriend wel zelf, mede omdat er sowieso eentje met gebruiksaanwijzing bij zit. (Niet gemeen of agressief hoor, maar gewoon gebruiksaanwijzing ;) )

Mn vriend is fulltime thuis ivm WAO en doet normaliter ook veel in de huishouding... nou dat mocht hij in de kraamweek dus écht NIET doen hè. Daar was zij voor :p Hij moest zich ook maar laten vertroetelen. Kregen s ochtends samen ontbijt op bed van dr etc. Boodschappen doen deed ze niet voor ons, maar dat kwam ook omdat we redelijk ver van de supermarkt afzitten. Wel heeft ze voor ons oa de vitamineK druppels opgehaald/meegenomen. Hier in Duitsland loopt dat wat anders als in NL en kun je die druppels dus ook niet los kopen.

Een schat van een KV was het! Hebben na de tijd ook nog wat contact gehad via de mail. Helaas is ze gestopt als KV.

20. Me81

Me81 Bekend lid

9 mei 2011
    780
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik lees dat ik ook mantelzorgers moet regelen voor als de kraam er niet is.
    Nu is het zo dat onlangs bij mijn pa kanker is vastgesteld en daar hebben hij en mijn moeder hun handen vol aan. Hij is helaas erg ziek. En mijn Smoeder in huis, brr, ja af en toe een half uurtje... Ik denk ook dat ik in de kraamtijd veel bij mijn ouders wil zijn, mede vanwege de ziekte en omdat ze dan natuurlijk niet naar mij kunnen komen.

Deel Deze Pagina